Era häst- och ridolyckor

Jag har uppenbarligen haft tur förstår jag, när man läser här. Jag har aldrig skadat mig så att jag haft ont dagen efter knappt.

I december hände något som kunde blivit mycket värre, för mig men främst hästen. Vi skrittade hemåt i raskt tempo på grusväg som varit isig men töat. Efter flera veckor med hjärtat i halsgropen på isiga vägar tyckte jag att det var trevligt med grus och bitvis slush. Sedan halkade häst omkull.

Min efterkonstruktion är att han hade ett bakben i luften och det andra släppte, troligen gick brodden ner i slushen men sedan halkade skon oavpå typ, slushen var precis mjuk nog för att brodden inte skulle fastna men tillräckligt hård för att bära skon.

Sjukaste känslan jag någonsin haft när vi plötsligt rör oss fort bakåt och jag ser hela hästens framben utan att förstå att han har trillat. Sedan tog han i marken med baken och stöten satte av mig på vägen, med fötterna och benen i princip kvar i sadeln. Jag vet bara att jag sprattlade med fötterna i panik när hästen började resa sig för att komma loss ur stigbyglarna.

Jag lyckades med det och häst reste sig och travade hemåt. Jag ropade på honom och hörde på min egen röst att jag inte trodde att han skulle lyssna. Han travade runt kröken och sedan hör jag hur han drar iväg i fyrsprång. Han hade en 5 månader gammal senskada och skulle skritta och trava enbart :banghead:. Jag följde spåren hemåt, räknade metrarna i svävmomenten :nailbiting: och konstaterade att pålle måste ha utbildning i kurvtagning. Vid nästa ultraljud en vecka senare berättade jag att häst hade testat galopp och det gick finfint, tydligen :p

Häst utan men, jag klarade mig med en lårkaka.
 
Jag har klarat mig bra ändå och har bara skadat mig två gånger.
#1: en häst som stoppade ut huvudet ur boxen och snodde åt sig en kniv (gissar att han trodde att det var en morot -rött handtag) och backade in i boxen igen med kniven i munnen. När jag skyndade mig fram för att rädda situationen släppte han inte kniven utan *slurp* -"sög" in hela i munnen :nailbiting: jag slängde mig in i boxen, hästen vänder runt och jag hamnar på nåt vänster innanför hästen som kastar sig ut ur boxen och utanför boxen står en annan häst uppbunden så det tar stopp i uppbindningarna. Alltså; hästen kommer inte framåt eftersom han står huvud mot huvud med en annan häst, backar inte eftersom jag är bakom och jag kommer inte ut eftersom han är ivägen. Under hela denna grejen -som kanske pågår under 20s- spelas detta upp i huvudet; hur ska jag förklara för ägaren/uppfödaren att han ätit en kniv och är död...När jag ändå försöker ta mig ut ur boxen smäller det, i det trängda läget slår han och träffar mig rakt i magen. Jag stupar givetvis, tappar luften och blir trampad när hästen trots allt backar. I detta läge släpper han även kniven och är oskadd (puuuuh!).
Jag strödde färdigt mina boxar och blev sedan skjutsad till sjukhuset. Inlagd i 2 dagar med en blödning på levern och fick en månads ridförbud.

#2: red en ponny åt en tjej under en period. Under ett pass där hästen är väldigt taggad så exploderar den och sticker, lägger av en bockserie som förstärks av farten och till slut åker jag av. Får en jäkla snärt och slår i huvudet ordentligt och ett käckt broddtramp på rumpan. Hjärnskakning och blev sängliggande i 3 dagar.
Ägarens kommentar? "Oj, jag trodde hon hade slutat med det där".
:meh:
 
Helsike :O
Kan jag få en bild framifrån också? Så man ser handflatan? Och gärna sidan också, bara nyfiken på hur det ser ut
Guuuu va obehagligt att vara med om något sånt men en himla tur att ”bara” fingrarna fick stryk och inte hela armen
Måste gjort hemskt ont! :nailbiting:

Alltså seriöst så ditt intresse för exakta bilder osv känns lite sådär ? :confused:

Bortsett från det :
Jag har varit oerhört förskonad från allvarliga skador under 40 år som ryttare. Redovisning :

Bruten handled som 10 åring pga bockande ponny .

Sydd i pannan pga Knicks med en hov mot flugor när hovarna kratsades.

Sydd i huvudet pga en häst vid intag som blev rädd och stegrade och nixade mig med framhov. Kunde gått illa för det tog även vid tinningen men klarade mig bra förutom massa stygn samt hjärnskakning.

Fått häst över mig över ett hinder men hade tur att mitt ben hamnade precis i sadelgjordsläget på hästen som ramlade över mig så klarade mig utan men.

Avsparkad underarm då en häst jag ledde blev rädd och for framåt varpå jag drog bak armen för att säga till den med kroppen och då träffade hästens framben underarmen med full kraft så min arm gick av.

Utöver det under 40 år har jag varit väldigt skonad från skador och olyckor .
 
Senast ändrad:
Alltså seriöst så ditt intresse för exakta bilder osv känns lite sådär ? :confused:

Bortsett från det :
Jag har varit oerhört förskonad från allvarliga skador under 40 år som ryttare. Redovisning :

Bruten handled som 10 åring pga bockande ponny .

Sydd i pannan pga Knicks med en hov mot flugor när hovarna kratsades.

Sydd i huvudet pga en häst vid intag som blev rädd och stegrade och nixade mig med framhov. Kunde gått illa för det tog även vid tinningen men klarade mig bra förutom massa stygn samt hjärnskakning.

Fått häst över mig över ett hinder men hade tur att mitt ben hamnade precis i sadelgjordsläget på hästen som ramlade över mig så klarade mig utan men.

Avsparkad underarm då en häst jag ledde blev rädd och for framåt varpå jag drog bak armen för att säga till den med kroppen och då träffade hästens framben underarmen med full kraft så min arm gick av.

Utöver det under 40 år har jag varit väldigt skonad från skador och olyckor .

Jag är nyfiken bara på hur det ser ut, no need att bli provocerad över nyfikenhet ^^
Vill man inte visa mer än vad man visat så är det klart att jag accepterar det men att fråga skadar väl aldrig? Jag uppskattar att man visar det man visar bara ändå och berättar om sina olyckor och skador, visst är det alltid lite obehagligt att höra om men jag tror ändå att det är nyttigt att höra om andras mindre roliga erfarenheter i hästvärlden, allt är inte en dans på rosor hela tiden

Läskigt med en avsparkad underarm :O man ska alltid va glad att man vart förskonad från olyckor iallafall och att man klarat sig från de där större skadorna som man hade kunnat få
 
Jag är nyfiken bara på hur det ser ut, no need att bli provocerad över nyfikenhet ^^
Vill man inte visa mer än vad man visat så är det klart att jag accepterar det men att fråga skadar väl aldrig? Jag uppskattar att man visar det man visar bara ändå och berättar om sina olyckor och skador, visst är det alltid lite obehagligt att höra om men jag tror ändå att det är nyttigt att höra om andras mindre roliga erfarenheter i hästvärlden, allt är inte en dans på rosor hela tiden

Läskigt med en avsparkad underarm :O man ska alltid va glad att man vart förskonad från olyckor iallafall och att man klarat sig från de där större skadorna som man hade kunnat få

Kände att det blev märkligt när nån redan visat bild och du vill ha mer bilder utifrån olika vinklar .
 
Kände att det blev märkligt när nån redan visat bild och du vill ha mer bilder utifrån olika vinklar .
Det är absolut inget illa menat :) bara ren nyfikenhet och självklart vill jag inte att det ska uppfattas som ”märkligt”
Bara nyfiken som sagt!
 
Helsike :O
Kan jag få en bild framifrån också? Så man ser handflatan? Och gärna sidan också, bara nyfiken på hur det ser ut
Guuuu va obehagligt att vara med om något sånt men en himla tur att ”bara” fingrarna fick stryk och inte hela armen
Måste gjort hemskt ont! :nailbiting:
 
Det gjorde faktiskt inte speciellt ont..Var mest som en het känsla. Blödde ytterst lite, fick smärtstillande direkt i ambulansen och låg inne Fre-Tisdag..Fick injektioner med smärtstillande men klarade mej med tabletter vid hemgång. Åt några dagar och när det gått en vecka, behövdes ingen mer smärtlindring Och visst var det tur att det "bara" var några fingrar som försvann och att livet kan gå vidare som vanligt. Behövde dock delta i många hästlastningar för att komma äver rädslan för att något skulle hända.
 

Bifogade filer

  • 15213156166781624768575.jpg
    15213156166781624768575.jpg
    113,2 KB · Visningar: 207
Det gjorde faktiskt inte speciellt ont..Var mest som en het känsla. Blödde ytterst lite, fick smärtstillande direkt i ambulansen och låg inne Fre-Tisdag..Fick injektioner med smärtstillande men klarade mej med tabletter vid hemgång. Åt några dagar och när det gått en vecka, behövdes ingen mer smärtlindring Och visst var det tur att det "bara" var några fingrar som försvann och att livet kan gå vidare som vanligt. Behövde dock delta i många hästlastningar för att komma äver rädslan för att något skulle hända.
Tack för att du visade och berättade lite mer
Oj! Skönt att det inte gjorde så ont som det låter fast du kanske är väldigt smärttålig :D
Hade kunnat gå mycket värre det där
 
Är förskonad från allvarligare skador, en stukad handled, en stukad fotled, lite blåmärken och tappad tånnagel, ändå vet jag ingen irl som trillar av så ofta som jag och har även några gånger gått omkull med häst.

Hjälm skulle jag inte drömma om att rida utan har dock ingen säkerhetsväst men ett ryggskydd.
 
Har skadat mig en hel del, en fot har brutits, en fraktur i handleden, och de vanliga mjukdelsskadorna. Det värsta är att jag har blivit så himla rädd. Numera rider jag bara säkra trygga hästar.
 
Liten lårkaka. Haft likadan på en vad, det gjorde ondare. Knäckt revben. Vanliga hederliga avramlingar med en gnutta otur.
 

Bifogade filer

  • B5DDF2FB-243F-450E-8C28-F5BD5AC03960.jpeg
    B5DDF2FB-243F-450E-8C28-F5BD5AC03960.jpeg
    9,4 KB · Visningar: 199
Första rejäla rejäla avramlingen var jag 11 år - jag och syrran var ute å red. Vi skritta i skogen när en stor älg klev rakt ut framför hästarna å hästarna blev väldigt rädda, tvärvände och framförallt den jag red blev hysteriskt rädd medans den andra, då 27 år gammal, inte var direkt rädd utan mer hängde på min. Men i alla fall - jag minns att jag far ur sadeln, håller tyglarna längst ut, studsar över på den andra hästens rumpa (hästarna galopperar så, allt händer i slowmotion känna det som) innan ja ramlar ner i mellan dem å de galopperar över mej.

Får en lättare hjärnskakning å en rejäl lårkaka i form av en hov på låret.

När jag var 12 år var vi ute å red barbacka en varm kväll i maj - vi galopperade på en stor äng, glada hästar å de va verkligen underbart. Min häst drar av en liten bock, vilket inte va något problem men sen när hon var klar hoppade hon å åt vänster jag flög av åt höger, landade på min arm å bröt överarmen rakt av - de va lite oskönt. Samt en stukad fot.

De är nog de gånger ja verkligen skadat mej, sen har jag dragit knät ur led en gång oxå när en häst på gymnasieskolan skickade mej på En härlig tur ner i manegegruset ;) :p
 
Liten lårkaka. Haft likadan på en vad, det gjorde ondare. Knäckt revben. Vanliga hederliga avramlingar med en gnutta otur.
Aaaaajjjjj :OOO Vad hände?

Jag tycker att den här tråden känns lite sjuk. Varför vill man höra om och SE allt detta..?
Läs tråden så vet du :)
Det är nyttigt att höra om så att man ser att olyckor faktiskt sker
Är det sjukt med avramlingsvideor på yt också?
 
Jag har varit förskonad från större olyckor i samband med avramlingar (*peppar, peppar*), det enda är en mosad handled, några stukade fingrar och diverse blåmärken av olika storlekar.
 
Jag har stukat rumpan ett par gånger :O vet inte varför men oftast har jag ramlat bakåt på ländryggen/rumpan så svanskotan fått sig en smäll :o

Jobbigaste avramlingen var när jag var 11, och den är jag fortfarande lite ärrad mentalt från då jag helst enbart rider småhästar som är av stabilare slaget.

Red på ridskola och första lektionen efter hästarnas vilodag var barnlektion. Detta var dessutom på vintern så hästarna hade stått inne i flera dagar på grund av is.
Jag får rida ett halvblod som måste varit minst 165 i mkh. Jag själv var en ganska liten unge.
Jag rider en stund och sen sticker hästen och tokbrallar och jag flyger som en vante.
Landande på rygg och tappade andan. Sen hade jag ont i ryggen i två veckor. Vilket kanske inte är så farligt egentligen. Det tråkiga är att jag blev rädd.
På den tiden var det få ungar som hade säkerhetsväst och det var ingen som sa nåt om sjukhus.
Däremot fick jag välja häst gången därpå:up:

Så jag har än så länge klarat mig bra. Men är en fegis ändå.
 
Det värsta som kunnat gått så mycket värre var när jag "gjord-tränade" min unghäst på ridbanan och jag skulle ta av den i slutet av passet, men jag pratade med mamma som stod utanför ridbanan samtidigt och bedömde att hästen stod så lugnt och fint så jag höll inte i huvudet när jag stod vid gjorden.
Han börjar gå långsamt och dum som jag var så var min första instinkt att hålla fast honom, men allt jag hade nära mig var gjorden han hade runt magen. Så jag höll den när han gick, han blev störd av det och vände ifrån mig och sparkade efter jag släppt.
Som tur var lyckades jag skydda ansiktet någorlunda genom att vända mig bortåt och höja axeln, och smällen i huvudet resulterade i ett brutet nyckelben, hjärnskakning och en fin uppsvullen och sårig kind efter broddarna (som jag fortfarande har ärr från). Hade han träffat bara någon cm högre upp så sa ambulanspersonalen att jag inte hade levt idag.

Vi hade vid det här tillfället inte ens ägt hästen 2 månader och jag tror min mamma ångrade sig att hon köpt honom. :p Det var dock mitt eget fel och inte hästens (sen dess har vi ägt honom 3,5 år och jag har bara flugit av hans rygg en gång, och bröt då stortån är han bockade)
 
Jag har klarat mig rätt bra faktiskt under de ca 20 år jag hållit på med hästar. Kommer bara på tre ”större” grejer som hänt.

Blivit sparkad av en stor ponny rätt i låret när jag var sisådär 10 år. Mitt eget fel, jag kom för nära med en annan häst och hade ett spö i handen som jag tror att jag råkade peta i ljumsken på ponnyn. Ponnyn sparkade i ren reflex, jag stod nära så hon hann inte få så mycket fart i sparken. Fick ett stort blåmärke på låret.

Föll av en häst på ridskolan för ca 10 år sen, vi höll på att skritta av efter lektionen och jag satt med långa tyglar och hade släppt stigbyglarna. Då blev han rädd och drog en 180-graderssväng i full fart, jag var såklart inte beredd utan föll av och landade rätt på svanskotan. Det gjorde så ont men jag satt upp igen men när jag kom hem hade jag så ont att jag knappt kunde sitta. Fick antagligen en spricka i svanskotan. Kunde inte rida på många månader. Kan fortfarande få väldigt ont i svanskotan om jag sitter på samma sätt länge (tex flyg eller tåg), en del sadlar är döden att sitta i. Har lite konstig känsel på en punkt kring svanskotan, känns som det partiet är konstant lite bortdomnad.

Föll av min fd häst under en uteritt, han blev rädd för en fyrhjuling och galopperade iväg. När jag tog i tyglarna för att få honom att sakta ner så drog han ner huvudet så jag flög över halsen. Slog i huvudet och axeln, hade hjälm förstås. Kände mig ordentligt yr så jag gick hem till stallet, bara några hundra meter och jag hade sällskap. Öm i axeln ett par dagar och lite stel. Fick köpa ny ridhjälm men annars gick det bra!
 
Min häst kör med överraskningsrodeo någon gång om året, hittills har hon bockat av mig tre gånger vilket resulterat i axel ur led gång 1, ful klavikelfraktur gång 2 och nu senast hjärnskakning eftersom jag landade rakt på huvudet.

Jag tycker trots allt att jag har klarat mig lindrigt undan rent skademässigt, men mentalt har jag blivit lite rädd och tappat sugen på att rida mer för varje gång.

De senaste månaderna har hästis bara varit hagprydnad och jag kör 6 mil om dagen för att mocka en box, packa två höpåsar och borsta. Det är som att ha världens största och dyraste hamster.
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 472
Senast: Linda_A
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 893
Senast: tanten
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
762
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 372
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp