Erfarenheter av visningar

emlem

Trådstartare
Jahap som om inte den här flyttcirkusen vore nog så ska vi även tvingas ha lägenhetsvisningar vilket egentligen inte är en big deal förutom att vi måste släppa in främmande människor som ska snoka runt hemma hos oss och vi måste vara hemma vissa dagar och tider:wtf:

Jag är kräfta och mitt hem är min borg och jag gillar inte inkräktare, jag är arg och jag har ont i huvudet.
samtidigt ska vi flyttstäda ( när vi fick evakueringslägenheten var den helvetiskt skitig och vi fick städa i veckor) och packa, stamrenoveringar och inkompetenta samordnare kan ta sig i röven, ännu mera arg.

Så nu när jag pytt lite fullständigt onödig galla, vad kan jag förvänta mig av dessa visningar förutom nyfikna människor som jag kommer tvinga att ta av sig skorna?
 
De kanske spanar i dina skåp och lådor? :p

Det är drygt med visningar. Jag gillar det inte alls, särskilt inte att piffa till inför dem...
 
Alltså nog tar väl folk av sig skorna frivilligt. Sedan är det väl bara att låta dem titta runt. Har aldrig upplevt att visningar varken tar särskilt lång tid eller att folk snokar bland mina saker. De vill ju bara se var de eventuellt ska bo.
 
Jag har visningar 2 - 3 dagar i veckan ... men har i landet maste jag ta med hundarna och lamna propertien nar folk kommer, realtorn ar har och gar med for att visa stallet.:nailbiting: I morgon har vi "vin och ost party" mellan 3 och 5 ... inbjudna ar andra agenter och ryttare (sarskilt fran falttavlan tavlingar i omradet). Da ar jag plotsligt forvantad att vara hemma. Med hundar?:confused: Jag har en som ar misstanksam om folk strovar runt och oppnar dorrar (hon AR en rottis trots allt) och en som karleksfullt hysteriskt hoppar pa alla som kommer pa besok. :angel: De kommer att fa vara i husvagnen sa jag atminstone slipper halla ett oga pa dem. Det racker att halla ett oga pa folk som kan tankas vilja oppna skap och lador.:meh:
 
Alltså nog tar väl folk av sig skorna frivilligt. Sedan är det väl bara att låta dem titta runt. Har aldrig upplevt att visningar varken tar särskilt lång tid eller att folk snokar bland mina saker. De vill ju bara se var de eventuellt ska bo.

På de visningar jag har varit på (ett hundratal) så har ungefär hälften haft skorna på sig. Mäklarna har jag aldrig någonsin sett i strumplästen.

Folk snokar precis överallt. På de flesta visningarna jag har varit på har folk snokat även i möbler som kommer tas med vid flytten. Att folk öppnar garderober, skåp och lådor som är fasta får man däremot räkna med.
 
... vad kan jag förvänta mig av dessa visningar förutom nyfikna människor som jag kommer tvinga att ta av sig skorna?

Nyfikna tror jag inte att folk är, bara intresserade av att se om lägenheten är något för dem. Möjligen är de förväntansfulla över möjligheten till ny bostad.

Personligen tittar jag gärna i klädkammare, garderober och skåp för att se att det är fräscht och att det inte verkar finnas någon ohyra och att det har det utrymme som jag behöver. Det är viktigare för mig vid hyresbostad än bostadsrätt eftersom det inte bara är att byta ut eller renovera vid det förra. Däremot kollar jag inte saker som badrumsskåp och kylskåp. Folks prylar och hur städat/ostädat det är bryr jag mig inte om.

Jag har aldrig piffat upp en hyreslägenhet inför visning, utan har bara lagt undan värdesaker.
 
Jag har varit på många visningar. Jag tycker inte att folk snokar. Det är klart att om jag ska lägga flera miljoner på en lägenhet vill jag veta vad jag köper. Jag har ju undersökningsplikt också. Däremot struntar jag fullständigt i deras möbler och privata saker.
Kan du inte ta bort de mest privata sakerna. Och sen är det väl att bara bita ihop. Om folk har någorlunda hyfs så tycker jag inte det är något större problem.
 
När jag var runt på husvisningar så kikade jag alltid på följande.

Under diskbänken, något som luktar?
Öppnar luckor till ex. Vind för att kunna se om det ex. Finns någon synlig läcka. Ficklampa tas alltid med.
Blir misstänksam om det luktar målarfärg i källaren hmm vad döljer detta?
Samma sak om det står massa doftljus överallt.

Jag tittar även ordentligt i badrummet. och köket hur skicket är eftersom det är rum som är svåra och dyra att renovera.
Går även ett varv runt huset utomhus, tittar på fasaden, frågar många frågor, ex kring takets skick.
 
Om man inte får snoka runt- hur löser man då detta med köparens undersökningsplikt? Eller om det är hyresrätt antar jag att man också har ett ansvar när man tackar ja till lägenheten/huset?

Jag har flera gånger läst trådar här på Buke med folk som är missnöjda med sitt boende. Folk påpekar alltid att du tackade ju ja till att hyra huset/lägenheten i det skicket eller varför kollade du inte innan du köpte.

TS- Kan du låta någon annan vara hemma så du slipper? Det där låter ju inte riktgt bra om du tycker det är så jobbigt att släppa in folk hemma.
 
Jahap som om inte den här flyttcirkusen vore nog så ska vi även tvingas ha lägenhetsvisningar vilket egentligen inte är en big deal förutom att vi måste släppa in främmande människor som ska snoka runt hemma hos oss och vi måste vara hemma vissa dagar och tider:wtf:

Jag är kräfta och mitt hem är min borg och jag gillar inte inkräktare, jag är arg och jag har ont i huvudet.
samtidigt ska vi flyttstäda ( när vi fick evakueringslägenheten var den helvetiskt skitig och vi fick städa i veckor) och packa, stamrenoveringar och inkompetenta samordnare kan ta sig i röven, ännu mera arg.

Så nu när jag pytt lite fullständigt onödig galla, vad kan jag förvänta mig av dessa visningar förutom nyfikna människor som jag kommer tvinga att ta av sig skorna?
dubbelt.
 
Se till att plocka bort alla personliga detaljer som fotografier på familjen och dylikt. Försök ha så lite saker framme som möjligt, ställ undan kattlådan, kör ut eventuella djur, plocka undan brödrosten, "fula" schampoflaskor osv. Häng fram nya fina handdukar, ha någon snygg tvål på handfatet. Ju anonymare det ser ut desto större är chansen att eventuella köpare kan se sig själva och sina egna saker i ditt hem.
Städa så klart ordentligt och räkna med att de kommer öppna skåpdörrar och garderober för att kolla förvaringsutrymmet.
 
På de visningar jag har varit på (ett hundratal) så har ungefär hälften haft skorna på sig. Mäklarna har jag aldrig någonsin sett i strumplästen.

Folk snokar precis överallt. På de flesta visningarna jag har varit på har folk snokat även i möbler som kommer tas med vid flytten. Att folk öppnar garderober, skåp och lådor som är fasta får man däremot räkna med.

Jaså, ja då har vi verkligen skilda upplevelser.
 
Se till att plocka bort alla personliga detaljer som fotografier på familjen och dylikt. Försök ha så lite saker framme som möjligt, ställ undan kattlådan, kör ut eventuella djur, plocka undan brödrosten, "fula" schampoflaskor osv. Häng fram nya fina handdukar, ha någon snygg tvål på handfatet. Ju anonymare det ser ut desto större är chansen att eventuella köpare kan se sig själva och sina egna saker i ditt hem.
Städa så klart ordentligt och räkna med att de kommer öppna skåpdörrar och garderober för att kolla förvaringsutrymmet.

Fast det är ju en hyresrätt. Det finns ju ingen anledning till att plocka undan normala saker som man har hemma.
 
Nu hyr ju inte jag och dessutom befinner jag mig i ett annat land, men har fick jag en liten skylt av maklaren dar det star att folk ska ta av sig skorna. Den lagger jag innanfor dorren nar jag gar ut innan folk kommer for att titta. Det finns inga tecken pa att folk inte tar hansyn till den sa jag tror nog att de tar av sig skorna.
Det ar just for att eventuella kopare ska kunna kanna sig bekvama och oppna skap och lador som man har ber agaren att halla sig undan nar de kommer. Men jobbigt ar det att halla det tillrackligt stadat och undanplockat hela tiden.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp