Envis kattunge

Kissebejbis

Trådstartare
Jag fick hem min 14 veckor gamla bejbis för 2 veckor sedan. Han är en väldigt busig, mysig och snäll katt, anpassade sig fort till sitt nya hem.

Men..., han är så fruktansvärt envis!!!
Han ska hela tiden gå på mitt sängbord när det står någon slags mat/fika där. (Ja jag kvällsfikar i sängen haha...) Han smyger dit, står och tittar och nosar en stund, sätter ena tassen på sängbordet för att sedan börja nosa och sätta tassarna i fikat. Jag säger "NEJ", lyfter ner, hötter med fingret, "PSCHar"... Visst han går ju därifrån (eller så får jag lyfta han därifrån) men han gör om det typ varje minut för att testa. Blir fruktansvärt less. Vad ska jag göra för att få bejbis att fatta att han inte får gå dit?

En riktig liten ögontjänare... Tur han är så söt haha :)

Och nej han är inte hungrig, han får en portion med blötmat på kvällen.
 
Sorry, och grattis - du har köpt en helt vanlig kattunge :D Det är bara att fortsätta putta ned honom. Eller om du absolut inte vill att han ska vara där alls, så kan du prova med dubbelhäftande tejp. Fast det går ju kanske inte när du har fikat där, kanske sätta den runt kanten då? Det är kletigt, och katter gillar inte kletigt så efter ett par gånger kanske han börjar undvika det.
Annars är det bara be och hoppas att han slutar med den vanan någon gång :D
 
Senast ändrad:
Du har en helt normal kattunge. Den kommer inte lära sig förren om några månader tidigast vad han får och inte får och en del lär sig aldrig. En katt är inte som en hund utan en katt går sina egna vägar och ser människan som sin slav så givetvis ser katten ditt fika som sitt eget och förstår inte alls varför du håller på och puttar ner honom för då måste han ju hoppa upp igen och igen. Förmodligen tänker han likadant om dig att du borde lära dig att han vill kolla läget och smaka om det är något gott ;) Du får helt enkelt ändra dina vanor, det är nog det enklaste.
 
Man kan lägga aluminiumfolie på bordet. Det brukar de ogilla.

Annars är jag en otroligt ond människa och använder vattenspruta. På två av tre katter har det funkat super och om man tar den typ 2-3 ggr så har de inte försökt igen.
 
Min nyaste har precis börjat lära sig vad han får/inte får, så pass att han ibland tänker efter. Vid 7-10 månaders ålder. Innan dess har han bara gjort utan att bry sig om alla upprepade tillsägelser/nedplockningar från bord/dylikt.

Din katt kan för all del lära sig tidigare, eller så lär den sig aldrig. Katter är sådana, de gör lite som de vill.

Att ha krav på en 14 veckors kattunge är väl lite att ta i. Men testa med aluminiumfolie eller dubbelhäftad tejp och se om det hjälper.
 
200? Prova 2000...

Den äldsta katten jag har nu var 16 veckor när hon fattade att hon inte "får" vara på matbordet. Det tog 1,5 år innan hon slutade testa om matte fortfarande säger till. Nu, 10 år senare, så anser hon fortfarande att 3-sekundersregel och fri passage gäller även förbjudna områden.

Katter är katter. Det går utmärkt att lära dem gott beteende och massa tricks om man är konsekvent och hittar rätt motivation (två av mina katter idag är tex mer inkallningssäkra än min hund var :o) men de kommer alltid tolka reglerna på sitt eget sätt och alltid vara ögontjänare.

Ett exempel är att mina katter har egna matplatser. De har alltid haft det, och alltid låtit bli varandras mat (om jag är någorlunda i närheten). Yngsta katten fick i tvåårspresent äntligen en egen matskål (har får tre torrfoderkorn om dagen, så det är mest i rättvisans namn. Då började han med ens stjäla de andra katternas mat friskt. Han hade uppenbarligen inte tolkat "egen matplats" så som jag trodde, utan i hans värld var regeln "Paxi får inte äta ur skålar". Happ. Så rätt, men så fel.
 
Har kattungen vuxit upp med andra vuxna katter i närheten? om den har det skulle jag föreslå att du morrar (dvs efterliknar den vuxna kattens morrning när den närmar sig andra oönskade katter) när den närmar sig bordet. :) Mina kattungar som vuxit upp med andra vuxna katter kunde klättra hejvillt och ta sig upp på soffbord och köksbord. Det hjälpte inte att man sa till dem och hötte med fingret eller lyfte ner dem :) Men de hade träffat på min andra vuxna katt som uppfostrat dem och lärt dem att när man morrar på dem - djupt ur strupen - då gällde det att akta sig, så det provade jag och på en sekund så lämnade de soffbord och köksbord för att hitta på annat. :)
 
Jag sitter mest och skrattar när jag läser detta för jag minns så väl när jag försökte lära Pipen att han inte fick vara på köksbänken. Jag tror att jag lyfte ner honom 30 gånger under en 5 minutersperiod. Han blev argare och argare för varje gång och jag blev mer och mer full i skratt för han såg så rolig ut. Jag gav upp till slut men vi är lyckliga sambos ändå. :D
 
Välkommen in i 10-15år av slaveri. Jag tycker det är lättast att ha fatet i knät och vända bort mig från djuret i fråga. Så fort jag ställer ifrån mig tallriken ser katten det som en invit att det är hans tur. När min kattunge (som är 2år) blir för ettrig brukar jag stänga in honom i badrummet en stund. Han fick lämna sin mamma för tidigt så hans av och påknapp är all over the place. Så han är som en 1åring som aldrig kommer bli annat än 1år. Överdrivet ettrig = Antingen övertrött eller också bajsnödig.
 
Nu, 10 år senare, så anser hon fortfarande att 3-sekundersregel och fri passage gäller även förbjudna områden.

Men det är väl klart - det är ju inte hennes fel att du ställt bordet (t.ex.) mitt i vägen, just där hon tänkt att hon ska gå ;)


TS: Jag tror på tålamod. Lyft ner, lyft ner, lyft ner. Men det kommer att ta tid - det är en kattunge du har. Och när du tror att du lyckats lära katten vad som gäller, kommer dina gränser att testas igen - för du kan ju trots allt ha ändrat dig sedan förra veckan! Skam den som ger sig! Och just ja, då fort du inte är hemma (eller i samma rum..) upphör självfallet alla regler att gälla - "syns man inte, finns man inte". ;)
 
Men det är väl klart - det är ju inte hennes fel att du ställt bordet (t.ex.) mitt i vägen, just där hon tänkt att hon ska gå ;)

Givetvis har jag det :devil:
De andra katterna löser det genom att gå på stolarna (eller stolsryggen om det sitter någon där). Maja bara måste gena över bordet.

(Den lite märkliga regeln att de får vara på alla ytor runt bordet men inte på det beror på att de haft sönder ett par laptops med sina vilda språng. Om de inte får vara på bordet kastar de sig inte upp på det så att saker går sönder, utan smiter möjligen lite över ena hörnet, alt ligger och solar provocerande mitt på det när jag kommer hem :D)
 
(Den lite märkliga regeln att de får vara på alla ytor runt bordet men inte på det beror på att de haft sönder ett par laptops med sina vilda språng. Om de inte får vara på bordet kastar de sig inte upp på det så att saker går sönder, utan smiter möjligen lite över ena hörnet, alt ligger och solar provocerande mitt på det när jag kommer hem :D)

Precis så är det ju! Antingen är det att de får vara där eller så är det att de smiter/tar en omväg på saken (ofta längre omväg än om de hade gått under eller runt det) + när man inte är där (eller om man precis kommit in i rummet för då bör man ju ligga kvar en stund för att markera att man inte hoppar ned bara för att matte kom hem). Alternativ nr 3, att aldrig vara där igen finns helt enkelt inte :D

Fast jag måste erkänna att när min Alice var lite yngre så hoppade hon upp på tvbänken och ställde sig upp med framtassarna på teven för att nå en grej bakom den :eek: Schasade genast ner henne varje gång (nåja, lite långsammare blev man efter typ tredje gången i rad då man hade givetvis satt sig till rätta igen) då jag vill ju liksom helst inte att teven ska braka ned på golvet :nailbiting: Och nu, peppar peppar, har hon faktiskt inte gjort så igen på ett tag! (Hon fyllde ett år i juli)
... Fast jag misstänker att hon kanske har liksom glömt bort att den möjligheten finns :cautious: Hoppas att hon fortsätter så :angel:
(För jag tror inte ett dugg på att hon inte har gjort så igen pga att hon vet att matte inte vill att hon gör det - det skulle vara bs :cool:)
 
Min gammal katt hade dille på att klösa PÅ tv:n innan :nailbiting:, ingen tillsägning i världen var effektiv nog. Lösningen? Nytt klösträd på golvet vid tvn. Det händer då och då att hon går till tvn men inte alls lika frekvent längre. Min tvååring blir sur på mig när jag har bäddat sängen för bra, han biter sonika upp hela lakanet om man inte hinner säga till honom i tid och återgärda sitt "fel" :cautious:. Min tidigare nybäddade säng är nu så obäddad att lakanet hänger på golvet - utmärkt för den katt som vill in under lakanet.
 
Min gammal katt hade dille på att klösa PÅ tv:n innan :nailbiting:, ingen tillsägning i världen var effektiv nog. Lösningen? Nytt klösträd på golvet vid tvn. Det händer då och då att hon går till tvn men inte alls lika frekvent längre.
Hjälper dock inte alltid (mot en katt som är lite dum i huvet :angel:) - min katt klöser på soffan så jag såg till att ställa fram en gammal klöspelare alldeles intill den. Hon använde den, jippi tänkte vi, men så såg vi att hon fortfarande använde soffan också :meh: Eftersom den gamla klöspelaren blev sliten så köpte jag nyss en fin ny större klösmöbel med TVÅ klöspelare som jag ställde intill soffan, jättefin och borde vara jättebra - vilket den också är, då hon glatt använder den :D Jättebra, och så ställde jag den gamla vid det andra hörnet av soffan ifall hon skulle vara där och inte vilja gå till andra sidan av soffan för att slipa lite på sina klor.
Men. Hon klöser fortfarande också på soffan :cautious: trots att det är tre bra klösgrejer att använda sina klor på alldeles i närheten :banghead:
 
Haha, katter är överallt och gärna samtidigt :D

Just nu sitter jag och försöker dricka mitt elvakaffe. Kaffekoppen står på soffbordet, men jag kan inte ta upp den. Det ligger en 9 åring och en tvååring i knäet och en 14 veckors på bordet och sniffar i koppen.
Vad göra?
Klappa, mysa, goda och ignorera kaffesugen :D
 

Liknande trådar

Katthälsa För att göra en lång historia kort blev jag jourhem åt en honkatt akut. Den hade levt ett hårt liv. Jag frågade flera gånger om det...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 648
Senast: Emine
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 534
Senast: TinyWiny
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 522
Senast: Imna
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 861
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp