Ersättning för skada

Bobbo

Trådstartare
för en vecka sedan var jag med om en ridolycka som resulterade i en kompressionsfraktur i en rygg-kota (L2 om
Det spelar någon roll), inläggning och sjukskrivning.
Red på en kompis häst som har agria incident och därför har vi anmält min skada, men vad kan jag vänta mig att de ersätter?
Har skickat uppgifter om de kläder som klipptes sönder på sjukhuset samt info om hjälmen som skadades, men hur "värderar" de skadan? Är olika skador indelade i olika grupper med olika ersättningsvärde?

/ bobbo
 
När jag fick mina ridbyxor uppklippta krävde försäkringsbolaget kvitto, annars fick jag ingen ersättning.
 
Du får bara ersättning för själva skadan om det bedöms som ekonomisk och medicinsk invaliditet. Detta görs utifrån en procentskala om jag inte missminner mig, och jag vill också minnas att denna bedömning görs vid kvarstående men, tidigast ett år efter händelsen.

Rätta mig gärna om någon har annan information.
 
När jag blev sparkad av min häst i ansikte och axel, och bröt nyckelbenet, så fick vi bara ersättning för alvedonen. ;)
 
Jag har Folksam olycksfall och fick sist 4000 kr för att jag fick hästen över mig. Inget brutet men fick åka till akuten, röntgen och sen två återbesök till vc. Blev rejält trampad på båda benen så jag hoppade på kryckor, åt smärtstillande och fick en inflammation i hela kroppen. Just ja, slog i svanskotan (går det aldrig över?) och fick en lindrig hjärnskakning.
 
Just ja, slog i svanskotan (går det aldrig över?) och fick en lindrig hjärnskakning.

I min erfarenhet; Nej svanskotan går aldrig över. Slog i min 10 år sedan när jag ramlade av en shettis och landade på en isklump, och sen ramlade och slog den igen på isen en vecka senare. Kan inte sitta på hårda stolar, skolan har varit hemsk att genomlida och har svårt att resa mig från golvet eftersom svanskotan tar i. :devil:
 
Just ja, slog i svanskotan (går det aldrig över?) och fick en lindrig hjärnskakning.
Det kan gå över och sen får man ont igen efter 20 år typ. Jag har slagit den några gånger som barn (ramlat på isbanan och sånt), det blev bra men på senare år har jag fått besvär igen, nu gör den inte ont så ofta men knakar till ibland när jag sitter.
 
Ajdå, det lät ju inge skoj. Jag har slagit i den förr men då har det gått över efter några månader, nu verkar det hänga i tyvärr.
 
Jag har min olycksfallsförsäkring hos If och fick ersättning för min ridhjälm inom ett par dagar. Behövde inte visa kvitto, det räckte att jag skrev vilken sorts hjälm det var. Efter ett år fick jag ersättning för bestående men. Jag slog i ryggen och det bedömdes som 1% invaliditet, fick ca 15000 kr.

@Bobbo
Komihåg att anmäla till alla försäkringsbolag du har, om du har flera olycksfallsförsäkringar.
 
för en vecka sedan var jag med om en ridolycka som resulterade i en kompressionsfraktur i en rygg-kota (L2 om
Det spelar någon roll), inläggning och sjukskrivning.
Red på en kompis häst som har agria incident och därför har vi anmält min skada, men vad kan jag vänta mig att de ersätter?
Har skickat uppgifter om de kläder som klipptes sönder på sjukhuset samt info om hjälmen som skadades, men hur "värderar" de skadan? Är olika skador indelade i olika grupper med olika ersättningsvärde?

/ bobbo

Jag har fått ersättning från min olycksfallförsäkring för ridbyxor och dyrare regnjacka som gick sönder vid ridolycka.
Senare fick jag ersättning för bestående men och kvarvarande ärr.
Bestående men bedöms efter en procentskala och man får mer pengar ju högre procent man får.
 
för en vecka sedan var jag med om en ridolycka som resulterade i en kompressionsfraktur i en rygg-kota (L2 om
Det spelar någon roll), inläggning och sjukskrivning.
Red på en kompis häst som har agria incident och därför har vi anmält min skada, men vad kan jag vänta mig att de ersätter?
Har skickat uppgifter om de kläder som klipptes sönder på sjukhuset samt info om hjälmen som skadades, men hur "värderar" de skadan? Är olika skador indelade i olika grupper med olika ersättningsvärde?

/ bobbo
Ingen kan ju svara utom berörda FB vad som gäller så du måste ju prata med dem .
Du bör anmäla skadan till de försäkringar du själv har dessutom . Dina egna försäkringar är primära långt utifrån en försäkring ngn annan tecknat för egen del så att säga .
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg :p Jag skadade mig ganska allvarligt efter fall från häst i april 2013. Landade på ländryggen vilket...
2
Svar
25
· Visningar
3 453
Senast: LuckyMe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp