Ensilageplast

sthu

Trådstartare
Nu börjar det bygga på med plast i alla skrymslen och vrår.. Det är några månader kvar till insamling och fram till dess måste ju plasten förvaras någonstans.
Just nu ligger den i en gammal lammningsbox, men det börjar bli fullt och dessutom behövs boxväggarna på annat håll.. Och mössen tycker förstås att det är väldigt trevligt med en stor plasthög att gömma sig i.

Hur förvarar ni plasten i era stall?

Vi har en stor balvagn, utomhus. Är det Ok att förvara plasten i den? Regn och snö kan visserligen rinna igenom men plasten kommer bli blöt..
 
Det borde väl vara helt OK att förvara i balvagnen.

Min foderleverantör tar med sig plasten tillbaka vid nästa leverans.
 
Det som får mig att tveka är att just att plasten blir blöt.. Jag vet att SvepRetur vill ha så torr plast som möjligt vid insamlingen. Fast å andra sidan, det är väl bättre att plasten alls samlas in än att den slängs i förbränning (eller ännu värre, eldas upp av någon hemma).

Nackdelen med att producera eget foder, man måste ta hand om allt själv..
 
På loftet, hur får man upp och ner plasten smidigt där? @trottoarbonden Låter ju som en väldigt bra lösning annars!

@smedsussie Nej, det verkar väldigt olika det där. Vi har slängt i brännbart på tippen några gånger, på vissa ställen har det gått bra men andra har blivit irriterade (främst för att plasten snabbt fyller upp containern..).
Jag gillar tanken på att återvinna, det är ju enorma mängder plast som faktiskt går att materialåtervinna istället för att elda upp.
 
@sthu Vår kommunala soptipp har en egen container just för ensilageplast. Om de bränner eller återvinner vet jag inte. Men jag gillar också detta med återvinning.
 
@sthu Vår kommunala soptipp har en egen container just för ensilageplast. Om de bränner eller återvinner vet jag inte. Men jag gillar också detta med återvinning.

Det låter ju suveränt! Utnyttja det, och uppmuntra det! Önskar att fler kunde ha det, så kanske man kan få bort utomhuseldande av plast på gårdar..
 
Önskar att vår tipp hade detsamma, de som jobbar på värmeverket säger att det ger väldigt bra energi.

Jag rullar ihop plasten till små bollar, det blöta rinner då av bättre. Tar dessutom mindre plats än om den bara är hopknölad
 
Jag rullar ihop plasten till små bollar som jag sen bara travar upp i ett hörn på loftet (har höet där också). Nätet slänger jag i en sopsäck. Men det får man ju slänga på tippen så brukar inte sortera det.

När det väl är dax för insamling så backar jag vara till släpet och kastar ner plasten. Väldigt smidigt gjort då det är bollar och inte stora plast stycken som vinden tar :p.

Har iofs bara 15 balar om året så blir inte jätte mycket plast.
Innan så hade jag plasten i en pall med kragar. Var dock jobbigt (Och äckligt) att ta ut plasten därifrån efter ett år med möss och mögligt hö..
 
På loftet, hur får man upp och ner plasten smidigt där? @trottoarbonden Låter ju som en väldigt bra lösning annars!

@smedsussie Nej, det verkar väldigt olika det där. Vi har slängt i brännbart på tippen några gånger, på vissa ställen har det gått bra men andra har blivit irriterade (främst för att plasten snabbt fyller upp containern..).
Jag gillar tanken på att återvinna, det är ju enorma mängder plast som faktiskt går att materialåtervinna istället för att elda upp.

Jag kravlar mig upp på loftet via en stege släpandes plasten efter mig, inte särskilt smidigt men det funkar.
När det skall slängas hos SvepRetur så är det bara att kasta ner allt på stallgovet, runt 30 st. brukar det bli.
 
Har småbalar silage. Beställde väl 81 st detta året o kommer nog använda typ 50-60. Har varit seriösare andra år då vi haft några storbalar på vintern o då lagt alla små i typ 2 storas plast. Bara o släpa in i släpet sedan för o lämna. Då haft på loftet, jag kan slänga upp dit o sortera efter ett tag.

I år staplar jag dem bara på ett bord ute. Viker på bredden o har en sten på mitten. Typ en halvmeter hög får man börja på ny, började på 4de högen m dagens bal :D tänker bara lyfta in i släpet sedan vid lämning.

Som @trottoarbonden skrev är det skakrent som gäller så jag skakar alltid noga av när jag öppnat balen (packar direkt över i kassar o bär in i stallet) innan jag viker ihop. Kollade även noga första året jag lämnade (då var jag petnoga o skulle aldrig drömma om o ha den ute!) hur plasten som lämnades in såg ut o det var inte petigt...

Tycker för övrigt det är skandal att det får lov att bara vara 2 tillfällen per år för insamling. Någon som vet hur det kan vara ok? Erkänner att jag inte googlat :o
 
Har småbalar silage. Beställde väl 81 st detta året o kommer nog använda typ 50-60. Har varit seriösare andra år då vi haft några storbalar på vintern o då lagt alla små i typ 2 storas plast. Bara o släpa in i släpet sedan för o lämna. Då haft på loftet, jag kan slänga upp dit o sortera efter ett tag.

I år staplar jag dem bara på ett bord ute. Viker på bredden o har en sten på mitten. Typ en halvmeter hög får man börja på ny, började på 4de högen m dagens bal :D tänker bara lyfta in i släpet sedan vid lämning.

Som @trottoarbonden skrev är det skakrent som gäller så jag skakar alltid noga av när jag öppnat balen (packar direkt över i kassar o bär in i stallet) innan jag viker ihop. Kollade även noga första året jag lämnade (då var jag petnoga o skulle aldrig drömma om o ha den ute!) hur plasten som lämnades in såg ut o det var inte petigt...

Tycker för övrigt det är skandal att det får lov att bara vara 2 tillfällen per år för insamling. Någon som vet hur det kan vara ok? Erkänner att jag inte googlat :o
Ja hade varit betydligt smidigare om det fanns en kontanter på soptippen för plasten. Är långt ifrån alla som har plats attt förvara alla plast. Vet att grannen eldar upp större delen av sin balplast och i grann kommunen så får de lov att slänga det i brännbart på soptippen. Var 2 år i rad som jag missade insamlingen, var inte roligt att gräva fram all den plasten när jag väl var ledig under insamlingen.

Hade det varit enklare att återvinna plasten så hade fler gjort det.
 
Tycker för övrigt det är skandal att det får lov att bara vara 2 tillfällen per år för insamling. Någon som vet hur det kan vara ok? Erkänner att jag inte googlat :o

Skulle tro att det är en kostnadsfråga.. Tror dessutom att plasten räknas som verksamhetsavfall och då är det lite special. Är inte så bra på just den biten, vet bara att sånt är dyrt..

Men håller med:
Hade det varit enklare att återvinna plasten så hade fler gjort det.

Om fler dessutom visste om att den ska lämnas in..
 
Jag slänger mitt på tippen samtidigt när jag kör annat skräp, brukar samla på hög till dess. (Sambon har en annan metod och slänger dom var som helst på gården så det snöar över och tinar fram på våren..)

Vi får lämna i pressenningscontainern :) Privatpersoner, inte företag. Inte för att dom någonsin kollar.
 
Vi hade ett gäng funktionshindrade som hade som jobb att hämta och slänga nånstans (soptippen?) och de kom så snällt med sina ledare nästan varje vecka.
 
Nu börjar det bygga på med plast i alla skrymslen och vrår.. Det är några månader kvar till insamling och fram till dess måste ju plasten förvaras någonstans.
Just nu ligger den i en gammal lammningsbox, men det börjar bli fullt och dessutom behövs boxväggarna på annat håll.. Och mössen tycker förstås att det är väldigt trevligt med en stor plasthög att gömma sig i.

Hur förvarar ni plasten i era stall?

Vi har en stor balvagn, utomhus. Är det Ok att förvara plasten i den? Regn och snö kan visserligen rinna igenom men plasten kommer bli blöt..
Vi lägger plasten i hopknölade bollar på logen, alltså torrt, och lastar på en släpkärra när det är dags för svepretur.
Att lämna plasten till svepretur, och få kvitto på det, tillhör tvärvillkoren för att få gårdsstöd, så det är egentligen inte valbart för oss.
 
Jag slänger också på återvinningen när jag dumpar andra grejer. Men där emellan har jag det i en tom del av gamla grisstallet

Kanske ska rätta mig och säga att det var så jag gjorde när jag körde med rundbalar, nu har jag ju småbalar med hö..
 
Så lyxigt att få slänga på återvinningen? Vad är det för företag som driver hos er? Här är det jättesträngt, det är svepretur som gäller. Leverantören tar inte heller med sig tillbaka vid nästa leverans. Vi har stora fyrkantbalar, jag skakar, viker ihop och rullar till en rulle som jag knyter en rosett om med någon lös ände. Sen får vi hålla koll på svepreturs datum och fylla hästtransporten.
 

Liknande trådar

S
Övr. Hund Vill bara skriva av mig. I dag skall en av våra gamla kompisar få somna in. Mattes hund ända ut i klorna. Då vi träffades så litade...
Svar
6
· Visningar
1 879
Senast: thea
·
Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
1 949
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp