Era hundar

Bolonka, 6 år.
+ miljöstark, fäller inte, väldigt söt, älskar godis, ingen jaktlust, är nöjd med att bara vara så länge ingen stör honom i sitt
- osäker mot främmande personer, väldigt ljudlig (både gladmorr och surmorr samt skall), har extremt hög integritet och svårt med hantering, kan bli blockerad

Bolonka, 1,5 år.
+ fäller inte, skäller knappt, världens snällaste som vem som helst kan hantera, bra leklust, enkel att ha med sig överallt, följsam, gullig och glad!
- svårbelönad, kräsen med maten, tröttnar fort på det mesta i träningsväg, pälsvården, lite lättskrämd för plötsliga höga ljud eller rörelser

De är ungefär varandras motsatser :angel:
 
Tage, schnauzer snart tre år:
+ Världens snällaste mot både människor och djur, orädd, okomplicerad, tyst, lättlärd
- Svårbelönad, kräsen, vill ha koll på allt runtomkring och blir lätt lite introvert, är i perioder väldigt intresserad av tikar

Elton, schnauzer snart ett år:
+ Älskar att äta, lättbelönad, lättlärd, gosig, snäll, glad, kommer nog bli riktigt rolig att träna med när han mognat lite till
- Stark jaktinstinkt = jagar våra höns och gäss :grin:, ganska skällig, envis, osäker i vissa nya miljöer

Så även jag har hundar som är varandras motsatser till stor del :p
 
Corinne, Whippet 8 år.
+ Miljöstark, väldigt enkel i allt, lugn, snäll och är väldigt följsam och lättbelönad. Reserverad, då menar jag att hunden bara inte har intresse för nya bekantskaper utan att visa t.ex. rädsla.

- Är skitsmart och behöver ingen människa för att klara av något om hon vill ha något. Äter allt i sin väg, cigaretter och vita papperstussar är favoriterna.
Otroligt klantig, nästan så det är overkligt.
HATAR hanhundar.

Fenna, Kooikerhondje 3 år.
+ Lättlärd, arbetsvillig, signalkänslig, robust, nyfikenoch bryr sig ytterst lite om nya miljöer. Dålig jaktlust. Gillar att stå i centrum.

- Tycker mat är onödigt. Har noll tålamod då allt ska hända samtidigt. Tror allt handlar om henne. Väldigt vaktig när det kommer till bilen. Har miljontals olika ljud för sig.
 
Scandinavian hound 4 år
+fantastiskt lätt att ha lös, extremt snäll, alltid glad, väldigt bra draghuvud, snabb.
-klumpig!, korkad, separationsångest, gillar att jaga höns, drar i kopplet, lättstressad, mattjuv.
 
Wachteltik, 5 år
+ Otroligt okomplicerad i allt, älskar att mysa, snabbtänkt, jagar enligt boken
- Sotis, är en mattjuv av rang, har inget tålamod med upprepande övningar

Wachtelhane, 3 år
+ Alltid glad, alltid full fart, älskar att träna, lättbelönad, mycket humor
- lättstressad, har noll självbevarelsedrift, (för) hög integritet, ljudlig

Labradorhane, 1,5 år
+ Alltid glad, okomplicerad i allt, otroligt lättlärd, arbetsnarkoman av ferrarimodell, förig men inte vek, självständig för att vara en jaktlabbe av hans modell
- otroligt mattekär, ibland hade det varit skönt om han noterade att husse finns i hans liv också :p
 
Huliganen, wachtel
Goda sidor: Alltid pigg på att hitta på saker, alltid nyfiken och en fantastisk kompis i skogen nästan jämt. Otroligt trevlig ihop med andra hundar även om han kan bli lite för på tikar.

Dåliga sidor: hans måndagsexemplar till kropp, men även att han är så envis och har lätt att bli döv när det är andra saker som är intressantare. Jag sörjer även lite att han inte gillar att gosa, möjligtvis om han får sitta i knät men man ska helst inte ta på honom. Ibland någon enstaka gång kan vi gosa men oftast handlar det om en kort stund, sen drar han iväg och hämtar en leksak för att vi ska göra något istället. Höll på att glömma hans matstjälande, det kan driva mig till vansinne, det går inte att vända ryggen till med något tillgängligt. Han har lite mer respekt för mig än övriga i familjen, jag måste gå ut ur rummet, barnen kan han stjäla ifrån om de vänder ryggen till. :rage:
 
Siberian Husky, 6 år.
+ Galet bra off-knapp inomhus. Stor personlighet. Positiv till det mesta. Social. Språksäker och är lätt med andra hundar. Klarar alla typer av väder och är väldigt tålig.
- Aningen lat i arbete. Känslig mage. Svårmotiverad "till vardags". Väldigt bunden till mig.

Malinois, 7 år.
+ Social. Lättmotiverad. Språksäker och lätt med andra hundar. Är med på allt man vill göra och vill göra rätt hela tiden.
- Ligger högt i stress. Ljudar väldigt när hon blir osäker/stressad. Mycket vakt när hon får ta eget ansvar (tex i hundgården). Blir osäker och går upp i stress så fort hon inte förstår vad som förväntas av henne.
 
27972954_10214204363537265_6297446078151484369_n.jpg

Nike, malteser/tibbe/tax/corgi:

+ Okomplicerad
+ Mild och snäll, perfekt för t.ex. lite hundrädda att våga hälsa på
+ Lyhörd
+ Nöjd med att ligga i soffan
+ Tydligen otroligt lättlärd (med rätt motivation)
+ Stabil och trygg i alla miljöer med alla människor
+ Kan vara lös överallt, sitter oftast klistrad vid ena sidan
+ Har egentligen inget jättebehov av aktivering eller motion men hänger gärna på ändå

- Lite lätt besatt av bollar och pipleksaker
- Pälsen (tovar sig heela tiden) men rakar ner henne
- Skäller inte alls mycket men är den som lägger in ett tyst voff och triggar igång de andra hundarna :meh:


29216734_10214399788462766_2374479516247851798_n.jpg


Nessie, welsh corgi cardigan:

+ Stor arbetsvilja (arbetsnarkoman)
+ Lyhörd och följsam (när inte kopplet är på)
+ Agility, lydnad, trickträning m.m. spelar ingen roll vad man tränar hon är lika glad för det
+ Positiv och lättsam
+ Pälsen (behöver inte göra nåt typ)
+ Fungerar med alla
+ Okomplicerad

- Stor arbetsvilja..
- Skällig och pratig (hanterbart dock)
- Kan typ inte gå i koppel då vi knappt hade henne kopplad alls sitt första år :o

29357049_10214446146061677_8531998239851393132_n.jpg

Nano, miniatyre american shepherd (valp än så länge)

Lite tidigt att säga men gör ett försök. Är 5 månader och envis till tusen, hamnar i klinch med vuxna hundarna då hon inte vill ge sig. En liten Houdini, hunnit bryta sig ur avspärrningen i köket och staketet på baksidan:banghead:. Väldigt obekymrad och självständig men ändå följsam och lyhörd. Lätt att ha att göra med men lite väl smart för sitt eget bästa. Ändå en av de lugnaste valpar jag haft att göra med fast hon ger en nya utmaningar, vi får väl se hur det utvecklar sig :nailbiting:.
 
Blandras (pyrerneer/bernersennen/riesensnauzher), 11 mån
+Genomsnäll
+Lätthanterlig
+Reserverad mot nya människor i sin trygga miljö men översocial i andra omgivningar
+Arbetsglad och positiv
+Lättlärd
+Följsam/Lyhörd
+Larmar om besök genom att visa att vi ska gå mot dörren
+Skäller inte
+Trygg, stabil, oberörd och är lika glad oavsett om han ska ha munkorg, sele, reflexväst, osv.

-Enormt matglad
-Houdini från hundgården (dock rymmer han alltid till huset så det är iofs ett plus ;))
-Noll kroppskontroll, hoppas det kommer när han blir äldre
-Följsam (följer mig vart jag än går vilket innebär att han hoppar över 1,2 m staket om jag är på fel sida utan honom)
-Nafsar väldigt lätt i armen om han blir överlycklig eller när han ska få sprutor
 
Senast ändrad:
Engelsk bulldog, 5 år

Bra: Skäller ALDRIG! Vet inte ens om hon kan skälla? :confused: Puffar lite ibland på sin höjd...
Trevlig, lugn, mild, genomsnäll, helt ok med att bara gå ett varv på byn, eller 3 timmar i skogen, lagom storlek, rejäl och robust, men endå kan man lyfta henne utan problem, ingen jaktinstinkt, tålmodig, älskar barn, den trognaste och lojalaste hund jag träffat på

Dåligt: Underbett, dåliga tänder, fäller strån som fastnar och sprider sig överallt, inte så stort spann på termometern,fryser lätt och blir lätt för varm, rinner periodvis från ögonen och man måste då torka och greja med hudvecken nedanför,trång nos, inte så jättetaggad till hjärngympa/träning, petig med maten, svårt att sköta hygien vid tex löp då hon har svårt att komma åt, svårt med täcken/halsband då huvudet är jättestort men smal hals, bred framtill och kort kropp, dregglar/sullat mycket, dyr försäkring
 
Snor inlägg av @Bulldoozer :D

DÅREN welsh corgi cardigan:

+ Stor arbetsvilja (arbetsnarkoman)
+ Lyhörd och följsam (när inte kopplet är på)
+ Agility, lydnad, trickträning m.m. spelar ingen roll vad man tränar hon är lika glad för det
+ Positiv och lättsam
+ Pälsen (behöver inte göra nåt typ)
+ Fungerar med alla-ISH, hon tar inte skit...
+ Okomplicerad
+ älskar folk och särskilt barn

- Stor arbetsvilja...
- Skällig och pratig (hanterbart dock, ska ha sista ordet)
- Kan typ inte gå i koppel vettigt första kilometern, har alltid bråttom nånstans


LILLA DÅREN är lättsam med allt, en förnöjsam typ som är gränslöst kärleksfull. Minus är att han okynnesgnager på dörrmattan.
 
Mor och dotter fauve - basset fauve de bretagne
28277300_1551566598297272_146153897285089097_n.jpg


28276843_2112609938756461_370222728840866391_n.jpg


Fördelar:

Lättsamma
Sociala
Stabila
Trygga
Glada
Nyfikna
Lättlärda
Frisk ras
Bra jaktegenskaper
Bra skall
Fäller inget hår

Nackdelar:

Går ej att ha lösa hur som helst när de tänt, pga de starka jaktinstinkterna
 
Skalman
+ alltid redo, oerhört lyhörd, har typ medfödd inkallning i alla lägen, lekfull, förig, lättlärd, enormt föremålsintresse som gör honom extra enkel i vissa lägen (vilt och andra störning), väldigt mysig och social, ingen bråkstake med andra hundar och oerhört snäll mot försiktiga hundar. Väldigt bra med barn.
- det grymma föremålsintresset kan bli för mycket ibland, lättkräkt, har svårt för hundar som är oartiga, tycker stora hundar är lite läskiga och blir lätt för verbal då, surgubbe när han sover

Mini
+ världens sötaste, lugn, bra med barn, kräver inte mycket vilket är skönt då hon sällan får vara lös
- socialt osäker och blir överfjäskig, jäkligt bitchig mot små tikar och kastrater, grymt viltintresse och hatar katter och igelkottar, explosiv, väldigt gapig/vaktig inomhus och i trädgården, ingen mental uthållighet
 
Basenjitik Lilly 10 år

+ Otroligt trygg, lugn hund finns inget som stressar henne, Kan vara med överallt
+ Lagom social, hälsar glatt på folk men gör det lugnt
+ Skäller inte
+ Fäller knappt alls
+ drar nästan aldrig i kopplet om det inte är något de verkligen, verkligen vill fram till
+ Vid regniga dagar går det alldeles utmärkt att bara ligga och slappa hela dagen utan promenader
+Trots mattokig så kan vem som helst gå fram och ta mat ifrån henne. Litet minus att hon gör samma sak på en annan om man har en smörgås i handen.
+ Hoppar inte över grindar mm

- Träning är meningslös
- Kan aldrig vara lösa i stan eller liknande, Kommer INTE på inkallning och bara ibland när du har godis
- Taskig attityd mot andra hundar, Stenhård. Hon muckar inte gräl men hon går in och tycker att alla ska göra som hon säger.
- Får väldigt lätt tasskramp vid minusgrader
-Fryser lätt
- Ligger som en sten på dig när man sitter i soffan
- Mattjuv
-Lägger på sig vikt jättelätt
- Kräver ett par smällar innan de lär sig (biten, trampad och uppkastad i luften av hästen fortfarande är det precis de går ur vägen för hästen)

Min lilla Bostonterrier får jag återkomma om just nu har hon bara en massa plus :)
 
Jämthund, snart 2 år
* Positiv
* Älskar människor
* Stor jaktlust
* Orädd och trygg
* Fryser inte
* Frisk
* Självständig

- Dålig aptit
- Blir otroligt uppskruvad och intensiv när han ska hälsa på människor
- Vill hånga med alla, oavsett om motagaren är villig eller ej :angel:
- Dålig självbevarelsedrift
- Klantig och lite dålig kroppskontroll
- Självständig, har inga problem med att ta egna initiativ om han tycker att man gott kan jaga lite till

Bayersk viltspårhund, 4 år
* Otroligt familjekär och kelig
* Lyhörd
* Mkt duktig och envis spårare
* Mattjuv
* Frisk

- Lättstressad
- Vaktig och reserverad mot främmande
- Kan vara hård mot vissa hundar
- Ganska stora humörsvängningar
- Långsint
- Vill döda alla smådjur (Jag som så gärna vill ha katt, det ärbara att glömma :cry:)
 
Pästen, malinois
+ lättbelönad! Blir överlycklig av en grankotte :D
+ kan göra vad som helst för en boll
+ grymt duktig på alla typer av nosarbete
+ Osocial, har ingen som helst behållning av att hälsa på okända = tittar knappt på dom, visar däremot stor glädje mot de som hon ser som "sina". Stor integritet helt enkelt!
+ trygg i sig själv, visar tydligt när det inte passar henne men gör saker på ren lydnad.
- lite för mkt jaktintresse, katt är inte ens att tänka på att ha
- vaktar en del inomhus när inte flocken är hemma
- Svårt med barn och ibland med andra hundar...

Lyran, kleiner münsterlämder
+ glad och positiv - översocial ibland
+ hyffsat trygg i sig själv för att inte vara äldre
+ lättlärd och förvånansvärt enkel att belöna
- lite för mattekär, vill helst att man säger åt henne vad hon ska göra - ber mycket om hjälp
- springer först och tänker sen. Det går på fullspinn hela tiden och huvudet hänger inte alltid med

Gråhundstiken
+ stor jaktlust
+ finner sig i det mesta
+ vänlig och glad
+ trygg i sig själv och visar även hon om hon är missnöjd med något men finner sig i det.
- lite för stor jaktlust ibland, svår att kalla av
- lite för korta ben, svårt att ta sig fram i tuffare terräng

Gråhundshanen
+ vänlig, glad & snäll - vill alltid vara till lags
+ kontaktsökande, mjuk och lite känslig
+ visar jättefina spåregenskaper - lugn och metodisk, förivrar sig inte
- tyvärr lite för liten jaktlust
- lite otrygg och vågar inte ta egna initiativ
 
Dansk/Svensk Gårdshund

Bra sidor: Mycket energi, en clown, snabba reaktioner, lätt motiverad, lätt att belöna, frisk, bra storlek, söt och vacker

Negativa sidor: Ibland rädd och känslig. Hon kan bli rädd för saker där jag inte hittar nån logik.

Bra och dåliga sidor: Osocial med folk hon inte känner
 
Alpina

+
den vackraste hunden jag någonsin har sett
galet bra on/off knapp
sjukt smart och klok som en bok
skulle aldrig stjäla mat
kan vara lös (på utvalda platser)
lättlärd
kan ligga i knät och gosa hur länge som helst vart som helst
pratig
skottfast
gillar inte barn

-
svårbelönad
får lätt ”dampanfall”
koncentrationsförmåga i 2 sek
världens största mes och säger aldrig ifrån
gillar inte bilen
lättkränkt
vek
har underlagsrädsla
inte speciellt förig
vaktig och skällig inne

Shiera

+
älskar allt och alla!
älskar mat och äter allt (snorpapper är en storfavorit :d)
lättbelönad
förig
bryr sig inte om saker runt omkring i träning
träningsnarkoman
pussgurka
skäller nästan aldrig inne

-
gillar husse mer än mig.. :angel:
drar som en galning i kopplet
låter som en rabiessmittad prärievarg om hon möter andra hundar på promenad
snor gärna mat om hon kan
lite glapp i on/off knappen..
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 232
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Hallåj folket! Går i funderingar att skaffa vovve under högskolan, och har börjat kolla på raser redan nu. Det jag är inne på är...
Svar
4
· Visningar
961
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 396
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 174
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp