Er ridning

Red ut på isisen med ponnyn som handhäst i dag. Pigga pållar, i galoppbacken ville de tävla och isisen skyggade så fort det prasslade i löven vilket det gör på grusvägar om hösten:meh:
Sista travsträckan fick vi till den traven, höjd rygg och gott sväv i steget, härlig känsla :laugh:
Isisen är filtklippt men börjar få utväxt igen så han svettas floder iaf. Valet och kvalet om ny klippning för som det är nu klarar han sig utan täcke.
 
Just det, jag har klippt min lilla ponny i helgen också! Han är klippt på mage, hals och bog men ryggen, benen, korset och huvudet har vi sparat. Han svettas inte mer än att det räcker att vi klipper honom så!
 
Igår red jag lite dressyrinspirerat pass i paddocken med ponnyn.
Själv var jag trött och hungrig och lite ofokuserad och fick inte till nån superkänsla.
När jag rider med bett hittar jag inte samma känsla alls som när jag rider bettlöst. Tycker att jag blir hård i handen men jag är ju inte det. men känslan blir så av nån anledning.
Sedan är dressyr inte min grej alls. Tycker det är tråkigt att rida rena dressyrpass, speciellt utan tränare:o
Fick till några förflyttningar åt sidan som kändes bra.
 
Red ut på isisen med ponnyn som handhäst i dag. Pigga pållar, i galoppbacken ville de tävla och isisen skyggade så fort det prasslade i löven vilket det gör på grusvägar om hösten:meh:
Sista travsträckan fick vi till den traven, höjd rygg och gott sväv i steget, härlig känsla :laugh:
Isisen är filtklippt men börjar få utväxt igen så han svettas floder iaf. Valet och kvalet om ny klippning för som det är nu klarar han sig utan täcke.
Glöm vad jag sa om utan täcke :banghead:
Har ju vart lyxigt utan regn typ hela oktober men...
DSC_0685.JPG

Isisen är som tur är inte lika förtjust i lerbad så blev tur på honom i stället:grin:
 
I fredags fick vi reda på att ena travhästen hade nåt knas på ena ländkotan... Dock mina föräldrars häst men jag delar ju stall med dom och sköter om deras hästar lika mycker som dom själva. För min del har det gått jätte bra annars! :) Igår red vi dressyrlektion för min ena tränare, det gick så bra och jag fick jättefin känsla! Vi tränade på skänkelvikningar, övergångar, tempoväxlingar och almänt att ha hästen på tygeln. :rofl: Han var så duktig igår lilla ponnybusen :heart Han ökade traven så att det verkligen kändes som om jag satt på en grand pri häst när den gör sina (så häftiga) travökningar! :laugh: Så duktig ponny man kan ha. Övningen vi gjorde var att vid M/F så red vi igenom hörnet sedan skänkelvikningar in mot X vid X lägger en volt mot B och ställer om för att sedan göra skänkelvikningar ut igen till nästa hörn. Hoppas ni fattar, det var iallfall en super rolig övning och jätte bra träning! :up: Sedan så galopperade + travade vi på A respektive C volterna. Först lite övergångar skritt, trav och sedan minska - öka volten i trav. Han minskade så bra så att m det hade varit i galopp hade det nog varit typ en galoppiruett! :p Därefter galopperade vi bara lite på volten och sedan travade + skrittade vi av hästarna! :D Det var ett toppen pass för oss, så kul och vi hittade verkligen känslan och "teamworket" ;)
 
Mina knashästar/ponnys har fått vila sen i fredags så inte hänt så mycket.
Hade två 'elever' (brorsdotter och moster) som red lektion för mig i torsdags.
Dom är ju nybörjare så dom fick träna på att styra runt koner i skritt och trav typ.
Min ponny som min moster rider testar väldigt mycket med nybörjare dock och går gärna vart hon själv vill :D (ponnyn vill gärna gå till mig av nån anledning)
Hursom gick bra ändå. Kul att se för varje vecka hur mycket dom utvecklas :)
 
@Snurre Jag har lovat mig själv att aldrig skaffa mig en skimmel just av den anledningen. :p

Inte för att min häst är så mycket renligare men smutsen smälter liksom in på ett helt annat sätt på en brun häst. Eller hur? :angel:


@Gloria95 Låter som att du hittat en toppenponny. :)

För egen del så är det nu 7 veckor sedan vi var på återbesök efter vurpan i hagen och det känns fortfarande väldigt bra. Små framsteg hela tiden. :)
Idag har vi varit ute i skogen och ridit "off road" på kalhyggen och gamla igenvuxna stigar. Väldigt nyttigt för hästen att få lyfta på fötterna. ;) Dessutom var vi tvungna att kliva igenom ett par stora vattenpölar vilket min pimpinetta häst tidigare har varit tveksam till. Märks att terrängträningen förra året har gjort nytta. :D Några fina trav- och galoppsträckor fick vi in också så det blev totalt 75 min. Längsta passet vi ridit hittills men då gick jag vid sidan om de första och sista 10-15 minuterna. Det är ju nyttigt att röra på sig som ryttare också har jag hört. :laugh:
 
Ny häst i stallet sedan 1 månad. Hästen är under uppbyggnad då han tyvärr har dåligt med muskler. Så det blir mycket grundridning, dels för hans del men också för oss tillsammans då vi inte känner varandra så bra än. Generellt fokus: Takt, balans och stöd i munnen utan att krypa ihop. Trava och galoppera långsamt och vila på steget.

Igår blev det tömkörning över upphöjda bommar. Hästen var superfin. Blev snabbt trött men var som sagt otroligt trevlig. Takt, balans, tempo och eftergiven. Travade fint över bommarna och tog i med bakbenen och rörde sig super. Skall bli väldigt roligt att se hur mycket vi kan plocka fram när han orkar bära sig mer korrekt. Kändes lagom med ett lättare pass på töm då vi red ut och backtränade dagen innan. Idag blir det ett lättare dressyrpass på ridbanan men det får jag återkomma med. Vi kommer jobba med tempoväxlingar, övergångar, hörnpasseringar, rakriktning och mjuka skänkelvikningar i samtliga gångarter med bibehållen takt och balans om dagens pass går enligt planerna!
 
Idag tog jag tag lite i min hopprädsla och fick en liten film på oss. Ville se vad som hänt sedan i somras med sitsen osv. Så det blev markarbete och några skutt. Testade även att rida med bett (i vanliga fall föredrar jag bettlöst när vi skuttar och har markarbete)
Känslan var bra i dag förutom att jag tjurar på att ha mina gummistövlar när jag rider så det blir lite klumpigt och får använda extra ben/skänkel för att det ska hända nåt :D:o
Ramlade av en gång på slutet som inte blev filmat. Men jag känner att hopprädslan försvinner mer och mer och det är så kul att känna att man kommer framåt:)
Här är liten film. Jag vet att det finns massor att jobba på. Konstruktiv kritik är välkommen:)
 
Vad fint det ser ut!!! Jag är ju också hopprädd... Men det börjar släppa för mig med! ;) Vad fin häst! :up: Idag ska jag själv nog ut på skrittur i regn och rusk eller rida på våran ridbana/åkerplätt :laugh: Vi får se lite, kul blir det iallfall! :)
 
Jag har lite tappat lusten och orken till ridningen sista tiden så då var det skönt att det gick bra idag! Vi red ut ensamma i mörkret och förutom att han tjafsade precis när vi skulle av stallplanen så gick han på fint, travade lugnt och galopperade mindre lugnt. :p Han lyssnade mycket fint och gjorde halt och sidvärtes med små hjälper. Mycket nöjd häst efteråt!
 
Vad fint det ser ut!!! Jag är ju också hopprädd... Men det börjar släppa för mig med! ;) Vad fin häst! :up: Idag ska jag själv nog ut på skrittur i regn och rusk eller rida på våran ridbana/åkerplätt :laugh: Vi får se lite, kul blir det iallfall! :)

tack:)
Härligt att rädslan börjar släppa för dig med:)
 
Jag måste ha det perfekta jobbet. Rider som regel i dagsljus varje gång. Jag jobbar natt och då är varannan natt vilande så jag orkar vara vaken drygt halva dagarna. Passar då på att rida, så klart. Idag tog vi en lugn skrittrunda i terrängen (allt här är rätt tuff terräng då jag bor i en ravin, allt är branter i stort sett). Fröken röd fick gå som handhäst och vi tog den kortare rundan just för att den är lite slätare än andra vägar. Hon ska sättas igång försiktigt rakt fram men det är inte så lätt, några backar var hon tvungen att ta sig upp- och nerför. Märks att hon vilat sen hon skadade sig i början på september men hon tyckte det var kul att se nåt annat än den lilla hage hon har. Rocket spökar oftast i början när jag har handhäst men idag verkade det som om han äntligen fattar att det bara är fröken som är bakom honom. Riktigt skön runda!
 
@Piraja Ok, till att börja med så är jag officiellt väldigt avundsjuk på att du kan rida i dagsljus för jag AVSKYR vintermörkret. ;)
Sen fick jag en lätt igenkänningseffekt när du berättar hur du bor för här är det typ likadant. Rullstensås de luxe. Och jag har också haft rehabhäst som skulle undvika uppförsbackar. Skitenkelt. Verkligen. Speciellt när den första uppförsbacken börjar redan vid stalldörren. :rofl:
 
@Piraja Ok, till att börja med så är jag officiellt väldigt avundsjuk på att du kan rida i dagsljus för jag AVSKYR vintermörkret. ;)
Sen fick jag en lätt igenkänningseffekt när du berättar hur du bor för här är det typ likadant. Rullstensås de luxe. Och jag har också haft rehabhäst som skulle undvika uppförsbackar. Skitenkelt. Verkligen. Speciellt när den första uppförsbacken börjar redan vid stalldörren. :rofl:
Ja precis! Allt sluttar, visst kan jag rida på vägen men där kör man i minst 90 och över och det finns inga vägrenar så, nej tack! Blir att vi släpar på donnan varannan dag så länge hon inte har kännbar puls eller visar hälta. Idag tog vi 5 km...i dagsljus...:up:
 
Har ridit ut i det "vackra" vädret :meh: Trist med regn och blåst, men vad gör man! Det gick bra trots vägar som var lite halvt översvämmade... Vi skrittade och joggade lite för att sedan imorgon gå ett lite tuffare ridpass! :up:
 
Idag blev det dressyrlektion i ridhuset i grannstallet. Kändes mycket bra och jag fick äntligen koll på innerbogen i vänster varv. Galoppen är också bättre än den någon gång varit även om det finns mycket att jobba på. Häst kändes glad, positiv och lyssnade fint så vi var glada efteråt trots regnrusk till och från ridhuset. :)
 
Tänkte rida ut en sväng idag efter jobbet men så fort jag la på sadeln ringde varningsklockor. Mayford vände huvudet mot mig och liksom öppnade munnen som att hon skulle bita mig (hon bits aldrig och gjorde inte det nu heller, bara varnade), så det var bara att dra av sadeln och känna igenom henne. Har aldrig hittat några konstigheter i ryggen på henne, men vet att hon har en gammal muskelskada bak som ibland gör henne stel. Vet inte om det är den som spökar. Ska ringa veterinär och rådfråga, men det blir ingen ridning tills jag vet vad som är galet. Får väl försöka släpa oss ut på promenader den här veckan, men det ska bli över 30 grader så får se om vi orkar :angel:

Lite mys i hagen orkade vi med i alla fall.
PB161419.jpg
 
Ridningen går trögt just nu pga av underlaget.
Red igår på paddocken iaf. Gick endast att skritta och trava. Så tog mig i kragen och använde bett och försökte dressyra lite. Gick segt i början men tyckte jag fick till formen och fick massa härliga frustningar efter en stund. Fokuset låg på att få henne framåt mest och få henne rak. Gjorde inga avancerade grejer.
Dressyr tycker både jag och ponnyn är väldigt tråkigt. Nyttigt men tråkigt;)

Ska börja rida lektioner en gång i veckan snart för att hålla igång lite bättre innan julvila :)
 
Tänkte rida ut en sväng idag efter jobbet men så fort jag la på sadeln ringde varningsklockor. Mayford vände huvudet mot mig och liksom öppnade munnen som att hon skulle bita mig (hon bits aldrig och gjorde inte det nu heller, bara varnade), så det var bara att dra av sadeln och känna igenom henne. Har aldrig hittat några konstigheter i ryggen på henne, men vet att hon har en gammal muskelskada bak som ibland gör henne stel. Vet inte om det är den som spökar. Ska ringa veterinär och rådfråga, men det blir ingen ridning tills jag vet vad som är galet. Får väl försöka släpa oss ut på promenader den här veckan, men det ska bli över 30 grader så får se om vi orkar :angel:

Lite mys i hagen orkade vi med i alla fall.
PB161419.jpg

Hoppas det inte är nåt allvarligt.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 104
Senast: Mabuse
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 414
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 850
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp