Equipat/fysioterapeut

... och vad jag kan utläsa är det ju en otroligt tunn utbildning. För mig hade det absolut inte räckt för att släppa lös någon för att behandla min häst. Hur ser möjligheterna till ansvarsförsäkring ut för den med egen verksamhet?

Vad ligger debiteringsnivån för den färdigutbildade?

Men främst: beskriv med egna ord vid vilket tillfälle jag skulle anlita en equiopat?
Håller med om att det låter tunt i skrift, men när jag träffat utbildad equiopat så märks det så tydligt att de har himla bra kunskap och förståelse för hästkroppen. Hela första året är bara massage som gäller praktiskt, teoretiskt är det anatomi och biomekanik. Övriga behandlingsmetoder kommer inte före termin tre, just för att vi måste veta vad som händer ner till cellnivå för att förstå hur de fungerar och när de kan användas. Och i alla fall nu med massagen (som förstås är svår att skada en häst med även om man skulle göra fel) så gås allt igenom praktiskt och varje nytt massagegrepp får man träna på med lärare innan man gör det på hästar hemma.
Beror mkt på var man bor, ~750-1500 kr.

Antingen om du upplever problem eller snedhet muskulärt hos hästen (förutsatt att hästen är frisk och skadefri/veterinär har rekommenderat) eller vill optimera hästens förutsättningar vid träning. Mkt kort sagt.
 
Jaha, och hur mycket av vad får man lära sig? Finns det equipater anställda på kliniker? Vad är deras ansvarsområden? För de som har eget, vilken är tillsynsmyndigheten?
Förlåt men jag orkar tyvärr inte beskriva två års heltidsutbildning så detaljerat. Speciellt inte när jag själv inte kan veta säkert exakt vilken nivå varje kurs innebär innan jag gått igenom de själv.
Ja, rehabilitering.
Vet inte vilken tillsynsmyndighet. Vet själv inte om det är något jag kommer jobba med eller inte så det är inte så intressant för mig i dagsläget.
Det här får mig att för all framtid sky equiopat. Du måste väl ändå skoja?
Såvida man inte tar i utav h*lvete och ignorerar allt man gått igenom är det svårt att skada med massage, ja. Nytta gör det ju givetvis inte om man gör fel. Men skada hästen - då är man riktigt kass och är nog inte en person som ska gå den utbildningen alls. Och iaf våra lärare skulle inte låta en sådan träna på egen hand.
 
De jag känner till som arbetar med alternativa behandlingar på häst har det som endel av sin yrkesutövning. De har oftast flera olika utbildningar i bagaget inom häst och inte bara en. Ingen av de jag känner till arbetar med alternativbehandling på häst på heltid utan det är helt enkelt ett av de ben deras yrkesverksamhet består av. Vissa har helt andra jobb vid sidan av, vissa har alternativbehandling även för människa och hund, vissa har flera olika typer av alternativbehandling och andra kringverksamheter som på något sätt är kopplade till varandra.
 
Håller med om att det låter tunt i skrift, men när jag träffat utbildad equiopat så märks det så tydligt att de har himla bra kunskap och förståelse för hästkroppen. Hela första året är bara massage som gäller praktiskt, teoretiskt är det anatomi och biomekanik. Övriga behandlingsmetoder kommer inte före termin tre, just för att vi måste veta vad som händer ner till cellnivå för att förstå hur de fungerar och när de kan användas. Och i alla fall nu med massagen (som förstås är svår att skada en häst med även om man skulle göra fel) så gås allt igenom praktiskt och varje nytt massagegrepp får man träna på med lärare innan man gör det på hästar hemma.
Beror mkt på var man bor, ~750-1500 kr.

Antingen om du upplever problem eller snedhet muskulärt hos hästen (förutsatt att hästen är frisk och skadefri/veterinär har rekommenderat) eller vill optimera hästens förutsättningar vid träning. Mkt kort sagt.
Bara som ett varningens finger, det är mkt svårt att bedöma andras kunskaper om man inte själv har en djupgående utbildning och kunskap i ämnet. Jag har själv ett legitimationsyrke och relativt stor kunskap men jag tycker nog att jag kan för lite för att bedöma andras kunskaper och färdigheter riktigt.
 
Förlåt men jag orkar tyvärr inte beskriva två års heltidsutbildning så detaljerat. Speciellt inte när jag själv inte kan veta säkert exakt vilken nivå varje kurs innebär innan jag gått igenom de själv.
Ja, rehabilitering.
Vet inte vilken tillsynsmyndighet. Vet själv inte om det är något jag kommer jobba med eller inte så det är inte så intressant för mig i dagsläget.

Såvida man inte tar i utav h*lvete och ignorerar allt man gått igenom är det svårt att skada med massage, ja. Nytta gör det ju givetvis inte om man gör fel. Men skada hästen - då är man riktigt kass och är nog inte en person som ska gå den utbildningen alls. Och iaf våra lärare skulle inte låta en sådan träna på egen hand.
Men är det massör för häst som du utbildar dig till? Eller korrigerar du sned muskulatur med massage?
 
Det var inte alls meningen att detta skulle bli en sånhär tråd med massa smutskastning på utbildningar.

Läs vad första inlägget handlar om annatrs behöver ni ju inte svara.
 
Vadå smutskastning? Vi frågar o ifrågasätter o det kommer inga vettiga svar. Btw så är detta ett forum o du bestämmer inte vilka som får svara.

När det står svart på vitt på hemsidan om utbildningen att man bir diplomerad och får certifikat så är det väl smutskastning att skriva att man inte får det och att man inte får rätt utbildning osv.
 
När det står svart på vitt på hemsidan om utbildningen att man bir diplomerad och får certifikat så är det väl smutskastning att skriva att man inte får det och att man inte får rätt utbildning osv.
Fast diplom och certifikat får vem som helst skriva ut. Man kan till och med göra ett eget om man känner för det. Det ligger inte något värde i själva diplomet.
 
Men är det massör för häst som du utbildar dig till? Eller korrigerar du sned muskulatur med massage?
Massageterapeut för häst och equiopat. Massor av anatomi och grundläggande om sadelinpassning, hovvård, foder/näringsbehov, vanliga sjukdomar, för att ha vettig grund att kunna avgöra om vad som bidrar till problem/behöver ändras. Massage, eswt, ewst, laser, elterapi, vad som används för att korrigera eller rehabilitera beror ju helt på hästen.
 
Massageterapeut för häst och equiopat. Massor av anatomi och grundläggande om sadelinpassning, hovvård, foder/näringsbehov, vanliga sjukdomar, för att ha vettig grund att kunna avgöra om vad som bidrar till problem/behöver ändras. Massage, eswt, ewst, laser, elterapi, vad som används för att korrigera eller rehabilitera beror ju helt på hästen.
Fast det där låter som man behöver väldigt mycket kunskap och övning för att behandla sina hästar på ett bra sätt. Räcker verkligen två år?
 
När det står svart på vitt på hemsidan om utbildningen att man bir diplomerad och får certifikat så är det väl smutskastning att skriva att man inte får det och att man inte får rätt utbildning osv.

Det viktiga är vad sådana diplom och certifikat är värda på arbetsmarknaden?
Finns det någon efterfrågan på folk med den utbildningen? Kan man få en anställning eller måste man vara egenföretagare?

Jag uppfattar det inte som om folk smutskastar utbildningen, utan de vill få dig att reflektera över om detta är utbildningen som ger dig de jobb du vill ha eller om det är bättre att satsa på något annat.
 
Bara som ett varningens finger, det är mkt svårt att bedöma andras kunskaper om man inte själv har en djupgående utbildning och kunskap i ämnet. Jag har själv ett legitimationsyrke och relativt stor kunskap men jag tycker nog att jag kan för lite för att bedöma andras kunskaper och färdigheter riktigt.
Absolut. Jag baserar det främst på att personerna ifråga kunnat hjälpa/förbättra för olika hästar med olika problem. Men säker kan man ju aldrig vara utan att ha kunskapen själv. Skriver bara vad jag själv känner/tycker, överlag brukar min magkänsla vara bra, men det är ju självklart inte obestridbar fakta på något sätt:D
 
Absolut. Jag baserar det främst på att personerna ifråga kunnat hjälpa/förbättra för olika hästar med olika problem. Men säker kan man ju aldrig vara utan att ha kunskapen själv. Skriver bara vad jag själv känner/tycker, överlag brukar min magkänsla vara bra, men det är ju självklart inte obestridbar fakta på något sätt:D
Jag är då jättenyfiken på vad man gjort som förbättrat hästarna, om du skulle kunna ge några konkreta exempel? Som då givetvis är anonyma.
 
Fast det där låter som man behöver väldigt mycket kunskap och övning för att behandla sina hästar på ett bra sätt. Räcker verkligen två år?
Det är en tuff utbildning med högt tempo. Men så får man ju inte gå utbildningen om man inte har god grundkunskap heller. Men ja, det ÄR mycket och därför är det lite störande när vissa utgår från att det är en enkel snabbutbildning för att samla diplom.
Som de flesta utbildningar är det inte konstigare än att om man inte grejar det så blir man inte examinerad eller certifierad.
Omöjligt att säga säkert, jag vet bara att de jag träffat känts nog kompetenta. Personligen skulle jag inte gå ut och jobba med andras hästar om jag inte kände mig trygg i min kunskap, och jag vill tro att det gäller de flesta. Generellt har jag svårt att tro oseriösa väljer just denna utbildningen, drivkraften behöver liksom vara genuint intresse och hästarnas välmående för att man ska lägga ner den tiden och pengarna...
 
Om de
När det står svart på vitt på hemsidan om utbildningen att man bir diplomerad och får certifikat så är det väl smutskastning att skriva att man inte får det och att man inte får rätt utbildning osv.
Om det står att man efter en utbildning blir "diplomerad xxx" så bruakr det innebära:
  1. Utbildningen bedrivs av ett privat företag (ej högskola, universitet, folkhögskola eller annan statligt kontrollerad utbildning) och kostar pengar
  2. Utbildningen är sannolikt kort, i vart fall kortare än motsvarande officiella utbildningar
  3. Ingen kontrollerar utbildningens kvalitet eller lärarnas kuskaper
  4. Utbildningen ger inte kunskaper som kan mätas med vad som krävs för en officiell examen eller legitimation.
Därmerd inte sagt att utbildningen nödvändigtvis är dålig. Den kan vara en bra grund för en viss arbetsuppgift eller yrke. T ex fastighetsskötare, personalhandläggare, massör.
Men ett diplom behöver inte vara värt mer än pappret det står på (såvida det inte är ett universitetsdiplom). En form av intyg på genomförd utbildning. Men man måste ju veta vad utbildningen innebär för att kunna värdera diplomet. Det slipper man med officiella examina och med legitimation.
Om det står att man blir certifierad så måste man ta reda på av vem. Det kan inte vara av den som anordnar utbildningen, utan måste vara någon fristående (t ex en myndighet). Jämför med ISO-certifiering som endast får utföras av vissa ackrediterade företag. De konsulter som kan hjälpa till med att nå ISO-standarden kan inte genomföra själva certifieringen.
I mitt yrke finns en EU-cerrtfiering som krävs för att man ska få göra vissa arbetsuppgifter. När jag hade genomfört utbildningen så rättades det anonymiserade provet av en fristående kommitté från mer än ett universitet. Sedan blev jag certifierad av en svensk myndighet som, utöver utbildning och godkänt prov, ställer en del krav på utbildning, erfarenhet etc.
Så om samma företag ordnar utbildningen, skriver ut diplomet och certifierar så är certifikatet inte så mycket värd.
 
När det står svart på vitt på hemsidan om utbildningen att man bir diplomerad och får certifikat så är det väl smutskastning att skriva att man inte får det och att man inte får rätt utbildning osv.

Så om samma företag ordnar utbildningen, skriver ut diplomet och certifierar så är certifikatet inte så mycket värd.

Jag tycker det här är väldigt viktigt att tänka på och ta ansvar för innan man lägger så mycket pengar på en utbildning.

Jag kan be min kompis diplomera och certifiera mig i hästkunskap.
 
Nyfiken fråga utifrån hur tråden kommit att utveckla sig:

Finns det några hästägare som öht anlitar rena massörer nuförtiden så som var vanligare för 20 år sen då alternativvården började komma igång i branschen ?

Jag känner typ ingen som gör det senaste + decenniet då det finns så mycket forskning på att ren massage enbart på häst väldigt sällan åstadkommer ngt särskilt, då muskler är för stora och för djupliggande för att mänsklig hand ska kunna utföra ngt verkligt påtagligt enbart via detta.

Däremot anlitas ju Equiterapeuter flitigt just pga att de riktigt välutbildade både kan massera, manipulera och ofta kör även laser och akupunktur som ”helhetspaket”
 
Det viktiga är vad sådana diplom och certifikat är värda på arbetsmarknaden?
Finns det någon efterfrågan på folk med den utbildningen? Kan man få en anställning eller måste man vara egenföretagare?

Jag uppfattar det inte som om folk smutskastar utbildningen, utan de vill få dig att reflektera över om detta är utbildningen som ger dig de jobb du vill ha eller om det är bättre att satsa på något annat.
Fast det håller jag inte med om, egentligen. Vi har ju legitimerad personal såsom veterinär mm just för att djuren inte ska lida pga dåligt utbildad personal. Det är ju det som legitimationen står för, att arbeta efter vetenskaplig evidens och beprövad erfarenhet. Just massage har ingen evidens idagsläget för t ex olika smärttillstånd hos människor varav det följer att det inte används numera särskilt frekvent inom den offentligt finansierade sjukvården. Hos hästar vet jag inte, men har svårt att tro att det skiljer sig så mycket från människor. Det innebär inte att massage kan vara välgörande för just din häst men att det skulle ge några långvariga effekter är nog tveksamt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 274
Senast: Exile
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 016
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 332
Senast: Enya
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp