Era bästa tips till nybörjare

Det gjorde du ju visst, du la upp en video ju på den stackars hästen där du far runt mot henne i boxen.
Du är en sån som är "på djur" bara för att du kan och det om något är det mest horribla jag vet. Djur kan inte jävlas eller ha ironi, djur reagerar på ett respektfullt ledarskap och välmenande energi.
Eftersom du tydligen vet allt om alla djur och vad som skett och sker med alla djur så ids jag inte ens fortsätta kommentera dig.
 
Hästar är och kommer alltid att vara flyktdjur. Blir de skrämda hoppar de undan, stå aldrig mellan häst och vägg, häst och annan häst, häst och staket etc etc
Om något skrämmer dom kan de skvätta mot dig och du blir klämd, inte roligt.

Inte stå eller smyga upp bakom, de kan inte se rätt bakåt, prata lite när du går mot dom så vet de att du är där.

Vid hälsning och sånt låter jag alltid hästen bestämma, är bara lukta på handen nog så får det vara så. Vill det komma nära och bli kliad så är det välkommet. Inte klättra på den och ''ÄLSKA MIG!:love::rage:''.

Läsa av kropssspråk tror jag inte du kan läsa dig till, vissa människor kan inte för allt i världen se om hästen är arg eller glad. Men ja, många timmar i stallet är nog svaret på de flesta av dina frågor ;)

Och fråga den som äger hästarna om personlighet, intresse för hästen är alltid kul som ägare.

Hoppas du trivs på nya stä(a)llet :D

Och som alltid! Säkerheten först!
 
Jag håller med om att MacGyver har en väldigt konstig syn på hästar och jag skulle läsa ur vilken lärobok som helst hellre än lyssna på det han säger. Man ser det man vill se och det stämmer väldigt bra på honom och hans djurhållning.
Jag tror inte alls att han är en dålig person, snarare tvärtom, men ingen jag skulle lyssna på om jag vill ha mer kunskap om djurens beteende och hantering. :p (och jag säger bara det här för att det kan bli potentiellt farligt om du lyssnar på honom, seriöst)

Hästar behöver visst space för att vara trygga, och de behöver trygga och lugna personer som kan respektera djuren och deras behov. Kroppspråk och utstrålning är viktigt, och är du osäker på något så fråga gärna personerna runt om dig innan du går in till hästen. För din egen skull. :)
Hoppas det går jättebra, du lär dig nog snabbt om du observerar och tar åt dig av vad du ser och om du tittar på hur andra hanterar hästarna. Och ställ frågor! Fråga varför hästarna gör som de gör, varför personen hanterar hästen på ett visst vis, vad personerna håller i åtanke när de gör något osv. Man lär sig massor på det viset.

mvh någon som utbildar sig inom vilda djur i en djurpark just nu. ;)
 
Jag kan verkligen INGET om hästar. Eventuellt har jag klappat ngn pålle lite försiktigt en gång...
Nu ska jag arbetsträna på en gård med hästar, start på onsdag. Jag kommer självklart få lära mig om hästar där,
Men avskyr att vara helt kunskapslös....
Hinner inte förkrovra mig i massor av hästlitteratur till på onsdag utan undrar därför om jag kan få era bästa tips gällande nybörjarhantering av hästar.
Eller om någon har en bra länk med samlad info...

Typ: hur hälsar man på En häst? Var ska man klappa/absolut inte klappa? Hur ser man att en häst är arg/glad? Hur ska man vara i kroppsspråket?

Vet inte riktigt vad jag ska fråga om. Era bästa tips för ett första möte med en häst?

Tacksam för råd!


Hur gick det på arbetsträningen? Känner du dig lite säkrare kring hästarna nu? :)
 
Hur gick det på arbetsträningen? Känner du dig lite säkrare kring hästarna nu? :)

Jag har drömt mardrömmar om hästar i flera dagar. Hur de omringar mig och snackar ihop sig om vem som ska attackera först!!!

Vore jag ett djur skulle jag dömmas ut som mentalt vrak...Jag försöker visualisera att jag går med en häst
På en sommaräng och är lugn och fin.

De hästar som jag gått nära har varit väldigt snälla, lugna och tålmodiga.
Absolut inget läskigt har hänt. Men mina känslor ballar liksom ur ändå.
Men det är väl "bara" och andas och träna på...
 
Fråga hellre en gång för mycket än för lite, det är nog det bästa jag kan komma med.

Prata med hästarna så de vet att du är där, bättre att de uppmärksammas om att du är på väg mot dem än att de blir skrämda.

Precis som många hästar behöver sitt utrymme så behöver du ditt. Sträck på dig och begär (genom kroppsspråk) ditt utrymme när du hanterar dem. De må vara många gånger större än vad vi är, men vi är inga dörrmattor. Nu har jag visserligen många års erfarenhet av dessa djur, och kan få dem att flytta sig från mig utan problem, men i ditt fall skulle jag nog satsa på "fake it till you make it". Kommer nerverna krypande så kom ihåg att ta ett djupt andetag.

Ta det lugnt och fokusera på säkerheten i första taget.
 
Jag har drömt mardrömmar om hästar i flera dagar. Hur de omringar mig och snackar ihop sig om vem som ska attackera först!!!

Vore jag ett djur skulle jag dömmas ut som mentalt vrak...Jag försöker visualisera att jag går med en häst
På en sommaräng och är lugn och fin.

De hästar som jag gått nära har varit väldigt snälla, lugna och tålmodiga.
Absolut inget läskigt har hänt. Men mina känslor ballar liksom ur ändå.
Men det är väl "bara" och andas och träna på...


Då tycker jag det är väldigt modigt av dig att vara nära och hantera hästar. :)

Men hästägaren vet om att du är rädd? Så att de inte släpper iväg dig helt själv menar jag, det vore inte juste.

Måste du hantera en häst så prata med den (säg hej), och rör dig lugnt. Den vet att du är rädd, men de flesta hästar är i grunden väldigt förlåtande och vänligt inställda, det är därför vi kan träna dem och stalla upp dem som vi gör.
 
Jag kan verkligen INGET om hästar. Eventuellt har jag klappat ngn pålle lite försiktigt en gång...
Nu ska jag arbetsträna på en gård med hästar, start på onsdag. Jag kommer självklart få lära mig om hästar där,
Men avskyr att vara helt kunskapslös....
Hinner inte förkrovra mig i massor av hästlitteratur till på onsdag utan undrar därför om jag kan få era bästa tips gällande nybörjarhantering av hästar.
Eller om någon har en bra länk med samlad info...

Typ: hur hälsar man på En häst? Var ska man klappa/absolut inte klappa? Hur ser man att en häst är arg/glad? Hur ska man vara i kroppsspråket?

Vet inte riktigt vad jag ska fråga om. Era bästa tips för ett första möte med en häst?

Tacksam för råd!
Det finns mycket att säga men det allra viktigaste ur säkerhetssynpunkt är tycker jag att man går inte bakom en häst så att man är inom räckhåll för en spark om man inte känner hästen och även om man känner hästen aldrig någonsin utan att man är säker på att hästen vet att du är där. En spark som tar från en häst är inte att leka med.

Sen när man håller en häst i ett rep eller grimskaft får repet aldrig någonsin lindas runt armen eller handen utan man måste kunna släppa om hästen blir skrämd, det är väldigt viktigt att tänka på.

Lycka till och gör som du skrev, börja försiktigt och lär känna dem först så tror jag du snart kommer över rädslan :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 047
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 890
Senast: Pyrran
·
Hundträning Hej alla hundmänniskor! Jag skulle behöva råd! Har precis blivit jourhem åt en 4 årig kille från Rumänien då de som adopterade honom...
2
Svar
33
· Visningar
3 458
Senast: Myrten
·
Träning Jag har bra och trevliga ridvägar där jag bor, mestadels otrafikerade grusvägar vilket självklart är underbart! Jag har också en paddock...
Svar
5
· Visningar
778
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp