Ett torftigt problem

Scenario: Privat mindre stall med några inackorderingar utöver stallägarens egna hästar. 4 balar torv per månad ingår i stallhyran. Torven levereras på pall varifrån hyresgästerna själva skall ta en bal vid behov och manuellt kryssa detta i en lista för varje månad.
Det händer att vissa av hyresgästerna ibland glömmer att kryssa i att de tagit en bal, det händer också att stallägaren noterar att det är nytorvat och därför kryssar i listan å hyresgästens vägnar.
Det händer också att hyresgästerna inte har användning för inkluderat antal balar en månad, i detta fall "brinner" innevarande balar inne och de har då inte rätt att ta en extra bal t.ex. månaden därpå.

Problem: Stallägaren anklagar hyresgästerna för stort svinn i torvväg, alltså att det försvinner mer torv än vad det betalas för. Hyresgästerna anklagar stallägaren för att ta betalt för balar som brinner inne alltså att de inte får ta så mycket torv som de betalar för.

Lösning?

Jag är alltså ute efter tips på hur man administrerar detta på ett sätt som minimerar risken för någon att anklaga någon för något. Stallägaren skall inte behöva lita på att hyresgästerna skall fylla i en lista manuellt och hyresgästerna skall inte behöva känna att de snuvas på de balar som ingår i deras hyra.

Hit me!

För det första, vilken otrevlig stallgare!

Lösning: Ge boxarna ett nummer som ni numrerar balarna med. Då har ju var box sina balar och inget brinner inne.
Använder Box 1 bara 3 balar i september finns det ju 5 stycken nr 1 att förfoga över i oktober.
 
Stod i ett stall där ägaren varje måndag delade ut ny bal. Om man inte tagit och använt sin bal under veckan, skrev hen veckonummer på balen o gav ingen veckan därpå, och hade då också en bok där hen drog av ej nyttjad bal. Där skrev man även upp om man tog en extra bal. Funkade men kräver ju också lite engagemang av ägaren. Gillade att balarna inte brann inne och det var inget tjafs.
 
Där jag har min häst betalar jag ett påslag för spån, får sex balar i månaden. Måndag morgon står en halv bal utanför min box, torsdag morgon en hel. Inget tjafs.

Nu har jag pausat spånet tillfälligt då jag inte behöver mer just nu, men då påslaget motsvarar priset för två balar i butik (stallägaren köper in jättemängder spån) så gör det ingen skillnad om jag låter ett par balar "brinna inne" varje månad.
 
I ett stall jag stod i var allt strö inlåst, så vi fick skriva upp på tavlan när vi ville ha en ny bal. Det vi inte använde brann inne
 
@spinxx vilket trist läge :(

Jag kan väl känna att stallägaren verkligen borde vara den som kommer med en uppstrukturering av rutiner om det är denne som tycker det inte funkar och förmedlar till sina inackar att det "misstänks svinn" :confused:

("Snäll formulering" - för jag läser det som att ni i princip blir anklagade för att sno balar ?)

Hos oss ingår 1 bal spån/vecka, men om man inte använder det på en månad brinner inget inne. Vi får köpa till balar när vi vill/behöver mer vilket vissa inkl jag behöver då hästen är grisig. Jag gör i regel av med 6 balar/månad jmf med de 4 balar som ingår i hyran.

Stallägaren är aldrig bekymrad över detta eller räknar nitiskt . Då är det ändå 15 hästar på anläggningen , men det funkar ändå . Ingen fuskar eller myglar... vi ger extra pengarna för extra balar när vi vill - själv brukar jag samla ihop 5 extra balar över en period då summan då blir jämn . Dvs jag betalar då det extra typ var 2,5 månad.

Har dock full förståelse för att de flesta nog vill ha bättre struktur på det hela så mitt eget scenario är en passus i sammanhanget och mest en reflektion på att det är skönt att bli litad på som insckorderad.

Summa summarum så som sagt tycker jag det är er stallägares ansvar utifrån upplevda problem från dennes sida, att isåfall ändra rutinen och lösa läget !
 
Senast ändrad:
Där jag står nu är det rätt ostrukturerat när det gäller ströet: stallägaren köper hem spånet, jag plockar en bal i veckan (det som ingår i stallhyran) och behöver jag extra så köper jag själv hem det. Aldrig varit något tjafs, men så är jag f.n. ensam som inackordering... ;)

I förra stallet jag hade häst i ingick inte det strö jag ville ha när jag flyttade in: halm ingick i hyran (fritt att använda, om en ville) men var och en köpte torv/spån/torvmix själv. Det var ett stort stall med många hästar, så det var lätt att få ihop stora mängder för en sambeställning. Stallägaren annonserade i förväg när nästa beställning var på gång och vad priset per pall strö var, och så fick de som ville haka på och beställa - det var hela pallar som gällde. Vid leverans ställdes pallarna på anvisad plats (gjordes av de som levererade, med truck), så var och en hade sin/sina pallar med strö att använda som en ville. Det funkade bra (fast jag tror allt att några balar försvann från mina.....), men det kräver ju en del utrymme även om pallarna kan stå ute.

Annars tycker jag att det som flera redan föreslagit, med antingen numrerade balar eller en lastpall per box där balarna som ingår i hyran ställs, låter bra. Det enda som helt löser problemet för stallägarens del (eliminerar risken för att någon "lånar" en bal mer än en ska) är väl dock att förvara stallägarens strö så att ingen av inackorderingarna kommer åt dem, och det kan ju vara lättare sagt än gjort...
 
Vår stallägare köper en massa pallar - kan det vara 20-25 st på en lastbil? Vi köper sen en pall som märks upp och ströar så myckt vi har lust med och sen köper vi en ny pall. Väldigt enkelt system.
 
Kan man inte bara göra det väldigt lätt för sig, genom att skriva hästens namn på fyra balar på pallen, sen får ni hästägare plocka isär och ställa era balar där det passar? Då blir det ju inget jättejobb för stallägaren :)
 
Har man extra utrymme eller inte så många hästar är det väl bara dör stallägare/personal att dra fram fyra balar per häst den första i varje månad, märka upp "brunte september" så får inackorderingarna ta själva därifrån? Lås in resten av torven om man nu oroar sig för att det stjäls balar.
 
Där jag står tog tydligen en del folk mer än de betalat för.
Så här är strö inlåst och man får hämta ut det av stallchefen. Antingen hämtar man ut allt sitt eller så beställer man dagen innan det behövs.
Är man inte där samtidigt lägger stallchef ut det man beställt märkt med hästens namn.
Tycker jag funkar bra.
 
Kan inte alla antingen köpa sina egna pallar, eller så beställer stallägaren varsin pall åt sina hyresgäster och räknar på att det går åt fyra i månaden.
Flyttar hästen efter två månader så ska det vara 4 balar kvar (om det är 12 på en pall).
Då vet stallägaren att hen måste få en ny leverans var 3:e månad.

(Behöver man fler så kan man kanske deala det mellan hyresgäster själva?)

Jag tycker att antingen får man ha sitt egna, eller så får det vara fritt. Det blir för svårt annars.
 
Jag har stått i 2 stall med olika lösningar.

I det ena delade stallägaren ut en ny bal på bestämda datum (1e, 10e och 20e varje månad) som ställdes utanför boxen. Där fick den stå tills hästägaren lade in den. Jag behövde inte alltid torv, men lade ändå in den i hörnet av boxen (utan plast såklart). Nu har jag en snäll häst som (oftast...) inte gräver runt i torv som inte är spridd i boxen. Torven ingick i hyran. Man kunde köpa till extra om man ville genom att säga till och de man eventuellt inte använde brann inte inne eftersom de ställdes vid ens box eller så kunde man flytta dom till valfritt ställe på gården och märka så alla visste vems det var.

I stall 2 ingick inte strö, men stallägaren köpte hem och förvarade och så kunde man skriva på tavlan att man behövde en bal som dagen efter ställdes vid ens box och sedan lades det på fakturan det antal balar man använt varje månad. Endast stallägaren hanterade ströet så det var aldrig några problem med stöder.

Båda lösningar fungerade mycket bra.
 
Vi har det som någon annan i tråden, det ingår fyra balar per månad och vid installning beställs flera pall strö. Sedan märks det upp med namn och månad, tex "Pålle september" på fyra balar, "Pålle oktober" på fyra balar etc. Resten är stallägarens och märks upp därefter. Dessa kan man köpa om man behöver en extra men då ber man om det och blir tilldelad.

Ett tag var det faktiskt folk som tog utan att säga till, då var stallägarens balar inlåsta efter det. Men det behövs inte längre.

Det kanske låter lite som att ts stallägare är lite "otrevlig" eller liknande men har man hyresgäster som upprepade gånger tar mer än de betalar för och inte säger till, oavsett om det är strö eller foder så blir man ju självklart jäkligt less. Oftast är det inte något högt påslag utan då står man där och betalar för någon annans häst, inte så kul kanske....
 
Jag tar i början av veckan ut tillräckligt många balar så att de som torvar själva kan hämta därifrån ganska smidigt. Har också en bal per Box och vecka. Behöver någon mer kan de köpa till.

Kan någon förklara "brinna inne" om man inte använt sin bal? Betyder det att den balen inte får användas sen? Förstår inte riktigt innebörden.
 
Jag tar i början av veckan ut tillräckligt många balar så att de som torvar själva kan hämta därifrån ganska smidigt. Har också en bal per Box och vecka. Behöver någon mer kan de köpa till.

Kan någon förklara "brinna inne" om man inte använt sin bal? Betyder det att den balen inte får användas sen? Förstår inte riktigt innebörden.

Ja precis, då kan man inte använda dem i efterhand. Så gör vi inte hos oss. Först tyckte jag det lät helt fel att göra så, sen började jag fundera och det är ju många gånger så man gör med grovfoder, så då kanske det inte är lika konstigt att man har den principen men strö också? Tex i hyran ingår hö upp till 15 kg per dag. Ger man då sin häst 10 kg så brinner ju fem kilo inne per dag? Det sparar man ju inte till månaden därpå..
 
Jag tar i början av veckan ut tillräckligt många balar så att de som torvar själva kan hämta därifrån ganska smidigt. Har också en bal per Box och vecka. Behöver någon mer kan de köpa till.

Kan någon förklara "brinna inne" om man inte använt sin bal? Betyder det att den balen inte får användas sen? Förstår inte riktigt innebörden.
Ja precis. Har du inte hämtat ut balen innan månaden är slut, så kan du inte använda den månaden därpå om du skulle behöva.
 
Ett alternativ skulle kunna vara fri tillgång på strö, och en stallhyra som täcker den kostnaden. Visserligen orättvist om de inackorderade har väldigt olika förbrukning, men man slipper tjafset om vilken bal som hör till vem.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
8 976
Senast: nullo-modo
·
Foder & Strö Hej! Ska eventuellt köpa eget hö till min ponny då jag betalar "för andra" i nuläget. Står dvs. i ett stall där fodret ingår, men min...
Svar
14
· Visningar
2 310
Senast: TinyWiny
·
W
Hästmänniskan Vet inte om den här är på rätt ställe men om den inte är de så vore de toppen om någon kunde flytta den? :) Hej. Behöver skriva av mig...
Svar
10
· Visningar
2 852
Senast: a1agnlju
·
D
Hästmänniskan Hej. Jag tänkte bara fråga er alla bukepersoner här inne. Jag står i ett stall där jag betalar en hyra för utsläpp/insläpp samt...
2
Svar
22
· Visningar
3 277

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp