Er första egna häst?

Aionee

Trådstartare
Ursäktar om en sån här tråd har varit här förr, men har inte sett någon under den korta tid jag varit här och eftersom jag tycker att sånt här är intressant så skapar jag en egen tråd. :D

Den första hästen är väl alltid något speciellt,"en hästtjejs högsta dröm" eller hur var det? ;) Vilken var din första häst? Hur länge sedan var det? Vad var det för slags häst? Hur länge hade du den? Vad gjorde att du fick/köpte den hästen i första taget? Osv. Berätta och lägg gärna in en bild! :bump:
 
Min första ponny var egentligen "bara" en foderponny men hade den helt som min egen med allt vad det innebär i alla år. Den var verkligen min "hästjejs högsta dröm går i uppfyllelse" häst och jag hade den i 8 år tills det var dags att somna in i somras. Saknar den så det gör ont! Iallafall var det världens snällaste, ärligaste ponny som anpassade sig efter ryttaren och med massor av personlighet. Det var en c-ponny reg. som svensk ridponny & var en bekants häst så det var på den vägen den hamnade hos mig.

Efter dess bortgång har jag nu köpt min första ("på riktigt") egna häst, en storhäst (SWB) som är raka motsatsen till den gamla & lite av en utmaning, men det ska nog bli bra det också! Henne har jag dock bara haft i någon månad så vi lär fortfarande känna varandra så får återkomma om ett tag. :D
 
Den första hästen är väl alltid något speciellt,"en hästtjejs högsta dröm" eller hur var det? ;)

Nja, snarare "en hästtants högsta dröm". :)

Jag var 41 år när jag köpte min första häst år 2009. Det var först då som jag kände att jag hade både tid, råd och tillräckligt med kunskap.

Hästen var en halvblodsvalack född -95 e. Landlord ue. Bonaparte. Han hade tävlat en hel del 1,10-1,20 klasser i hoppning med bra resultat och var tänkt som läromästare. Visade sig tyvärr att han hade en skada som aldrig blev bra så jag fick ta bort honom efter två år.

 
Min första egna häst var en fd travare,kallblod som jag köpte 11 jan -97. Jag hade tjatat i flera år,och tillslut så gick mina föräldrar med på det,men jag fick betala hästen själv. Överlyckliga jag ville självklart ha en "nordis" som dom i stallgänget på tuva, hittade på en i närheten genom en lapp på våran mataffär. Världens finaste häst fann vi där,men halvgalen. Tack och lov så skötte hon sig under provridning så jag fick köpa henne.

Ja,ni förstår ju,allt blev bara fel,med tanke på att ingen av mina föräldrar hade hästvana öht,och jag hade nyss fyllt 11 så bör jag ha satsat på en äldre läromästare. Hästen var 7,funkade inte på banan för hon blev galen.

Hur som helst,det var något slitigt år,men OJ vad jag lärde mig (och henne) saker, och vi kunde gått genom eld och vatten för varandra tillslut.

Vi hjälpte en bonde valla in hans kossor som rymt,iförd grimma och grimskaft. Åren innan kunde hästen tvärvända och ta fullt sken hem när som. Men tillslut så hittade vi verkligen en riktig vänskap,hon litade på mig,och jag på henne. 12 år fick vi ihop,nu vandrar hon på trappalanda. Kommer aldrig glömma henne.
 
Detta tilldrog sig på den mörka medeltiden, ungefär- jag var 15 år och hade tjatat mig till att mina föräldrar skulle köpa den enda ponnyn på mils omkrets, världens avkastarkung, korsning mellan russ och island. Fanns inte mycket privatponnyer på den tiden...
Mina intet ont anande föräldrar föll för mina usla argument och köpte Greco, hyrde in honom hos en bonde fyra km från vårt villagata och lämnade glatt och med gott uppsåt över alltihop till mig.

Jag hade gått på ridskola sedan jag var nio- tio sådär och visste i stort sett ingenting om att ha häst.

Greco överlevde och jag också, mycket tack vare att det fanns en annan häst inhyrd hos samma bonde, en häst vars ägare visste hur det skulle vara.

Vi hade en massa kul, Greco och jag- han kunde inte kasta av mig, fast han försökte, och vi red i skogen, inne i samhället, hoppade hemmagjorda banor, red hemmagjord dressyr.... jag cyklade till stallet varje morgon innan skolan och skötte om honom, cyklade dit igen efter skolan och red. En väldig massa jobb förstås, och när jag skulle börja på gymnasiet höll det inte längre och mina föräldrar sålde honom. Ganska skönt tyckte jag, trots att Greco och jag blivit riktigt bra kompisar.

Jag glömmer honom aldrig; en liten mörkbrun krabat med båda rasernas envishet men också en styrka och snabbhet som få!
 
Min första häst var en liten liten b ponny skäck.
han tillhörde en klasskompis familj som hade det lite svårt ekonomiskt så vi tog hit ponnyn och hans shettis kompis på sommarbete. Och sen så fick de helt enkelt vara kvar här :).
förra ägaren hade inte ngn aning om hur gammal han var eller var han kom ifrån, det enda vi vistelse var att veterinären trodde att han var runt 18 år och att han var impoterad från Danmark.

snällare ponny finns inte, han följde en som en hund och gjorde allt man bad om. förutom att gå nära häst transporter och nära knäppande eltrådar, och såklart alla raka sträck som kan tolkas som eltrådar, så som grimskaft på marken, skuggor från tele stolpar osv :rofl:.

Red ofta med bara grimskaft och grimma utan vare sig skor eller hjälm på mig själv :p. Han var väldigt rädd om sin ryttare och skulle aldrig ens hoppa till om så blixten slog ner bredvid honom.
Han blev 32år gammal.
 
Min första var en 4 årig travare som skulle på slaktbilen. Köpte honom för 700 kr (mina sparpengar). Jag fyllde 13 samma år. Vi hade 11 år ihop varav sista 2 var hans dock hos fodervärd mest pga barn. Vi gick från vild rodeo och tillitsbrist under 2 år till tävla både hoppning och dressyr tillsammans. Han var min prins :love: min lilla storhäst.
 
Min första ponny fick jag som 12-åring. En 24-årig welshponny som varit min sköthäst på ridskolan, världens underbaraste lilla sto :love:
Vi fick 8 år tillsammans innan hon avlivades akut pga skada. Det var ett par år sedan hon gick bort, men usch vad jag saknar henne fortfarande :(
 
Jag har bara köpt en enda häst, resten har jag tillverkat själv:)

För 12 år sedan uppfyllde jag barndomsdrömmen och köpte min älsklingshäst från ridskolan. Jag hade gjort paus i över tio år och börjat på ridskola igen efter att jag pluggat klart. Hon var min favorithäst under flera år och till slut frågade jag om jag fick köpa henne. Hon var fel i allt utom att hon är ett sto. Jag som är avelsintresserad skulle ha ett dressyrstammat sto med meriter i medelsvår och av viss stam. Istället träffade jag ett sto som älskar att hoppa, som inte har gröna papper och som är efter den hingst i halvblodsaveln som jag hade allra sämst erfarenhet av.

Hon lever fortfarande 25 år gammal och jag har aldrig ångrat en enda dag att jag köpte henne. Jag har kvar hennes två yngsta avkommor som är ston, hingstarna har jag sålt. Skulle hon inte fått något stoföl är det inte säkert att jag hade fortsatt som hästägare, jag köpte inte en häst för att jag ville ha en häst vilken som helst, jag köpte henne för att hon är världens bästa häst.

Jag har ingen nytagen bild med alla tillsammans, denna är från förra vintern. Längst till vänster mamma Cézanne, i mitten Cebula och till höger Celia.

IMG_1739_zps0b07fac9.jpg
 
Jag har bara köpt en enda häst, resten har jag tillverkat själv:)

För 12 år sedan uppfyllde jag barndomsdrömmen och köpte min älsklingshäst från ridskolan. Jag hade gjort paus i över tio år och börjat på ridskola igen efter att jag pluggat klart. Hon var min favorithäst under flera år och till slut frågade jag om jag fick köpa henne. Hon var fel i allt utom att hon är ett sto. Jag som är avelsintresserad skulle ha ett dressyrstammat sto med meriter i medelsvår och av viss stam. Istället träffade jag ett sto som älskar att hoppa, som inte har gröna papper och som är efter den hingst i halvblodsaveln som jag hade allra sämst erfarenhet av.

Hon lever fortfarande 25 år gammal och jag har aldrig ångrat en enda dag att jag köpte henne. Jag har kvar hennes två yngsta avkommor som är ston, hingstarna har jag sålt. Skulle hon inte fått något stoföl är det inte säkert att jag hade fortsatt som hästägare, jag köpte inte en häst för att jag ville ha en häst vilken som helst, jag köpte henne för att hon är världens bästa häst.

Jag har ingen nytagen bild med alla tillsammans, denna är från förra vintern. Längst till vänster mamma Cézanne, i mitten Cebula och till höger Celia.

IMG_1739_zps0b07fac9.jpg

Jag har fortfarande en bild på henne på min dator :) Med gula "slottet" på stallplan bakom :)
 
Jag har fortfarande en bild på henne på min dator :) Med gula "slottet" på stallplan bakom :)

Den vore det roligt att få se! Jag har bara några bilder av henne från den tiden, jag köpte min första digitalkamera ungefär samtidigt som jag köpte henne.
 
Den vore det roligt att få se! Jag har bara några bilder av henne från den tiden, jag köpte min första digitalkamera ungefär samtidigt som jag köpte henne.

Det är fotat från ett foto med mobilkameran men pma din mailadress så kan du få det :) !
Lite suddigt och så men man ser att det är fina hon :love:
 
Ursäktar om en sån här tråd har varit här förr, men har inte sett någon under den korta tid jag varit här och eftersom jag tycker att sånt här är intressant så skapar jag en egen tråd. :D

Den första hästen är väl alltid något speciellt,"en hästtjejs högsta dröm" eller hur var det? ;) Vilken var din första häst? Hur länge sedan var det? Vad var det för slags häst? Hur länge hade du den? Vad gjorde att du fick/köpte den hästen i första taget? Osv. Berätta och lägg gärna in en bild! :bump:

Hela min uppväxt har vi haft foderponnyer till mig, min mor har haft en o samma ridhäst alla år (som för övrigt inte heller köptes utan var resultatet när grannens sto lånades o betäcktes). Min mor har inte heller köpt någon häst tidigare men har haft häst hela sin ungdom. Så första (och hittills enda) hästen vi båda köpte var hästen som sedan blev min när jag flyttade hemifrån.

wpid-dsc_2012.jpg


wpid-wp-1392616094120.jpeg


Världens bästa Tiger :love:

Han är en connemara på 155 cm från grannen till min föräldragård där jag ridit hans far, mor och ett gäng hel/halvsyskon genom åren. Vi insåg snabbt att han var the one and only efter att han kommit hem som sällskap till mammas sto som 2.5-åring, nu blir han 11 i april :love:
 
Min första egna häst köpte jag för 9år sen när jag var 20. Hade precis flyttat hemifrån och fått jobb och då skulle jag såklart ha en häst!

Tittade på travare eftersom jag ridit ganska många innan och visste hur jag skulle utbilda dem och så hade jag inte råd med något annat. Åkte till ett travstall för att titta på en valack men blev kär i ett sto :love: så när jag berättat att jag hade 6500 på sparkontot (bra buffert...) så sa kvinnan att jag fick köpa henne för 4000:-
Så det blev ett travsto efter Tap In och henne kommer jag aldrig glömma. Tyvärr jämför jag gärna andra hästar med henne och ingen kan komma upp till hennes nivå...
Tyvärr föll ju allt redan ett år senare då jag blev av med jobb, gjorde slut med killen och var tvungen att flytta hem till mor och far. Insåg efter ett tag att det inte höll och va tvungen att sälja henne :(
 
Min första egna häst fick jag när jag var 5 år. Ett 2 årigt shettissto :D Jag var ju så liten så jag hade ju knappast hunnit börja tjata om egen häst. Men mamma köpte en islandshäst och den behövde sällskap så då blev det en shettis i hopp om att jag skulle fortsätta vara intresserad. Är 26 år nu och intresset har aldrig svalnat om man säger så ;) Gick ett par terminer på ridskola när jag fick henne och sen skulle hon ridas in då jag var 6 år och hon 3 år. Det gick jättebra och vi hade några roliga år tillsammans innan jag växte ur henne och fick en större ponny som jag också red in själv med stöd från mamma :)
 
Min första egna häst köpte jag när jag var 22 år, hade en annan häst på foder för ev. köp, men jag kände att vi inte passade ihop riktigt. Stod i ett stall där ena halvan av stallet hyrdes av en som hade försäljningsstall, en dag stod det en häst i en av boxarna som jag föll direkt för. Provred och allt gick åt skogen, men dum som jag var köpte jag den hästen ändå :o
Nu har jag haft honom i drygt tre år, tack vare underbara stallkompisar som har hjälpt mig mycket så har jag nu en perfekt häst :love: Visst, vi ligger långt efter i utbildningen, men vi jobbar på det :up:
 
Bekanta till mina föräldrar köpte en avelsponny (Welsh, maxad D) när jag var 9 år, som jag fick ha som min egen. När de sedan inte skulle avla mer så blev hon min för det trevliga priset 0 kr. Vi fick 14 år och 8 månader tillsammans som avslutades i somras. Hon var den istadigaste, mest hårdskallade älskade lilla häst man någonsin kunnat hitta. Hade aldrig köpt henne om jag sett henne på annons, så tur var väl det att jag inte hade mycket val när hon en vacker dag bara stod där i en box. Hon blev 27 år gammal och var lika vild sina sista dagar som när hon var ung.
 
Min första ponny köpte vi för 11 år sedan på alla hjärtans dag. Han heter (hette?) Tajpas peter pan och är en welshponny född -93. Jag hade honom i 5 år sedan såldes han. Förra året såldes han igen till svenljunga-hållet tror jag, men jag vet inte längre vart han finns eller om han lever.

 
Jag köpte min allra första häst i maj 2012 då jag var 36 år. Jag hade då varit medryttare åt olika hästar i 13 år och kände att "antingen köper jag häst eller så slutar jag helt". Jag pratade med mina tränare om mina funderingar, och både dressyrtränaren och hopptränaren föreslog då samma häst, helt utan att ha pratat med varandra. Två veckor senare besiktades han och sedan var han min. :love:

Han är nu 14 år, en mörkbrun (svart) valack på 160 med genomgående bläs, rosa underläpp och två vita halvstrumpor bak. Vi dressyrar, hoppar och skogsmullar, och i somras fick han prova terräng för första gången. :D

 
Vi köpte två islandshästar i familjen när jag var runt 10 år. En av dem lever än idag och blev 30 år i år. Hon har världens tävlingsinstinkt och vann över stora halvblod när vi var ute och galopperade. Hon tyckte även om att bocka och kunde när som helst springa in i skogen när man var ute och red. Idag går hon som sällskapsponny men följer gärna med ut lös på promenader med de andra hästarna. Jag bjuder på en bild från förra vårvintern.

4939-1422524398-272144458a5ada9f05158182b33f22c9.png
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 797
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 288
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 439
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag fick för en tid sedan en obotlig cancer och jag kommer inte leva så länge till. Man vet inte HUR länge för just nu får jag en...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
13 038
Senast: Tirnanoogh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp