Era senaste filmer, new edition!

Min fina räka från senaste hoppträningen! :love: Ryttarmiss på första linjen räcke-oxer efter serpentinbågrna då jag la henne i innekant på bågen vilken så resulterar i att hon inte riktigt fick plats:o. Men den fick vi göra om och då gjorde piloten rätt iallafall :D

 
Första gången på flera år jag vågar lägga in ett klipp här när jag själv rider.

Snabb bakrund är väl att jag för 3 år sedan var med om en ridolycka med denna häst under en hoppträning, som resulterade i att jag fick frakturer i 2 ryggkotor.

Det tog mig 2 år att börja hoppa igen själv och i början var jag så rädd och osäker att jag nästan ville åka hem på en gång direkt när jag kommit fram till träningen, men eftersom jag har världens mest snällaste och mest fantastiska häst så har jag sakta men säkert börjat ta mig lite tillbaka!
Jag är fortfarande väldigt osäker ibland framför allt på avstånden osv och det resulterar i att jag bromsar en del och gärna ligger i undertempo, och hästen är väl inte direkt den som är het på gröten så att säga så han ligger gärna där han med! Så nåt jag måste jobba mycket med är att hitta ett bättre och jämnare tempo :) och sen finns det en del att önska med min ridning också! Men det är bara att kämpa :) konstruktiv kritik och bra tips mottages gärna :)



 
Första gången på flera år jag vågar lägga in ett klipp här när jag själv rider.

Snabb bakrund är väl att jag för 3 år sedan var med om en ridolycka med denna häst under en hoppträning, som resulterade i att jag fick frakturer i 2 ryggkotor.

Det tog mig 2 år att börja hoppa igen själv och i början var jag så rädd och osäker att jag nästan ville åka hem på en gång direkt när jag kommit fram till träningen, men eftersom jag har världens mest snällaste och mest fantastiska häst så har jag sakta men säkert börjat ta mig lite tillbaka!
Jag är fortfarande väldigt osäker ibland framför allt på avstånden osv och det resulterar i att jag bromsar en del och gärna ligger i undertempo, och hästen är väl inte direkt den som är het på gröten så att säga så han ligger gärna där han med! Så nåt jag måste jobba mycket med är att hitta ett bättre och jämnare tempo :) och sen finns det en del att önska med min ridning också! Men det är bara att kämpa :) konstruktiv kritik och bra tips mottages gärna :)





Bra jobbat att komma igen och börja hoppa efter en sån grej :up: Eftersom du rider för tränare så finns det nog inget jag kan komma med som denne inte redan pratat om, men ett tips på något att prova för att få lite hjälp med tempot (utöver att hålla koll på att hästen verkligen TAR skänkeln och att man själv inte sitter och nöter och tjatar) kan vara att ta ett litet (kontrollerat) race nån långsida innan du börjar hoppa, och hålla igång galoppen även efter sista hindret och inte sakta av direkt.

För övrigt är jag själv en sådan som blivit feg med åren efter att ha drattat av några gånger och gärna sitter och dressyrrider mellan hindren :o Skönt med kontroll liksom. Tyvärr är det ju kontraproduktivt så vågar man rida på lite blir ofta allt det andra bättre också.
 
Film från hoppträningen i onsdags :)

otroligt vad nyttigt det är att se filmen efteråt, då filmaren står rakt bakom och jag kan se hur mycket vi behöver jobba med rakriktning :p

Är riktigt nöjd med denna träning då jag satte som mål att få upp tempot och även om vi kanske behöver lite högre tempo ändå så är vi ju på rätt väg iaf :)

Det tråkiga är att dagen efter så blev plutten sparkad rejält av hagkompisen så nu står han på boxvila och penicillin :( dock verkar det ha gått bra ändå, då han från att i torsdags stappla på 3 ben nu står på benet helt och tom avlastar det andra, samt ser helt ohalt ut när han promeneras för hand. så jag hoppas att han snart är frisk igen!

 
Film från hoppträningen i onsdags :)

otroligt vad nyttigt det är att se filmen efteråt, då filmaren står rakt bakom och jag kan se hur mycket vi behöver jobba med rakriktning :p

Är riktigt nöjd med denna träning då jag satte som mål att få upp tempot och även om vi kanske behöver lite högre tempo ändå så är vi ju på rätt väg iaf :)

Det tråkiga är att dagen efter så blev plutten sparkad rejält av hagkompisen så nu står han på boxvila och penicillin :( dock verkar det ha gått bra ändå, då han från att i torsdags stappla på 3 ben nu står på benet helt och tom avlastar det andra, samt ser helt ohalt ut när han promeneras för hand. så jag hoppas att han snart är frisk igen!


Ett litet tips bara. Jag har full förståelse för att du inte känner dig bekväm med att gasa mot hindren, men efter flera av övningarna så tar det inte många galoppsprång innan energin tar slut och ni bryter av. Ta och bränn av en ökad galopp på långsidan innan du bryter av! Bara för att "öva" på att känna på farten och inte fastna i samma tempo hela tiden. :) Men syns att ni är på rätt väg! Mycket bättre på andra filmen:up: Det behöver inte gå så himla mycket fortare, men ni behöver en mer engagerad galopp!
 
Ett litet tips bara. Jag har full förståelse för att du inte känner dig bekväm med att gasa mot hindren, men efter flera av övningarna så tar det inte många galoppsprång innan energin tar slut och ni bryter av. Ta och bränn av en ökad galopp på långsidan innan du bryter av! Bara för att "öva" på att känna på farten och inte fastna i samma tempo hela tiden. :) Men syns att ni är på rätt väg! Mycket bättre på andra filmen:up: Det behöver inte gå så himla mycket fortare, men ni behöver en mer engagerad galopp!

Jag håller helt med dig om det är en grej jag borde göra, tror att jag väldigt gärna saktar av snabbt är lite för att jag liksom är så glad att jag "överlevde" övningen och liksom bara slappnar av och slutar rida lite liksom, sen är vi ju alltid full grupp med 6 ryttare så det kan kännas lite trångt att sätta iväg i en snabb galopp efter, men eftersom jag står uppstallad på anläggningen där träningen hålls så kan jag ju faktiskt iaf göra det när jag är ensam i ridhuset och hoppar lite för mig själv det är ju en bra grej så man får in vanan lite att inte bryta av direkt!

Det roliga är faktiskt att ju mer jag lärt mig lita på min häst och lite mer på mig själv så händer det faktiskt ibland att jag vågar gasa lite före och lite emellan ibland! Och då blir sprången mycket bättre och känslan med!

Men det är svårt att lära om men envis är ju en egenskap jag dras med så skam den som ger sig! Det är bara att öva öva och öva :)
 
Hoppträning igår! Svävar på rosa moln! Både jag och min fina häst var jätteduktiga! Min tränare tyckte till och med att jag la upp ett alldeles för högt tempo (vild och galen var uttryck) naturligtvis ska det inte vara så men med tanke på att jag vanligtvis sitter med handbromsen i så känns det bra att jag vågar igen :) såklart finns det mycket att jobba med fortfarande men att vi börjar få upp ett tempo är jättebra för då blir det ju automatiskt lättare att jobba med andra delar :)

Min brors fru som jobbar som ridinstruktör gav mig tipset att sjunga pippi långstrump när jag hoppar både för tempots skull och för att jag inte ska tänka för mycket! Åh det funkar verkligen :D

Vi är btw anmälda till våran första tävling nu! 80 och 90 cm i Askersund :) nån mer som ska dit?

 
Film från våran första tävling tillsammans :love: 80 cm är jag supernöjd med där var det bara 1:an jag kände att jag kunde gjort bättre, i 90 cm så var han lite tröttare och det blev lite mycket av och på från hinder nr 4 och det blev lite väl mycket gas till 6:an och han valde klokt nog att stanna! Annars är jag kanon nöjd med våran debut! Och siktar in mig på hallsta ridklubbs tävling 23 april, nån mer som ska dit? :)
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10156723172510324&id=594505323

Blev tvungen att ladda upp den på fb så vet ej om länken funkar :)
 
För nån vecka sedan var jag på träning/clinic för Eamon Hickey :D Andra gången och jag blir bara mer o mer förtjust i hans upplägg :up: Lägger upp några klipp därifrån :)

 
Idag provade jag att hoppa en liten bana i galopp för första gången.
Jag red in hästen i somras och har tagit det väldigt lugnt. Han har även varit konvalicent efter han gått omkull.
Galoppen har varit väldigt jobbig och han har haft svårt att orka hålla ihop alls.
Men idag kändes det riktigt bra!
 
I Söndags började äntligen vår tävlingssäsong!
Började med 90cm och det tyckte Grodan va löjligt lågt så hon glodde på allt annat, hade massa korsgalopp och var allmänt ofokuserad :meh:
Till 1m klassen skärpte hon till sig och vi gjorde nog en av våra bästa rundorna hittills! Hon lyssnade på förhållningarna, väntade på mig, alla distanser satt, hittade en bra rytm och allt bara flöt på! :love:

 

Helgens 110.
Surt med rivningen, men jag är nöjd med rundan ändå.
Ett litet missförstånd mot 5'an som hon vi räddar upp. Tränis såg ritten men har inte kommenterat den ännu, domen kommer ikväll :nailbiting:
 
Va iväg på tävling idag och dagen började riktigt soligt o fint! Men med min vanliga tur så vände vädret precis när jag sadlat och var påväg upp till framridningen, då bestämmer det sig för o börja snöa :banghead:

Som tur är så bryr sig Grodan inte så mycket och levererar en klockren nolla i 1m :) Till nästa klass som var vår debut i 110cm så hade det slutat snöa och hon hoppar runt plättlätt och sätter en nolla till :love:

 
Var iväg på våran andra tävling tillsammans i lördags! Vi körde 80 och 90 :) i första klassen så kändes det lite som att han var lite spänd (syns inte öht på filmen såklart) och eftersom han har en tendens att kunna bli groteskt stark så vågade jag inte rida på utan kändes mest som om jag lät honom sköta allt själv! I 90 däremot så skärpte jag till mig lite och dessutom så kändes det som om spändheten var borta så då vågade jag rida lite mer framåt! Men känner när jag ser på filmen att jag vill ha upp tempot lite till :)

Hur som så är jag hur nöjd som helst med 2 felfria rundor :love:

 
Hoppträning i söndags, med klubbens div 3 lag :) vi får lagpeng i våran klubb så vi bestämde oss för att lägga den på en gemensam hoppträning! Jättekul!

Fokus på banhoppning var upplägget, och vi fick snabbt lära oss en bana efter att ha hoppat fram, och det blev väldigt svårt för mig, för vi skulle rida precis som om det var en tävling, så volter var inte tillåtna osv, och jag som har en ADHD diagnos har lite svårt med att komma ihåg banor med många språng, på tävling så måste jag lägga massor av energi tex på att memorera banan, och på träning brukar jag få en del hjälp av tränaren, här blev det inte så, och för min lilla virriga hjärna så blev det svårt att både hålla koll på vart jag skulle och rida samtidigt :p ser dock inte så illa ut som det kändes som tur var är! Och jag har ju verkligen världens snällaste kuse så runt kom vi! Men vackert är det inte och det är helt och hållet mattes fel!

Vara att jobba vidare :)
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 444
Senast: Enya
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 353
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 117
Senast: QueenLilith
·
  • Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 815
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp