Equilab och naturbana

Hedwig

Trådstartare
Är det några fler som använder den ridappen? Himla kul och nyttigt att se hur man faktiskt rider. Dvs..hur väldigt mycket man faktiskt skrittat.:p
Idag roade jag mig med att fota alla underlag som ingick och väldigt bra att se vilken variation det faktiskt innebär att rida ut.
Måste varna att hon ser ut att vara vänsterställd hela tiden men det är för att jag fotade med höger o höll tyglarna med vänster. När jag jobbar henne gör jag små omställningar hela tiden och drar i ärlighetens namn nog lite för mycket i höger tygel. :angel::cautious:
blogger-image-1880069860.jpg

Totalt red jag i 66 minuter varav 60 var skritt...drygt 4 minuter galopp och inte ens 2 minuter trav..:eek:
blogger-image--677540002.jpg

Mycket sådan här terräng där det går både uppför och nedför. Skritt på halvlång tygel.
blogger-image-565142687.jpg

Ganska hård grusväg och lite trav.
blogger-image-706976321.jpg

Anlagd stig. Skrittade bara även om man borde kunna både trava och galoppera. Vill dock inte trampa sönder den så höll mig i skinnet.
blogger-image-1714083965.jpg

Skogsstig åt lite gräsaktigt håll. Skritt på halvlång tygel.
blogger-image--713550233.jpg

Skogsväg med bra svikt. Galopp i lätt sits.
blogger-image--1440683401.jpg

Mellanhård grusväg och lite travjobb på tygeln. Väldigt fin var hon denna sträcka. Mjuk i kontakten och härlig bjudning.
blogger-image-1808072277.jpg

Avslut..galopp ut till kompisarna i hagen. :-)

Det här är en av våra "naturbanor". Fattas bara liten naturhinder också.
 
Provade idag, sså himla smidig!
Red en kort sväng på 34 minuter. Mest galopp sen skritt och minst trav. Trodde jag galopperade minde än jag gjorde :pJätteintressant
Ska bli kul att se framöver när man använt den mer!
 
Jag har använt den i princip sedan första betaversionen kom. Den viktigaste aha-upplevelsen för min del är nog att oavsett hur intensivt jag tycker att ett dressyrpass är så är det nästan alltid ca hälften skritt. Använder appen vid all typ av ridning och tycker den blir bättre och bättre, framför allt på att känna igen gångarterna rätt. Gillar den jättemycket!
 
Har länge vilat prova appen men har inte fått den att funka i min telefon fören nyligen. Glömmer dock alltid starta den så vet inte hur bra det blir:o
 
Använt den två gånger varav ena gången bara var en skrittrunda. Första gången blev det lika delar skritt, trav och galopp. Ska bli spännande att använda den mer framöver!
 
Jag har använt den några gånger, men det har funkat väldigt dåligt där ute i skogarna där jag rider. Där är väldigt dålig täckning. Den har har svårt att känna av gångarterna och lagt in galopp där jag vet att jag har skrittat. Men jag har nog en tidig version. Har det blivit bättre?
 
Också nyfiken på om gångarterna stämmer, jag fick en massa skritt när jag travade :P men länge sedan jag testade den så den har säkert uppdaterats och förbättrats?
 
Satt och funderade på samma som @tuaphua .
Hur vet appen det? Det kan ju inte gå på hastighet? Man kan ju galoppera saktare än man travar :p

Såg nu också att det inte riktigt stämmer med gångarterna jag red idag, men på ett ungefär är det säkert ändå. Nog för att hästen har en aktiv:angel: skritt men inte så det borde bli galopp :D
 
Satt och funderade på samma som @tuaphua .
Hur vet appen det? Det kan ju inte gå på hastighet? Man kan ju galoppera saktare än man travar :p

Såg nu också att det inte riktigt stämmer med gångarterna jag red idag, men på ett ungefär är det säkert ändå. Nog för att hästen har en aktiv:angel: skritt men inte så det borde bli galopp :D

Vore kul att testa i piaff riktigt på stället.
Eller tölt/pass/terre a terre/skolgalopp etc och se vad det klassas som.
 
Vore kul att testa i piaff riktigt på stället.
Eller tölt/pass/terre a terre/skolgalopp etc och se vad det klassas som.
Ja! Hoppas någon vill uppdatera här sen!

Vi 'provade' någon ickegångart mellan trav och galopp men kan inte se vad det blev tyvärr :angel: fanns visst en grå markering som kallades mix så den kanske :laugh:
 
Ja! Hoppas någon vill uppdatera här sen!

Vi 'provade' någon ickegångart mellan trav och galopp men kan inte se vad det blev tyvärr :angel: fanns visst en grå markering som kallades mix så den kanske :laugh:

Jag är ju världens mest otekniska människa och har inte ens sett appen. Så jag var nyfiken.

Får jag bara igång min nya tel kan jag testa piaff och skolgalopp. Resten är pålle fel ras och för outbildad för.
 
Hur vet den vilken gångart man rider?
/nyfiken
Hittade denna info:
Det som är helt nytt med Equilab, och väldigt ”hightech”, är alltså att Per Ericsson har tagit fram en algoritm som tolkar vilken gångart hästen går i. Något företaget har tagit patent på.
– Per har lagt ett filter på accelerometern i mobilen, alltså det som bland annat känner av när telefonen skakas eller vänds. Applikationen får fram en kurva, likt sinuskurvorna man höll på med i skolan. Sedan analyserar den fram vilken gångart och steglängd det handlar om, berättar Adam. Idén har hela tiden varit att mobilen i fickan ska räcka, du ska inte behöva sätta någon sensor eller liknande på dig själv eller hästen.
– Många jag har intervjuat har ändå alltid telefonen på sig när de rider – i fickan, BH:n, byxorna eller jackan. Dock blir precisionen allra bäst om man har den på ett tajt ställe så att den inte rör sig för mycket. Till exempel i byxfickan.
 
Hittade denna info:
Det som är helt nytt med Equilab, och väldigt ”hightech”, är alltså att Per Ericsson har tagit fram en algoritm som tolkar vilken gångart hästen går i. Något företaget har tagit patent på.
– Per har lagt ett filter på accelerometern i mobilen, alltså det som bland annat känner av när telefonen skakas eller vänds. Applikationen får fram en kurva, likt sinuskurvorna man höll på med i skolan. Sedan analyserar den fram vilken gångart och steglängd det handlar om, berättar Adam. Idén har hela tiden varit att mobilen i fickan ska räcka, du ska inte behöva sätta någon sensor eller liknande på dig själv eller hästen.
– Många jag har intervjuat har ändå alltid telefonen på sig när de rider – i fickan, BH:n, byxorna eller jackan. Dock blir precisionen allra bäst om man har den på ett tajt ställe så att den inte rör sig för mycket. Till exempel i byxfickan.

Jag var lite extra nyfiken då jag varit i kontakt med ett annat företag i utland som skulle tillverka liknande grej(dock med andra funktioner med).
Jag tyckte verktyget var lite trubbigt just i form av rörelsesnalys på en punkt sas. Men de här kan ju fått till det bättre. Det är intressant iaf!
 
För mig stämmer det ganska väl. Är några grå fält då den ev då tappat kontakten?
Det ska visst komma en premiumvariant som jag gissar kommer kosta med borde då vara mer uppdaterad och precis. Jag tror att denna kan identifiera ren skritt, trav och galopp. Skolgalopp kanske den identifierar som skritt tex eftersom det går så långsamt. :confused:
 
För mig stämmer det ganska väl. Är några grå fält då den ev då tappat kontakten?
Det ska visst komma en premiumvariant som jag gissar kommer kosta med borde då vara mer uppdaterad och precis. Jag tror att denna kan identifiera ren skritt, trav och galopp. Skolgalopp kanske den identifierar som skritt tex eftersom det går så långsamt. :confused:

Ja, det spelar väl ingen större roll eg vad den klassar det som. Man sitter ju sällan och nöter sån samling öht att det blir jätteintressant att se i förhållande till andra gångarter.
Jag var mest bara nyfiken.
Tänkte också på de raser med svårighet för vissa gångarter/rörligare takt eller fler gångarter.
Men ja, jag ska nog ta och testa för skojs skull iaf.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 512
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 066
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 718
Senast: Nahar
·
Ridning Känner att jag behöver lite input från andra hästmänniskor. Hästen ifråga har alltid varit lite stelare i vänster varv och haft något...
2
Svar
21
· Visningar
2 793
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp