Era barn med krupp?

Michellan95

Trådstartare
Min tvååring har fått krupp (ja falsk krupp då eftersom han är vaccinerad enligt programmet). Det har varit på gång ett tag har jag märkt när han varit förkyld men i natt var det ett faktum.

Det jag egentligen funderar mest på är om era barn med krupp har någon bakomliggande allergi/astma/förkylningsastma eller om de har varit fullt friska i övrigt?

Jag har en misstanke om att lilleman här hemma kanske är allergisk (mot vad har jag inte klurat ut men katt är kanske inte helt taget ur luften) och undrar om kruppen kan vara startskottet mot att det är dags att få honom kollad på allergimottagning?
 
Min tvååring har fått krupp (ja falsk krupp då eftersom han är vaccinerad enligt programmet). Det har varit på gång ett tag har jag märkt när han varit förkyld men i natt var det ett faktum.

Det jag egentligen funderar mest på är om era barn med krupp har någon bakomliggande allergi/astma/förkylningsastma eller om de har varit fullt friska i övrigt?

Jag har en misstanke om att lilleman här hemma kanske är allergisk (mot vad har jag inte klurat ut men katt är kanske inte helt taget ur luften) och undrar om kruppen kan vara startskottet mot att det är dags att få honom kollad på allergimottagning?

Jag har ett barn med förkylningsastma som har haft krupp två eller tre gånger.
Har en tråd om det här:
http://www.bukefalos.com/threads/forkylningsastma.1429691/

Jag hade krupp som liten, men hade (har) inga allergier eller astma.
 
Min son har förkylningsastma och har haft krupp 5gånger, varav 3 har vi fått åka in till barnakuten för att inhalera för att det ska släppa. De andra två har det räckt att sitta i öppet fönster en stund.. Han är snart 2år..
 
Båda mina barn har haft krupp ett par gånger var. Ingen av dem har några allergier. Visseligen mjölkproteinallergi, men den utsattes de inte för vid tidpunkterna.
 
Min dotter som precis fyllt 3ar har falsk krupp. Första gangen var hon 8 manader och da var det ordentligt sa hon fick aka ambulans till sjukhuset (vi fick ocksa lite panik eftersom vi inte visste vad det var).
Fram till hon var 2 ar ungefär fick hon det vid varje förkylning, men frisk luft har alltid hjälp. Sen var det lugnt men vid senaste förkylningen fick hon det igen, men med öppet fönster kunde hon sova lugnt resten av natten.

Hon är fullt frisk i övrigt och har inga allergier vad vi vet
 
Min äldsta dotter hade några krupp-anfall när hon var liten, minns inte ålder exakt.
Hon har aldrig haft några besvär av allergi eller astma.
 
Jag har läst på 1177 och där står ju inget om något samband med allergier/astma eller så men jag har fått för mig att krupp är vanligare hos barn med allergi eller andra luftrörsbesvär. Så det är skönt att läsa att även "friska" barn har haft krupp, då behöver jag nog inte slå på den stora trumman om att sonen skulle ha något annat liggande i botten.

Ska ta och ringa BVC ändå. Kan man pricktesta på jordgubbar tro?
 
Min äldsta är 4, fullt frisk vad vi vet, och får fortfarande krupp vid varje förkylning. Det är hemskt. Hon får alltid feber i samma veva så man känner sig fruktansvärd när man öppnar fönstret :( det har alltid varit hanterbart så vi har inte pratat med BVC om någon medicin eller så. Har det varit väldigt jobbigt har vi suttit en stund hos henne så hon kan sitta lutad mot oss. Annars brukar hon faktiskt somna om själv när den värsta "hostan" har släppt även om det fortfarande går trögt med andning. Hon är väl van numer...
 
I dag har vi spenderat mer än hela dagen på akuten. Krupp sedan strax efter klockan 01 i natt, första vändan till akuten vid 04. Sedan igen vid 07. Där blev vi kvar och nu är vi inlagda på avdelning. Återfall på återfall. Det här är den värsta dagen i mitt liv.
 
I dag har vi spenderat mer än hela dagen på akuten. Krupp sedan strax efter klockan 01 i natt, första vändan till akuten vid 04. Sedan igen vid 07. Där blev vi kvar och nu är vi inlagda på avdelning. Återfall på återfall. Det här är den värsta dagen i mitt liv.
Stackare :( är det astman som krånglar till det extra för er?
vi jagar tid till vc. Lättare sagt än gjort när de envisas med "vi bokar bara samma dag man ringer".
 
I dag har vi spenderat mer än hela dagen på akuten. Krupp sedan strax efter klockan 01 i natt, första vändan till akuten vid 04. Sedan igen vid 07. Där blev vi kvar och nu är vi inlagda på avdelning. Återfall på återfall. Det här är den värsta dagen i mitt liv.

:(:heart
 
Vi sover på avdelningen. J har precis somnat och andas väldigt fint just nu. Det är cirka en timme sedan han fick adrenalin senast. Femte adrenalindosen i dag. Lilla hjärtat. :heart Utöver adrenalin har han fått en dos vardera av ventolin, kortison och betapred. Och en timme med syrgas.

Fy fan vilken prövning det här är.
 
Vi sover på avdelningen. J har precis somnat och andas väldigt fint just nu. Det är cirka en timme sedan han fick adrenalin senast. Femte adrenalindosen i dag. Lilla hjärtat. :heart Utöver adrenalin har han fått en dos vardera av ventolin, kortison och betapred. Och en timme med syrgas.

Fy fan vilken prövning det här är.
Men stackars liten :( hoppas de kan hitta nått som hjälper :heart
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Barn Natten till igår fick Selma vad jag förmodar är sitt första anfall av falsk krupp. :crazy: Och typiskt nog så händer ju detta...
2
Svar
21
· Visningar
5 097
Senast: Nordstjernan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp