Equipat/fysioterapeut

Itzyditzy

Trådstartare
hallå allihop! Jag har nästan bestämt mig för att plugga till equipat. Jag behöver all kunskap om yrket, vart kan man få jobb? Startar man eget? Efterfrågan (Skåne)? Lön? Arbetstider?

Ja.. allt :D
går från att jobba 9h om dagen för att jag inte hinner med något av mitt liv just nu.
 
Först och främst så är fysioterapeut och equiopat inte samma utbildning (och finns inte att läsa på samma ställe).

Läser till Equiopat nu och i alla fall min uppfattning är att det finns hyfsat stor efterfrågan. Behovet tror jag är mycket stort - men Equiopat är ännu inte starkt etablerat så utanför de större anläggningarna är det inte alltför många som är insatta i vilken utbildning det innebär. Men om du frågar mig, uppenbarligen, så anser jag att det finns/kommer finnas efterfrågan nog för att kunna jobba med det. Varierar om man jobbar som anställd på klinik eller större anläggning, eller som eget företag.
 
Först och främst så är fysioterapeut och equiopat inte samma utbildning (och finns inte att läsa på samma ställe).

Läser till Equiopat nu och i alla fall min uppfattning är att det finns hyfsat stor efterfrågan. Behovet tror jag är mycket stort - men Equiopat är ännu inte starkt etablerat så utanför de större anläggningarna är det inte alltför många som är insatta i vilken utbildning det innebär. Men om du frågar mig, uppenbarligen, så anser jag att det finns/kommer finnas efterfrågan nog för att kunna jobba med det. Varierar om man jobbar som anställd på klinik eller större anläggning, eller som eget företag.

Jaha! För den utbildningen jag läst om heter just proffesionell hästfysioterapeut equiopat.
Men det låter ju lovande iallafall. Hade varit drömmen att få jobba med hästar :love:
 
De som håller i utbildningen till Equiopat har i alla fall ingen utbildning till diplomerad eller certifierad fysioterapeut. Åtminstone inte i dagsläget.
 
De som håller i utbildningen till Equiopat har i alla fall ingen utbildning till diplomerad eller certifierad fysioterapeut. Åtminstone inte i dagsläget.
Snabbgoogling på den utbildninfeb:
"Tentamen och diplomering sker efter varje godkänd kurs i behandlingsformerna, vilket möjliggör en smidig övergång till ditt nya yrkesval. Certifiering sker dock efter sluttentamen."
 
Snabbgoogling på den utbildninfeb:
"Tentamen och diplomering sker efter varje godkänd kurs i behandlingsformerna, vilket möjliggör en smidig övergång till ditt nya yrkesval. Certifiering sker dock efter sluttentamen."

Precis! Så jag antar att det är som när man läser till sjuksköterska typ att man för söka certifikat efter utbildningen.
Det finns många kurser som är på två terminer och som inte kostar lika mycket. Där är det nog ingen diplomering.
 
Precis! Så jag antar att det är som när man läser till sjuksköterska typ att man för söka certifikat efter utbildningen.
Det finns många kurser som är på två terminer och som inte kostar lika mycket. Där är det nog ingen diplomering.
Sjuksköterska är en högskoleutbildning som leder till legitimation som utfärdas av socialstyrelsen, samma med fysioterapeut = sjukgymnast. De är inte i samma liga som diverse hokus pokus utbildningar som drivs av människor utan egen dokumenterad utbildning.
Antingen är man legitimerad sjuksköterska, eller så är man inte, finns inget som heter certifierad ssk.
 
Personligen hade jag INTE hoppat på en sådan utbildning utan att ha väldigt klart för mig vad det ska leda till. Min uppfattning är att kliniker främst är intresserade av de med längre och mer väldokumenterade yrkesutbildningar (fysioterapeut).

Återstår att driva eget, med alla timmar, körning, oro över ekonomi och det klientel av hästägare som egentligen inte har råd att ha häst men ändå beställer behandlingar.

I dina skor hade jag noga intervjuat yrkesutövare som gått utbildningen du är intresserad av, och studerat deras ekonomi (om de driver eget).
 
Djursjukvårdare är också ett legitimationsyrke sedan flera år.

Ska man satsa på ett yrke med djur, tycker jag ett legitimationsyrke är en god början. Om man efter det fortfarande är intresserad av tveksamt seriösa utbildningar (osannolikt?) kan man ju alltid bygga på den solida grunden.

https://www.slu.se/utbildning/program-kurser/program-pa-grundniva/djursjukskotare/
http://www.svalov.se/utbildning--ba...uksprogrammet/djurvardare---djursjukvard.html

Sedan skriver ett av våra tyngsta djursjukhus följande:
---
Djursjukskötaryrket är idag ett legitimationsyrke, enligt en lag som trädde i kraft 2010. Det gamla yrkesnamnet "djursjukvårdare" har därmed fallit bort. En legitimerad djursjukskötare har förstås god utbildning inom djuromsorg och får utföra veterinärs ordinationer, t ex söva ett djur, medicinera med alla preparat och på delegation utföra enklare kirurgiska ingrepp. Han eller hon får även vaccinera självständigt och intyga detsamma, förutom för rabiesvaccination.

Den som har en kortare utbildning eller ännu inte tagit sin legitimation kallas för djurvårdare. Djurvårdarna sysslar allra mest med omvårdnad, men sköter också en del medicineringar och behandlingar, beroende på vilken utbildning och erfarenhet man besitter.

Vill du läsa mer om djurhälsopersonal, utbildningar och de olika yrkesklasserna finns information på Jordbruksverkets webbplats.
---
https://www.universitetsdjursjukhuset.se/smadjurskliniken/vi-som-jobbar-har/djursjukvardare/

Vilket ytterligare bygger på min uppfattning att utan en tung, seriös utbildning är de roliga, lärorika och schysst betalda arbetsplatserna stängda.
 
Senast ändrad:
Ska man satsa på ett yrke med djur, tycker jag ett legitimationsyrke är en god början. Om man efter det fortfarande är intresserad av tveksamt seriösa utbildningar (osannolikt?) kan man ju alltid bygga på den solida grunden.

https://www.slu.se/utbildning/program-kurser/program-pa-grundniva/djursjukskotare/
http://www.svalov.se/utbildning--ba...uksprogrammet/djurvardare---djursjukvard.html

Sedan skriver ett av våra tyngsta djursjukhus följande:
---
Djursjukskötaryrket är idag ett legitimationsyrke, enligt en lag som trädde i kraft 2010. Det gamla yrkesnamnet "djursjukvårdare" har därmed fallit bort. En legitimerad djursjukskötare har förstås god utbildning inom djuromsorg och får utföra veterinärs ordinationer, t ex söva ett djur, medicinera med alla preparat och på delegation utföra enklare kirurgiska ingrepp. Han eller hon får även vaccinera självständigt och intyga detsamma, förutom för rabiesvaccination.

Den som har en kortare utbildning eller ännu inte tagit sin legitimation kallas för djurvårdare. Djurvårdarna sysslar allra mest med omvårdnad, men sköter också en del medicineringar och behandlingar, beroende på vilken utbildning och erfarenhet man besitter.

Vill du läsa mer om djurhälsopersonal, utbildningar och de olika yrkesklasserna finns information på Jordbruksverkets webbplats.
---
https://www.universitetsdjursjukhuset.se/smadjurskliniken/vi-som-jobbar-har/djursjukvardare/

Vilket ytterligare bygger på min uppfattning att utan en tung, seriös utbildning är de roliga, lärorika och schysst betalda arbetsplatserna stängda.

Samma djursjukhus skriver så här om stordjur:
---
I dagsläget arbetar över 30 personer som legitimerade djursjukskötare, djurvårdare samt receptionister på hästkliniken. De djurvårdare som har en legitimation enligt lagen om verksamhet inom djurens hälso- och sjukvård kallas legitimerade djursjukskötare.
---
Vilket ju innebär att det finns någon form av traditionell utbildning i grunden.
 
Snabbgoogling på den utbildninfeb:
"Tentamen och diplomering sker efter varje godkänd kurs i behandlingsformerna, vilket möjliggör en smidig övergång till ditt nya yrkesval. Certifiering sker dock efter sluttentamen."
Man får certifikat som massageterapeut och Equiopat. Förutsatt då att man blivit minst godkänd i alla kurser och sedan klarar slutprovet efter utbildningen.
 
@Lovisaleonora det har jag ingen koll på. Har tagit reda på det jag tycker var relevant för om jag skulle välja utbildningen. Och det handlade främst om vad/hur mycket man lär sig, vilket är viktigast för mig. Den enda stora nackdelen (förutom jävligt dyrt...) är just att många inte vet vad Equiopat innebär för utbildning.
 
@Lovisaleonora det har jag ingen koll på. Har tagit reda på det jag tycker var relevant för om jag skulle välja utbildningen. Och det handlade främst om vad/hur mycket man lär sig, vilket är viktigast för mig. Den enda stora nackdelen (förutom jävligt dyrt...) är just att många inte vet vad Equiopat innebär för utbildning.

... och vad jag kan utläsa är det ju en otroligt tunn utbildning. För mig hade det absolut inte räckt för att släppa lös någon för att behandla min häst. Hur ser möjligheterna till ansvarsförsäkring ut för den med egen verksamhet?

Vad ligger debiteringsnivån för den färdigutbildade?

Men främst: beskriv med egna ord vid vilket tillfälle jag skulle anlita en equiopat?
 
@Lovisaleonora det har jag ingen koll på. Har tagit reda på det jag tycker var relevant för om jag skulle välja utbildningen. Och det handlade främst om vad/hur mycket man lär sig, vilket är viktigast för mig. Den enda stora nackdelen (förutom jävligt dyrt...) är just att många inte vet vad Equiopat innebär för utbildning.
Jaha, och hur mycket av vad får man lära sig? Finns det equipater anställda på kliniker? Vad är deras ansvarsområden? För de som har eget, vilken är tillsynsmyndigheten?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 233
Senast: Exile
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 015
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 319
Senast: Enya
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 352

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp