Erfarenheter av kortisonbehandling?

Alexandra_W

Trådstartare
Min erfarenhet av kortison på hund är ju typ minimal och kass. Millis fick kortison sin sista tid, trots aphög dos svarade hon inte alls, däremot fick hon i princip direkt första dagen biverkningar. Slö, törstig, kissade floder, flåsig. Vet menade att de troligen skulle gå över när dosen sen sänktes, men så långt kom vi ju aldrig då hon inte svarade, det blev bara den veckan.

Men jag har hört diverse skräckhistorier om mer eller mindre läskiga biverkningar på kortisonbehandling på hund, ffa på de med allergihundar. Och mitt spontana svar igår var när vet började prata kortison var 'helst inte!'. Sen fick jag ju inse att det finns inga alternativ, och vet tog inte illa upp av mitt helst inte-svar utan tyckte det var en vettig åsikt i grunden. Men som sagt, alternativen är ju typ.. inte bra. Men jag ser mardrömsscenarion där U kommer blo lij, trött, fet, tycka han svälter ihjäl, och de facto verka 'sjukare' än har faktiskt gör nu (han pös efter en räv idag på dan, och när jag stod och mockade och såg honom fara förbi som ett svart streck utanför stallet nu och då, kunde jag inte låta bli att slås av tanken 'HUR blir den där när han INTE har ont egentligen..err??'. Nu lever vi ju lite på metacamkuren fortfarande, han har fått tillbaka lite beteendesymptom (morrade oprovocerat åt folk i väntrummet på Ultuna och så), men han är pigg och glad än.

Så, vad har NI för erfarenheter av kortisonbehandling?
 
Sv: Erfarenheter av kortisonbehandling?

Min staff får en halv Prednisolon 10 mg varannan dag pga sin allergi. Han har aldrig haft några speciella biverkningar, även när han hade högre dos så märktes det ingenting. Han har väl i princip mer eller mindre gått på kortison hela sitt liv under vår, sommar och början på höst. Nu håller vi på med hyposensibilisering för hans allergi och veterinären tyckte vi skulle fortsätta som vanligt med kortisonet.

Vet inte riktigt vad som räknas som hög dos heller?
Men som sagt, vi har inga dåliga erfarenheter sådär av medicinen.
 
Sv: Erfarenheter av kortisonbehandling?

Greyhoundtiken, 25 kg, fick 40 mg/dag (20 morgon, 20 kväll) första tre dagarna, sen 20 mg/dag (10 morgon, 10 kväll) i 5 dagar. Sen fick hon somna. Men fortsatta 'ordinationen' var att sedan 10 mg per dag (en giva/dag) i 10 dagar. Sedan skulle vi diskutera.

Var Utter landar vet jag inte, de har bara pratat om HÖG dos i ett par veckor, och sen sänka.

Kissemissen fick ju också kortison. Hon väger ca 4 kg, fick 5 mg/dag (en gång dagligen), och ingen tidsbegränsning mer än att jag kunde prova sänka om hon verkade symptomfri efter några veckor. Det gjorde hon, jag sänkte till 5 mg varannan dag, sen 5 mg var tredje dag och sen slutade jag. Hon mår fortfarande fint. Men vet att katter är mer 'tåliga' mot kortison än hundar.

Och där slutar min erfarenhet typ ;) I båda fallen har anledningen till kortisonet varit skadeutlöst artros btw. I tikens fall kraftig artros vid en gammal fraktur i en tåled. I kattens fall en MYCKET hastigt påkommen men lindrig hasledsartros efter skada. På en månad gick det från helt rena rtgbilder till synliga röntgenförändringar. I hennes fall fanns med största sannolikhet en ligamentskada också, och ev mer. Hon svarade inte alls på varken metacam eller cartrophen. Tiken svarade lite men inte fullt på metacam, underbart på cartro (blev som valp igen) men cartro-effekten höll bara 3 mån.
 
Senast ändrad:
Sv: Erfarenheter av kortisonbehandling?

Vår hund har nyligen stått på Prednisolon under 2 veckors tid pga allergi.
Hon blev flåsig, matfixerad och kissade enormt, enormt mycket och ofta.

Sedan var hon utan i 2 veckor och det funkade tyvärr inte, så nu from imorgon ska hon äta en annan sorts kortison. Meridol eller något på M hette den, receptet är på apoteket eftersom de var tvugna att beställa hem medicinen tills imån.

Jag var inte nöjd med hur hon mådde på Prednisolon och inte veterinären heller, så han förklarade att det finns 6-7 olika typer utav kortison. En hund som reagerar negativt på ett sorts kortison kan reagera helt annorlunda på ett annat. Så vi ska prova oss fram, hoppas, hoppas att vi hittar något som funkar.

För oss är det rent ut skittrist att denna hunden har en allergi då hon även har höftartros. Kortison har ju biverkningen att det försvagar skelett och muskler och är alltså inte alls bra för en defekt höftled. Så denna hund kommer vi testa och försöka balansera fram minsta möjliga dos kortison kombinerat med ett opiat, Tramadol emot smärtan.

Konstigt att du fått kortison emot artros, vår veterinär hade helst velat ge enbart Rimadyl (smärtstillande och antiinfl) eller Tramadol emot höften och absolut inget kortison, det är pga den dumma allergin som vi måste ge kortison. Vid artros vill man ju bygga muskler kring det skadade området, och kortison är ju inte bra för varken muskler eller skelett? Men din nuvarande hund hade kanske inte artros?

Hoppas att ni kan hitta ett kortison som funkar för din hund så du slipper trista biverkningar!
 
Sv: Erfarenheter av kortisonbehandling?

Min hund började jag ge kortison igår. Jag ger honom Prednisol 20mg/dag. Så jag följer denna tråd med intresse.

Jag vet ju inte om detta kommer hjälpa ännu, men det jag märkt är att han ät jämt kissinödig och kissar mycket och dricker jätte mycket. Tycker dessutom han samlat på sig vätska i kroppen, det stod även att de kunde göra det under biverkningar.

Min mammas hund har fått samma kortison som min innan, men hälften av dosen (hälften av vikten också). Båda har/hade samma diagnos anaplasma. Mammas hund blev symtomfri under kortisonbehandlingen och hade inga biverkningar.
 
Sv: Erfarenheter av kortisonbehandling?

Medrol heter det du tänker på =) Hört av flera att de haft mindre biverkningar av det (har lite allergihundar i bekantskapskretsen och har terroriserat dem med frågor), men är betydligt dyrare. Men kan det ju vara värt om man slipper besvärliga biverkningar.
 
Sv: Erfarenheter av kortisonbehandling?

Konstigt att du fått kortison emot artros, vår veterinär hade helst velat ge enbart Rimadyl (smärtstillande och antiinfl) eller Tramadol emot höften och absolut inget kortison, det är pga den dumma allergin som vi måste ge kortison. Vid artros vill man ju bygga muskler kring det skadade området, och kortison är ju inte bra för varken muskler eller skelett? Men din nuvarande hund hade kanske inte artros?


Tiken med artros var 9 år gammal, och det var sista halmstrået. Hon hade artros i en tåled, vid en gammal läkt fraktur. Men det stod mellan avlivning och att prova kortison. Nu fungerade ju inte kortisonet dock, men hade det gjort det så var vi ju ändå medvetna om att det var ett sätt att köpa tid, och att hon mest troligt inte skulle hinna märka av de broskdeformerande biverkningarna.

Utters vet nämnde dem med, dock enbart i samband med hög dos? Att Utter de första veckorna då han får HÖG dos kortison kommer ha rörelserestriktioner, då kortison i hög dos påverkar ledbrosket och stökar de runt fritt och busar och far kan man få skador på ledbrosket.

Utter har alltså ingen artros, han har ledinflammationer i en jävla massa leder. Som de tror är auto-immunt. Och det är just den där förbenade auto-immuniteten som kommer kräva långtidskortison som det ser ut. Det är ju samma grundverkan som vid allergi, kroppens immunförsvar får lite fnatt och börjar överreagera och angripa saker det inte borde bry sig om, och börjar se kroppsegna substanser som fiender. I Utters fall, om det är som de tror, så innebär det att lederna angrips och man får ledinflammationer.

Så han har ingen artros, men OM han hade det, så skulle det vara samma läge som för dig med din allergihund. Man skulle inte ha något annat val än att ge kortison, för man måste dämpa immunförsvaret. Men det är ju 'lägsta fungerande dos' som strävas mot oavsett anledning, och förhoppningsvis är ju det en hyfsat låg dos, så man får ner biverkningsrisken.
 
Sv: Erfarenheter av kortisonbehandling?

Nyfiken fråga, men ges det bara kortison mot anaplasman? Eller är det kvarstående besvär efter tetracyklinbehandling?
 
Sv: Erfarenheter av kortisonbehandling?

Nyfiken fråga, men ges det bara kortison mot anaplasman? Eller är det kvarstående besvär efter tetracyklinbehandling?

Han har gått en månad på doxyferm, men då han blivit sämre så går han nu på doxyferm+kortison i en månad till.
Så får vi hoppas att det vänder nu.
 
Sv: Erfarenheter av kortisonbehandling?

Då förstår jag!

Vi läser om kortison på min utbildning nu, men då egentligen om människor och det verkar vara relativt vanligt med biverkningar, men det är säkert som du säger beroende på hur hög dosen är.

Vår veterinär sa dock att om man klarar att hålla allergin under kontroll på en låg dos varannan dag så bör det inte bli några biverkningar, vi får väl hoppas på att kunna hålla såpass låg dos både du och jag :)

Usch det låter inte alls roligt med autoimmun sjukdom på hunden, men hoppas att ni kan hålla det i schack!

Ja Medrol måste det varit!
Vår veterinär har inte varit i Sverige så länge så han har dålig koll på priserna och sa tyvärr inget om att Medrol var dyrare, men vi har nog inget val...
Hon har alltid kliat sig lite men fick totalt fnatt för en månad sedan varefter detta medicinerande inleddes, då hade hon under en natt bitit sig själv så svårt att hon hade två enorma köttiga sår på höfterna, helt vansinnigt. Den ena var över en decimter stor i diameter. Uscha. Hade varit skönt att slippa kortison annars...
 
Sv: Erfarenheter av kortisonbehandling?

En av mina tidigare hundar hade en elak tumör (malignt melanom) i den mjuka gommen. Det gick att operera en gång, men inte andra gången. Då fick han kortison för att krympa tumören. Hunden vägde 8-9 kg. Vi började med 2,5 mg prednisolon per dag, fick först öka till 5 mg och sen till 10 mg för att det skulle ha avsedd verkan. Samtidigt fick han specialmat för hundar med tumörer. Eftersom maten var väldigt energirik så blev han lite rundare av den. Det enda jag märkte i övrigt var att han drack lite mer, och givetvis så kissade han lite mer då också men inga floder. Med hjälp av kortisonet mådde han bra i cirka 1½ år innan tumören blev så stor så att han fick svårt för att andas. Då visade han klart och tydligt att han inte orkade mer, att han hade ont av tumören och hade svårt för att andas. Då var det dags med det otroligt tuffa beslutet att ta bort honom. Det är rätt så exakt 8 år sedan nu.
 
Sv: Erfarenheter av kortisonbehandling?

Ja Medrol måste det varit!
Vår veterinär har inte varit i Sverige så länge så han har dålig koll på priserna och sa tyvärr inget om att Medrol var dyrare, men vi har nog inget val


Ang medrol ao kollade jag snabbt på fass på nätet, och starkare styrka än du använder.

Men 100 st 10 mg tabletter prednisolon 99 kr
50 st 16 mg tabletter medrol 299 kr

Vet inte om dosen skiljer sig och så, och som sagt du kan kolla själv på den styrka som är aktuell för dig =)

Men som sagt, slipper man biverkningar så är det ju lätt värt det. Håller tummarna det ska fungera för er.
 
Sv: Erfarenheter av kortisonbehandling?

Ang medrol ao kollade jag snabbt på fass på nätet, och starkare styrka än du använder.

Men 100 st 10 mg tabletter prednisolon 99 kr
50 st 16 mg tabletter medrol 299 kr

Vet inte om dosen skiljer sig och så, och som sagt du kan kolla själv på den styrka som är aktuell för dig =)

Men som sagt, slipper man biverkningar så är det ju lätt värt det. Håller tummarna det ska fungera för er.

Tack! :love::bow: Detsamma du!

Ja det var sannerligen lite prisskillnad!
Hämtade precis ut Medrol, det var just 50 st 16 mg tabletter för 299:-
Hu. Det är nog över 2 tusen vi lagt på bara mediciner sista 1½ månaden.

Men hennes dosering är 1 tabl om dagen i 2 dagar, sedan ½ tabl var dag i 5 dagar och därefter ½ tabl varannan dag eller mindre om det GÅR. Det ska vi testa oss fram på.
Så, första veckan går det ju åt 4½ tabl, men därefter bara knappt 2 tabl i veckan så det blir ändå inte så farligt dyrt i månaden. Sedan ska hon ju äta Tramadol också emot höften, men det var inte så dyrt har jag för mig.

Ja, ska bli intressant och se om Medrol funkar bättre.
Hon har kliat sig, nej bitit sig hela natten helt frenetiskt så att jag knappt kunnat sova, så jag hoppas verkligen att vi kan hitta en medicinering som fungerar även i längden.

Har din Utter börjat med kortison än?
Funkar han på Prednisolon vore det ju toppen, med tanke på prisskillnaden.
 
Sv: Erfarenheter av kortisonbehandling?

Finns ju betapred oxå.
Priser o förpackningar om du går in på fass.se o trycker på fass för förskrivare (humanläkemedel) o skriver in preparatnamn.

Två av mina tidigare hundar har gått på prednisolon, enda biverkningen var ökad törst. o urinering. Båda dessa gick på det i över ett år.

mvh
 
Sv: Erfarenheter av kortisonbehandling?

Har din Utter börjat med kortison än?
Funkar han på Prednisolon vore det ju toppen, med tanke på prisskillnaden.

Nix, vi väntar ju på ANAprovsvaret först, eftersom de ska ta ledvätskeprov om det är negativt, och han inte får stå på någon behandling när det tas. Men är ANAprovet positivt sätts han på kortison så fort vi fått provsvaret, om det är neg ska ledvätskeprov tas snarast, och sen sätts han på kortison.

Känns lite taskigt att ha honom obehandlad nu, samtidigt så är det ungefär en vecka - tio dagar det handlar om, och det hjälper förhoppningsvis oss att hjälpa honom i långa loppet, så..
 
Sv: Erfarenheter av kortisonbehandling?

Medrol heter det du tänker på =) Hört av flera att de haft mindre biverkningar av det (har lite allergihundar i bekantskapskretsen och har terroriserat dem med frågor), men är betydligt dyrare. Men kan det ju vara värt om man slipper besvärliga biverkningar.

Jag ger kortison till min hund och han har gått på det i ca ett halv år nu. Jag började med den vanligaste sorten de skriver ut, minns inte namnet. Han gick på det tills för en månad sedan. Han fick mycker biverkningar så som att han ökade kraftigt i vikt, slöare, drack mycket, hungrig konstant och i slutet innan vi byade så började han kissa på sig i sömnen. Vi fick byta då veterinär sa att han inte tål denna varianten då han fick så mycket biverkningar, framförallt viktökningen.

Nu går han på medrol och det fungerar mycket bättre. Han får nu bara en ganska liten dos vart annan dag. Den är dyrare men absolut inte dyr. Kostar ca 100 kr för 100 tabletter. Mins inte exakta priset då jag inte är hemma och kan kolla upp det just nu. Han slutade kissa på sig med den nya kortisonen, han är piggare och han dricker inte lika mycket. Vikten har blivt lite bätte men han väger för mycket än, han är inte längre hungrig hela tiden.

Min hund har aldrig mått så här bra som nu. Hans mage är perfekt och han har inte ont. Helt klart värt det.

Varför ska din hund t adet? allergi eller?
 
Sv: Erfarenheter av kortisonbehandling?

Medrol kostar olika i olika styrka, så att säga att det kostar ca 100 kr för 100 tabletter blir fel. 50 stycken 16 mg tabletter kostar t ex 299 kr. Jmf med prednisolon där 100 stycken 10 mg tabletter kostar 99 kr.

Så medrol blir dyrare per lika stor dos, men hur mycket dyrare det blir beror på hundens vikt (stor hund = går åt mer mg) samt dosen, om hunden får 2 ggr per dag eller en gång var tredje dag spelar också in. Dvs helt enkelt hur många tabletter man ger per dag avgör den verkliga prisskillnaden.

Som det står i tråden så anledningen till kortison är för högst troligen autoimmun sjukdom som gett polyartrit.
 
Sv: Erfarenheter av kortisonbehandling?

Har haft kortison på två av mina hundar. Först min ena tik som fick det för att hon var allmänt stel i nacken,fick en minst sagt oväntad reaktion! Hennes lever svullnade efter några veckor så så att den i princip tryckte bort alla andra organ,hon blev akut dålig och fick ligga på djursjukhus i en vecka. De trodde det var en tumör ev och hon var dessutom mkt svag i bakdelen. När vi vägde henne så hade hon tappat 5 kg på ca två veckor. På sjukhuset så fick hon ingen kortison så levern minskade i storlek,fortfarande svag bak dock.Fick ta hem henne utan att de kommit på vad det var,åkte till min vanliga veterinär på två återbesök, ingen blev klok på vad det var. Till sist så röntgade vi höfterna(fri vid två års ålder,nu var hon 8). Mkt kraftiga pålagringar :cry: så det var inget att göra. Att hon inte visat det tydligare berodde både på att hon var supertålig samt att jag fick ta bort hennes storasyster några veckor tidigare och inte hade full uppmärksamhet. Dock hade de aldrig sett en sådan reaktion på kortison tidigare!

När det i höstas var på tal att min aussie skulle få kortison var jag tveksam men provade iallafall, på honom märktes det bara att han blev ngt törstigare. Iofs var han trött och flåsig men det var det det skulle hjälpa emot. Han gick dessutom ner i vikt.Tyvärr blev han inte bättre utan han fick somna in i januari,13 år gammal :cry:
 
Sv: Erfarenheter av kortisonbehandling?

Ok jag kollade upp det nu när jag kom hem. Det var fel pris jag sa. Min hund har 4 mg ( liten hund ) och den kostar 174,50 för 100 tabletter. Inte dyret i den styrkan. Men har man större hund blir det så klart dyrare och om man får starkare dos.
 
Sv: Erfarenheter av kortisonbehandling?

Veronican - hur har det fungerat med medrolen, jmf med prednisolonet? *nyfiken*
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp