Er ridning

Lördags blev länge uteritt på ponny, halvvägs kom regnet.. Vi testade en ny runda som funkade bra. Pigg ponny men han lyssnade fint och gick förbi fåren utan att försöka springa hem:p Isisen fick longeras. Traven börjar arta sig så han kan korta rätt mycket utan att slå över i tölt.

Igår blev det långritt med isisen, vi åkte och träffade ett gäng andra med islänningar:) Första gången vi red med fler än de 2 hagkompisarna. Pålle var lite övertaggad i början och hade nollkoll på benen eller gångarten:p Efter en lång galoppsträcka där jag lät honom sträcka ut blev han mer mjuk. Sista sträckan bjöd han på ren tölt i lite högre tempo med eftergift på tygeln:love:
 
Eftersom jag lyckats blivit förkyld så blir det ännu en lugn vecka :(
Igårkväll körde jag shettisen och hade min ponny som handhäst. Gick bra fast jag var i en annan värld. Har så snälla hästar måste jag säga :heart
 
Nu har jag ridit två dagar och det har gått bra! Vi har haft en ofrivillig vila på tre veckor men nu verkar vi vara på gång igen. Red lite övergångar, tempoväxlingar och öppnor och hästen gav bara mer och mer när jag bad om lite arbete. :love:
 
Idag får ponny vila då jag känner att jag själv är otroligt trött, red dock igår vilket gick toppen! Duktig liten ponny som skötte sig exemplariskt :heart Imorgon blir det ridning igen också, fast i mörker tror jag med pannlampa.... Ska bli spännande att testa det :) Nån som testat att rida med pannlampa? Skulle ni kunna skriva hur det gick och så, för själv har jag aldrig gjort det :laugh:
Ponnyns vecka kommer nog se ut ungefär såhär:
Måndag: Vila
Tisdag: Dressyr uteritt
Onsdag: Vila, pga av att jag måste vila mig lite....
Torsdag: Dressyr
Fredag: Lugn uteritt
Lördag: Hoppträning
Söndag: Långritt i alla gångarter
 
Idag får ponny vila då jag känner att jag själv är otroligt trött, red dock igår vilket gick toppen! Duktig liten ponny som skötte sig exemplariskt :heart Imorgon blir det ridning igen också, fast i mörker tror jag med pannlampa.... Ska bli spännande att testa det :) Nån som testat att rida med pannlampa? Skulle ni kunna skriva hur det gick och så, för själv har jag aldrig gjort det :laugh:
Ponnyns vecka kommer nog se ut ungefär såhär:
Måndag: Vila
Tisdag: Dressyr uteritt
Onsdag: Vila, pga av att jag måste vila mig lite....
Torsdag: Dressyr
Fredag: Lugn uteritt
Lördag: Hoppträning
Söndag: Långritt i alla gångarter
Jag rider ofta med pannlampa, funkar kanon för alla gångarter i skogen. Ingen av mina brydde sig första gången, men kan vara bra att vänja hästen vid den från backen. Nya inhyrninngen tog ett tag innan han tyckte det var ok att jag klappa honom i hagen när jag hade lampan på.
 
Igår blev det lite ridning igen efter några dagars tömkörning och ofrivillig vila då jag haft så galet ont i armen. Plats: Ridhuset
Tid: ca 40 min
Fokus: Grundridning. Takt och balans. Red främst på fyrkantsspåret i skritt och trav och även innanför på mitt egna fyrkansspår. Rakriktning och noggranna hörnpasseringar. Som hästen tycker är ruggigt svårt. Han var supertrevlig och försökte verkligen trots att det var jobbigt. Red stora volter och mjuka övergångar. Red mycket tempoväxlingar i skritt. Avslutade med att arbeta med galoppfattningar. Vilket också är en svårighet. Att behålla form och lösgjordhet och därifrån orka fatta en balanserad galopp. Igår gjorde han det med bravur, både fattningar och avbrott utan att det blir springigt. Så överlag. Superinsats. Nöjd ryttare och nöjd häst. :)

Veckan har sett ut och kommer se ut enligt följande.
Måndag: Vila
Tisdag: Tömkörning i ridhuset med fokus på takt och lösgjordhet, hönpasseringar, mindre volter och övergångar, skolor med svag tvärning
Onsdag: Dressyr/jogg i ridhus
Torsdag: Tömkörning över cavaletti
Fredag: Vila
Lördag: Uteritt med klättring
Söndag: Tömkörning utomhus/i skogen med fokus på att snirkla runt, lyfta på benen och njuta av naturen
 
Testade rida med pannlampa och det fick jättebra, red ut i mörkret i en kvart för att bara vänja honom vid det. Allt gick jättebra och nätsa gång rider vi lite längre! Och så småningom även i fler gångarter än skritt, haha! :rofl:
 
Har ridit ur idag, det gick verkligen bra och imorgon blir det en timmes hoppträning, pust :rofl: Ponnyn var lite spänd idag då mina föräldrar var iväg med sina travhästar och jag har självklart ponnyn i samma stall :) Så nör bästisarna är borta blir ponnyn lite nervös och rädd för det mesta, t.ex. om jag hostar... :laugh: Men han skötte sig fint ändå!

Tips till alla med nerviga hästar; hitta på saker hela tiden, som rida sick sack, skänkelvikningar, tempoväxlingar och övergångar. Hästen hinner inte tänka på vad den är rädd för då :up: Och om hästen är rädd för en viss sten eller något varje gång man rider förbi den så har jag själv fått tipset utav min tränare att ställa hästen åt andra hållet så att den omöjligt kan kolla på stenen. ;)

Sen så fixade jag allt i stallet och nu så är jag här hemma och det ska bli fredagsmys, haha! :D Lite nervös dör imorgon eftersom att jag är hopprädd, men det ska nog gå bra ändå! :p
 
Idag så körde vi shettisen och hade min ponny som handhäst. Ville se hur travbanan såg ut och om det gick att trava. Min ponny har lite överskottsenergi ;) för underlaget på paddocken är inte bra just nu.
Underlaget på travbanan hade dom fixat till en hel del så det gick att trava på det men jag kommer inte trava där när jag rider bara för att vara helt säker. Så från i dag till söndag kommer vi jogga där medan vi kör shettisen och ponnyn på släp.
Ponnyn min lekte arab idag med svansen upp i vädret och var väldigt pigg. Med gick bra ändå:)
 
Red lektion idag i grupp
Var nervös som alltid när jag ska iväg med min ponny.
Rida fram var verkligen katastrof. Ponnyn gick med svansen i vädret och var stark så inihelvete. Känslan var inte bra och hon körde bogen inåt hela tiden och gick i 180km/h
Lyckades till slut få henne liiite lugnare och när vi väl började med övningarna så lossnade det mer och mer och hon blev väldigt mjuk och tuggade på bettet. Gick att flytta henne i båda varven utan problem och ja, hon är fortfarande lite ostadig med bett och blir ofta en orm men vi lyckades bli lite rakare än vanligt. Tycker ändå om hacket mer, men jag vill kunna rida henne med både bett och hack ju.
Överlag är jag faktiskt nöjd för formen var hyfsat stadig mot för vad den brukar vara och min känsla i ridningen är på väg i rätt riktning.
 
Red lektion idag i grupp

Det ska jag göra på lördag och då blir det hoppning för första gången sedan mitten på mars. Har bokat en plats i en grupp på mellannivå på ridskolan. Känns lagom för dom hoppar bara låga hinder och det blir inte heller så intensivt när man är 6-8 pers. Vi måste helt enkelt känna hur det fungerar för
varken jag eller veterinären vet ju hur hoppning kommer påverka hästens rygg. Ska bli kul iallafall. :)
 
Det ska jag göra på lördag och då blir det hoppning för första gången sedan mitten på mars. Har bokat en plats i en grupp på mellannivå på ridskolan. Känns lagom för dom hoppar bara låga hinder och det blir inte heller så intensivt när man är 6-8 pers. Vi måste helt enkelt känna hur det fungerar för
varken jag eller veterinären vet ju hur hoppning kommer påverka hästens rygg. Ska bli kul iallafall. :)

Åh vad spännande :)
Uppdatera sen hur det har gått!
 
Det gick riktigt bra. :) Ja, om man bortser från den där lilla detaljen att min kära häst tycker att det är onödigt att lyfta på tassarna när dom där pinnarna ligger och skräpar nästan nere på backen. Vid ca 80 cm och högre så river hon aldrig. :D

Vi fick iallafall hoppa en 5½ och det passade oss jättebra eftersom vi är så ringrostiga. Det roligaste är nog ändå att hästen känns så fin att rida överlag. Mjuk och lyhörd så jag satt väl med ett fånigt leende på läpparna mest hela tiden. :p
 
Idag tog jag tag lite i min hopprädsla och fick en liten film på oss. Ville se vad som hänt sedan i somras med sitsen osv. Så det blev markarbete och några skutt. Testade även att rida med bett (i vanliga fall föredrar jag bettlöst när vi skuttar och har markarbete)
Känslan var bra i dag förutom att jag tjurar på att ha mina gummistövlar när jag rider så det blir lite klumpigt och får använda extra ben/skänkel för att det ska hända nåt :D:o
Ramlade av en gång på slutet som inte blev filmat. Men jag känner att hopprädslan försvinner mer och mer och det är så kul att känna att man kommer framåt:)
Här är liten film. Jag vet att det finns massor att jobba på. Konstruktiv kritik är välkommen:)
Ok, jag kan inte låta bli, du får lära den som filmar att man filmar "liggande" och inte stående, man får med så mycket mer på filmen då och lättare att hänga med i panoreringen osv. *lite lätt filmskadad* :p
Tycker det såg fint ut i övrigt. :up:
 
Själv har jag inte hunnit rida på ett tag nu och idag när vi var ute på promenad märkte jag att hon börjat tappa muskler.. känns inte bra alls. Skulle egentligen behöva hitta en medryttare, men det är så svårt, hittar ingen som jag litar på. Nåväl, får hoppas vintern är kort denna säsong och att våren kommer tidigt. :up:
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 378
Senast: Fiorano
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 060
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 748
Senast: Sel
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 296
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp