Ett torftigt problem

spinxx

Trådstartare
Scenario: Privat mindre stall med några inackorderingar utöver stallägarens egna hästar. 4 balar torv per månad ingår i stallhyran. Torven levereras på pall varifrån hyresgästerna själva skall ta en bal vid behov och manuellt kryssa detta i en lista för varje månad.
Det händer att vissa av hyresgästerna ibland glömmer att kryssa i att de tagit en bal, det händer också att stallägaren noterar att det är nytorvat och därför kryssar i listan å hyresgästens vägnar.
Det händer också att hyresgästerna inte har användning för inkluderat antal balar en månad, i detta fall "brinner" innevarande balar inne och de har då inte rätt att ta en extra bal t.ex. månaden därpå.

Problem: Stallägaren anklagar hyresgästerna för stort svinn i torvväg, alltså att det försvinner mer torv än vad det betalas för. Hyresgästerna anklagar stallägaren för att ta betalt för balar som brinner inne alltså att de inte får ta så mycket torv som de betalar för.

Lösning?

Jag är alltså ute efter tips på hur man administrerar detta på ett sätt som minimerar risken för någon att anklaga någon för något. Stallägaren skall inte behöva lita på att hyresgästerna skall fylla i en lista manuellt och hyresgästerna skall inte behöva känna att de snuvas på de balar som ingår i deras hyra.

Hit me!
 
Scenario: Privat mindre stall med några inackorderingar utöver stallägarens egna hästar. 4 balar torv per månad ingår i stallhyran. Torven levereras på pall varifrån hyresgästerna själva skall ta en bal vid behov och manuellt kryssa detta i en lista för varje månad.
Det händer att vissa av hyresgästerna ibland glömmer att kryssa i att de tagit en bal, det händer också att stallägaren noterar att det är nytorvat och därför kryssar i listan å hyresgästens vägnar.
Det händer också att hyresgästerna inte har användning för inkluderat antal balar en månad, i detta fall "brinner" innevarande balar inne och de har då inte rätt att ta en extra bal t.ex. månaden därpå.

Problem: Stallägaren anklagar hyresgästerna för stort svinn i torvväg, alltså att det försvinner mer torv än vad det betalas för. Hyresgästerna anklagar stallägaren för att ta betalt för balar som brinner inne alltså att de inte får ta så mycket torv som de betalar för.

Lösning?

Jag är alltså ute efter tips på hur man administrerar detta på ett sätt som minimerar risken för någon att anklaga någon för något. Stallägaren skall inte behöva lita på att hyresgästerna skall fylla i en lista manuellt och hyresgästerna skall inte behöva känna att de snuvas på de balar som ingår i deras hyra.

Hit me!

Går det inte att alla tar sina balar i början på månaden?
Är det bara några inackorderingar kanske ni kan gör en stapel per inackorderad med 4 balar i början på varje månad? Så får alla sina balar och blir någon över får den vara kvar?
 
Ge alla boxar ett nummer, stallägaren staplar sedan upp nya balar varje månad för varje boxnummer. Enkelt och smidigt så kan var och en göra av med så mycket de behöver, eller spara utan att de "brinner inne". Och skriv då endast upp extra balar!
 
Går det inte att alla tar sina balar i början på månaden?
Är det bara några inackorderingar kanske ni kan gör en stapel per inackorderad med 4 balar i början på varje månad? Så får alla sina balar och blir någon över får den vara kvar?
Jag tror inte att man ska låta hyresgästerna ta sina balar, då blir det lätt att det glöms. Bättre att stallägaren tar det ansvaret att portionera ut balarna. Ge varje box en lastpall (numrerad) där en 4 numrerade balar läggs 1a varje månad.
 
Håller med föregående!

Och för hyresgästerna - släng in den sista balen oavsett om det behövs eller ej om man nu är orolig för att det brinner inne? Då finns en liten buffert i boxen till kommande månad.

Funkar säkert för de flesta men mitt sto äter färsk torv varav jag inte vill fylla på med för mycket åt gången. :)
 
Funkar säkert för de flesta men mitt sto äter färsk torv varav jag inte vill fylla på med för mycket åt gången. :)
Ok! Kan du inte ga din bal och förvara på lämpligt ställe då?
Så gjorde många i ett av mina tidigare stall. Kunde användas som buffert eller tex transporten.
 
Det är lite det vi tänkt på, men stallägaren kommer inte att engagera sig i att flytta balar. Däremot kan nog vi hyresgäster göra det för att ha "ryggen fri" så att säga.

Rent praktiskt alltså,
-En pall per inackordering
-Vi är på plats vid torvleverans
-Staplar upp rätt antal balar på vår egna pall

Vad händer när det levereras ojämnt antal balar, eller för "många balar"? Då kommer de att stå kvar på leveranspallen, varav stallägaren fortfarande kan hävda att det försvinner balar som ingen redovisar för?

Jag känner bara att jag vill kunna lägga fram ett förslag där alla känner att de vinner något :)
 
Ok! Kan du inte ga din bal och förvara på lämpligt ställe då?
Så gjorde många i ett av mina tidigare stall. Kunde användas som buffert eller tex transporten.

I dagsläget går inte det, eftersom stallägaren kryssar i att jag tagit en bal från aktuell månadsranson om det ligger ny torv i boxen. Hen struntar i om den nya torven jag lagt in är från en pall, eller om det är en bal jag sparat sedan tre månader tillbaka. Den dras från aktuell månad.
 
Det är lite det vi tänkt på, men stallägaren kommer inte att engagera sig i att flytta balar. Däremot kan nog vi hyresgäster göra det för att ha "ryggen fri" så att säga.

Rent praktiskt alltså,
-En pall per inackordering
-Vi är på plats vid torvleverans
-Staplar upp rätt antal balar på vår egna pall

Vad händer när det levereras ojämnt antal balar, eller för "många balar"? Då kommer de att stå kvar på leveranspallen, varav stallägaren fortfarande kan hävda att det försvinner balar som ingen redovisar för?

Jag känner bara att jag vill kunna lägga fram ett förslag där alla känner att de vinner något :)

Använder stallägaren ingen torv till sina hästar?
 
Scenario: Privat mindre stall med några inackorderingar utöver stallägarens egna hästar. 4 balar torv per månad ingår i stallhyran. Torven levereras på pall varifrån hyresgästerna själva skall ta en bal vid behov och manuellt kryssa detta i en lista för varje månad.
Det händer att vissa av hyresgästerna ibland glömmer att kryssa i att de tagit en bal, det händer också att stallägaren noterar att det är nytorvat och därför kryssar i listan å hyresgästens vägnar.
Det händer också att hyresgästerna inte har användning för inkluderat antal balar en månad, i detta fall "brinner" innevarande balar inne och de har då inte rätt att ta en extra bal t.ex. månaden därpå.

Problem: Stallägaren anklagar hyresgästerna för stort svinn i torvväg, alltså att det försvinner mer torv än vad det betalas för. Hyresgästerna anklagar stallägaren för att ta betalt för balar som brinner inne alltså att de inte får ta så mycket torv som de betalar för.

Lösning?

Jag är alltså ute efter tips på hur man administrerar detta på ett sätt som minimerar risken för någon att anklaga någon för något. Stallägaren skall inte behöva lita på att hyresgästerna skall fylla i en lista manuellt och hyresgästerna skall inte behöva känna att de snuvas på de balar som ingår i deras hyra.

Hit me!

Vi köper vårt strö själva, eller ja - gemensam beställning för hela stallet samtidigt, men var och en beställer så många pallar som man tror sig behöva. Sedan använder man hur man vill utan att någon lägger sig i.

I ert fall skulle man kunna göra så som någon annan skrev, dela upp det vid leverans så att man "har de man har" så att säga.
 
Använder stallägaren ingen torv till sina hästar?

Jo, det gör hen. De kryssar också i listan. Men jag antar tyvärr att hen inte är tillräckligt engagerad för att flytta/bygga nya torvpallar, utan i så fall hellre har det som det är just nu.
En lösning får inte innebära extra mycket tungt fysiskt jobb för denna person, då är den inte tillräckligt gynnsam.
 
Vi köper vårt strö själva, eller ja - gemensam beställning för hela stallet samtidigt, men var och en beställer så många pallar som man tror sig behöva. Sedan använder man hur man vill utan att någon lägger sig i.

I ert fall skulle man kunna göra så som någon annan skrev, dela upp det vid leverans så att man "har de man har" så att säga.

Jag tänker att det fortfarande är möjligt att ta balar från någon annans pall..
(försöker tänka som stallägaren här, för att hitta en lösning som gynnar alla)
 
I dagsläget går inte det, eftersom stallägaren kryssar i att jag tagit en bal från aktuell månadsranson om det ligger ny torv i boxen. Hen struntar i om den nya torven jag lagt in är från en pall, eller om det är en bal jag sparat sedan tre månader tillbaka. Den dras från aktuell månad.
Störigt, väldigt märkligt kontrollbeteende!
Låter som att alla behöver komma överens om ett system så att stallägaren slutar kontrollera boxarna..
 
Jag tänker att det fortfarande är möjligt att ta balar från någon annans pall..
(försöker tänka som stallägaren här, för att hitta en lösning som gynnar alla)
Om man har en egen pall så kommer det ju bli mer märkbart om det försvinner balar. Varje hyresgäst har ju förmodligen koll på hur många balar man har på sin pall, om det plötsligt är en bal borta så kan man med större säkerhet veta att någon tjuvar. Troligen blir det mindre tjuvande också om man stjäl från sina stallkamrater och inte bara tar en i mängden.

Egen pall dit stallägaren fördelar balarna låter som det bästa alternativet. Då kan man ju också spara balar om man vill och ska oavsett få sin påfyllning varje månad.
 
Jo, det gör hen. De kryssar också i listan. Men jag antar tyvärr att hen inte är tillräckligt engagerad för att flytta/bygga nya torvpallar, utan i så fall hellre har det som det är just nu.
En lösning får inte innebära extra mycket tungt fysiskt jobb för denna person, då är den inte tillräckligt gynnsam.

Jag tänker att om de balar som levereras staplas in som "stallägarens" och sen plockar man i början av varje månad ut 4 balar per inackorderad. Stallägarens balar skulle ju kunna ställas separat så att inackorderingarna inte har tillgång till dem om det är så jäkla kinkigt som det verkar vara?
 
Jag tänker att det fortfarande är möjligt att ta balar från någon annans pall..
(försöker tänka som stallägaren här, för att hitta en lösning som gynnar alla)

Klart att det är, men man utgår ju ifrån att folk inte snor från varandra. Som sagt, vi köper det strö vi beräknar att vi kommer behöva - sedan namnas pallarna och står ute i ett gemensamt utrymme.

Annars är väl lösningen att alla pallar är avskilda/inlåsta på nåt vis och att det är stallägaren som delar ut en bal vid behov och att man checkar av vid utlämning (eller då som andra skrivit - dela ut fyra balar/månad och ta betalt för dem direkt, och så får folk spara till nästa månad eller strö med allihop på en gång om de vill).
Jag tänker bara på det där att stallägaren på eget bevåg checkar av en bal på listan om det ser nystrött ut. Alltså - man kan ju ha varit in om typ Granngården och köpt en lös bal med, då vill man ju inte behöva betala för den en gång till liksom.
 
Jag tänker att om de balar som levereras staplas in som "stallägarens" och sen plockar man i början av varje månad ut 4 balar per inackorderad. Stallägarens balar skulle ju kunna ställas separat så att inackorderingarna inte har tillgång till dem om det är så jäkla kinkigt som det verkar vara?

Ja! Det är ett bra alternativ. Men stallägarens balar kan inte förvaras "utom räckhåll" för oss andra, så jag är rädd för att hen fortfarande skulle anklaga oss för att ta balar "från fel pall"... :meh:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
8 912
Senast: nullo-modo
·
Foder & Strö Hej! Ska eventuellt köpa eget hö till min ponny då jag betalar "för andra" i nuläget. Står dvs. i ett stall där fodret ingår, men min...
Svar
14
· Visningar
2 302
Senast: TinyWiny
·
W
Hästmänniskan Vet inte om den här är på rätt ställe men om den inte är de så vore de toppen om någon kunde flytta den? :) Hej. Behöver skriva av mig...
Svar
10
· Visningar
2 821
Senast: a1agnlju
·
D
Hästmänniskan Hej. Jag tänkte bara fråga er alla bukepersoner här inne. Jag står i ett stall där jag betalar en hyra för utsläpp/insläpp samt...
2
Svar
22
· Visningar
3 270

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp