Erfarenheter av kortisonbehandling?

Sv: Erfarenheter av kortisonbehandling?

KAN man undvika kortison ska man göra det, det är oerhört nedbrytande för immunförsvaret vilket kan ta lång tid att bygga upp igen, i värsta fall får man sätta in ytterligare medicinering när detta görs för att det inte ska kollapsa helt.

Kortison är ett medel som döljer symptom, men som inte bidrar till att göra hund/människa/katt/whatever friskare.
 
Sv: Erfarenheter av kortisonbehandling?

Varför skrivs det då ut:confused:? Det måste väl finnas ett syfte med att veterinärer anser det värt att utsätta hunden för de påfrestningar det innebär.
 
Sv: Erfarenheter av kortisonbehandling?

KAN man undvika kortison ska man göra det, det är oerhört nedbrytande för immunförsvaret vilket kan ta lång tid att bygga upp igen, i värsta fall får man sätta in ytterligare medicinering när detta görs för att det inte ska kollapsa helt.

Kortison är ett medel som döljer symptom, men som inte bidrar till att göra hund/människa/katt/whatever friskare.

Tja, jag är helt enig med dig i sak. Haken är ju bara att här ÄR det just immunförsvaret som är problemet och själva grundorsaken. Det är alltså inte symptombehandling med kortisonet, det är grundorsaksbehandling. Dvs precis som vid allergi och andra sjukdomar som har sin grund i att immunförsvaret fel-/överreagerar. Och man måste dämpa det..

Alternativet är godnatt hunden..

Men jag skyr kortison som pesten om jag kan (även om jag sett lyckade effekter av det även som symptombehandling i fall där grundorsaken inte varit immunrelaterad men man inte kunnat behandla grundorsaken). Mitt spontana svar, innan det hunnit gå in helt vad veterinären sa, ang kortison var 'Helst inte!'. Men finns inga val så..
 
Sv: Erfarenheter av kortisonbehandling?

äwen om kortison medför en hel del biwerkningar måste man komma ihåg att det är en helt fantastisk medicin!

I det fall man kan wälja ett annat preparat, som wid allergier (där hyposensibilisering, antihistaminer, ciklosporin m fl medikament kan fungera), bör man i möjligaste mån undwika långtidsbehandling med kortison. Risken för biwerkningar ökar med dosen och ffa interwallet mellan giworna; warannan dags behandlingar ger sällan några riktigt tråkiga biwerkningar.

När det gäller autoimmunitet är kortison ofta räddningen. Man har förstås samma biwerkningsspektrum här, men man måste ändå wara förnuftig och wäga fördelar mot nackdelar. Tunn hud, ökad infektionskäsnlighet, muskelatrofier, ökad törst osw är rena bagatellerna jämfört med hemolytisk anemin, reumatisk artrit mm.

Hundar som står på långtidsbehandlingar med låg dos warannan dag brukar funka fint på sitt kortison. Biwerkningarna med trötthet, ökad törst, flåsighet osw ser man i samband med nedtrappningsdoser som börjar med högre dos, uppåt 1 mg/kg.
 
Sv: Erfarenheter av kortisonbehandling?

Jo absolut, jag anser att kortison väl har sin plats, det var lite det jag försökte få fram med mitt inlägg, även om jag kanske inte lyckades. Men det är inget jag tycker är kul/okej att ge om det finns alternativ. Som svar till MrsScabtrees inlägg alltså.

Har haft en katt på kortison, med troligen livslång behandling som 'prognos'. Nu behövdes inte det, peppar peppar. Men där hade vi provat allt annat som kunde komma på fråga utan minsta resultat. Så det var kortison eller godnatt. Valde prova kortison, trodde väl inte det skulle fungera (hastigt uppkommen hasledsartros i samband med skada, som vi nte riktigt kunde lokalisera men med största sannolikhet förelåg en ligamentskada också). Kortison var det enda som hjälpte övht, och det höll i sig vid nedtrappning med. Hon är 'tillbaka i tjänst' som stallkatt och kortisonfri sen flera månader =) Henne såg jag ingen biverkning på, men hade nog kunnat acceptera en del då hon innan kortison låg på sängen och ja..låg på sängen. Dvs hade så ont att hon inte ville vara med. Glad och kelig och åt och drack, men röra sig - nejtack.

Det andra var en hund med tåledsartros, där vi provade kortison som sista utväg. Hon fick en hel bunt biverkningar, men ingen hjälp. Så vi gav upp efter en vecka. Hade det hjälpt hade jag givetvis gett det mer tid trots biverkningarna, då dosen ju skulle ner ännu mer.

Däremot så att slåss med biverkningar som viktuppgång, slöhet osv på Utter, blir 'extra illa' iom grundproblemet. Han får inte vara överviktig, och slöhet/lojhet gör det omöjligt utröna om han är bättre eller ej osv. Och jag ÄR livrädd både för de biverkningarna och allvarligare, eftersom i hans fall är det ju långtids utan tvekan. Men förhoppningsvis kan vi komma ner i dos såpass att det hjälper men utan biverkningar/minimala biverkningar =)

Så, vi tycker lika, jag ville bara svara på MrsScabtress 'totalanti kortison, döljer bara symptom', för det finns ju fall där det inte finns andra alternativ att behandla än att just dämpa immunförsvaret, för det är där 'felet sitter'. Och andra immundepressiva är ju inte så biverkningsfria heller..

Och i Utters fall så utan kortison så handlar det om ständig smärta och ständigt inflammerade leder. Som ju helt klart är värre än om han dricker mer vatten och måste kissa oftare t ex (för att ta en vanlig biverkning). Och ja han kanske får letala biverkningar om X år. Men utan kortisonet får han inga år alls.. Så, pest eller kolera är i det fallet ett ganska lätt val. Dvs absolut prova kortison.

Men jag är glad de valde medrol ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Erfarenheter av kortisonbehandling?

Nu har jag fått ut medrol. Rejäl dos till att börja med, billigt och bra (eller inte..).. 64 mg/dag, ges i en dos. 1,7 mg/kg aningens avrundat.. Jisses.

Men bara hoppas det hjälper nu..hoppas hoppas
 
Sv: Erfarenheter av kortisonbehandling?

Kan ju uppdatera med att herrn tyvärr är en av de som får rejäla biverkningar av kortison (enl veterinären). Han har kraftig PD/PU, inte mätt exakt men dricker mer än 4 liter/dygn (normalt 1.5 - 1.8 liter), kissar ju därefter också. Vattenklar urin, i mängder, klockade honom en gång och han stod och kissade i nästan två minuter, med fullt tryck.

Och trött är stackarn, tvärtrött, ligger mest och sover inne, reagerar inte ens om man öppnar kylskåpet. Var lite piggare ute första dagarna men nu går det i slowmotion ute också.

Sen verkar han ha ngn form av magkänning som är svår att förklara då det INTE tillhör de vanliga biverkningarna vid kortison (enl vet igen). Han smackar och smaskar en massa, och ligger ofta och slickar sig om munnen. Delat upp hans normala 2 mål mat på 3 mål, gav lite skillnad men hjälpteinte helt, men veterinären ville ge det lite mer tid innan man satte in någon ev magbehandling.

Hoppas verkligen biverkningarna dämpas sen när dosen sänks.. Lilla gubben..
 
Sv: Erfarenheter av kortisonbehandling?

Min hund fick ju också samma biverkningar dock inget med magen. Hade jag vetat allt som skulle bli så skulle jag aldrig ha börjat. Det blev för mycket för Zorro och han tappade gnistan och blev inte bättre av det heller. Nu kämpar jag med att få den tillbaka.

Levern är påverkad om det är kortisonet eller inte det vet jag inte.

Jag hade kollt koll på hur hunden mår psykiskt så att han inte tappar gnistan, min veterinär sa att de kunde bli deprimerade av kortisonet.
 
Sv: Erfarenheter av kortisonbehandling?

Jag tror inget ger kortison utan någon anledning och för att det verkligen behövs. Ibland kan kortisonet göra mycket mer nytta än det gör skada på hunden. Jag ser bara på min hund så bra kortisonet fungerat mot hans mage och han har inte varit den hund har är idag på länge. Han tålde inte de första varianten och fick jättemycket biverkningar. ofta försvinner biverkningarna när man trappar ner dosen men hans fortsatte så vi fick sluta och byta till en annan sort. Jag hade så klart aldrig gett min hund kortison om det inet varit sista utvägen och jag har provat mycket innan. Inget har fungerat så bra som kortisonet.

Tyvärr doserar många veterinärer kortisonet fel och under korta perioder. Det sätts ofta in som en kort kur och trappas ner förfort vilket kan ge mer skada än nytta. Kortisonet är en medicin som måste trappas ner långsamt för att ge bäst effekt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Erfarenheter av kortisonbehandling?

Vilken kortisondos går han på? Minhund fick ju byta sort för han tålde inet den första, fick för många biverkningar. Den nya fungerar utmärkt
 
Sv: Erfarenheter av kortisonbehandling?

Hade jag vetat allt som skulle bli så skulle jag aldrig ha börjat. Det blev för mycket för Zorro och han tappade gnistan och blev inte bättre av det heller. Nu kämpar jag med att få den tillbaka.

Levern är påverkad om det är kortisonet eller inte det vet jag inte.

Jag hade kollt koll på hur hunden mår psykiskt så att han inte tappar gnistan, min veterinär sa att de kunde bli deprimerade av kortisonet.

Det jävliga är ju att det i det här fallet inte finns några val. Jag skulle aldrig 'gått med' på kortison om det funnits ett vettigt alternativ. Men det finns inga vettiga alternativ dessvärre, det är det som gör det så drygt.

Naturligtvis så får inte biverkningarna ta över dock, men tyvärr måste man ha en högre acceptans av biverkningar i det här läget än 'normalt' - givetvis med tillägget att man inte kan ha en hund som inte mår bra alls, alt en hund som är ordentligt neg påverkad hur länge som helst.

Utter känns än i alla fall inte 'deprimerad', bara så in i märgen trött...
 
Sv: Erfarenheter av kortisonbehandling?

ok, konstigt han får så kraftiga biverkningar av medrol då dn tydligen inte ska ge så mycket biverkningar. Förhoppningsvis försvinner det när ni trappar ner dosen, kanske bara är i början. Håller tummarna
 
Sv: Erfarenheter av kortisonbehandling?

Jo, som sagt, han tillhör helt klart sorten som tyvärr får rejäla biverkningar. Det är när de blir som Utter, fast på prednisolon de brukar byta till medrol och slippa biverkningarna. Och det var ju därför som det sattes in medrol direkt, i och med att det skulle bli såpass hög dos att man ville minska biverkningarna. Vill inte veta hur han reagerat på prednisolon faktiskt..

Och ja, jag hoppas verkligen de viker i samband med dosnedtrappningen. Det är dock en ganska lång tid tills dess. Får exakt nedtrappningsschema imorgon, men minns jag rätt av telefonsamtalet skulle dosen sänkas liiiiiiite efter 2 - 4 veckor beroende på behandlingssvar. Och eh, behandlilngssvar ja.. jag har inte den blekaste aning om han är bättre/sämre/oförändrad. Svårt att säga på en hund som bara sover typ ;)
 
Sv: Erfarenheter av kortisonbehandling?

KAN man undvika kortison ska man göra det, det är oerhört nedbrytande för immunförsvaret vilket kan ta lång tid att bygga upp igen, i värsta fall får man sätta in ytterligare medicinering när detta görs för att det inte ska kollapsa helt.

.

Men det här begriper jag inte alls. Kortison har en immunodepressiw effekt när det ges i höga doser. Detta är rewersibel effekt som helt enkelt beror på att kroppseget kortisol har den effekten, det är alltså ingen "förgiftning" eller skada.

Wilken medicinering awser du?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp