Er ridning

Gloria95

Trådstartare
Jag tänkte att man kan liksom berätta om sina ridpass och så, hur det gick, vad man hjorde och om det gick bra/dåligt och sådär. Alltså typ bara skriva om lite vad man känner :banana:
Jag själv red idag och man kan väl säga att det gick någorlunda bra! Jag red på en lång skrittur och skulle sedan hoppa lite... Det va då problemet kom, han vägrade mycket och jag var JÄTTE nära att trilla av. Men jag gjorde inte det och det blev ändå rätt bra efteråt :)
 
Tråkigt att ingen nappade på den här tråden? Kom igen nu buke :-)

Igår red jag bara en häst, min unghäst Meyja, fyra år. Vi fick lite hjälp att lära in att flytta rumpan från ryggen. Hon fattade väldigt fort. Vi kikade oxå på att mer koncentrerat försöka tölta. Hon kan men inte på kommando o blir inte alltid helt rent.

Sen red vi ut en kort sväng där kompisnr1 lånade min andra unghäst och kompisnr2 tog med sin unghäst. Det var full fart ca 1,5km o full fart hem. På hemvägen bytte vi hästar.
wpid-wp-1438201711406.jpeg


Jag lekte en stund med Meyjas mamma i paddocken .Vi försöker träna in galopp vid hand och det går framåt! Hon tar i så hon nästan spricker ;-) Men blir fort trött i benen. Så lite galopp varje dag är planen, så blir hon nog snart starkare.
Bild från i förrgår
wpid-wp-1438106006283.jpeg
 
Jag kan också skriva lite om min nuvarande ridning. Det kommer gå fort eftersom jag bara rider min häst två ggr i veckan just nu och ca 20 min per gång. Hinner typ knappt sitta upp innan det är dags att kliva av igen men det är roligt så länge det varar. :D

Vi rehabtränar efter att hästen fått diagnosen spondylos så all träning har skett från marken i sedan i påskas och fram till för ett par veckor sedan. Mitt mål är att kunna rida 3x30 min per vecka i alla gångarter + fram- och avskrittning för hand så vi jobbar oss sakta men säkert fram dit.

Ridningen bestå i princip enbart av lösgörande och stärkande arbete. Övergångar (skritt/halt än så länge), sidvärts, fram- och bakdelsvändningar, stora voltspår och serpentiner, öppnor och slutor. Idag ska jag börja lägga in travövergångar för första gången uppsuttet. På töm arbetar vi i alla gångarter men galoppen är det mest fattningar än så länge.

Skrittade över bommar häromdagen och det var nästan lika kul som att hoppa. :angel:


Annars springer vi mest över bommar i snöre. :D


Det här tänker vi göra igen i framtiden. :)
 
Kul tråd!
Idag har jag och en kompis ridit ut en härlig tur i fint väder. Det blev mycket tölt och den var fin för det mesta. Extra roligt eftersom jag i början av året hade lite svårt att få honom att tölta bra, han ville mest trava. Nu töltar han rent direkt jag ber honom :heart. Lite roll blev det i slutet men lyckades rätta till. Min häst gick först idag vilket han inte varit helt bekväm med (eller jag) innan men nu har det gått jättebra den senaste tiden!

Tidigare i veckan har vi tränat en rolig övning med bla skänkelvikning, galoppfattningar och tölt. Har även tränat på öppna i skritt och tölt den senaste tiden.
 
Hej!

Idag red vi dressyrlektion. Vi jobbar mycket på formen och avslappning hos både mig och pärlan. Fröken har spatt i båda bak och vi vet fortfarande inte riktigt var gränserna går så vi skyndar långsamt och jobbar mest i skritt och trav på stora volter och raka spår. Och jobbar såklart med min sits och mina hjälper, om jag är för grov slutar fröken röra sig, här gäller att vara mycket finstämd (hur lätt det nu är när man inte kunnat rida ordentligt på 3,5 år). Hon kändes riktigt fin idag, lång och låg och avslappnad och jag lärde mig mer och mer om exakt hur fina mina hjälper behöver vara. Min "favorit" är det ställande tygeltaget som om det går minsta lilla bakåt får hela prinsessan att stanna upp, för det går ju inte att gå framåt om någon håller i! Med detta menas inte att jag rider på långa tyglar, jag håller på att lär mig rida med kontakt igen, rätt typ av kontakt. Jättenyttigt och intressant och kul! Ser redan fram emot nästa lektion :-)

/Lavinia
 
Idag red jag ut tillsammans med en stallkompis på en lite längre runda på 1,5 h i sommarvärme! Fokuserade mycket på lugn trav vilket gick riktigt bra stundtals. Galopperade också lite här och där, inte lika lugnt. Största utmaningarna vi överkom idag var att stöta på en traktor vilket inte var något problem förrän den andra hästen (min andra häst för övrigt) hoppade bakåt in i min men de lugnade sig direkt, sedan red vi under en motorväg för andra gången och han gick först under även om han tyckte det var lite läskigt när bilarna körde över. Den tredje utmaningen var att gå i vattenpölar, mycket ruggigt men de ställen där vi inte kom förbi på något annat sätt traskade han i.
 
Jag har ju hunnit rida två pass sedan jag skrev förra gången och har travat lite båda gångerna vilket har känts jättebra. Fina lilla hästen har varit väldigt avslappnad och fin i formen i traven. Har dock bara blivit korta travsträckor än så länge då största fokuset legat på övergångarna. Känns dock lovande inför framtiden. :)

Några tömkörningspass har det blivit också och jag försökte filma lite när vi skrittade vilket visade sig vara mission impossible. Det GÅR inte hålla i två tömmar, pisk och kamera samtidigt. :p

Snyggaste vinkeln om man vill att den tjocka gräsmagen ska komma till sin rätt. :angel:
 
Red båda pållarna idag. Testade nya hoppsadeln på isisen som passade fint:D Vi tränade en liten hinderserie på ett kryss 2galoppbommar och en minioxer. Han är inte mycket hoppad innan så lite vinglig. Efter ha kortat ner avstånden yttligare gick han kanon, han hade kortare galopp en jag trott.

Pålle 2 blev en skogstur med mycket galopp i sansat tempo. Han gick kanon o svarade på förhållningar och tjuvgasade inte vilket var målet. En väldigt bra riddag alltså :love:

DSC_0363.JPG
 
Bad en kompis filma mig igår när jag red för att kunna se vad jag behöver rätta till i min sits osv. Väldigt nyttigt men det är ju samtidigt traumatiskt att behöva se sig själv. :rofl: Jag visste ju att hästen var sommartjock av allt gräs i hagen och jag hade mina aningar om att jag inte var direkt pinnsmal heller med tanke på att ridbyxorna blivit lite svårare att knäppa.....och det stämde ju bra. :p

Efter att ha sett denna bilden så är motivationen på topp att motionera både mig själv och fröken häst. :D


Vi ser lite slankare ut i den här vinkeln. :angel:
 
MeH? @Speedway har dina ridbyxor också krympt i sommarregnet? Mina med!
Tävlade i helgen och gubben min var med och filmade...
OMG, det var någon form av köttebulle som skumpade omkring i för liten kavaj ( den har OCKSÅ krympt) i dressyrprogrammet. Får nog jobba lite mer på min elasticitet i bålen. I hoppningen så ser man mest en stor vit rumpa ( vita ridbyxor är inte alltid smickrande) . Hur som helst la jag ut tävlingskavajen till försäljning och ska idag prata allvar med dressyrtränaren om min sits.
- Annars så var hästen ganska bra i alla moment. Så det får man ju vara nöjd med!
 
Idag slog jag och tant älg följe med en som skulle flytta sin ponny från sommarbetet tillbaka till ridskolan, så när vi ändå kom dit passade vi på att ta ett litet dressyrpass på den stora utebanan. Då det finns utrymme för älgen att älga på. Det var skönt med gott om plats, vi red på en stor volt där matte försökte få älgen att forma sig, tant älg tyckte inte om det och försökte springa från arbetet, då var det en dum matte som gjorde halvhalter och fortsatte be tant att forma sig.
Efter lite tjat fick jag tanten att sänka huvudet, från att ha gått som en giraff. Är orsäker på om ryggen kom upp, har inte hittat den känslan än, jobbar på att hitta den.
Sen galopperade vi lite på volten och det gick minst sagt undan, så vi gjorde halvhalt och nästan bröt av till trav men fortsatte galoppera och gjorde en liten volt, super duktig.

Sist avslutade vi med att hoppa ett litet kryss som stod uppställt på banan i en volt med galoppbommar framför och efter hindret. Första anridningen blev katastrofal (vi har inte hoppat sen i maj), jag ville styra ut, men sen blev det ändå att vi kom mot hindret. Hästen stannar, vilket jag är tacksam över att hon inte hoppar trots att vi kommer supertokigt. När vi gjorde ny anridning kom vi bättre och hoppade.
Konstaterade i efterhand att det var nog inte det bästa att hoppa i dressyrsadel, men hindret var lite väl inbjudande, hahaha. :D

Hästen var nöjd i alla fall och det var bra.
 
Åh äntligen kan jag skriva i den här tråden, typ... :angel:
Jag tog hästen själv till longeringsvolten och hängde, slog i stigbyglarna, hoppade hit och dit på ryggen, hängde lite till innan jag satt upp själv för första gången utan ledare. Hästen ville äta, men brydde sig såklart inte ett dugg om att jag satt där (han är såpass van nu). Var dock svårare att få honom att gå framåt. Backade runt en massa först, hästen ville ju äta. Backade lite till, hästen ville fortfarande äta. Sen gick det lite framåt, mycket beröm och jag hoppade av. Hästen ville fortfarande bara äta. ;)
Hängde lite hit och dit igen tills han gick med på att inte äta. Då bröt jag och vi gick ut på en promenad istället. Men äsch, små framsteg är egentligen stora framsteg. Vi red ju tekniskt sett själva för första gången. :D
Bjuder på en bild som togs under den lilla stund han stod tillräckligt still för mig att få kort på han..:o
11815927_10204304935206747_507568306_n_zpsbdvtp0hv.jpg
 
Gårdagens ridning bestod av tre kusar. Kveikja o jag hängde med polarna ut på en runda med kombinerat skog/kalhygge/lyfta på benen och full fart på grusvägar. Det var roligt och vi höll tempot uppe! Flummade mest o hade hackamore på.

Senare på dagen hittade jag motivation att bygga en liten bana med konor o bommar i paddocken o tränade styrning med unghästarna. Tom envetna bångstyriga Rá var duktig! Hon kan inte förstå varför matte måste bestämma håll hela tiden... Men hon kändes lite mer mottaglig den här gången. Lilla Meyja sa bara ok till allt o hon behöver inte nån bana egentligen utan har fattat att följa vikt och tygelhjälper. Vi tränade galoppfattningar oxå! Meyja fick prova sitt nyinköpta bett och verkade gilla det! Hon svarade väldigt bra o var lugn i munnen...
wpid-wp-1439067348967.jpeg

wpid-wp-1439067353397.jpeg
 
Jag hann med att rida en av två idag, den andra får sitt i morgon. Rocket har i sommar haft spök med kroppen och på en tävling där jag var speaker var han halvt galen och det gick inte bra att låna in en ryttare för att tävla två klasser utan han fick lite jobb före och efter tävlingarna och fick lite miljöträning istället. Idag kändes han åter fin och stabil så jag funderar på om han haft en växtperiod så här vid 8 års ålder... Vi startade med lite mjukgörande övningar på nedre vallen för att sen klättra i skogen samt ta lite galopp på lämpliga ställen. Även travjobb blev det och han svarade fint hela vägen. Vi jobbar en del med lyhördhet och t.ex ska han stanna och backa upp egentligen så fort jag sätter mig tillbaka lite och för fram skänkeln och jo, det funkar. Ser fram mot att tävla i september :) ...jag har varit från Buke ett tag så för er som inte vet, jag är westernryttare :D .
 
Hej!

Igår red vi på långritt, jag, sambo och en stallkompis. Strax över 4 timmar var vi ute, jag red barbacka men jag vet ärligt talat inte vem som hade mest ont i höfterna när vi kom hem. Vi var alla riktigt stela och trötta iaf. Och inte hittade vi en runda heller, utan fick vända när vi var som längst bort :-(. Men hästarna var duktiga, speciellt kompisens som fick bära lunchen i sina nya sadelväskor/kantarellväskor. Solbrända och törstiga blev vi också!
11846617_882235668478954_360803154223171288_n.jpg
11822474_882235691812285_7913264852617253732_n.jpg


/Lavinia
 
Dagens ritt bestod av ett skrittpass på ridbanan i gassande sol. Blev en del diagonala slutor med skrittpiruetter i "slutet". Lekte även med att korta och få aktiva steg vilket hästen löste sååå fint! :love:
 
Rolig tråd :up:

Dagens ridpass här blev en lite längre tur bort runt stora sandtaget i byn. Både häst och ryttare var lite trötta så det blev mest skritt men lyckades även trava och galoppera så häst blev sjöblöt i svett. Äntligen sol och lite varmare väder.
Mycket trevlig tur.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 100
Senast: Mabuse
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 414
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 849
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp