Era bästa tips till nybörjare

Korekatten

Trådstartare
Jag kan verkligen INGET om hästar. Eventuellt har jag klappat ngn pålle lite försiktigt en gång...
Nu ska jag arbetsträna på en gård med hästar, start på onsdag. Jag kommer självklart få lära mig om hästar där,
Men avskyr att vara helt kunskapslös....
Hinner inte förkrovra mig i massor av hästlitteratur till på onsdag utan undrar därför om jag kan få era bästa tips gällande nybörjarhantering av hästar.
Eller om någon har en bra länk med samlad info...

Typ: hur hälsar man på En häst? Var ska man klappa/absolut inte klappa? Hur ser man att en häst är arg/glad? Hur ska man vara i kroppsspråket?

Vet inte riktigt vad jag ska fråga om. Era bästa tips för ett första möte med en häst?

Tacksam för råd!
 
Man hälsar på en häst lugnt och stillsamt. Sträck fram handen (inte för snabbt) så den får lukta på dig. Det är en bra början. Sen är klapp på halsen en bra fortsättning.

En häst som har öronen helt bakåtslickade är arg. Inte att förväxla med en häst som lyssnar på något som är bakom den för då är öronen vinklade bakåt mot det som den lyssnar på och den är inte alls arg utan bara uppmärksam på det som händer omkring den.

Kroppsspråket ska vara lugnt men bestämt. Inga snabba rörelser eller höga röster.

Stallet är hästens hem och där ska det vara lugnt och trevligt.
 
Om hästen vänder sig bort från en när man närmar sig så är den osäker på dina avsikter. Då är det bättre att direkt backa några steg och locka på den med rösten, inte gå efter den. Om man går efter och den vänder snabbt kan det hända att den kan försöka sparka efter dig.
Jag tror (och hoppas) att du i början kommer att få mocka osv parallellt med att de berättar för dig hur hästarna ska hanteras. Det kan vara olika på olika ställen, och framförallt gillar hästar fasta rutiner och konsekvens. Om man börjar fodra i fel ordning eller så kan det bli ett jäkla liv. Så lyssna på dina handledare så ska det nog gå bra. Se till att du verkligen får all den info du behöver för att känna dig trygg med det du håller på med, i ett stall där jag stod hade de ofta "personal" som arbetsträndae och jag fick inte intrycket av att de fick varken tillräcklig information eller ens handledning. Det ska du verkligen se till att du får, det är otroligt viktigt, för allas säkerhet.
Var väldigt noga med foder om du ska mata hästarna, lär dig skillnad på hö och halm, det är stor näringsmässig skillnad mellan hö och halm, och vissa hästar äter inte ens halm. Att fodra en häst med halm istället för med hö kan göra den mycket sjuk. Det hände en gång där vi stod.. Kraftfoder (havre, pellets osv) kan också göra stor skada om fel häst får fel mängd, så kolla och dubbelkolla och fråga om du är osäker. Hoppa hellre över att ge kraftfoder, än att du ger för mycket till fel häst.

Hoppas att du får en bra arbetsträning, att du får lära dig mycket och att handledaren är bra :)
 
Klappa hästen i "ansiktet" gör man inte men däremot smeker man den, jag klappar aldrig hästar utan smeker dom. Närhet gillar dom flesta och att ge dom både kvälls och morgonkram brukar uppskattas. Öronen nere på halsen behöver inte betyda "jag ska döda dig" utan kan vara "nu ska jag döda dig litegrann bara", alltså början till tjaffs och en del hästar har väldigt sjuk humor och gillar det där med att tjaffsa bara för tjaffsandets egen skull, det brukar vara dom roligaste hästarna som också kan busa till det lite snällt och det märker man när man lärt känna dom.

Många pratar om att "hästen måste ha sitt space" vilket menas med att den måste ha utrymme, det är inget jag någonsin märkt trots 30+ år med både okända och ökända hästar, dom "svåraste" är egentligen dom lättaste att ha att göra med för dom tänker och agerar själv och kan ofta gå lösa eftersom dom inte går nånstans utan gillar att ha koll och vara med.

Sen är hästar individer, man klickar inte med alla men ibland klickar man lite extra och blir som ett gammalt gift par som tjaffsar bara för att det går, och för att man kan, och för att liva upp tillvaron, men när det väl gäller är det "du och jag mot världen utanför".

Ja det är iallafall mina erfarenheter av häst och djurlivet men så är jag uppfödd med djur också och tar inte ett hot för ett hot utan för en början på en långvarig vänskap.
 
Man hälsar på en häst lugnt och stillsamt. Sträck fram handen (inte för snabbt) så den får lukta på dig. Det är en bra början. Sen är klapp på halsen en bra fortsättning.

En häst som har öronen helt bakåtslickade är arg. Inte att förväxla med en häst som lyssnar på något som är bakom den för då är öronen vinklade bakåt mot det som den lyssnar på och den är inte alls arg utan bara uppmärksam på det som händer omkring den.

Kroppsspråket ska vara lugnt men bestämt. Inga snabba rörelser eller höga röster.

Stallet är hästens hem och där ska det vara lugnt och trevligt.

Tack så mycket för ditt svar!
Med lugn och bestämd kroppshållning. Menar du då typ rakryggad och högt huvud?
 
Om hästen vänder sig bort från en när man närmar sig så är den osäker på dina avsikter. Då är det bättre att direkt backa några steg och locka på den med rösten, inte gå efter den. Om man går efter och den vänder snabbt kan det hända att den kan försöka sparka efter dig.
Jag tror (och hoppas) att du i början kommer att få mocka osv parallellt med att de berättar för dig hur hästarna ska hanteras. Det kan vara olika på olika ställen, och framförallt gillar hästar fasta rutiner och konsekvens. Om man börjar fodra i fel ordning eller så kan det bli ett jäkla liv. Så lyssna på dina handledare så ska det nog gå bra. Se till att du verkligen får all den info du behöver för att känna dig trygg med det du håller på med, i ett stall där jag stod hade de ofta "personal" som arbetsträndae och jag fick inte intrycket av att de fick varken tillräcklig information eller ens handledning. Det ska du verkligen se till att du får, det är otroligt viktigt, för allas säkerhet.
Var väldigt noga med foder om du ska mata hästarna, lär dig skillnad på hö och halm, det är stor näringsmässig skillnad mellan hö och halm, och vissa hästar äter inte ens halm. Att fodra en häst med halm istället för med hö kan göra den mycket sjuk. Det hände en gång där vi stod.. Kraftfoder (havre, pellets osv) kan också göra stor skada om fel häst får fel mängd, så kolla och dubbelkolla och fråga om du är osäker. Hoppa hellre över att ge kraftfoder, än att du ger för mycket till fel häst.

Hoppas att du får en bra arbetsträning, att du får lära dig mycket och att handledaren är bra :)

Tack så mycket! Är också rädd för det, att jag ska få för lite handledning.
Försöker lova mig själv att inte göra ngt jag inte känner mig trygg med, samtidigt som jag vill våga lite också.

Jag trodde halm och hö var samma! :-)
 
Klappa hästen i "ansiktet" gör man inte men däremot smeker man den, jag klappar aldrig hästar utan smeker dom. Närhet gillar dom flesta och att ge dom både kvälls och morgonkram brukar uppskattas. Öronen nere på halsen behöver inte betyda "jag ska döda dig" utan kan vara "nu ska jag döda dig litegrann bara", alltså början till tjaffs och en del hästar har väldigt sjuk humor och gillar det där med att tjaffsa bara för tjaffsandets egen skull, det brukar vara dom roligaste hästarna som också kan busa till det lite snällt och det märker man när man lärt känna dom.

Många pratar om att "hästen måste ha sitt space" vilket menas med att den måste ha utrymme, det är inget jag någonsin märkt trots 30+ år med både okända och ökända hästar, dom "svåraste" är egentligen dom lättaste att ha att göra med för dom tänker och agerar själv och kan ofta gå lösa eftersom dom inte går nånstans utan gillar att ha koll och vara med.

Sen är hästar individer, man klickar inte med alla men ibland klickar man lite extra och blir som ett gammalt gift par som tjaffsar bara för att det går, och för att man kan, och för att liva upp tillvaron, men när det väl gäller är det "du och jag mot världen utanför".

Ja det är iallafall mina erfarenheter av häst och djurlivet men så är jag uppfödd med djur också och tar inte ett hot för ett hot utan för en början på en långvarig vänskap.

Tack för ditt svar! Visste inte att hästar hade humor...spännande!
Vad är skillnaden mellan klapp o smek egentligen?
 
Tack för ditt svar! Visste inte att hästar hade humor...spännande!
Vad är skillnaden mellan klapp o smek egentligen?
Alla djur har humor, även en kossa kan ha en ganska sjuk humor milt sagt och att fajtas på kossors vis, bog mot axel, ja då kan man ha riktigt kul med varann. Dom känner av oss och läser oss som en öppen bok och när man själv gläntat på den "boken", ja känslan är svår att beskriva men man tappar totalt respekten för varann och kan göra nästan allt med varann utan att skada varann.

Skillnaden mellan klapp och smek, ja smeka är samma sak som man oftast gör med en katt.
 
Tack så mycket! Är också rädd för det, att jag ska få för lite handledning.
Försöker lova mig själv att inte göra ngt jag inte känner mig trygg med, samtidigt som jag vill våga lite också.

Jag trodde halm och hö var samma! :-)
Ja, det är tydligen svårt att se skillnad när man inte är invigd ;)
Hö är gräs som man "klippt" och torkat. Det är i grunden olika varianter av grönt-grågrönt. Det är normalt sett mer fintrådigt än halm, hö kan vara både tunna fina grässtrån nästan som man har på gräsmattan, men även ganska breda strån, såna där som man skär sig på om man är klantig. En del strån kan också vara rejält grova.
Halm är "skaftet" på havre/vete/korn. Om du kollar in en åker så ser du att "skaften" är grova och saknar nästan "blad" som gräs har. När de torkat är de olika nyanser av gult. En del halmbalar kan ha en del ogräs i sig också, men övervägande del är alltså de här grova och ganska gula stråna. De är också oftast "halare" och blankare på ytan än ett grässtrå.

När man håller upp dem bredvid varann går det inte att ta miste om man vet att det finns två olika sorter. De din handledare visa också, ofta förvarar man halm och hö på olika platser, det underlättar också så man inte blandar ihop det.
 
Tack för ditt svar! Visste inte att hästar hade humor...spännande!
Vad är skillnaden mellan klapp o smek egentligen?
En klapp "låter", man "slår" lite på djuret. Smek är mer att man gnuggar handen emot.

Olika djur kan gilla olika sorters klappar/smek/gos olika mycket. Min ena häst får jag gärna krama med armarna runt halsen medan den andra tror jag försöker strypa honom då ;)
 
En häst som har öronen helt bakåtslickade är arg. Inte att förväxla med en häst som lyssnar på något som är bakom den för då är öronen vinklade bakåt mot det som den lyssnar på och den är inte alls arg utan bara uppmärksam på det som händer omkring den.

(håller med) Extrakommentar, en häst kan ha öronen lite avslappnat utåtfloppade åt sidorna eller lite bakåtlutade när den är avslappnad och halvblundar och hänger med huvudet.

Då är den inte arg, (min sjuåring trodde ponnyn han klappade var arg istället för halvsovande och nöjd med kliandet, eftersom läraren hade sagt att öron bakåt=arg, men det ska alltså vara med viss emfas.)
 
Tack så mycket för ditt svar!
Med lugn och bestämd kroppshållning. Menar du då typ rakryggad och högt huvud?
Nej, bara "som vanligt" men inte hoppa studsa, vifta med händerna, pipa, tjuta, rycka till i olika riktningar plötsligt och sådant. Eller plötsligt och oväntat hoppa en meter åt höger. Mer som en cowboy som lutar sig mot en vägg, lugn, förutsägbar.
 
Tack för era inlägg!
Fick träffa hästarna idag. Försökte vara lugn och fin. Men jag fullständigt bubblar av oro inom mig. Antar att de känner av det, även om man beter sig lugnt. Eller kan man lura dem? :-)
 
Jag hoppas att du får träffa en sån där underbar pärla till häst som är trygg och van att ta hand om nervösa nybörjare!
Och så ska du se till att ha ordentliga kängor eller stövlar så att du inte behöver vara rädd för att bli trampad. Det gör faktiskt skillnad. Lycka till!
 
Klappa hästen i "ansiktet" gör man inte men däremot smeker man den, jag klappar aldrig hästar utan smeker dom. Närhet gillar dom flesta och att ge dom både kvälls och morgonkram brukar uppskattas. Öronen nere på halsen behöver inte betyda "jag ska döda dig" utan kan vara "nu ska jag döda dig litegrann bara", alltså början till tjaffs och en del hästar har väldigt sjuk humor och gillar det där med att tjaffsa bara för tjaffsandets egen skull, det brukar vara dom roligaste hästarna som också kan busa till det lite snällt och det märker man när man lärt känna dom.

Många pratar om att "hästen måste ha sitt space" vilket menas med att den måste ha utrymme, det är inget jag någonsin märkt trots 30+ år med både okända och ökända hästar, dom "svåraste" är egentligen dom lättaste att ha att göra med för dom tänker och agerar själv och kan ofta gå lösa eftersom dom inte går nånstans utan gillar att ha koll och vara med.

Sen är hästar individer, man klickar inte med alla men ibland klickar man lite extra och blir som ett gammalt gift par som tjaffsar bara för att det går, och för att man kan, och för att liva upp tillvaron, men när det väl gäller är det "du och jag mot världen utanför".

Ja det är iallafall mina erfarenheter av häst och djurlivet men så är jag uppfödd med djur också och tar inte ett hot för ett hot utan för en början på en långvarig vänskap.

Du har den konstigaste synen på att hantera hästar jag har varit med om, hoppas ingen tar åt sig av dina råd.
Kommer aldrig att glömma när du jagade runt en häst i boxen, fy alltså.
 
Du har den konstigaste synen på att hantera hästar jag har varit med om, hoppas ingen tar åt sig av dina råd.
Kommer aldrig att glömma när du jagade runt en häst i boxen, fy alltså.
Jag har aldrig "jagat runt en häst i boxen", eftersom du inte sett oss live så kan du sluta att försöka göra mig till djurplågare. Vissa människor, som du tex. "vet alltid bäst om allting" även om ni inte vet ett dugg så ge dig nu.
 
Jag har aldrig "jagat runt en häst i boxen", eftersom du inte sett oss live så kan du sluta att försöka göra mig till djurplågare. Vissa människor, som du tex. "vet alltid bäst om allting" även om ni inte vet ett dugg så ge dig nu.

Det gjorde du ju visst, du la upp en video ju på den stackars hästen där du far runt mot henne i boxen.
Du är en sån som är "på djur" bara för att du kan och det om något är det mest horribla jag vet. Djur kan inte jävlas eller ha ironi, djur reagerar på ett respektfullt ledarskap och välmenande energi.
 
Tack för era inlägg!
Fick träffa hästarna idag. Försökte vara lugn och fin. Men jag fullständigt bubblar av oro inom mig. Antar att de känner av det, även om man beter sig lugnt. Eller kan man lura dem? :-)
Det är ju hemskt lätt för oss som dagligen umgås med hästar att glömma hur stora de egentligen är. Och att det kan vara ganska naturligt för insatta att tycka att de är läskiga. Du har ju dock tagit ett viktigt första steg, du har insett dina begränsningar och bett om hjälp.

Men. De allra flesta hästar är snälla och vana vid människor. Och ja, det går att delvis lura hästarna (och dig själv, fake it til you make it) att du är lugn och i kontroll. Tänk på din andning och se dig själv som den där coola cowboyen som aldrig hetsar upp sig. Det kommer gå bra, hästar är vana vid att följa människor. Även de stora läskiga ;) . Tro på att det kommer gå bra.

Hästar har en förmåga att läsa våra ansiktsuttryck till en större del än tex hundar och katter. De har också själva mer minspel än man kan tro. Det är roligt att titta på när man börja lära sig deras språk.
 
Det är ju hemskt lätt för oss som dagligen umgås med hästar att glömma hur stora de egentligen är. Och att det kan vara ganska naturligt för insatta att tycka att de är läskiga. Du har ju dock tagit ett viktigt första steg, du har insett dina begränsningar och bett om hjälp.

Men. De allra flesta hästar är snälla och vana vid människor. Och ja, det går att delvis lura hästarna (och dig själv, fake it til you make it) att du är lugn och i kontroll. Tänk på din andning och se dig själv som den där coola cowboyen som aldrig hetsar upp sig. Det kommer gå bra, hästar är vana vid att följa människor. Även de stora läskiga ;) . Tro på att det kommer gå bra.

Hästar har en förmåga att läsa våra ansiktsuttryck till en större del än tex hundar och katter. De har också själva mer minspel än man kan tro. Det är roligt att titta på när man börja lära sig deras språk.

Tack för pepp! Ska försöka andas andas andas. Kanske borde ha på mig En cowboyhatt för att komma i feeling. :-)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 800
Senast: Pyrran
·
Hundträning Hej alla hundmänniskor! Jag skulle behöva råd! Har precis blivit jourhem åt en 4 årig kille från Rumänien då de som adopterade honom...
2
Svar
33
· Visningar
3 441
Senast: Myrten
·
Träning Jag har bra och trevliga ridvägar där jag bor, mestadels otrafikerade grusvägar vilket självklart är underbart! Jag har också en paddock...
Svar
5
· Visningar
775
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sminktråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp