Epidural vs. lumbalpunktion

californication

Trådstartare
Är det någon här inne som har erfarenhet av att göra en lumbalpunktion kontra få epidural? Jag sitter här och funderar på smärtlindring och hur epidural känns att få. Jag har tidigare gjort en lumbalpunktion och minns det inte som den trevligaste upplevelsen i världen direkt. :crazy:

Påminner det om varandra? Vilket är värst? Jag förstår ju att epidural antagligen är trevligare eftersom den medför smärtlindring, men innan dess liksom.. ;)

Jag funderar snart på att starta en egen tråd med alla mina frågor, känns som att dom aldrig tar slut. :o :angel:
 
Hur det känns kan nog upplevas väldigt olika. Jag tyckte inte det gjorde ont att sätta den. Det molade lite och kändes kallt när de tryckte in bedövningsvätskan (på mig gjorde de det manuellt men det skiljer sig åt mellan olika sjukhus). För mig försvann all smärta i värkarna när jag hade epidural. Jag var helt smärtfri från 5-10 cm öppen.
 
Eda var en sån befrielse från värkarna. Stack till med bedövningen och det var tokigt obehagligt att veta att det kan gå snett om man har otur (rör sig?) men när de satte slangen de använde för att fylla på medel så tryckte det bara lite, kändes som om man tryckte en tumme mot området med lite kraft ungefär. Trodde att det var det de gjorde så det var en liten "aha" när det var klart. Var alltså som att bara ta lite bedövning och sen tryck/obehag. När den väl satt så satt den där, ingen big deal ;) satte två st då jag snittades senare och fick en liknande bedövning då och upplevde det inte vara varken bättre eller sämre andra gången.
 
Jag hade epidural med första barnet, det är iof 6 ar sen men jag kan komma ihag att det gjorde ont. Kändes mer som ett tryck. Vid mina tva andra förlossningar har jag klarat mig bra utan behövning/smärtstillande.
 
Jag kände ingenting när de satt epiduralen, men å andra sidan hade jag ingen som helst effekt av den heller, så det gick på ett ut ;).
 
Är det någon här inne som har erfarenhet av att göra en lumbalpunktion kontra få epidural? Jag sitter här och funderar på smärtlindring och hur epidural känns att få. Jag har tidigare gjort en lumbalpunktion och minns det inte som den trevligaste upplevelsen i världen direkt. :crazy:

Påminner det om varandra? Vilket är värst? Jag förstår ju att epidural antagligen är trevligare eftersom den medför smärtlindring, men innan dess liksom.. ;)

Jag funderar snart på att starta en egen tråd med alla mina frågor, känns som att dom aldrig tar slut. :o :angel:
Jag har gjort båda! Lumbalpunktion en gång, epidural två gånger varav en gång i värkarbete och en gång inför kejsarsnitt. Jag tyckte lumbalpunktionen var mycket värre! Det gjorde ont och jag mådde skitdåligt efteråt i flera dagar. Jag upplevde också läkarna som gjorde lumbalpunktionen som ganska dåliga på inkännande och hur man hanterade människor. Jag grinade för att det gjorde så ont.

Epiduralen som jag fick i värkarbetet kändes men sattes under en värk så då övertog värken smärtan istället. Från att ha legat och tokflåsat i lustgasen kunde jag sitta och lösa suduko i en gungstol. Funkade väldigt bra!

Epiduralen jag fick inför mitt kejsarsnitt sattes på operationsbordet. Narkosläkaren satte först typ som tandläkarbedövning på ett par tre ställen runt där epiduralen skulle sitta. När hon sedan satte epiduralen blev det kallt i ryggen, ner i rumpan och sen var vänster ben borta och ett par minuter senare höger ben. Därefter vandrade bedövningen upp till strax under brösten, den tog perfekt. Jag hade fortfarande känsel kvar men ingen smärta.

Mvh Miks
 
Jag har alltid haft starka värkar då jag fått edan satt och jag har inte känt av det trots 6 jävla försök första gången. Andra gången fixade han det på första försöket.

Med första vet jag att jag hade lustgasen hela tiden för jag bodde i den, och andra gången så hade jag tillgång till lustgasen men tog bara under själva värken.

Så nej. Inga dåliga erfarenheter av att sätta eda.
 
Jag har fått epidural vid båda mina förlossningar och minns inte att det gjorde ont alls. Däremot var det en oerhörd lättnad att få den!
 
Har bara erfarenhet av eda.

Fick den insatt medan jag andades lustgas. Andades in ordentligt så jag blev riktigt påverkad och borta/"aspackad" och märkte inte alls av när de satt in edan.
 
Är det någon här inne som har erfarenhet av att göra en lumbalpunktion kontra få epidural? Jag sitter här och funderar på smärtlindring och hur epidural känns att få. Jag har tidigare gjort en lumbalpunktion och minns det inte som den trevligaste upplevelsen i världen direkt. :crazy:

Påminner det om varandra? Vilket är värst? Jag förstår ju att epidural antagligen är trevligare eftersom den medför smärtlindring, men innan dess liksom.. ;)

Jag funderar snart på att starta en egen tråd med alla mina frågor, känns som att dom aldrig tar slut. :o :angel:

Jag har fått epidural två gånger, en gång för kejsarsnitt och en gång för operation av bruten fot. Det var inget jag ens minns hur det var att få dem, inte så dramatiskt helt enkelt. Däremot lite långsamt och trist att komma ur (långsamt känner man mer och mer av tårna typ). Men jag tror jag var ovanligt långsam på det.
 
Har fått både epidural och tagit prov på ryggmärgsvätskan. Tycker att bedövningssprutan känns lite, som ett getingstick, bränner och svider lite men när bedövningen verkat så kändes inte den "riktiga" nått speciellt.
Konstig känsla dock av epiduralen, man känner att man drar handen över tex låret men det gör inte ont om man nyper i skinnet ;)
 
Om man jämför att få en epiduralblockad satt med att få en lumbalpunktion gjord så föredrar jag epidural alla gånger. När jag skulle göra lumbalpunktion så gjorde det verkligen ont och jag hade ont i ryggen efteråt. När de satte edan så satte de den under en värk och det kändes inte alls. Jag minns att jag var livrädd för jag tyckte att det var obehagligt med nålar i ryggen även om jag inte kan kalla mig för spruträdd i vanliga fall och jag minns att jag frågade läkaren hur lång tid det skulle ta innan den gav verkan. Läkaren svarade att jag borde få smärtlindring inom 30 minuter, fem minuter senare sov jag djupt helt smärtfri. Det var så skönt att få smärtlindring och eda är verkligen helt fantastiskt! Jag minns att jag fick en bedövningsspruta först typ tandläkarbedövning och sedan kände jag ett tryck och jag trodde att de bara höll något mot ryggen men då var det redan klart. Visst är det lite skumt att man känner när någon t ex stryker över huden men att man ändå inte känner någon smärta men smärtan försvinner och det är huvudsaken. Eda skulle jag absolut kunna tänka mig att ta igen vid behov men skulle jag behöva göra en lumbalpunktion igen så hade jag krävt att en narkosläkare hade gjort den.
När de sätter en epiduralblockad så är det alltid en narkosläkare som sätter den. De är riktiga proffs och gör sådant hela dagarna. Har man otur när man gör en lumbalpunktion så kan det vara en läkare som inte har gjort det på länge och det gör självklart att det blir skillnad. Något man gör varje dag flera gånger om dagen blir man ju bättre på.
 
Jag minns inte att edan gjorde ont alls. Inte heller spinalbedövningen jag fick senare minns jag nån smärta av.
Kombination av skicklig narkosläkare och ganska påverkad förstföderska? :D
 
Jag hade fått Eda en gång innan jag gjorde min lumbalpunktion och mindes den som helt oproblematisk. Var därför inte alls orolig för att lumbalpunktionen skulle göra ont. Det gjorde den. Svinont. Först fick jag vara träningsobjekt för en ny läkare som försökte komma in på två ställen utan att lyckas. Sen tog den riktiga läkaren över. Hon fick in den men det gjorde inte mindre ont för det. Kommer aldrig i livet göra om det.

sen fick jag Eda igen med mitt andra barn. Då var jag mer rädd att det skulle göra ont, men jag har inget minne av att det faktiskt gjorde det. Hade intensiva värkar plus att vattnet gick just då, så hade väl annat att tänka på. Tyvärr fick jag ingen som helst smärtlindring av Edan den här gången. Vid min första förlossning var den guld.
 
Tog epidural när första barnet föddes.
Kändes ingenting och jag är ändå nålrädd, gjorde inte ont, det enda var att jag kände när läkaren höll på med den lilla slangen (?) inne mellan kotorna ;)
Tog bort smärtan men tyvärr för effektivt då jag inte fick krystvärkar.. Barn nr 2 född utan smärtlindring överhuvudtaget
 
Jag bodde i lustgasen när de satte eda och kan inte minnas att det gjorde ont. Jag blev ju å andra sidan helt förvånad när de skulle plocka ur något ur ryggen på mig när förlossningen var klar eftersom jag inte mindes att jag fått något där. :rofl:
 
Är det någon här inne som har erfarenhet av att göra en lumbalpunktion kontra få epidural? Jag sitter här och funderar på smärtlindring och hur epidural känns att få. Jag har tidigare gjort en lumbalpunktion och minns det inte som den trevligaste upplevelsen i världen direkt. :crazy:

Påminner det om varandra? Vilket är värst? Jag förstår ju att epidural antagligen är trevligare eftersom den medför smärtlindring, men innan dess liksom.. ;)

Jag funderar snart på att starta en egen tråd med alla mina frågor, känns som att dom aldrig tar slut. :o :angel:

Jag har aldrig gjort lumbalpunktion, men när det gäller eda kan jag konstatera att det kan kännas olika. Första gången kände jag ingenting alls när den sattes, den tog bra och hade inte ont efteråt. Andra gången tror jag narkosläkaren klantade sig lite med bedövningen innan för det gjorde ont när han satte den. Jag kämpade mig dock igenom det eftersom jag var rädd att den inte skulle hinna börja verka alls innan bebin kom, och jag ville INTE föda utan bedövning pga verkar from hell :angel: Den gången hade jag även ont i ryggen typ en vecka efteråt.
 
*Lumbalpunktion har ingenting med förlossningar att göra, lumbalpunktion är när man tar prov på ryggmärgsvätskan.

*I förlossningssammanhang kan man få en spinalbedövning, vilket är ett stick in i ryggmärgskanalen och man sprutar in en engångsdos med bedövningsmedel och smärtlindrande. Effekten sitter i i (1-)2 timmar (stor variation mellan olika personer hur länge det sitter i), och bedövningsformen kan rekommenderas om man tror att det är mindre än 2 timmar kvar innan barnet är förlöst.

*Epidural är det andra "ryggsticksalternativet" vad gäller smärtlindring vid förlossning.

*Smärtupplevelsen vid de båda olika bedövningsformerna är extremt olika och kan variera från gång till gång. En del har mer känsliga benhinnor än andra, en del är mer känsliga för själva sticket, en del har så d*la ont i magen så de bryr sig inte ett smack om vad man pysslar med där bakom ryggen. Krasst sett så är det en grövre nål vid epidural (eftersom man ska föra in en slang), och därför bedövar man i huden för den typen av bedövning. Lägger man en spinal så är den nålen tunnare än hudbedövningsnålen, då sticker man oftast utan förbedövning.

*För båda formerna av bedövning gäller att smärtor efteråt är inte ovanliga, tex ryggvärk runt insticksstället/obehagskänsla i ryggen, men med tanke på den hjälp man får av bedövningen under själva förlossningen brukar de flesta tycka det ändå var värt det. Det finns andra komplikationer också, men det borde finnas information om dessa i det informationsblad som ska delas ut till alla gravida när bedövningsformerna diskuteras.

Hoppas det rätade ut några frågetecken
Mvh
Laa, narkosläkare
 
Lägger till: läste nu om första inlägget och ser att jag lite missförstått frågan :) Hoppas att informationen kommer att hjälpa ändå :D
Haha, jag var tvungen att googla innan jag skrev i tråden men iom att det, som du säger, är två olika saker tänkte jag att jag med erfarenhet av epidural och spinal kunde jag kommentera ändå iom att jag minns känslan rätt bra :p tror dock att jag fick bedövning innan spinal..? Även där var det nämligen ett tryck, endast, som med en tumme typ :p
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite kluven i frågan hurvida man som förälder bör lägga sig i sitt barns vänskapsrelationer och i vilken grad man ska försöka...
Svar
6
· Visningar
1 869
Senast: Mois
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 100
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
370
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 438
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp