Erbjudande

Status
Stängd för vidare inlägg.
När jag är ute och går, brukar jag ofta passera ett ställe där det står 4 hästar. Det är en shettis, en arab, en islänning och sen någon större häst som jag inte vet vad det är men något slags mindre kallblod. Igår träffade jag två personer vid stallet och vi började prata med varann. Idag när jag gick förbi var det en hel drös människor vid stallet och en av dem kom fram och frågade om jag var intresserad av att bli medryttare på islänningen. Ryktet hade gått om att jag var ridvan.

Hästen är kanske egentligen inte riktigt vad jag är ute efter. Det är mest en skogsmullehäst, men han kan "gå fint" och hoppa lite också. Men han lär tydligen vara pigg att rida och är lite lätt i rumpan när man ska galoppera. Vi kom överens om en provridning på söndag. Stallet ligger ju nära, vilket är ett plus. Det är väl 5 minuters promenad dit. Annars hade jag kanske inte övervägt denna häst.

Men det återstår att se hur det blir med detta.

Jag har ju tidigare också blivit erbjuden att rida en häst som stod i grannstallet vid Senioren. Men den hästen fick ju inte hoppa alls och med 25 minuters enkel resa så kände jag mig lite tveksam. Han är dock fin i dressyren enligt ägaren. Så summa summarum är väl att ju längre bort en häst står, desto mer vill jag kunna få ut av ridningen. Och jag är tveksam om jag vill åka mer än 2 mil om jag inte har möjlighet att hoppa med hästen ibland. Kräsen? Mycket möjligt.
 

Låter ju toppen, om den bara inte är för lätt i rumpan. Samtidigt så kunde väl senioren fladdra iväg en del (att döma av filmer), så det går säkert bra. :)
 
Låter ju toppen, om den bara inte är för lätt i rumpan. Samtidigt så kunde väl senioren fladdra iväg en del (att döma av filmer), så det går säkert bra. :)
Jo, Senioren kunde ha sina hyss och ibland åkte jag i backen också. Fast han brukade inte bocka. Den här lilla tror jag inte är så explosiv även om han tydligen laddar i galoppen. Det är en äldre dam som äger den. Lättar de bara bak så går det väl an. Värre blir det om de skjuter rygg och skickar iväg en uppåt.
 
Wow vad kul!! Också kul att höra att du kommunicerar med "främlingar" och att de kommunicerar tillbaka! :):)

Jag önskar dig lycka till även om det inte är en häst du tänkt dig så kanske lite stallmiljö ändå är som en boost för själen :heart
 
Wow vad kul!! Också kul att höra att du kommunicerar med "främlingar" och att de kommunicerar tillbaka! :):)

Jag önskar dig lycka till även om det inte är en häst du tänkt dig så kanske lite stallmiljö ändå är som en boost för själen :heart
Jag har nog aldrig haft problem att snacka med folk jag träffar på. Ofta hälsar man bara, men nu började vi prata mer. Ytliga kontakter är inget bekymmer. Det är de nära kontakterna som känns problematiska. Det är då jag börjar känna "ursäkta att jag finns till".

Ja, jag tror det blir bra att komma till stallet och rida lite.
 
Jo, Senioren kunde ha sina hyss och ibland åkte jag i backen också. Fast han brukade inte bocka. Den här lilla tror jag inte är så explosiv även om han tydligen laddar i galoppen. Det är en äldre dam som äger den. Lättar de bara bak så går det väl an. Värre blir det om de skjuter rygg och skickar iväg en uppåt.

det är ju individuellt förstås.
Men att tro att islandshästar inte är explosiva kan vara ett missförstånd.
Beroende på vad man menar med "explosiv" förstås.

Explodera uppåt gör de väl sällan, men många islandshästar är väldigt explosiva framåt - har mycket snabb acceleration.
Ganska roliga, många gånger, om de även har en fungerande broms.
 
det är ju individuellt förstås.
Men att tro att islandshästar inte är explosiva kan vara ett missförstånd.
Beroende på vad man menar med "explosiv" förstås.

Explodera uppåt gör de väl sällan, men många islandshästar är väldigt explosiva framåt - har mycket snabb acceleration.
Ganska roliga, många gånger, om de även har en fungerande broms.
Ja, jag har ju inte så mycket vana av att rida islänning så det är fullt möjligt att jag har lite fördomar. Jag har väl bara ridit islänning en handfull gånger. Men det lär definitivt vara en stor kontrast mot Senioren rent allmänt. Han hade en sjuhelsikes trav och klipp i steget.
 
Ja, jag har ju inte så mycket vana av att rida islänning så det är fullt möjligt att jag har lite fördomar. Jag har väl bara ridit islänning en handfull gånger. Men det lär definitivt vara en stor kontrast mot Senioren rent allmänt. Han hade en sjuhelsikes trav och klipp i steget.

Ja och många islandshästar kan ju ha lite taktproblem i flera gångarter...

Mina islänningar är inte extrema på något sätt, men kompisen har en vars trav skulle stå sig väldigt långt i dressyr bland halvblod också. Även galoppen på den hästen är något utöver det vanliga.
Men den hästen är ju ingen dussin-islänning heller.

Lycka till.
 
Denna islänning är tydligen något svårtöltad vilket för min del nog är en fördel, då jag tycker tre gångarter är tillräckligt att hålla reda på.
 
5 minuter är väl perfekt!
Förstår att du har andra mål med ridningen som inte riktigt matchas av skogsmulleridning. Samtidigt så ger ju all tid på en hästrygg mer muskler, bättre balans och känsla än att inte rida alls. Och när man själv inte är på topp kan en kravlös runda i skogen vara ganska liv-givande :)
 
5 minuter är väl perfekt!
Förstår att du har andra mål med ridningen som inte riktigt matchas av skogsmulleridning. Samtidigt så ger ju all tid på en hästrygg mer muskler, bättre balans och känsla än att inte rida alls. Och när man själv inte är på topp kan en kravlös runda i skogen vara ganska liv-givande :)
Visst kan en runda i skogen vara jätteskön, men ett pass på banan brukar kunna liva upp mig, vilket också är bra. Men sen beror det lite på hästen också. En häst som gillar att arbeta och är med på noterna är rolig att rida. Är hästen trött eller bara inte vill riktigt, så är det inte lika kul.

Senioren kunde vara ganska trälig de första 45 minuterna. Sen när han hunnit bli uppvärmd så blev det en helt annan häst. Då blev han kvick och "på". Skitroligt :D.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 393
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 938
Senast: nullo-modo
·
  • Artikel
Dagbok Min Fröken finns inte mer. Domen kom i slutet av december men det tog några veckor till för mig att skicka in papper till...
Svar
2
· Visningar
835
Senast: Habina
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 755
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp