Ett dräktigt sto "brunst-blinkar"!

F

FTW

Ett dräktigt sto \"brunst-blinkar\"!

Jag har ett dräktigt sto (sex och en halv månad gången), som står och "blinkar" med slidöppningen på samma sätt som när de brunstar. Normalt?
Hon är ultraljudad två gånger och det syns på hennes mage att hon är dräktig, så brunst kan det ju inte vara.
Någon som varit med förr?
 
Re: Ett dräktigt sto \"brunst-blinkar\"!

Mitt sto brunstade en gång när hon var dräkig (förra året) och trodde så klart att hon inte var dräktig längre men frågade runt lite och fick svaret att dom kunde sällskapsbrunsta eller liknande. Har hon bytt stall/hage/kompisar nyligen? Ska väl säga att mitt sto var dräktig och ett fick ett föl i somras trots brunsten. :bump:
 
Re: Ett dräktigt sto \"brunst-blinkar\"!

Inget ovanligt alls, mitt högräktiga sto (9-10 m) försökte t.o.m *betäcka* de andra brunstiga stona i flocken :eek:.. givetvis fick hon sedan ett hingstföl :D
 
Re: Ett dräktigt sto \"brunst-blinkar\"!

Mina båda ston som har varit dräktiga har brunstat under dräktigheten, nu är ett av dem dräktigt och hon brunstar än...
 
Re: Ett dräktigt sto \"brunst-blinkar\"!

Har hört att stoet kan uppvisa ett brunstigt eller ibland snarare ett hingstliknande (uppvaktande osv) beteende när de väntar ett hingstföl, särskilt då testiklarna bildas (när i tiden det nu är, ngn som vet?) pga en förhöjd halt av testestoron. Vet inte alls om det stämmer!

Har märkt av just detta på ett av våra ston de två gånger hon burit hingst föl - men, det kan ju lika gärna ha varit en slump förstås =)
 
Re: Ett dräktigt sto \"brunst-blinkar\"!

NEEEEJ!!!
Jag vill inte ha nå'n hingst :cry:
 
Re: Ett dräktigt sto \"brunst-blinkar\"!

Tänkte det samma..vill ha ett sto ju.. :cry:
Men men det är bara att hoppas att det inte är ngt säkert tecken.

//jo7 :bump:
 
Re: Ett dräktigt sto \"brunst-blinkar\"!

Hmm, kom just att tänka på att mitt dräktiga sto (snart 7 mån gången) "brunstblinkade" ordentligt för ett par veckor sedan ungefär. Tänkte inte så mycket på det, men jag sålde en häst och köpte en ungponny (2½) ett par veckor före det. Ungponnyn har varit lite besvärlig, kan ju ha varit brunst! Så dräktiga stoet skulle ju kunna ha sällskapsbrunstat? Har både sett och kännt hennes föl röra sig i magen sen dess, så nog är hon fortfarande dräktig alltid!
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 001
Senast: Karro-Lina
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 124
Avel Hej! jag behöver tips från er med mer erfarenhet. Jag har några ston på besök till min hingst, varav ett av dem aldrig varit betäckt...
Svar
9
· Visningar
1 215
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 282
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp