equiterapeut, veterinär eller vem ska jag kontakta...?

lindakarin78

Trådstartare
Hade varit tacksam för era råd och synpunkter!
Jag har en glad och "frisk" häst. för ca 1 år sedan var han hos veterinär för jag kände att något inte var riktigt bra.
Han blev sprutad i några leder, boxvila mm och efter ett par månader friskförklarad. Väldans sparsamt riden sedan dess. Han är även genomgången av två equiterapeuter och en kiropraktor. Jag känner fortfarande att något inte är bra med honom. Han blir väldigt röd i ögonen efter en kort stunds ansträngning, han vill inte galoppera (i paddocken) och det är något som "plaskar/klunkar" i honom i galopp, alltså inte valack-ljudet utan något annat. De veterinärer jag varit i kontakt med lyssnar inte riktigt på mej.

Så klart måste jag ta honom till veterinär igen, men vad jag är rädd för är att dom inte lyssnar på mej och gör ytterligare hältutredning och behandlar, medan jag själv känner på mej att det är något annat det beror på.

så är det någon som har varit med om något liknande?

Mycket tacksam för svar :)
 
Jag skulle nog ändå gå tillbaka till den klinik som sett honom förut, om de inte kändes otroligt inkompetenta. Det är värt mycket att gå till en veterinär som sett hästen förut.
OM det är så att de vill kolla hälta så är ju det bra, det är nog vettigt att börja i den änden ändå. Övriga besvär kan ju hänga ihop möjligen.

Angående plaskande ljud i magen, har du testat att låta honom äta något kg hö innan ridning? Kan vara värt att testa.
 
Tack så mycket för ditt svar :)

Jag hade nog inte gått tillbaka till den behandlande veterinären igen, fick tyvärr inget förtroende där. Dessutom har denne flyttat 40 mil bort :) men jag ska kolla med min gårdsveterinär som jag litar på vart han tycker jag ska vända mej.

Har inte tänkt på det där med höet men ska ha det i åtanke!

tack
 
lita på din magkänsla. Ibland får man tjata och tjata och ifrågasätta veterinärer när de inte lyssnar, vilket är ganska vanligt. Bästa är när man hittar en veterinär som lyssnar och tar till sig det man känner.
 
Hade varit tacksam för era råd och synpunkter!
Jag har en glad och "frisk" häst. för ca 1 år sedan var han hos veterinär för jag kände att något inte var riktigt bra.
Han blev sprutad i några leder, boxvila mm och efter ett par månader friskförklarad. Väldans sparsamt riden sedan dess. Han är även genomgången av två equiterapeuter och en kiropraktor. Jag känner fortfarande att något inte är bra med honom. Han blir väldigt röd i ögonen efter en kort stunds ansträngning, han vill inte galoppera (i paddocken) och det är något som "plaskar/klunkar" i honom i galopp, alltså inte valack-ljudet utan något annat. De veterinärer jag varit i kontakt med lyssnar inte riktigt på mej.

Så klart måste jag ta honom till veterinär igen, men vad jag är rädd för är att dom inte lyssnar på mej och gör ytterligare hältutredning och behandlar, medan jag själv känner på mej att det är något annat det beror på.

så är det någon som har varit med om något liknande?

Mycket tacksam för svar :)
Har du visat upp hästen i arbete för veterinärer och/eller behandlare?
Ibland kan det behövas visas istället för att man bara berättar.
 

Liknande trådar

Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 852
Senast: pews1972
·
Hästvård Jag tar historien från början. Förra sommaren var jag med och red in en häst, fastnade så för den att det slutade med att jag köpte...
Svar
4
· Visningar
2 421
Hästhantering Detta inlägg hör nog hemma även i ridningsforumet men eftersom det rör även annat så lägger jag det här. Moderator får flytta om det är...
Svar
17
· Visningar
3 623
S
Hästvård Jag har en halvblodsvalack som är född -06, jag har haft honom sen han var tre år. Jag har ett stort problem med honom, och det är att...
Svar
11
· Visningar
1 366
Senast: Midnight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp