Erfarenheter av laser på fot.

Lilla

Trådstartare
Är det något som har erfarenhet av laserbendling av fot?

Jag fick en fraktur för fem månader sen. Det är tydligen vanligt med långvariga besvär men efter att knappt rört mig senaste veckan och det ändå maler påtagligt blir jag både rädd, ledsen och rastlös.
 
Jag minns att jag hade besvär läääänge efter två småfrakturer i foten. Men nu, två år senare, känner jag inget. Vet dock inte när det gick över. Men fem månader är nog inte så mycket i sammanhanget, försök ge det lite tid! :)
 
Jag minns att jag hade besvär läääänge efter två småfrakturer i foten. Men nu, två år senare, känner jag inget. Vet dock inte när det gick över. Men fem månader är nog inte så mycket i sammanhanget, försök ge det lite tid! :)
Tack! Det ska jag göra! Är mest rädd eftersom sjukgymnasten sa att hon trodde att jag skulle bli bra men att det finns dom som inte blir smärtfria.
 
Ja, det stämmer nog. Jag har stora bekymmer med en hand som aldrig blir bra efter fraktur/operation och lång gipstid, men där sa de att man skulle ge det ett år, sen vet man ungefär hur det kommer bli. Så ge det ett halvår till :)
 
Ja, det stämmer nog. Jag har stora bekymmer med en hand som aldrig blir bra efter fraktur/operation och lång gipstid, men där sa de att man skulle ge det ett år, sen vet man ungefär hur det kommer bli. Så ge det ett halvår till :)
Ok ska försöka måla f på väggen. Men hade gärna provat laser ändå. Underförstättning att det är ok på folk.
 
Räkna med att det tar ett år innan det är någorlunda ok. De största skadorna är i mjukdelarna. Viktigt att du belastar foten och tränar balansen i den, t ex genom att stå på ett ben (på den skadade foten) och rita åttor i luften med den andra.
 
Räkna med att det tar ett år innan det är någorlunda ok. De största skadorna är i mjukdelarna. Viktigt att du belastar foten och tränar balansen i den, t ex genom att stå på ett ben (på den skadade foten) och rita åttor i luften med den andra.
Någorlunda ok är den ju men jag bör inte jogga och den gör mer ont efter 3 km promenad. Motionscykel funkar runt 30 min om jag inte cyklar för fort. Mer tid funkar ibland men sällan.
Jag har inte vågat stå på en fot då jag har medfödd svaghet och dålig balans i den sidan. Är rädd att jag tappar balansen och trampar fel.
 
Jag har inte vågat stå på en fot då jag har medfödd svaghet och dålig balans i den sidan. Är rädd att jag tappar balansen och trampar fel.

Det går ju alldeles utmärkt att hålla i något (stol, bord, hatthylla, stolpe, what ever) för att hjälpa balans och ge en känsla av ökad trygghet i att minska risken för att tappa balansen och därmed ramla.
 
Någorlunda ok är den ju men jag bör inte jogga och den gör mer ont efter 3 km promenad. Motionscykel funkar runt 30 min om jag inte cyklar för fort. Mer tid funkar ibland men sällan.
Jag har inte vågat stå på en fot då jag har medfödd svaghet och dålig balans i den sidan. Är rädd att jag tappar balansen och trampar fel.

Det låter ganska normalt efter en fotledsfraktur, tycker jag.
Det är jätteviktigt att träna balansen, och som ovanstående skrev så kan du ju hålla i dig lite eller mycket.
 
Det låter ganska normalt efter en fotledsfraktur, tycker jag.
Det är jätteviktigt att träna balansen, och som ovanstående skrev så kan du ju hålla i dig lite eller mycket.
Då ska jag göra det. Men är nyfiken på varför balansträning är viktigt. Ingen sjukgymnast har nämnt det.
 
Då ska jag göra det. Men är nyfiken på varför balansträning är viktigt. Ingen sjukgymnast har nämnt det.

De största skadorna blir i mjukdelarna, bl a de ligament (FTA, deltoideus m fl) som håller fotleden stabil. Om du tränar balansen så stärker du och stramar upp dessa ligament.
 
Men vad har du fått för övningar av sjukgymnasten? Jobbar du med tåhävningar, tyngdöverföringar eller knäböj t ex?
 
Håller också med om balansräkning eftersom du redan har en medfödd nedsatt balans.det finns massor av bra balansövningar som anpassas efter vilken balans man har.
 
Men vad har du fått för övningar av sjukgymnasten? Jobbar du med tåhävningar, tyngdöverföringar eller knäböj t ex?
Tåhävningar tyckte sjukgymnasten att det var dags för men eftersom jag har en medfödd svaghet och kort hälsena är det något jag inte kan i "grundläge". Det är mkt som "grundläget" ställer till med. Tex att det benet som med frakturen på är kortare vilket gör att jag trampar lite på utsidan av foten. Vilket alltså blir dumt eftersom frakturen sitter just där. Jag känner väl att sjukgymnasten inte riktigt har kunnat hjälpa mig vidare. Och det är väl inte så mycket att göra åt heller antar jag.
 
Tåhävningar tyckte sjukgymnasten att det var dags för men eftersom jag har en medfödd svaghet och kort hälsena är det något jag inte kan i "grundläge". Det är mkt som "grundläget" ställer till med. Tex att det benet som med frakturen på är kortare vilket gör att jag trampar lite på utsidan av foten. Vilket alltså blir dumt eftersom frakturen sitter just där. Jag känner väl att sjukgymnasten inte riktigt har kunnat hjälpa mig vidare. Och det är väl inte så mycket att göra åt heller antar jag.
Men en sjukgymnast borde kunna hitta lämpliga övningar anpassade för just dina förutsättningar.
 
Ja jag kan ju inget sånt men vissa saker kanske är svårt att ersätta? Vissa saker kanske man bara får acceptera?
Man kan träna det mesta, t ex balansövningar går alldeles utmärkt att göra sittande, och det kommer att hjälpa din fot. Det gäller bara att hitta rätt övningar. Du kanske ska byta sjukgymnast?
 
Man kan träna det mesta, t ex balansövningar går alldeles utmärkt att göra sittande, och det kommer att hjälpa din fot. Det gäller bara att hitta rätt övningar. Du kanske ska byta sjukgymnast?
Var hos en ny men fick känslan av att inte fanns någon ytterligare kunskap där heller.
Blev mest ledsen och och känner mig udda.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 192
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Igår vaknade jag med lite smärta i knät som gjorde det svårt att belasta benet ordentligt när jag gick. Smärtan var så pass liten igår...
Svar
4
· Visningar
783
Senast: cherie
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 435
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 112
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp