ett litet dilemma.. lågt i tak..

Linnea123

Trådstartare
Hej!

Vet att det finns många trådar kring detta. Men.. jag har ett litet dilemma.
Vi flyttade till vår gård nyss och har en hel del att renovera. Först och främst såklart vårt eget boende. Men det finns stall samt en lösdrift. Dock är stallet ca 15cm för lite i takhöjd, dvs lägsta balken.
Självklart är vi inte dummare än att vi köper denna gård med planen att bygga om. Ritningar och kalkyler sitter vi med till nya stallet. MEN det ska inte göras före i vår. OCH jag har 4 hästar hemma som jag skulle behöva få ut distriktsveterinären för vaccinering och div koll...
Har ingen hästbuss och kan därför inte ta alla till klinik..

Så mitt dilemma är alltså, vad sker om distriktarna kommer in i mitt stall och ser att det är 15cm för lågt i tak ?
Hästarna går på lösdrift men de är inne när vi pysslar och ibland får äta i boxarna...

För att förtydliga, Ja ett nytt stall är på g men sätts i verk i vårdagarna!
 
Hej!

Vet att det finns många trådar kring detta. Men.. jag har ett litet dilemma.
Vi flyttade till vår gård nyss och har en hel del att renovera. Först och främst såklart vårt eget boende. Men det finns stall samt en lösdrift. Dock är stallet ca 15cm för lite i takhöjd, dvs lägsta balken.
Självklart är vi inte dummare än att vi köper denna gård med planen att bygga om. Ritningar och kalkyler sitter vi med till nya stallet. MEN det ska inte göras före i vår. OCH jag har 4 hästar hemma som jag skulle behöva få ut distriktsveterinären för vaccinering och div koll...
Har ingen hästbuss och kan därför inte ta alla till klinik..

Så mitt dilemma är alltså, vad sker om distriktarna kommer in i mitt stall och ser att det är 15cm för lågt i tak ?
Hästarna går på lösdrift men de är inne när vi pysslar och ibland får äta i boxarna...

För att förtydliga, Ja ett nytt stall är på g men sätts i verk i vårdagarna!

OM distriktarn ens märker att det är för lågt, så anmäler väl personen till länsstyrelsen (eller vilka det nu är som har koll nuförtiden) och dom kommer ut och kontrollerar. Men då du har hästarna på lösdrift och hästarna inte är i stallet mer än då dom pysslas så tror jag (och hoppas) att dom har överseende, speciellt då nytt stall är planerat.
 
Jag tror det också. Och det är förutsatt både att distriktaren både ser att det är lågt i tak och att hen blir så pass upprörd över det, att hen trots att hen säkert får höra att nytt stall är på G, ändå väljer att anmäla. Ha du dina hästar där i lugn och ro, säger jag.
 
Hej!

Vet att det finns många trådar kring detta. Men.. jag har ett litet dilemma.
Vi flyttade till vår gård nyss och har en hel del att renovera. Först och främst såklart vårt eget boende. Men det finns stall samt en lösdrift. Dock är stallet ca 15cm för lite i takhöjd, dvs lägsta balken.
Självklart är vi inte dummare än att vi köper denna gård med planen att bygga om. Ritningar och kalkyler sitter vi med till nya stallet. MEN det ska inte göras före i vår. OCH jag har 4 hästar hemma som jag skulle behöva få ut distriktsveterinären för vaccinering och div koll...
Har ingen hästbuss och kan därför inte ta alla till klinik..

Så mitt dilemma är alltså, vad sker om distriktarna kommer in i mitt stall och ser att det är 15cm för lågt i tak ?
Hästarna går på lösdrift men de är inne när vi pysslar och ibland får äta i boxarna...

För att förtydliga, Ja ett nytt stall är på g men sätts i verk i vårdagarna!

Troligtvis de enda som skulle reagera är isf länsstyrelsen själv om de kom förbi.

Den skillnaden är liten om man jämför skräckexempel och det är mååånga stall som inte har godkända mått. Dessa får bara anmärkningar om de åker på en annan kontroll i regel, att någon anmält tex och man plockar fram tumstock..mäter hästar och mäter tak, utrymmen etc om det inte syns tydligt att hästarna slår i taket eller det är en stor risk för det, att de inte kan vända i utrymmen osv.

Risken att man ens får anmärkning eller att någon någonsin kollar är liten därav , men för att vara på det torra bör man se till att det är godkända mått och man ska ju givetvis ha det, men är det under en kort period och som här när hästarna vistas där högst tillfälligt och ni ska bygga om kan man nog se genom fingrarna ifall övrig djurhållning är klanderfri.

Så veterinär lär inte anmärka, de anmäler typ om misstanke finns om vanskötsel och det är uppenbar fara för hästens hälsa
 
Senast ändrad:
Jag har en liknande situation, mitt stall är ca 10 cm för låg i taket. Mina hästar går på lösdrift men tas in i stallet när hovslagare eller veterinär kommer.

Ingen har sagt något om takhöjden (eller att en box är 0,1 kvm för liten) ;) men så har jag varit tydlig med att nytt stall är på gång samt att hästarna inte står där mer än någon timme/månad.
 
Jag har haft distriktarna ute innan vi byggde om stallet och således hade ca 10cm för lågt i tak men de sa ingenting alls.
 
Stod i ett stall där det bara var 3 cm för lågt i tak i stallgången, dom fick inte ha hästarna där överhuvudtaget så stallet fick lägga ner sin verksamhet. Så noga är dom iallafall, sen är kanske vissa lite snällare än andra.

Men att distriktarna skulle bry sig om hur hästen är uppstallad eller hur stallet ser ut har jag aldrig vart med om.
 
Tror inte veternären bryr sig om det. Tror det hade varit en "farlig" väg för dem att gå om folk som inte hade det tipptopp slutade ta ut veternär av risk för att bli anmälda för smågrejer. Det får nog handla om ganska enorma brister i så fall. Gissar jag.
 
Hej!

Vet att det finns många trådar kring detta. Men.. jag har ett litet dilemma.
Vi flyttade till vår gård nyss och har en hel del att renovera. Först och främst såklart vårt eget boende. Men det finns stall samt en lösdrift. Dock är stallet ca 15cm för lite i takhöjd, dvs lägsta balken.
Självklart är vi inte dummare än att vi köper denna gård med planen att bygga om. Ritningar och kalkyler sitter vi med till nya stallet. MEN det ska inte göras före i vår. OCH jag har 4 hästar hemma som jag skulle behöva få ut distriktsveterinären för vaccinering och div koll...
Har ingen hästbuss och kan därför inte ta alla till klinik..

Så mitt dilemma är alltså, vad sker om distriktarna kommer in i mitt stall och ser att det är 15cm för lågt i tak ?
Hästarna går på lösdrift men de är inne när vi pysslar och ibland får äta i boxarna...

För att förtydliga, Ja ett nytt stall är på g men sätts i verk i vårdagarna!
Visst, veterinärer har anmälningsplikt, men inte på den nivån av djurskydd. Jag har väldigt svårt att tro att distriktaren skulle lägg ner tid på det faktiskt!
 
Har själv ett stall med för lågt i tak och för små box dörrar ingen veterinär har kommenterat det.

När länsstyrelsen var ute så godkänd dom stallet oxå trots bristerna då bara boxarna används vid oväder (Gudrun, Tom liknande) och box vila och att jag ej bedriver verksamhet i stallet.
 

Liknande trådar

Anläggning Någon som har erfarenheter av liknande dilemma? Jag vet var jag hittar alla bestämmelser, men har inte hittat svar på just denna fråga...
2
Svar
24
· Visningar
4 038
Senast: Mooch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 10
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp