Equipat/fysioterapeut

Itzyditzy

Trådstartare
hallå allihop! Jag har nästan bestämt mig för att plugga till equipat. Jag behöver all kunskap om yrket, vart kan man få jobb? Startar man eget? Efterfrågan (Skåne)? Lön? Arbetstider?

Ja.. allt :D
går från att jobba 9h om dagen för att jag inte hinner med något av mitt liv just nu.
 
Först och främst så är fysioterapeut och equiopat inte samma utbildning (och finns inte att läsa på samma ställe).

Läser till Equiopat nu och i alla fall min uppfattning är att det finns hyfsat stor efterfrågan. Behovet tror jag är mycket stort - men Equiopat är ännu inte starkt etablerat så utanför de större anläggningarna är det inte alltför många som är insatta i vilken utbildning det innebär. Men om du frågar mig, uppenbarligen, så anser jag att det finns/kommer finnas efterfrågan nog för att kunna jobba med det. Varierar om man jobbar som anställd på klinik eller större anläggning, eller som eget företag.
 
Först och främst så är fysioterapeut och equiopat inte samma utbildning (och finns inte att läsa på samma ställe).

Läser till Equiopat nu och i alla fall min uppfattning är att det finns hyfsat stor efterfrågan. Behovet tror jag är mycket stort - men Equiopat är ännu inte starkt etablerat så utanför de större anläggningarna är det inte alltför många som är insatta i vilken utbildning det innebär. Men om du frågar mig, uppenbarligen, så anser jag att det finns/kommer finnas efterfrågan nog för att kunna jobba med det. Varierar om man jobbar som anställd på klinik eller större anläggning, eller som eget företag.

Jaha! För den utbildningen jag läst om heter just proffesionell hästfysioterapeut equiopat.
Men det låter ju lovande iallafall. Hade varit drömmen att få jobba med hästar :love:
 
De som håller i utbildningen till Equiopat har i alla fall ingen utbildning till diplomerad eller certifierad fysioterapeut. Åtminstone inte i dagsläget.