Era bästa fynd!

dotzie

Trådstartare
Hästar behöver prylar, hästfolket behöver också prylar.. ibland behövs inga prylar, men vi handlar ändå! Har ni gjort några riktigt bra fynd genom åren? På rea, begagnat, konkursutförsäljningar mm. Dela gärna med er med bild, ungefärligt ursprungspris och vad ni fick ge för produkten/produkterna. Låt se vilka som gjort Bukes bästa fynd! :D
 
I mitten av 90-talet när jag precis köpt häst gjorde jag en serie av affärer som nog kommer gå till historien som mina bästa. Jag började med att köpa en dressyrsadel på annons för 800 kr. Den funkade ok till min häst, men efter bara något halvår kände jag att den inte var optimal. Jag lämnade in den för försäljning till den butik som sålde mest beg sadlar i stan. De satte själva pris och tog 10% i provision. Efter två veckor ringde de och sa att sadeln var såld för - 3800! Jag hade under tiden provat ett gäng dressyrsadlar och kommit fram till att den då precis nya sadeln Wellington funkade bra till mig och min häst. En ny kostade 8000 ca. Det var pengar som jag då inte hade. På väg till sadelmakaren som jag provat sadlar av för att lämna igen sadlarna plockar jag upp nya Ridsport ur brevlådan. Min kompis läser den när jag kör. Plötsligt säger kompisen: det finns en precis likadan sadel som den du vill ha till salu här, för 4800. Den är sex månader gammal men knappt använd. Vi stannar och tittar på alla storleksbeteckningar på sadeln i bilen. Det stämmer precis. Jag åker direkt när jag lämnat lånesadeln de 20 milen och köper den begagnade. Så i princip fick jag en sadel för drygt 8000 kr för 2180 kr.
 
Hästar behöver prylar, hästfolket behöver också prylar.. ibland behövs inga prylar, men vi handlar ändå! Har ni gjort några riktigt bra fynd genom åren? På rea, begagnat, konkursutförsäljningar mm. Dela gärna med er med bild, ungefärligt ursprungspris och vad ni fick ge för produkten/produkterna. Låt se vilka som gjort Bukes bästa fynd! :D

Jag har lyckats shoppa följande saker (begagnade men inte slitet)
1 rambotäcke, grönt regntäcke (nypris 1600 kr)
1 flugtäcke rambo med avtagbar hals (nypris 1500 men då är det ny knäppning, jag har den äldre "vanliga" med två knäppningar rakt över så det kanske inte kostade 1500 kr nytt då)
1 par sprenger bow balance (nypris 1500-1700 kr om jag googlar snabbt)
2 par (fram och bak) stallbandage back on track (med snabbknäppning) (900-1200 kr paret, så nypris för fyra st 1800-2400 kr).

Totalpris nya produkter: runt 7000 kr plus minus några hundralappar.

Totalpris för mig: 2100 kr

Jag shoppar sällan, hatar det, och skulle aldrig få för mig att köpa enskilda saker för många tusen (inte sadel inräknad). Aldrig att jag skulle lägga över 1000 för ett enskilt täcke eller träns. Så jag är jättenöjd :D
 
@warg Det är verkligen imponerande! Jag kan tänka mig att just sadlar är ett område som ger utrymme för fina fynd. Hoppas du hade mycket glädje av den sadeln sedan! ;)

@Hippocampus Wow, det var inte illa fyndat! Dessutom produkter som kan hålla länge (om man inte har hästar som slaktar täcken...), snacka om bra investering. :D
 
Jag köpte min häst fruktansvärt billigt, hon var nog värd det dubbla på bara några månader och säkert det trippla nu. :D

Sålde min gamla släp för 28, golvet, taket och skötardörren behövde åtgärdas, köpte ett bättre märke där endast rampen behöver åtgärdas inom något år för 30.. så ett "nytt" släp för 2000kr :cool:
 
På tal om fyndade sadlar... En kompis boxgranne hade en hoppsadel liggandes hon ville bli av med, och ponnyn var i behov av ny sadel. Hen ville ha 1500kr för den, så jag köpte den lite på vinst och förlust. Visade sig vara (under allt damm) en så gott som oanvänd Pristige Pony, äldre modellen (-03) med kalvskinn och latexbossor. På begagnatmarknaden tycks även de i sämre skick ligga ligga på 5-6000kr.
Ett annat, äldre fynd var mina Metalab Air System stigbyglar, jag gav 375kr (nya i butik), och idag säljs modellen för 1890kr. :angel:
Nu ganska nyligen köpte jag två par ridbyxor för 500kr styck på det stora halländska varuhuset.. I andra butiker skulle samma ridbyxor gå på över 2000kr.

För de produkterna har jag betalat 2875kr istället för omkring nästan 10 000kr :D
 
Jag köpte en dammig Kieffer Koff på blocket 10 min efter att annonsen lades ut av någon som rensade sitt garage. 800kr fick jag betala. Lämnade in den hos sadelmakare för koll och fick den värderad till 4000kr. Red i den i ett år, och sålde den för 3500. *Catchiing*

(På sadeln hände dessutom ett par sprenger-stigbyglar som jag sålde för 500kr)

Hittade en tjock golden-stripe yllefilt på en säljsida på FB förra hösten. Betalade 300kr inkl. frakt. Gammal men hel och ren. Skulle säkert få 1000kr för den i dagsläget eftersom de dessutom är svåra att hitta! :love: Men aldrig att jag säljer denna!
 
Jag köpte en äldre Devoucoux Biarritz på vinst och förlust via en facebook-sida. Hade aldrig testat en sådan på varken mig eller hästen innan men läste mig till att måtten teoretiskt sätt borde passa oss bra. Det visade sig bli den bästa sadeln jag haft, har aldrig suttit så bra i en hoppsadel någon gång! Gav 6000 kr för den:banana:
 
Jag älskar att shoppa och fynda, men kommer mest ihåg 'fynden' som inte var några fynd ... köpte ett Rambo-täcke som var i nyskick till ett mkt bra pris ...det läcker som ett såll och blir inte tätt hur jag än impregnerar ...
Köpte oanvänt Bucastäcke .. visade sig vara felmärkt och var minst en storlek mindre ån vad som stod på lappen i täcket
Rambotäcket ligger på hyllan än idag ....Bucastäcket sålde jag m rätt storlek uppgiven f ngn 100-lapp mindr än vad jag gav ...
Köpte av privatpersoner och orkade inte bråka m returer ...
 
Jag älskar att shoppa och fynda, men kommer mest ihåg 'fynden' som inte var några fynd ... köpte ett Rambo-täcke som var i nyskick till ett mkt bra pris ...det läcker som ett såll och blir inte tätt hur jag än impregnerar ...
Köpte oanvänt Bucastäcke .. visade sig vara felmärkt och var minst en storlek mindre ån vad som stod på lappen i täcket
Rambotäcket ligger på hyllan än idag ....Bucastäcket sålde jag m rätt storlek uppgiven f ngn 100-lapp mindr än vad jag gav ...
Köpte av privatpersoner och orkade inte bråka m returer ...
Fy vad surt! :crazy:
 
Hmm... Har så mycket saker och gjort så mycket fynd att jag inte ens vet var jag ska börja...:rofl:

Först och främst, min älskade bil/dragbilen: En Volvo 850 -96. Dessförinnan hade jag ett riktigt vrak till 940 -97 (skrev om den i någon tråd på allmänt för inte så länge sedan). Trots att motorn rasat, den aldrig var reparerad/servad riktigt, karossen sönderrostad och den fick hämtas på bilsläp så fick jag tillslut 7 500 kr efter lite telefonbudgivning (hade lagt ut den för 2 500 kr!). Aja, efter att jag blev av med skiten hade jag ändå ett litet startkapital för nästa bil tänkte jag. Hade hela tiden ögonen på 90-tals Volvos då de är lättmeckade för pappa, driftsäkra, får dra mycket på B-kort och har stora lastutrymmen. Tänkte dock att jag skulle ha något lite bättre än mitt 18 000 kr 940-vrak, så tittade på Blocket efter de riktigt "fina och dyra" (25 000 kr och uppåt).
Så en dag kom pappa hem från jobbet och sa att hans ena jobbarkompis granne skulle sälja sin 850. Den skulle vara i hyggligt skick, inte gått allt för långt etc. Pappa hade ringt grannen direkt han gick utanför dörren på jobbet och jag och pappa slängde oss i bilen den kväll... :D
Vad vi får se är helt rostfri, blank och jättefin mörkblå 850! Den skulle ha gått 22 500 mil med 3 ägare, alltid varit servad på lokala Volvo-verkstaden, full dokumentation, vinter/sommardäck i okej skick och dessutom nybesiktigad dagen innan! Priset? 8 000 kr!
Så jag fick alltså i praktiken bilen för 500 kr! :bump:
Det enda vi lagt ut i reparations/servicekostnader till den är olja, en termostat och nya bromsbelägg bak. (Sen har vägmätaren stannat men det orkar vi inte laga då det tydligen är pilligt...) Den går som en klocka, t.om. offroad med H.H i släpet bakom. Så grymt nöjd med den! :love:

Annars känns det rätt bra att ha hittat ett superfint Pessoaträns för 350 kr på en utförsäljning (ord. pris. 1 700 kr) samt en Uhip vinterjacka för 500 kr (ord. pris. 1 900 kr.
 
Lädertömmar för 80:-
Ny hoppsadel (Henri de Rivel) till hästen, utförsäljning på Granngården, så 50%. Betalade under 5000:- och den fungerar dessutom även på nya hästen! De hade typ tre sadlar inne så att en av dem skulle passa mig och min häst var ju riktig tur!
 
Här kommer några fynd jag gjort genom åren:
- En komplett äldre Stübbenträns i utmärkt skick för 200 kr fyndade jag förra året. Jag har aldrig känt på lika mjukt och följsamt läder. Säljaren hade ingen aning om vad det var för märke och inte jag heller, jag fick veta att det är äkta Stübben när jag smörjde det och såg Stübben-texten på en av remmarna (nosremmen var det väl tror jag).
- En äldre Kyra K-jacka i superfint skick förutom att den var något blekt i färgen. Den var dessutom nytvättad! En bättre stalljacka har jag aldrig haft. Hela 50 kr gav jag för den!
- Ett Equiline schabrak i superfint skick för 50 kr med en härlig, unik motiv! Handlat från samma säljaren som Kyra-jackan.
- Ett par mörkgröna helskodda ridbyxor med hög midja och gubbveck. Väldigt mjuka och suuuuuuper bekväma är dem! Superfint skick här med. Handlade från samma säljare som Kyra-jackan och Equiline-schabraket.
- En äldre vit Hansbo-vojlock i nyskick. Ren och utan några skavanker. Suuuper enkel, men samtidigt elegant (och retro! ;) ). 25 kr exklusive frakt. Jag hittade den på tradera, säljaren var dessutom väldigt snäll och skickade iväg vojlocken på en gång efter avslutad auktion.
 
Hästar behöver prylar, hästfolket behöver också prylar.. ibland behövs inga prylar, men vi handlar ändå! Har ni gjort några riktigt bra fynd genom åren? På rea, begagnat, konkursutförsäljningar mm. Dela gärna med er med bild, ungefärligt ursprungspris och vad ni fick ge för produkten/produkterna. Låt se vilka som gjort Bukes bästa fynd! :D

Köpte en tärnsjögjord med fårskinn för 500 ! :) sålde för betydligt mer. (Hade gärna behållt den men tyvärr fel storlek till hästen)
 
Mitt bästa fynd är ett rundsytt OS München som jag fick ge 1500 (halva reapriset) för när en butik slutade sälja märket och sålde av alla träns de hade på lager. Har sen dess bytt nosgrimma till en bredare och sålde den gamla nosgrimman för 1000 kr, bra affär! Nosgrimman jag köpte kostade 1000 men kostar 2500 nya. Även det ett bra fynd kände jag.
 
Mitt bästa fynd är ett rundsytt OS München som jag fick ge 1500 (halva reapriset) för när en butik slutade sälja märket och sålde av alla träns de hade på lager. Har sen dess bytt nosgrimma till en bredare och sålde den gamla nosgrimman för 1000 kr, bra affär! Nosgrimman jag köpte kostade 1000 men kostar 2500 nya. Även det ett bra fynd kände jag.

Jag gjorde nog samma fynd.
Jag hade velat ha ett sånt träns och kandar ett tag. Men tyckte inte det var försvarbart att jag köpte till fullpris riktigt just då.

Så när en affärskedja sålde asbilligt köpte jag både träns och kandar för en struntsumma jämfört med fullpris.
 
Jag gjorde nog samma fynd.
Jag hade velat ha ett sånt träns och kandar ett tag. Men tyckte inte det var försvarbart att jag köpte till fullpris riktigt just då.

Så när en affärskedja sålde asbilligt köpte jag både träns och kandar för en struntsumma jämfört med fullpris.

Ja jag vet att det diskuterades i en tråd här, åkte dit dagen efter när jag hade varit på universitetet, hehe!
 
Mitt bästa fynd är ett rundsytt Farmlandkandar som jag hittade på rea för 1500:- Fanns ingen prislapp så expediten chansade.. Kollade Farmlands hemsida när jag kom hem och ett exakt likadant kandar kostade 6500:-...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Hur tar jag steget för att faktiskt söka vård för att man mår dåligt psykiskt? I grund och botten handlar det om något som...
Svar
1
· Visningar
698
Senast: Monimaker
·
Relationer Min syster har fyllt 50 och ska ha fest i helgen, så deadline för en riktigt uppskattad present närmar sig. :nailbiting: Är urusel på...
2
Svar
27
· Visningar
2 169
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 326
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp