Ersättning för ridning på ridbana

Peppery

Trådstartare
Jag har en ridbana som vi har byggt, belysning finns, 20×40m, bra underlag, väl dränerad och bra underhållen. Nu har en person hört av sig och vill rida där med sina två hästar.
Vad är rimlig ersättning tycker ni? Jag har ju inget företag utan det är min privata ridbanan, men någon slags ersättning är väl rimligt?
 
den summan som du tycker det är värt besväret för. Jag hade iaf inte satt priset för lågt om det inte är så att du ser fram emot srällskap.
 
Jag betalar mellan 40-80/gång och häst, 40:- för 20X35 m utan belysning och inte perfekt underlag, 80 för stor och välskött bana.
Personligen hade jag gärna haft ett månadspris så att man rida korta pass oftare, för den banan som du beskriver hade jag tyckt att 300:-/månad hade varit rimligt.
 
Vi tar 100 kr/månad av vår granne som har två hästar, men mest rider den ena där. Det är egentligen rätt lågt tycker jag, mer en symbolisk summa. Vi vill alltid ha banan sladdad, så vi sladdar ofta extra för att hen ridit.
 
Jag betalar 200 kr/månad till min granne som har en kanonfin 20x60 m bana med belysning. Får då rida där med mina två hästar, men nyttjar det bara till ena hästen (eftersom den andra är en promenadhäst).
 
Jag har en ridbana som vi har byggt, belysning finns, 20×40m, bra underlag, väl dränerad och bra underhållen. Nu har en person hört av sig och vill rida där med sina två hästar.
Vad är rimlig ersättning tycker ni? Jag har ju inget företag utan det är min privata ridbanan, men någon slags ersättning är väl rimligt?
50-80:- per gång låter väl rimligt. Om denne vill rida där mer än 1 gång i veckan så kanske en fast månadskostnad är bättre.
 
Jag har en ridbana som vi har byggt, belysning finns, 20×40m, bra underlag, väl dränerad och bra underhållen. Nu har en person hört av sig och vill rida där med sina två hästar.
Vad är rimlig ersättning tycker ni? Jag har ju inget företag utan det är min privata ridbanan, men någon slags ersättning är väl rimligt?

När jag har fått frågan, har jag upplåtit min ridbana gratis.
Mot "ersättningen" att de mockar av ridbanan efter varje användning, även gödsel som mina hästar lämnat.
Och att de ersätter om hindermaterial går sönder.
 
Om det är gratis kan det plötsligt bli så att väldigt många vill rida på banan. Jag tar betalt per gång just för att jag vill ha lite koll på saken.
 
Min granne tar 30:-/gång/häst. Personligen tycker jag att det är för lite och försöker smyga dit en 50-lapp någon gång, men då protesterar hon.
 
Hyr inte ut för billigt! Ni ska inte sponsra andras ridning. Ni ska ta betalt för investeringen, slitaget på underlaget och för kostnad att harva. Det kommer ta tid från er också. Elen kostar den med. Används hindermaterial ska även det beaktas. Jag hade tagit 50 kr/gång. Rider de ofta hade jag haft månadsavgift.
 
Jag hade nog gärna tagit hjälp med att skotta kanter istället för pengar.
Den tanken är bra - men i de allra flesta fall kommer det hända mer och mer sällan och till sist inte alls.

Vi har investerat ett antal hundra tusen i en bana med mycket bra underlag och dränering och belysning. Vi sköter den omsorgsfullt, lägger mycket både tid och pengar på att hålla den i skick - för att ha ett fortsatt bra underlag och att vårda investeringen. Jag tror det är svårt för en utomstående att tänka så? Jag har iaf försökt, men det rinner alltid ut i sanden och det slutar med att vi sköter helt själva. Då känns det lite bättre att ta en symbolisk summa istället - att ta betalt så att det på något sätt skulle betala sin andel av investeringen eller ens skötseln tror jag inte funkar.
 
Vi här runt Tokholma kan behöva betala upp till 100:- per gång och häst för att få använda ridhus.

Min granne här har gummiflisbana 20x40, utomhus och tar 300:- i månaden. Det blir alltså 1800:- för ett halvår, utomhus.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 390
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 850
Senast: Solstig
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 198
Senast: Lobelia
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 474
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp