Era hundar

Ajda

Trådstartare
Vilka sidor hos era hundar tycker ni är bra respektive dåliga?
Nämn gärna ras också.

Kan börja med min golden.

Bra sidor: Mild, skäller väldigt sällan, kräver lagom med motion och aktivering för oss för att vara nöjd, lätt att uppfostra.

Negativa sidor: Fäller, vek, lättskrämd, skeptisk till många saker.
 
Fransk Bulldog
Positivt: skäller inte, skulle aldrig stressa upp sig, ljudtålig, älskar barnen, hänger med på allt eller sover i soffan.
Negativt: snarkar, fäller, känslig mage och underbett.
 
Sealyhamterrier
Positivt, glad, lättlärd, orädd, älskar alla människor och djur, skäller sällan, stressar inte upp sig, ingen jakt, följsam

Negativt, mycket pälsvård. Lite väl envis ibland
 
Australian Shepherd.

Bra: Lättmotiverad, älskar allt arbete, kreativ, okomplicerad och nyfiken. Kan leka, träna med och passas av vem som helst. Glad, rolig och gosig.

Dåligt: Hon tenderar att tackla folk hon tycker om. I skrevet. I full fart. Och när hon blir supertaggad i arbete kan jag få mig en kyss eller tre i handen eller innerlåret :cautious:

Men det gör mig faktiskt nästan inget, jag är bara glad över att hon är så taggad på arbete. Jag får leva med lite blåmärken och folk får veta hur man avvärjer tacklingarna, men det gör de typ aldrig ändå. De verkar tycka der är charmigt eller nåt :rofl:
 
Ras: Boxer

Bra: Har en härlig motor nu när vi hittat knapparna och börjar få rätt balans mellan krav och belöning. Drar som ett ånglok för att komma in i träningshall eller ut på träningsplan och vill verkligen jobba. Lättbelönad då han älskar både mat och leksaker. Älskar att slappa och gosa så länge som han fått tillräckligt med aktivering.

Dåligt: Översocial. Har svårt att hälsa civiliserat på folk i koppel och har svårt med hundmöten i koppel.
 
Ebrah, snart 3årig saluki:
Positivt: Extremt glad, totalt orädd, älskar att hitta på saker, tokigt mycket energi men ändå enkel inomhus, förvånansvärt klok och lugn i situationer som kräver det. Och justja. Hon är världens mysigaste hund också som blir lycklig av att ligga nära, på, ännu närmare :love:

Negativt: Extremt glad och orädd och energisk, vilket gör att hennes "naturliga avstånd" till mig utomhus är allt upp till ca 1 1/2 kilometer :grin: Hon skiter i om hon ser mig eller inte, hon vill hitta på roligheter och litar fullständigt på att jag inte försvinner, att hon hittar mig om det behövs osv. Det gör att jag verkligen måste hålla koll på henne när hon är lös ute. För nä, det fungerar ju inte direkt att ha en snabb, jaktgalen saluki som härjar runt hur som helst bara för att kopplet åker av.
28378080_1008445905970456_7577487983762345193_n.jpg


Aysu, 6 1/2 år gammal saluki:

Positivt: Rakt igenom fantastisk. Så otroligt enkel att kommunicera med att det känns som om hon är en tankeläsare. Så intelligent att jag undrar om hon alls är verklig. Så vänlig och klok och påhittig att jag inte kan annat än fascineras av precis allt hon gör, hela tiden.

Negativt: Att hon troligen inte kommer leva lika länge som mig, hur mycket jag än önskar det.
26910214_983440271804353_7711422953263379548_o.jpg
 
Ras: Borzoi

Bra: Harmonisk hund som har lätt för att umgås med andra hundar. Kräver inte speciellt mycket mental aktivering utan så länge den får röra sig och springa är den glad. Min egen är tämligen lätt att lära nya saker även om rasen i sig klassas som svårtränad. Kelsjuk utan att vara buffliga. Kan ha fri tillgång på mat utan att bli fet.

Dåligt: Fäller mycket, många varv med dammsugaren i veckan. Skriker som fan för minsta lilla (sticka mellan tårna = brutet lårben). Selektiv hörsel i 9/10 fall. Lättkränkt.
 
Tysk Schäfer 10 år
Fördelar: Miljöstark, trygg i sig själv, välbalanserad, belastningsbar, social utan överdrift, mycket goda arbetsanlag som dock klingat av med åren. Hon har också varit en otroligt frisk, lekfull och okomplicerad hund genom åren.
Nackdelar: Hon ogillar andra hundar så det har varit lite kämpigt med att ha henne i ett hem med fler hundar
LhZCdBE.jpg


Tysk Schäfer 1 år
Fördelar: Enorm arbetslust, snabbtänkt, lyhörd för sin förare, lättlärd, reaktionssnabb, miljöstark, ENORMT nyfiken och positiv till allt! Stor kamplust och stort föremålsintresse. Helt okomplicerad med människor och andra djur. En väldigt vänlig hund trots att hon har en skärpa.
Nackdelar: Det är svårt att hitta nackdelar hos henne men det skulle väl vara att hon är lite överdrivet social och får bromsas i visst arbete för att hon själv ska hinna med.
ubHqtfe.jpg


Dvärgschnauzer 5 år
Fördelar: Käck och lättsam som kan hänga med överallt. Trygg socialt och i miljöer. Han finner sig till rätta var han än hamnar. Kräver inget men hänger gärna på när det erbjuds. Lekfull, lättlärd och robust. Utmärkt aktiv sällskapshund.
Nackdelar: Skällig när det kommer folk och vid utfodring. Dålig tandstatus. Har efter kastreringen utvecklat osäkerhet mot andra hundar. Rätt egensinnig. Han gör bara det han själv vill och tycker är kul. Samarbetsviljan är lika med noll.
eZs4yZJ.jpg
 
Boss
(BC, 8 år)
+ Så enormt arbetsvillig och inställd på att assistera mig
- Sociala rädslor och tar till tänderna

Fridolf
(BC, 6 år)
+ Vänlig, totalt okomplicerad, toppenfin offknapp
- Vill ibland ha matte för sig själv

Frodo
(BC, 6 år)
+ Alltid redo, älskar uppmärksamhet och går genom eld och vatten för mig
- Vill alltid vara med och är noga att berätta för mig om allt som händer i omgivningen...

Karla
(BC, 6 år)
+ Så jäkla GLAD och busig!
- Tror att man är farlig när man är arg

Ale
(BC, 3 år)
+ Trygg och självsäker
- Vill ha koll på allt och har lite svårt att vara tyst när hon är förväntansfull.

Rost
(BC, 7 månader)
+ Glad och okomplicerad
- Alltid glad...

Tidus
(BC, 7 månader)
+ Jättecool och väldigt vänlig
- Självständig. Pratsam...

Daud
(BC, 7 månader)
+ Klok och eftertänksam
- (Finns inga :angel: )

Sonic
(BC, 7 månader)
+ Har stenkoll på mig och vill alltid göra
- Berättar bestämt att jag är på fel sida hundgårdsstaketet ibland...

Joel
(BC, 7 månader)
+ Klok och mysig
- Vet vad han vill och tål inte kränkningar.
 
Papillon-tik på 8 år.

Hon är underbar mot mig. Man kan göra vad fasen som helst utan protester, social, följsam, lättlärd, aktiv med avknapp, äter bra, frisk och väldigt social och mysig mot mig. Tuff vad gäller att våga testa lösa uppgifter och utföra annorlunda fysiska saker. Och så himla tok-rolig! Det har gått igenom i den här linjen sen innan hennes mormor som jag hade. Skitudda och härliga!

Nackdelen är väl otrygghet mot främmande. Och vid press/om hon känner sig trängd kan det nog bli rädd-agressivt beteende då hon kan morra alt nafsa.
Inget jätteproblem dock iom att hon inte behöver utsättas för sånt. Men man får ju hålla lite nogrannare koll än om hunden hade älskat folk vid första ögonkast sas.
 
Chanel (mittelspitz)
Positiva sidor: Busig, lekfull och humoristisk, mattekär, snäll mot andra hundar, glad och knasig liten sak som gör mig glad. :grin: Duktig på att fjäska, t ex när hon vill ha något. Har föremålsintresse, leker gärna med leksaker. Bra av- och påknapp. Ska alltid ha koll på matte och vill vara med hela tiden.
Negativa sidor: Hennes påhitt har förmågan att ge mig lite gråa hår ibland. :laugh:

Vilda (mittelspitz)
Positiva sidor: Följsam och underbar att jobba med, håller sig nära, social mot främmande och tycker mycket om folk, snäll mot barn, lättbelönad, kelig, lätt att ha bland andra djur (kommer att tänka på när vi var på hundparaden första advent och hon fick se hästar för första gången, och hon tyckte inte att det var något att bry sig om), låg jaktlust, mycket lättfostrad. Har föremålsintresse, kan leka både jaktlek och dragkamp.
Negativa sidor: Kan vara något vass mot en del främmande hundar. :o

Xana (großspitz)
Känner ju inte henne ordentligt ännu i och med att jag bara haft henne i 1 vecka, men mina uppfattningar hittills:
Positiva sidor: Hon verkar inte ha speciellt nära till skall. Jag har sett att hon har ett visst föremålsintresse och kan leka både självständigt och tillsammans med mig med leksaker. Mysig. Snäll mot både andra djur, hundar och folk. Enkel att ha att göra med.
Negativa sidor: Kräsen och liten i maten emellanåt.
 
Senast ändrad:
Doris, rottweiler, 7 år
Positivt: Pigg, sprallig, rejäl motor med stor leklust och högt driv på mat. Slutar ALDRIG jobba. Nyfiken, envis, hård, glad och en av de största personligheter jag mött på.
Negativt: jaktgalen (drar på minsta synretning - typ ett löv faller ner från ett träd i en lövskog) något socialt osäker (visar sig främst i situationer där hon plötsligt blir trängd), är inte så förtjust i andra hundar.
 
Benji kan väl också få vara med på ett hörn :D

Labrador Retriever.

Positiva sidor: Allt negativt rinner av honom som en gås. Han har aldrig fått men av att ha blivit påflugen av galna hundar. Han är även världens goaste och keligaste och jag kan lita på honom med folk, valpar och barn till 450%. Han avgudar barn och typ VILL att de ska klänga på honom.

Negativa sidor: Allt negativt rinner av honom som en gås. :meh: Han lär sig ALDRIG av sina misstag. Stungen av en geting? På't igen! Sparkad av en häst? Den vill säkert leka den här gången! Elstängsel? Vilket elstängsel? Aldrig hört talas om konceptet.
Han är ungefär lika mentalt samlad som en hink skruvar i en torktumlare. Har noll hundspråk. Får överslag otroligt lätt i både lek och träning.

Benji får helt enkelt agera mys- och lugn lekfarbror och jag får försöka se till att han inte hamnar i situationer där han blir en muppfarbror som vispar runt och tjuter. :cautious::p
 
Doris, storpudel på 7 år.

Goda sidor:
Enkel och lättsam hund som aldrig är något problem att ta med, uppmärksam på mig och håller sig helst inom 30 meter från mig och därmed enkel att ha lös. Lättbelönad med både godis och leksak, snabb och snärtig när man tränar. Går bra ihop med andra hundar, kan säga ifrån om den andra hunden är för på men är inte långsint utan leker gärna snart igen. Snäll med barn som gärna får leka med henne eller pilla lite lagom. I princip inget resursförsvar mot människor, tycker om att bli klappad av främmande men är inte översocial. Stabil mage och kan i princip ha fri tillgång på mat. Inga problem att vara ensam hemma och går släppa ut ensam på gården utan att hon försvinner. Ingen intresse för att följa viltspår på egenhand så slipper vara orolig för att hon ska sticka på vilt. Löser inget hår och man kan göra roliga frisyrer ;)

Sämre sidor:
Ljudrädsla - rädd för skott, fyrverkerier och ibland torrfodrets ljud mot metallskålen. Är inte så duktig på att städa när hon löper och blir rätt seg en period efter löp, fick tidigare i princip släpa med henne på promenad nån månad efter löp eftersom hon inte alls ville utanför gården. (Träna var dock inget problem).
Lite socialt osäker tills hon har fått kolla av en person. Lite vaktig vilket gör att hon gärna vill informera mig med hjälp av skall så fort någon utan för gruppen rör sig om vi inte är ute och går eller tränar. Överlag svårt att få att låta bli att skälla om hon hittar något hon tycker är skumt eller om någon får för sig att åka ut i båt. Ingen vidare motor i träningen, blir fort less/osäker om det inte kommer belöningar hela tiden (kan säkert delvis bero på mig med). Kräver viss pälsvård, speciellt om jag vill ställa ut. Vi kämpar fortfarande med att lära oss att man ska släppa saker när matte säger loss :o
 
Min är bara 6 månader så flaggar för att hon kommer utvecklas en hel del:
Nederlandse Kooikerhondje
Goda sidor:
Intelligent, närvarande, påhittig, gosig, älskar att träna, lättlärd, lekfull, kamplust, bra näsa, godhjärtad, humor, lättskött päls, en pärla vid all form av hantering av veterinär, domare, skötsel m.m., älskar när det händer saker- ju fler folk och hundar desto bättre.

Negativa sidor: Svårt att slappna av ibland, mycket egen vilja, jaktlust, en riktig ögontjänare, lättskrämd (hon har flyktbeteende och skyggar och fnyser).
 
Svanssons bästa sidor; Han är charmig med sin gubbiga personlighet, så otroligt dumsnäll, ställer upp på allt jag ber honom om även om det skulle vara läskigt och så är han så himla glad.

De lite sämre sidorna är att han är envisare än en åsna ibland, hans ”attention span” är rätt begränsat, matfixeringen är inte särskilt lätt att hantera tidvis och så ställer såklart hans rädslor och fysiska tillkortakommanden till det för oss.

Men ja, han är en fantastisk individ och jag är så stolt över honom större delen av tiden just för att vi kan göra så mycket hans tillkortakommanden till trots :heart
 
Vilka sidor hos era hundar tycker ni är bra respektive dåliga?
Nämn gärna ras också.

Kan börja med min golden.

Bra sidor: Mild, skäller väldigt sällan, kräver lagom med motion och aktivering för oss för att
Min är bara 6 månader så flaggar för att hon kommer utvecklas en hel del:
Nederlandse Kooikerhondje
Goda sidor:
Intelligent, närvarande, påhittig, gosig, älskar att träna, lättlärd, lekfull, kamplust, bra näsa, godhjärtad, humor, lättskött päls, en pärla vid all form av hantering av veterinär, domare, skötsel m.m., älskar när det händer saker- ju fler folk och hundar desto bättre.

Negativa sidor: Svårt att slappna av ibland, mycket egen vilja, jaktlust, en riktig ögontjänare, lättskrämd (hon har flyktbeteende och skyggar och fnyser).

Negativa sidor: Fäller, vek, lättskrämd, skeptisk till många saker.
 
Bichon havanaistik 4 år. Glad, sprallig, outtröttlig , älskas av ALLA även av folk som är ovana vid hundar. Tålig, klarar alla sorters miljöer bara det inte regnar. Lättlärd, följsam, behöver inte koppel hon hänger med ändå.
Älskar barn och helt pålitlig . Fäller inte.
Nackdelar är pälsen som måste skötas och dessutom är helt värdelös vid regn och slask. Har lätt till skall.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 061
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 455
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 213
Övr. Hund Hallåj folket! Går i funderingar att skaffa vovve under högskolan, och har börjat kolla på raser redan nu. Det jag är inne på är...
Svar
4
· Visningar
976
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp