Equanimity!?

Sannafrsl

Trådstartare
hej! Någon som har erfarenhet av krämen Equanimity som man smörjer på hästens mule innan stressande situationer??

Min häst åker bara lastbil men måste börja åka transport nu också, dock fick hon panik sist så vi kom inte ens ifrån gårdsplanen innan hon slog söner transport & sig själv.

Har lasttränat och får in henne, problemet är när man kör sen, vill inte riskera något men vill komma ut och tävla.

Någon som har erfarenhet av Equanimity? :)
 
hej! Någon som har erfarenhet av krämen Equanimity som man smörjer på hästens mule innan stressande situationer??

Min häst åker bara lastbil men måste börja åka transport nu också, dock fick hon panik sist så vi kom inte ens ifrån gårdsplanen innan hon slog söner transport & sig själv.

Har lasttränat och får in henne, problemet är när man kör sen, vill inte riskera något men vill komma ut och tävla.

Någon som har erfarenhet av Equanimity? :)


Ta ut en tränare som kan hjälpa er med hur hästen mår i trailern istället.
Något är galet om hästen slår sönder sig själv och trailer.
Antingen missar ni signaler på att hästen inte är redo, eller så måste man jobba med den i trailern och simulera körning etc, eller så kör ni för illa eller så har den problem i kroppen som triggar utbrotten när den måste hålla balansen i trailern etc.

Är hästen så pass "illa däran" att den slår sönder sig och trailer så hjälper inga salvor/örter etc.

Det är rätt stora reaktioner din häst visar. Lyssna på henne och ta hjälp av någon som jobbar med sånt.
Det är liksom precis som att man behöver ridlektioner för att lära sig rida. Man behöver lära sig sånt här med.
Med vissa hästar kan man köra mer på lotto och bara hoppas det går vägen. Många hästar funkar ju iaf. Men med din häst gör ju inte det. Då måste du lära dig hur du ska hjälpa henne.
 
Ta ut en tränare som kan hjälpa er med hur hästen mår i trailern istället.
Något är galet om hästen slår sönder sig själv och trailer.
Antingen missar ni signaler på att hästen inte är redo, eller så måste man jobba med den i trailern och simulera körning etc, eller så kör ni för illa eller så har den problem i kroppen som triggar utbrotten när den måste hålla balansen i trailern etc.

Är hästen så pass "illa däran" att den slår sönder sig och trailer så hjälper inga salvor/örter etc.

Det är rätt stora reaktioner din häst visar. Lyssna på henne och ta hjälp av någon som jobbar med sånt.
Det är liksom precis som att man behöver ridlektioner för att lära sig rida. Man behöver lära sig sånt här med.
Med vissa hästar kan man köra mer på lotto och bara hoppas det går vägen. Många hästar funkar ju iaf. Men med din häst gör ju inte det. Då måste du lära dig hur du ska hjälpa henne.
Undrade mest om det kan hjälpa mot stressen då hon har nerverna på utsidan, så man sen kan jobba med det.
 
hej! Någon som har erfarenhet av krämen Equanimity som man smörjer på hästens mule innan stressande situationer??

Min häst åker bara lastbil men måste börja åka transport nu också, dock fick hon panik sist så vi kom inte ens ifrån gårdsplanen innan hon slog söner transport & sig själv.

Har lasttränat och får in henne, problemet är när man kör sen, vill inte riskera något men vill komma ut och tävla.

Någon som har erfarenhet av Equanimity? :)
Om du har torgskräck, är paniskt rädd för spindlar, har klaustrofobi, tror du då att en salva kommer hjälpa dig att gå ut på torget, hålla i spindeln eller krypa in i en smal tunnel. Nej. Jag tror inte det.Jag tror att en salva med lugnande dofter kan kanake lugna vid ytterst lätta symtom, men vid större problem hjälper inte salvor/dofter.
 
hej! Någon som har erfarenhet av krämen Equanimity som man smörjer på hästens mule innan stressande situationer??

Min häst åker bara lastbil men måste börja åka transport nu också, dock fick hon panik sist så vi kom inte ens ifrån gårdsplanen innan hon slog söner transport & sig själv.

Har lasttränat och får in henne, problemet är när man kör sen, vill inte riskera något men vill komma ut och tävla.

Någon som har erfarenhet av Equanimity? :)

Vi provade det som ett experiment till en häst med lindrig separationsångest (gnäggde och snurrade runt lite när den var ensam inne men långt ifrån att slå sönder sig själv eller inredningen) för att se om det kunde göra den aningen tryggare. Hjälpte inte det minsta och vi har fått bra mycket bättre effekt av mat-mutor och träning.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en 7 årig hane som jag nu behöver låta vandra vidare. Han har under hela livet kämpat med en rad sjukdomar och skador och...
2
Svar
33
· Visningar
4 597
Senast: Ava22
·
Utrustning Behöver tips och ideér då jag har en häst som hoppar över bommen i transporten. använder halsrem som jag binder längre ner men sist slet...
Svar
2
· Visningar
751
Senast: Mia_R
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 377
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 628
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp