Erfarenheter av Clomicalm?

vallhund

Trådstartare
Jag funderar om det kan underlätta för honom, två av varandra oberoende veterinärer har föreslagit det. Det räcker med det massiva ovädret över norra Tyskland/södra Danmark i fm så blir han väldigt påverkad, hässjar, flåsar o får hjärtklappning, dvs det eskalerar.
Han fyller 10 i november så han är inte purung. För er som inte vet är det en Berger des pyrénées à face rase.
Han är fullt frisk o det är han o jag mot världen.
 
Jag funderar om det kan underlätta för honom, två av varandra oberoende veterinärer har föreslagit det. Det räcker med det massiva ovädret över norra Tyskland/södra Danmark i fm så blir han väldigt påverkad, hässjar, flåsar o får hjärtklappning, dvs det eskalerar.
Han fyller 10 i november så han är inte purung. För er som inte vet är det en Berger des pyrénées à face rase.
Han är fullt frisk o det är han o jag mot världen.
Menar Du du bor i roslagen och hunden skulle märka ett oväder i danmark?
Det låter helt osannolikt.

Det är inte så att han har smärta som kommer och går istället?
 
Jag gav clomicalm mot separationsångest till min boxer en period. Kan inte säga att det gav någon påvisbar effekt. Visst blev ångesten mindre men jag la ju ett jäkla jobb på ensamhetsträningen samtidigt så vad som gjorde verkan kan jag inte säga. Kanske var det en hjälp på vägen men han blev aldrig helt fri från ångest.
 
Jag har också gett Clomicalm mot separationsångest en period, jag minns knappt om det var nån skillnad, men jag upplevde inga biverkningar iaf.
 
Om han blir så påverkad av något som sker 60-80 mil bort då hade jag börjat fundera på att ta bort honom för hans egen skull.
Det är ju synd om kraken och man kan ju inte droga ner honom jämnt.
Hade hoppats på en sista sommar ihop, innan höstovädren drar in. Naturligtvis drogas han inte jämnt.

kl
Han reagerar förmodligen på skillnader i lufttrycket eftersom det ofta händer även när det inte mullrar. Är vädret oroligt kollar jag väderkartorna, blir hunden orolig kollar jag väderkartorna. Bäst är https://www.lightningmaps.org/#y=59...at;r=0;s=0;o=1;b=0.00;n=0;d=2;dl=2;dc=0;ra=1;

Vi har våra djur på lånad tid, frågan var om Clomicalm skulle kunna hjälpa. Upplysningsvis blir de inte drogade av Clomicalm, lika lite som du drogas om du tar Anafranil.
 
Hade hoppats på en sista sommar ihop, innan höstovädren drar in. Naturligtvis drogas han inte jämnt.

kl
Han reagerar förmodligen på skillnader i lufttrycket eftersom det ofta händer även när det inte mullrar. Är vädret oroligt kollar jag väderkartorna, blir hunden orolig kollar jag väderkartorna. Bäst är https://www.lightningmaps.org/#y=59...at;r=0;s=0;o=1;b=0.00;n=0;d=2;dl=2;dc=0;ra=1;

Vi har våra djur på lånad tid, frågan var om Clomicalm skulle kunna hjälpa. Upplysningsvis blir de inte drogade av Clomicalm, lika lite som du drogas om du tar Anafranil.
Det är alltid cocktailtid någonstans i världen...

Kollar du vädret kommer du alltid att hitta ett lågtryck någonstans i världen.
 
Menar Du du bor i roslagen och hunden skulle märka ett oväder i danmark?
Det låter helt osannolikt.

Det är inte så att han har smärta som kommer och går istället?
Helt frisk enligt konsulterad veterinär som föreslog Clomicalm.
Undrar om ni som fördömer mig har erfarenhet av hundar som drabbas av panik vid oväder?
Som sagts blir det vår sista sommar, eskalerar det så blir sommaren väldigt kort för hunden.
 
Helt frisk enligt konsulterad veterinär som föreslog Clomicalm.
Undrar om ni som fördömer mig har erfarenhet av hundar som drabbas av panik vid oväder?
Som sagts blir det vår sista sommar, eskalerar det så blir sommaren väldigt kort för hunden.
Jag fördömer inte att hjälpa en hund som är rädd.
Men att en hund ovanför Stockholm blir stressad över ett oväder i Danmark tror jag helt enkelt inte på. Det är något annat som påverkar.
 
Det är alltid cocktailtid någonstans i världen...

Kollar du vädret kommer du alltid att hitta ett lågtryck någonstans i världen.
Jag är föga intresserad av vädret i övriga världen.
Jag har levt med summa 13 hundar, en var en Hamilton som fick panik av nyårsraketer o en BC som man fick ligga med hunden på magen när blixtarna stod som spön i backen, han fixade att ta in fåren innan han däckade.
 
Kan jag som människa känna av skillnaderna i lufttrycket när det åskar annanstans i kommunen än här, så skulle jag inte bli ett dugg förvånad om en högkänslig hund kan känna av skillnaderna på större håll än så.

Fast i mitt fall blir yttrar det sig ju inte som total panik då såklart :idea:
 
Helt frisk enligt konsulterad veterinär som föreslog Clomicalm.
Undrar om ni som fördömer mig har erfarenhet av hundar som drabbas av panik vid oväder?
Som sagts blir det vår sista sommar, eskalerar det så blir sommaren väldigt kort för hunden.
Just för att jag har haft en hund som var åskrädd så blir jag beklämd över att du verkar lite hemmavlind för Leons mående. Hundar ska inte gå runt och må dåligt hela tiden!
 
Jag funderar om det kan underlätta för honom, två av varandra oberoende veterinärer har föreslagit det. Det räcker med det massiva ovädret över norra Tyskland/södra Danmark i fm så blir han väldigt påverkad, hässjar, flåsar o får hjärtklappning, dvs det eskalerar.
Han fyller 10 i november så han är inte purung. För er som inte vet är det en Berger des pyrénées à face rase.
Han är fullt frisk o det är han o jag mot världen.
Jag trodde att man främst gav det till hundar som har separationsångest? Jag har ingen personlig erfarenhet av det men en bekant gav det till sin hund men jag har för mig att villkoret var att hon skulle träna hunden. Tydligen var det för att underlätta för själva träningen snarare än att lösa problemet i sig.

Hunden blev bättre men hur stor roll medicinen hade till förbättringen vet jag inte.

En medicin kan ju dock ha flera användningsområden :)
 
Just för att jag har haft en hund som var åskrädd så blir jag beklämd över att du verkar lite hemmavlind för Leons mående. Hundar ska inte gå runt och må dåligt hela tiden!
Helt enig med dig, Leon går inte runt o mår dåligt hela tiden vilket du o en del andra verkar tro.
 
Jag håller med om vad flera skrivit redan, jag tror det är väldigt stor risk att du bestämt dig för en förklaring och (undermedvetet) letar efter orsaker som passar i den mallen istället för att se andra orsaker. Jag förstår att han är extremt känslig för åska, men det som var över norra Tyskland igår? Nej, det verkar helt orimligt. Han kan vara påverkad av fler saker, även om åskan förstås också fortfarande stämmer.

Med det sagt, jag ser inga problem med att prova Clomicalm om dina veterinärer rekommenderar det. Som redan nämnts är det dock ett läkemedel som - såvitt jag vet - endast används ihop med träning, dvs hunden går att nå. Som du beskrivit Léons tillstånd hade jag inte haft stort hopp att det hjälper (därmed inte sagt att jag säger emot veterinärerna, men ha inte så stora förhoppningar kanske), och - tyvärr - inte utan samtidig träning. Om du inte jobbar på grundproblemet lär stresspåslaget slå igenom igen. Clomicalm tar ner topparna/de snabba förändringarna kan man kanske säga, men det är inget mirakelmedel. Det stämmer som nämnts att rekommenderad föreskrivning tycks vara (igen, jag är inte veterinär - det vet ni såklart redan, men ifall någon googlar vill jag vara tydlig) för separationsångest, men det är inget som säger att andra ångesttillstånd inte kan vara relevanta. Clomicalm verkar på två processer som är aktiva i flera stresspåslag (även om kurvorna ser olika ut), är din veterinär villig att skriva ut för just Léons problem tycker jag det låter rimligt. Om än, som sagt, kanske inte så hoppfullt.

Jag förstår att du vill ge honom - och dig - en sommar till. Men försök om du har möjlighet att få en utomståendes blick på situationen, någon som känner Léon också, och som är bekväm med att ge sin åsikt. Är det så att han reagerar på oväder i Tyskland (inga av de åskrädda hundar jag känner till här i området reagerade igår) så kommer sommaren att vara närmast outhärdlig för honom, det åskar väldigt ofta där (och här). Är det så att hans problem har spridit sig till en ny trigger, vilket verkar mer troligt, behöver du räkna ut vad det faktiskt är och se om du kan lindra det på något sätt.

Oavsett hur du går vidare låter det inte som en möjlighet att inte göra något alls. Lycka till!
 
Jag funderar om det kan underlätta för honom, två av varandra oberoende veterinärer har föreslagit det. Det räcker med det massiva ovädret över norra Tyskland/södra Danmark i fm så blir han väldigt påverkad, hässjar, flåsar o får hjärtklappning, dvs det eskalerar.
Han fyller 10 i november så han är inte purung. För er som inte vet är det en Berger des pyrénées à face rase.
Han är fullt frisk o det är han o jag mot världen.
Jag har god erfarenhet av clomicalm på min hund, hon hanterar sina rädslor bättre med det. Det tog dock ganska lång tid innan effekten blev riktigt bra. Jag kombinerade med självförtroendehöjande träning också, och där var verkligen clomicalmen en förutsättning för att kunna träna. Clomicalm är inte i närheten av att droga ner hunden
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp