Erfarenheter långtidshyra ponny?

Hello

Trådstartare
Är själv hästägare och nu är tiden mogen att låta tonårsdottern pröva att ha egen häst (d-ponny) som hon kan träna för tränare med etc. Hon har varit medryttare och ridit på ridskola under många år, så vet vad som väntar. Dock är det ju skillnad på att sköta en häst några dagar i veckan, och att göra det på 100%, så tänker att foderhäst vore lämpligt till att börja med. Ser även att alternativet att långtidshyra häst finns, och undrar nu över era erfarenheter kring detta. Helst bara egna erfarenheter- inte "jag har en kompis som..."
 
När jag var i samma sits med min dotter så var jag inne på att hyra. Men med facit i handen blev det väldigt dyrt. Dessutom det stället vi hittade där fick man inte ha hästen över sommaren utan användes av ägaren för annan verksamhet.
VI har eget stall och för hyreskostnaden d v s inte foder och annat utan bara hyran. Kunde vi köpa en häst för 40 000 och ändå få det att bli billigare.
 
Jag hade en ponny på långtidsfoder. Ponnyn kom in i mitt liv när jag var tretton och hon femton, dock var det ponny nummer två och enda anledningen till att det blev foderponny och inte köp var att jag redan hade en egen, mindre, ponny som jag vägrade sälja. :angel: I vilket fall så blev ponnyn kvar tills jag var 24 och hon 26, och då skildes våra vägar enbart för att hon dog. Ägarna hörde av sig ett par-tre gånger precis i början, och sen en gång när jag skulle fylla arton för att höra om jag ville fortsätta ha henne. När vi ringde och berättade att hon var dålig och att vi hade beslutat att ta bort henne hade de nästan glömt att de ägde henne. Dock kände mina föräldrar dem lite sen innan.

Nu ville du inte ha svar i stil med "min kompis har...", men det var just det min kompis hade, och när ägaren ville mjölka henne på 6000 kronor/månad över sommaren (utöver allt det där som hästen kostar i vanliga fall, alltså en ren hyra) sa hon tack men nej tack och köpte en egen. Det blev billigare så. Hon fick alltså ha hästen gratis (som en foderhäst, hon betalade så klart allt vad hästen kostade men ingen hyra till ägaren) för september-maj, men skulle sen hosta upp 18 000 kronor + stallhyra, foder, plats på sommarbete, hovslagare, veterinär, tränare och allt annat som ska till för juni, juli och augusti. Om dottern inte är så gammal så är det himla trist om hon fäster sig vid hästen och sen har ni inte råd att ha kvar den över sommaren för att ni måste betala en hutlös summa i hyra. Då är nog en ren foderhäst att föredra.
 
Är själv hästägare och nu är tiden mogen att låta tonårsdottern pröva att ha egen häst (d-ponny) som hon kan träna för tränare med etc. Hon har varit medryttare och ridit på ridskola under många år, så vet vad som väntar. Dock är det ju skillnad på att sköta en häst några dagar i veckan, och att göra det på 100%, så tänker att foderhäst vore lämpligt till att börja med. Ser även att alternativet att långtidshyra häst finns, och undrar nu över era erfarenheter kring detta. Helst bara egna erfarenheter- inte "jag har en kompis som..."

Jag tycker att ett bra alternativ är att hitta en foderhäst, med ett bra och tydligt skriftligt avtal.

Att långtidshyra - jag är för dåligt insatt för att kunna bedöma men det verkar ju finnas en del företag som har sådan verksamhet.
Här ska vi dock tänka på att företagen "måste" gå runt på sin verksamhet vilket torde betyda en högre kostnad för den som hyr hästen, jämfört med att låna. En möjlig fördel, beroende på vilka avtal som erbjuds, kan vara att ett företag måste "stå för" de eventuella utfästelser som görs. Om den häst man hyr inte skulle fungera, kan det kanske finnas möjligheter till byte eller liknande.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 209
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 890
Senast: Pyrran
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 459
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
2 894

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp