Ett galet hästköp - hjälp?

Tritla

Trådstartare
Hej - jag behöver hjälp!
Letade länge och väl efter vart jag skulle posta det här - men hittade inget.
Jag blir så frustrerad och arg här i hemmet att jag inte vet vart jag ska ta vägen - jag behöver fler åsikter!!

Jag är i 20-års åldern, bor fortfarande hemma pga saker och personer jag träffat som brutit ner mig totalt. Hade jag haft möjlighet hade jag flyttat för länge sedan.
Har alltid velat ha egen häst - och upptäckte att jag hade råd, tänkte köpa en liten att göra allt med. En förälder ville vara med, men då hade jag inte råd. Föräldern dealade, om jag sköter alla hästar behöver jag inte betala för grundkostnaderna.
Med tiden fick jag råd att köpa en egen större ridhäst, och jag blev även erbjuden en häst, som jag valde att ge bort till min syster. Min syster ville också ha en egen ridhäst.
Men hon sköter den inte för fem öre. Hon vägrar mocka, mata, vattna, täcka osv osv. Om jag lyckas övertala henne att mata hästarna en enda kväll (=mata hästarna som tar 2 minuter för mig) är jag dum och ska vara glad att "hon hjälper mig".
Hästen hon har är en klippa, alltid snäll och ärlig. Kan bli lite stark och pigg - men aldrig att den skulle sticka eller liknande. Hon har dock väldigt bråttom med allt och får därför inte riktigt igenom i ridningen, alltså hästen kan fuska för att hon slarvar. Men han är plättlätt att rida, tycker jag, han är inte alls bråkig eller ens motsträvig.
Jag kan aldrig lämna hemmet och förvänta mig att hon ska ta hand om dom (om inte föräldrarna lovat att hålla stenkoll på henne), har gjort den missen en gång och gör det aldrig igen. Hästarna var väldigt bortglömda.

Har, som ni förstår, varit mycket gräl om allt det här. Jag tycker att om man har en häst ska man sköta den, mer än att bara rida (sen att man inte ens får ihop hästen att gå rätt är en annan sak, hästen är 150 cm). Och jag blir arg. Men det får jag inte bli, för systern har en diagnos = man får inte skälla på henne, för det är en del av diagnosen att hon "glömmer" saker. Dvs inte gör ett jota i stallet.
Sen att jag lider av i stort sett diagnos, till och med två, har inte med saken att göra. För jag är uppväxt med att vara ovetandes av diagnos, så om jag inte kan nåt får jag bannemej jobba med det.
Hon har diagnos, så hon kan inte göra saker och man får inte skälla på henne. Ni fattar.
Men jag vill skälla på henne när jag blir tvungen att släpa vatten till hästarna 1 på natten, för hon struntade i det, trots alla påminnelser, och hon är mörkrädd.

Nu vill hon inte ha hästen, som hon aldrig ens sagt tack för, för den här hästen är för pigg, stark och den är en gångartshäst. Hon vill ha en (citat) "RIKTIG häst". En som är större än 160. Och en som faktiskt är utbildad. För det är inte den hon har. Den kan man bara rida ut med i skogen, inte träna dressyr eller hoppa.
Och det tycker föräldrarna att det är ju självklart att man inte kan ha en gångartshäst.

Så vi går och köper en frieser. Som ju inte (??) är en gångartshäst.
Ägaren säger att den är utbildad, bara ut och tävla. Men hästen känns som en oförstående unghäst. Den förstår inte skänkel för fem öre. Den kan skänkel - framåt, men inget mer. Den är riden för hand, och den kröker på nacken, men jobbar inte för fem öre. Om man försöker komma åt den blir den sur och (ibland) stannar, spänner alltid upp huvudet, rakt upp. Ni kan ju tänka er hur volterna den gör ser ut, de är inte ens runda.
Och den kan knappt galoppera. Systern ser det verkligen som en merit att få hästen i galopp, och om den håller galoppen.
Dessutom åker alla sadlarna på sniskan hela tiden..

Alltså, vi köper en ny häst för vi måste ha en välutbildad icke-gångartshäst, för systern vill rida dressyr och hoppa.
Vi ska köpa en frieser som är gångartshäst, som knappt kan galoppera, kan inte hoppa (även ägaren säger att den inte bör hoppa), mycket outbildad som inte är positiv till att lära.
Och tanken är att otåliga systern ska lära den att lyssna för skänkel...
Och jag ska ta hand om den. Hela tiden.

Att vägra går inte - då blir vi av med dom andra hästarna, som just nu är min terapi för att våga mig ut i samhället, så jag senare kan flytta härifrån och slippa det här. Som för mig känns som galenskaper.

Friesern är jättemaffig och fin på alla sätt! Jätteläcker, väldigt trevlig häst. Men jag är orolig att min spontana syster kommer ha sönder den..

Vad skulle ni göra? :/ Någon som har några idéer? Eller låter det väldigt rätt att köpa den här hästen?
För mig känns det inte helt bra.
 
Håller med @LaMirage men förstår samtidigt att det inte är så lätt..
Kan du försöka styra bort systern från friesern mot en annan häst? Kanske lättast om du kommer med en färdig annons att visa/lägga fram lite diskret. Ska hennes "gamla" häst säljas eller blir det en till du kommer behöva sköta? Lider med dig!
 
@LaMirage jag förstår vad du menar, och jag skulle så gärna vilja göra så. Men pga tidigare upplevelser kan jag inte flytta hemifrån, för jag är ännu inte i skick för att varken studera eller jobba. Jag försöker pusha på, men arbetsförmedlingen mm vägrar låta mig göra mer för tillfället pga de upplevelser jag har.
Så jag berättade det här, för att få någon typ av svar och några att bolla med. Kanske få det att kännas lite lättare.
Även på jakt efter någon man kan prata med. Psykologer vägrar iaf lyssna på sånt här, har jag märkt :P

@tolksele Jag har försökt styra bort henne för allt jag är värd, men hon är helt förblindad av att hästen sprattlar mycket med benen och "går i form" av sig själv. En fancy häst som hon kan "rida snyggt och proffsigt" utan att göra ett jota. Jag har lagt fram ett 40-tal andra annonser som skulle kunna vara intressanta. Majoriteten av hästarna som är mindre storhästar är för små. Har lagt fram hästar som är på riktigt hög nivå och dom ratas också. Första gången frågade hon faktiskt om man kunde lära hästen att få lika höga lyft som friesern. Ja visst, självklart är det möjligt att lära den det (typ spansk skritt i varje steg). Sen att man behöver jättemycket tålamod och flera år... hm.
Men nej, hon funderade lite och bestämde sig sedan för att det är bättre att ha friesern. Hennes "gamla" häst ska lämnas ut på foder, jag vägrar låta honom säljas. Han stod på ridskola tidigare där jag höll till och han nästintill vantrivdes. Reds helt fel också. Han är 17 år och har lyckats få honom att bli av med det värsta av svankryggen. Han är jättefin nu, verkligen. Men jag har ju inte tid för honom :/
 
@Tritla Har du något stöd alls av dina föräldrar när det gäller hästköpsbiten? Finns det någon hon lyssnar på (så att du kan ge dina förslag till denne :angel:)?
Vad säger hon/du om medryttare till någon häst? I så fall kanske det går att få lite avlastning i stallet någon dag i alla fall?
 
@tolksele Jag trodde jag hade det. Jag har arbetat massor med hästar, med unga och äldre som rider och som vill lära sig rida. Har ridit in och ridit till hästar. Dom vet att jag är kunnig och därför var det jag som skulle bedöma om hästen i fråga fungerar till min syster. Men mina föräldrar älskar friesrar. Och nu får dom möjlighet att köpa en till ett hyggligt, men ack ändå för dyrt, pris. Säger bara att jag ändå inte rider hästen och därför inte har något med valet att göra, det påverkar inte mig. När jag räknar upp alla nackdelar och att hästen faktiskt kan vara farlig för henne - och hon för den (hon gillar att hoppa, så högt det bara går, och hon hoppar helt på egen hand...), så gör det ingenting. Systern blir lycklig av hästen och det är ju ändå det viktigaste, eller önskar jag henne olycka kanske?
Vi har haft medryttare, och det blev bara knasigt i slutändan, mer för mig att göra. Jag tror att hästen i fråga skulle må bäst av att bo hos någon annan. Vi har flera som är intresserade, jag ska även höra runt med mina kontakter, tror någon är intresserad. Vi kommer inte lämna ifrån oss honom bara sådär, han ska ha det bra, och vi kommer hålla ett öga så allt fungerar.
Men annars var det en bra idé :)
Jag har all tid för de hästar jag håller på med, men det är just systerns häst som "blir över"..
 
@Tritla Hur verkar säljaren då? Kanske kan gå direkt till hen? Typ säga "min syster och mina föräldrar är helt kära i hästen men jag tror inte att de kommer klara av den/rida den bra" och hoppas att säljaren är klok och vill hästens bästa...? Lite taskigt/drastiskt kanske men..
 
@tolksele Säljaren är en vi känner sedan tidigare och kommer inte påverkas av vad jag säger. Säljaren tycker att min syster passar jättemycket med hästen, hon får den ju i galopp!!
Och vi som skulle ha typ en läromästare? :)
 
Med tiden fick jag råd att köpa en egen större ridhäst, och jag blev även erbjuden en häst, som jag valde att ge bort till min syster. Min syster ville också ha en egen ridhäst.
Nu vill hon inte ha hästen, som hon aldrig ens sagt tack för, för den här hästen är för pigg, stark och den är en gångartshäst. Hon vill ha en (citat) "RIKTIG häst". En som är större än 160. Och en som faktiskt är utbildad. För det är inte den hon har. Den kan man bara rida ut med i skogen, inte träna dressyr eller hoppa.
Och det tycker föräldrarna att det är ju självklart att man inte kan ha en gångartshäst.
Alltså, du köper en häst, får en annan häst som du ger till din syster? Provred hon inte och testade hästen innan eller ändrade hon sig angående hästen under tiden ni hade den? Ville hon ens ha hästen från början?
Att vägra går inte - då blir vi av med dom andra hästarna, som just nu är min terapi för att våga mig ut i samhället, så jag senare kan flytta härifrån och slippa det här. Som för mig känns som galenskaper.
Ni ska alltså ha 3 hästar? Varför måste ni göra er av med dom andra bara för att du inte vill ta hand om den tredje? Eller är det det att den som systern inte vill ha, den hon fick, ska säljas och därför blir din häst själv och att det är därför du inte kan ha kvar hästen?

Kan du inte bara hyra in din häst i ett annat stall då? Antar att du har dom hemma nu? Förstår inte riktigt.
 
@Grazing
Köper först 2 små hästar med en förälder, köper en tredje ridhäst något år senare. Några månader efter det blir jag kontaktad av en nära vän som inte kan ha sin häst längre och hon ger den till mig. För att hon inte har hjärta att sälja. Hon kan inte ta tillbaka hästen nu.
Först sa jag nej, pratade med familjen och min syster ville gärna ha honom, hon älskade honom. Så hon fick honom. Sen har hon tröttnat då han lärt sig att hon har bråttom och inte är noggrann med hjälperna, så han låter bara bli att göra det hon vill, då går hon direkt vidare. Säger man till en extra gång gör han alltid allt.
Så nu vill hon inte ha honom för han är outbildad, pigg, stark och en gångartshäst. Tanken är att han ska ut på foder till en bekant, så friesern kan ta den platsen. Vi har hästarna hemma i vårt stall, på lösdrift. Den hästen hon inte vill ha mår inte bra av att stå (han är inte dum på något sätt om han står länge, men han blir så uttråkad), så han måste ha någon som rider honom i stort sett varje dag.
Jag har ingenting emot att hon vill ha en ny häst :) Men just det här valet känns inte genomtänkt för fem öre..
 
@tolksele haha, ja, lite grann xP Jag har försökt med så mycket, och känner mig lite halvt desperat. Har pratat med bekanta hästfolk, och alla säger att det här är helt galet.. Men tyvärr verkar det inte gå att påverka familjen i det här valet. Känns verkligen inte alls bra i magen.
 
Men mina föräldrar älskar friesrar. Och nu får dom möjlighet att köpa en till ett hyggligt, men ack ändå för dyrt, pris. Säger bara att jag ändå inte rider hästen och därför inte har något med valet att göra, det påverkar inte mig.
Men, alltså..jag förstår inte hur dina föräldrar tänker där, dom älskar friesrar, dom kan väl ta hand om den då? Det är ju dom som vill ha den? Du har väl allt med det att göra då du sköter om allihop?

Jag tycker ändå du ska strunta i familjen där, hyr in dig i ett annat stall och sköt om din egen häst så får dom sköta sig själva. Flytta så fort det går.
 
@Grazing Ja, jag undrar det jag också. Men något gör dom ju, för det funkar. Vi har tittat på 2 hästar. En jättetrevlig korsning som nästintill gjorde piaff för den tyckte det var så roligt att arbeta. Och så den här friesern. Min syster står ju och säger att hon vill ha den här friesern, barabara den och ingen annan, då är hon hellre utan.

Jag håller på att ta körkort, det är ett måste om jag ska ha hästen någon annanstans. Hatar på mig själv för att jag inte tagit det tidigare, men då läste jag på universitetet. Så det är antingen sköta alla hästarna eller inte ha några hästar alls, tills jag fått körkortet.
 
Men tyvärr verkar det inte gå att påverka familjen i det här valet. Känns verkligen inte alls bra i magen.
Ok, men vilka bitar av det här KAN du påverka?

Bestäm dig för vad som är dina viktigaste punkter och diskutera med familjen om det. Dela upp ansvaret mellan er hur ni ska sköta hästarna, så det blir tydligt. Sluta täcka upp för systern - se till att hon gör nåt i gengäld när hon behöver hjälp med sina sysslor. Det ska kännas ok för dig också.

Sen vad gäller systerns ridning, bensprattel etc... Ibland går det att påverka ryttaren, men ibland behövs det att ekipaget kör huvudet i väggen (dvs stöter på problem de inte kan lösa på egen hand) för att kunna se och vara öppen för förändring. Så ibland är bästa sättet att vänta.
 
Jag håller på att ta körkort, det är ett måste om jag ska ha hästen någon annanstans. Hatar på mig själv för att jag inte tagit det tidigare, men då läste jag på universitetet. Så det är antingen sköta alla hästarna eller inte ha några hästar alls, tills jag fått körkortet.
Men förhoppningsvis så tar du körkortet inom en väldigt snar framtid, vilket gör att du flyttar inom en förhoppningsvis väldigt snar framtid. Vad har dina föräldrar tänkt då? Det handlar ju ändå om en relativt kort period, har dom inte någon framförhållning alls?
 
Tycker du ska sluta att lägga energi på det din syster inte gör och vilken häst hon vill ha och lägg den energin på att ta körkort så du har det i handen så fort som möjligt och kommer där ifrån.

Låter som det ända alternativet du har för tillfället.
 
Strunta i vad din syster har för häst eller hur hon rider eller inte hjälper till. Se det som att det råkar stå en extra häst i lösdriften bara, du måste väl ändå vattna din egen häst? Sluta lägg energi där du inte får något tillbaka.

Fokusera på dig själv, på din utveckling, på din ridning, på ditt förhållande till din häst. På det du tycker är roligt i stallet och med hästar.

Finns ju ingen poäng med att oroa/sura över andra människors livsval? Eller försöka ändra på dom?

Bry dig om det du kan påverka här och nu, det vill säga din inställning och hur du väljer att hantera motgångar.
 
Helt hysteriskt ju...
Det är dina föräldrar som har ansvaret för din syster och hennes val om hon är minderårig
Du verkar inte kunna påverka någon i din familj alls, ni tycks ha en dålig kommunikation
Så strunta i vad din syster och föräldrar väljer att göra.
Rid din egen häst och ha kul med den
Din syster måste få göra sina egna misstag.
 
Tack så mycket för era svar! Det kändes bra att läsa vad andra tänker när man själv blir så låst :)
Just nu kan jag inte flytta pga olika anledningar. Jag hoppas dock att det inte ska behöva gå till att jag flyttar min häst - det är så tråkigt att vara osams.
Och jag vet att jag bryr mig för mycket och kanske egentligen inte har så mycket med det här att göra. Men det är ganska frustrerande att vara i ett stall varje dag och jämt behöva städa, fixa och påminna andra. Ser det inte som ett problem att gr hästarna vatten jämt, men när någon har lovat att göra det, eller någon är där men inte bryr sig om att vattna dom. Så känns det ganska tråkigt ibland. Man ska hjälpas åt tycker jag :)

Och jag är orolig för både syster och häst, det känns inte bra att bara låta dom göra misstag själva och lära sig av dom. Hästar är stora djur och det har hänt en del med den här hästen nu, som tur var slutade inget allvarligt. Men en mer outbildad häst som är större och svårare - det gör mig faktiskt orolig. Vill ha den lite mer kunnig, haha ;)
Jag hoppas att ni förstår lite av oron som växte fram, behövde fler åsikter och vinklar.
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 347
Senast: animalasia
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 029
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
26
· Visningar
2 283
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
599
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp