Era bästa pastarätter

Sleepan

Trådstartare
Jag älskar att gå ut och käka god pasta, men är dålig på att laga det själv hemma.

Söker därför goda recept på bra pastarätter. :)
Älskar gräddiga pastarätter men även annat är av intresse såklart! Vore guld med lite nya, roliga idéer. Äter sällan pasta hemma, men är sugen på att börja göra det någon gång då och då :)
 
Jag tycker mycket om en gräddig laxpasta. Den gör jag såhär:

Steker två laxbitar, en-två pressade vitlökar, valfri mängd bladspenat. På med valfri mängd grädde, lämplig mängd fiskbuljong och citron, salt och peppar. I med den kokade pastan så allting riktigt får gosa in sig med varandra :) Snabbt, enkelt och gott.

Sedan brukar jag göra pestopasta vilket jag gör såhär:

Steker vitlök och chili i lite olja. Steker halloumi i bitar i en annan panna, i med några pinjenötter eller chasewnötter och rosta dem lite snabbt. Ha i valfri mängd pesto i pannan med vitlök och chilin, ha i halloumin och nötterna, på med kokt pasta. Sedan brukar jag toppa med massa cocktailtomater och färsk bladspenat eller ruccola. (Jag har många gånger tänkt göra någon sås på pesto och grädde till pasta, vore säkert jättegott men har aldrig prövat).

Brukar göra lax i ugn och äta till pasta också men då blir det ju inte en pasta à la panna på samma sätt, men kör ändå:

Lägger laxen in en ugnssäker form. Hackar valfri mängd zucchini, paprika och morötter som jag blandar med vitlökssmör. Lägger ut grönsakerna runt laxen, brer på Philadelphia med smak av paprika och lök över laxbitarna. In i ugnen tills laxen är färdig, serveras med pasta.

Inget recept är något vidare nyttigt, men det kändes inte som att det var något som efterfrågades heller ;) En annan favorit är pasta med köttbullar i tomatsås och massa parmesan och ruccola till, men det tar sån tid att ratta med köttbullar så det blir sällan av!
 
I fredags slängde jag ihop en pastarätt som blev väldigt god!

2 rätt stora portioner:
1 paket färsk ravioli med fyllning av karljohanssvamp och tryffel
Grädde
1 gul lök
1 paket bacon
2 vitlöksklyftor
1 förpackning svamp (jag tog champinjoner)
Parmesan
Tryffelolja

Stek finhackad lök och vitlök tillsammans med bacon skuret i små bitar. I med svampen och när den nästan är klar häll på grädde och låt götta ihop sig. Salta och peppra om du tycker det behövs! Lägg sedan lite ravioli i tallriken, på med såsen och toppa med massa parmesan och lite tryffelolja! Blev supergott och gick snabbt :)
 
Jag brukar göra olika typer av skinksås. Det beror lite på vad man har hemma, men helst gör jag gräddig sås på broccoli, sparris, färsk svamp och lite bacon. Lite parmesan ovanpå. Jag serverar med tagliateller.

Är det tomt i skåpen får det bli olyxig variant med burkchampinjoner, fryst blomkål och lite strimlad påläggsskinka.
 
Fräser färsk svamp (gärna egenplockad) med hackad vitlök och körsbärstomater. Mot slutet slänger jag även i pastan en snabbis i pannan. Lite nymalen svartpeppar och en driva parmesan....klart!!
 
ÅH jag gillar också pastasåser, mums! Här är några jag brukar göra:

Saffran och kräftsjärtar
Gul lök
Röd paprika
Gul paprika
1 burk Creme fraiche saffran/tomat (tror Arlas)
1 förpackning kräftstjärtar i lag
Dill (färk, torkad eller fryst)
Ev lite lime att pressa över vid servering
Fräs grönsakerna, slå på CF, salta, peppra, späd med lite av lagen. När pastan precis börjar bli klar, vänd ner kräftstjärtar och dill och ge det ett hastigt uppkok. Servera!
(Går att göra med naturell cf och saffran, ta någon msk tomatpuré också)

Kryddig korvpasta
Lök (gul eller röd)
Paprika olika sorter
Broccoli (fryst eller färsk)
Haricot vertes (frysta eller färska)
Chroizo eller liknande i slantar/halvmåneslantar
Creme fraiche
Tomatpuré
Grön pesto
Vanlig senap
Fransk senap
Örtkryddor typ Basilika, oregano, persilja (vad man har hemma, färsk eller torkad/fryst)
1 msk honung
Fräs grönsakerna (brukar variera grönsakerna med vad som finns hemma, allt funkar!) och sist korven. Salta, peppra, häll på övriga ingredienser (typ någon msk var av alla kryddgrejer) och koka upp. Servera med nykokt pasta!

Pestopasta
Färsk pasta med egen pesto
Googla för recept på egen pesto, brukar vara typ en kruka basilika, pinjenötter, parmesan, olivolja, lite kryddor.
Förbered peston, koka pastan. Blanda ihop!
 
Jag älskar att gå ut och käka god pasta, men är dålig på att laga det själv hemma.

Söker därför goda recept på bra pastarätter. :)
Älskar gräddiga pastarätter men även annat är av intresse såklart! Vore guld med lite nya, roliga idéer. Äter sällan pasta hemma, men är sugen på att börja göra det någon gång då och då :)
Jag älskar pasta men är återhållsam med det, så det blir inte så ofta för mig.
Något jag skulle kunna äta 7 dagar i veckan och aldrig tröttna på är smakrika körsbärstomater som man skär grovt. Häller upp en dl olivolja, fräser några hela vitlökar i- ner med tomaterna och låter de fräsa för att sedan få koka ihop med färsk basilika. Salt och en rejäl nypa socker och på slutet tar man en knivs udd bikarbonat. Slå ner aldente kokt pasta och låt den bli perfekt kokt i tomatsåsen. Riv god parmesan över och njut!!
En annan som är god, är gul paprika som får koka mjuk i grönsaksbuljong med en gul lök. Mixa med stavmixer och tryck i en rejäl kladutt pepparot och mot slutet bland ner finskuren rökt lax och ner med spagetti/tagliatelle. Salt och peppar efter behag.
gulan
 
Strimlad lövbiff (bryns)

Rör ner:
Créme fraiche
Dijonsenap
Salt
Svartpeppar

Har inga mått! Tar efter tycke och smak!
 
Här är en till som älskar pastasåser i alla dess slag! Här är några super enkla som jag brukar göra, skriver inga mått då jag aldrig måttar utan går på känsla och smak för dagen haha.

Kassler och champinjon sås
Strimlad kassler
Grovskurna champinjoner
Stek på dessa i smör och blanda sedan i såsen som redan har kokats ihop av:

Creme fraiche
Philadelphia
Salt och peppar


Laxsås med soltorkade tomater
Lax som man tärnar i valfri storlek och steker först, krydda med lite citronpeppar tex

Gör en sås av:
Soltorkade tomater
Creme fraiche
Feta ost, smula i den och låt smälta efter smak. Jag kan tycka att det är gott att ha lite som inte är helt smält

Låt såsen koka ihop så den får ordentlig smak av tomaterna och ha sedan i laxen


Tortillini med bacon och pesto
Koka tortillinin och stek baconet

Blanda:
Grädde och parmesan som man låter koka ihop, tar ett tag för osten att smälta
När osten smält ha i basilika pesto och chayennepeppar efter smak
Blanda sedan i tortillinin och baconet det sista innan servering. Vill man ha mer smak av bacon kan man ha i den i såsen tidigare och låta koka med. Plättlätt och super gott!
 
Jag älskar att gå ut och käka god pasta, men är dålig på att laga det själv hemma.

Söker därför goda recept på bra pastarätter. :)
Älskar gräddiga pastarätter men även annat är av intresse såklart! Vore guld med lite nya, roliga idéer. Äter sällan pasta hemma, men är sugen på att börja göra det någon gång då och då :)


Sambons pasta..

Grillad kyckling
Pasta
Mozzarella
Cashew
Färsk basilika
Ruccola
Cocktail tomater
Pesto

Dela och blanda. Bara pastan och ev. kycklingen som är varm. Godast är faktiskt med den helgrillade kycklingen från butik men annan kyckling går minst lika bra.
Lätt en av mina favoriträtter :love:
 
Carbonara såklart!
Såhär gör jag:
Sätt på pastavatten
Värm 1 dl grädde
Stek rimmat sidfläsk (blir mycket godare än bacon) skuret i bitar
Riv parmesanost

I den nykokta pastan, ej sköljd, rör du först i grädden, sen knäcker i 2-3 äggulor under omrörning. I med en näve ost och blana lite till.
Strö sidfläsket över varje portion o h ha ev på svartpeppar.
 
Jag tycker det är svårt med riktigt goda pastasåser. Helst gör jag en ratatuoille på tomat, paprika, lök, squash, aubergine och färska örter som får puttra länge. Det är himla gott och nyttigt dessutom. Vill man kan man tillsätta t.ex. svamp, en god korv eller bacon.

Pasta med ärtpesto har jag gjort några gånger också. Den är väldigt god och väldigt lättlagad, men också väldigt kaloririk. Tycker vanlig pesto känns så uttjatat så jag gör hellre någon variant, ex denna med gröna ärtor. Ramslökspesto gör jag också (köper ramslök när det är säsong, gör pesto och fryser in i små portioner).
 
Lyxig och supergod pastarätt!

Färsk pasta
Oxfile
Kantareller
Pinjenötter
Bacon
Kokta rödbetor
Ruccola
Creme fraiche, grädde,
Parmesanost

Stek kantarellerna, rör i önskad mängd grädde och creme fraiche, krydda till god smak med smulad köttbuljong och svartpeppar. Oxfilen kan antingen strimlas, stekas och ingå i kantarellsåsen eller stekas i tjockare bit och därefter skivas vid uppläggning. Rödbetorna kokas i bitar och vänds runt i smör och lite salt. Pinjenötterna ska rostas och baconen knaperstekas i små bitar.

Lägg upp pastan, häll över kantarellsåsen, vänd sen ner ruccolan lite lätt, strö över bacon, pinjenötter och parmesan. Lägg till sist på rödbetor och oxfile (om den inte ingått i såsen).
 
Min favorit som också är löjligt lätt

Blanda ihop creme fraiche, hackad färsk dill, en skvätt citronsaft samt gravad lax i en kastrull och värm upp, blanda i kokta pastan. Klart :)
 
Jag brukar tänka att less is more och har några såsfavoriter :)

Bacon och champinjonsås
Fräs upp strimlad bacon och stek sen bettade champinjoner i samma fett. Rör i en burk crème fraîche och smaka av med salt, vitpeppar och lite socker. Servera gärna med en tunn pasta, typ linguini.

Laxsås
Strimla röd paprika och banancharlottenlök i lika stora bitar. Mjuka upp dem i stekpannan och fräs i lax som får smulas sönder (jag brukar köpa frysta ändbitar). Välj antingen grädde eller c.f. som såsbas och smaka av med kryddor. Denna sås passar bra till lite bitigare pasta, typ tagliatelle eller någon form av makaroner.

Carbonara à la Ninna
Koka spagetti och stek upp strimlat stekfläsk eller bacon samtidigt. Rör också ihop ett par ägg tillsammans med lite grädde, salt och peppar. Häll av pastan och ställ tillbaka kastrullen på varm platta. Häll i pastan + fläsket med fett och rör runt. Häll i grädd/äggblandningen och rör runt lagom fort tills ägget koagulerat runt pastan. Servera direkt med riven parmesan och färsk basilika till.

Och så favoriten om man har lite oxfilé över efter nån trevlig middag ;)
Oxfilépasta
Strimla oxfilén och fräs tillsammans med strimlad banancharlottenlök, lite finhackad vitlök och ev någon strimlad svamp. Rör i grädde och smaka av med salt, soya och svartpeppar. Gott till all sorts pasta!


Jag har alltså få ingredienser, men det räcker ändå för att det ska bli gott. Ofta låter jag råvarorna ge mest smak åt såsen :)
Och nu blev jag sugen på pasta :d
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 198
Senast: MML
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 356
Senast: Hedinn
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 394
  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 691
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp