Era bästa tips mot eksem?

huggabugga

Trådstartare
Jag har en A-ponny som har visat sig ha eksem.
Täcke för att skydda hästen har jag.
Men jag vill göra så den han slipper ha besvär. Vad är era bästa tips?
 
Jag har en A-ponny som har visat sig ha eksem.
Täcke för att skydda hästen har jag.
Men jag vill göra så den han slipper ha besvär. Vad är era bästa tips?
Tvätta den ren med någon tvål/ schampo typ Hexosil, Laktacyd eller som jag flytande aloevera tvål. Alla dessa mildrar klåda. Sedan smörjer jag med någon mjukgörande oparfymerad creme i hårbotten.( Decubal) Efter två dagar smörjer jag igen, det får aldrig bli skovligt. Hjälper det inte med vanlig mjukgörande creme så finns bensylbensoat att ta till. En rinnande klådstillande creme på flaska.Den kan man beställa på nätet eller av veterinär. Jag har dessutom mina inne på natten. Men jag tycker det är viktigast att tvätta dem en gång i veckan så alla smörjor man använder kommer bort. Tex. tycker jag att Helosan inte tränger ner i huden utan bara kladdar.
 
Ett bra täcke som täcker problemområdena ordentligt. Det absolut viktigaste av allt.

Borsta bort skorv. Spraya eventuella sår med blåspray.
Smörj med klådstillande och mjukgörande.
Jag använder AVS 14 och Helosan sol. Det är vad jag efter mycket provande kommit fram till passar bäst för min häst.

Jag tvättar min efter behov under säsong. Speciellt viktigt att tvätta så tidigt det går på våren. Gärna redan i Mars. Jag använder Prob Schampo. Samma sak här. Efter mycket provande vad jag kommit fram till är bäst för min häst.

Just nu stallar jag in henne i lösdriften nattetid. Har gjort underverk för eksemen så har man möjlighet till det är det bäst.

Hitta ett bete som är så fritt från insekter som möjligt. Öppna ytor och inga buskage.
 
Mitt bästa tips är att sätta igång och metodiskt testa "allt" tills ni hittar vad som funkar för just din häst.
Täcke på, minimera insektstrycket, dvs kanske byta hage till en som inte har en massa lövskog nära inpå och där det blåser ofta.
Tvätta hästen regelbundet och testa olika medel klådstillande medel + sårläkande medel.
Under vintern kan man boosta immunförsvaret med olika tillskott också.
 
Täcke och ett bra vindskydd är viktigast tycker jag, gärna öppna ytor. Sedan att hålla hästen ren, smörja med klådstillande och mjukgörande. Vilka smörjor som fungerar bäst får man prova sig fram samt flugsprej.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst står på klinik med opererat öga efter att ha petat in en pinne i det. Det är femte gången hon lyckas skada ögat, dock första...
Svar
11
· Visningar
701
Senast: Elo
·
Hästvård Jag badar sällan mina hästar, men lortgrisarna jag har nu behöver verkligen ett rejält bad innan de ska täckas och klippas. Vilket är...
Svar
8
· Visningar
668
Senast: AW
·
Foder & Strö Hej! Vi har bestämt att ge fodertillskott till vår häst som är lite väl upprymd ibland. Det står mellan magnesium eller munkpeppar, men...
Svar
2
· Visningar
765
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Hej Nuvarande täcke, äldre Engmo Dun, ger upp mer o mer i värmen. Behöver därför ha ett nytt. Kroppen behöver värme o vill ha lite...
2
Svar
29
· Visningar
1 216
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp