Erfarenheter utav Taur Gaiter II

Pathmaker

Trådstartare
Sitter i tankarna på att köpa en sadel nr 2 till min ena häst.
Har en bomlös Barefoot Lexington som är underbar men ville haft en bomsadel att varva med då min gamla är för liten för totton.
Fick tipset att kolla Thorowgood av en bekant och tyckte att sadlarna verkade trevliga, speciellt eftersom jag bara ska ha sadeln att rida i skogen med. Men så fick jag tips från ett annat håll angående Taur Gaiter II och den såg trevlig ut, kanske lite flat (vilket jag ogillar) men är inte säker på om den känns så flat?
Någon som har erfarenhet utav denna sadel? Den är också bomfri men verkade ändå vara rätt så trevlig och var kanske mer lik en bomsadel.

Inga kommentarer om hur dåligt det är med bomlöst, att jag kan få en begagnad kvalités-sadel för samma pengar eller något annat som helt enkelt inte har med min fråga att göra :)

 
Ä
Sitter i tankarna på att köpa en sadel nr 2 till min ena häst.
Har en bomlös Barefoot Lexington som är underbar men ville haft en bomsadel att varva med då min gamla är för liten för totton.
Fick tipset att kolla Thorowgood av en bekant och tyckte att sadlarna verkade trevliga, speciellt eftersom jag bara ska ha sadeln att rida i skogen med. Men så fick jag tips från ett annat håll angående Taur Gaiter II och den såg trevlig ut, kanske lite flat (vilket jag ogillar) men är inte säker på om den känns så flat?
Någon som har erfarenhet utav denna sadel? Den är också bomfri men verkade ändå vara rätt så trevlig och var kanske mer lik en bomsadel.

Inga kommentarer om hur dåligt det är med bomlöst, att jag kan få en begagnad kvalités-sadel för samma pengar eller något annat som helt enkelt inte har med min fråga att göra :)
ingen som har nån erfarenhet? Är också nyfiken på denna sadel. Hur är den jämfört med en dressyrsadel?
 
Jag upplevde att bakvalvet låste min sits för mycket, jag har en rund rumpa och bakvalvet går brant uppåt och låste mig helt kloss mot framvalvet. Mycket bekvämt stillastående för att den är så mjuk men min häst har rätt stora rörelser så det blev inte alls bra i rörelse.

Väldigt skön för höfter och sittben trots mycket bred häst, och den låg stilla. Den är dock rätt rak när man inte sitter i den, så den ser inte riktigt ut på bild som den känns sen då den formar sig helt efter hästens rygg.

Det enda andra jag var missnöjd med var att den liksom flexade litegranna i lättridningen, jag blev aldrig riktigt klok på varför då jag hade den så kort tid.

Det är den billigaste av flera som ser exakt likadana ut, Karlslund har en likadan bland annat.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 798
Senast: jemeni
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
5 573
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 477
Senast: videnlis
·
M
Utrustning Jag har letat sadel till min kille i 2 år kanske 2½ år nu. Efter att vi varit hos två diplomerade sadelprovare och provat säkert upp...
2
Svar
20
· Visningar
2 003
Senast: Mos410
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp