Ev betäckning 2018, krångelsto?

Fiorano

Trådstartare
I år fick mitt sto en skada vilket gjorde att jag rätt sent på säsongen (mitten av juli) körde henne till hingst. Har aldrig sett brunst på henne, men tänkte att hon är väl en smygis. Hon sprutades direkt med pg, men reagerade inte alls på den. Hon stod på stationen i tre veckor, gick i hage bredvid hingsten men det blev aldrig riktig aktivitet i äggstockarna på henne. Som mest hade hon nåt ägg på 20 mm men sen stod de helt stilla. Veterinären där bedömde henne som om hon gått i "vinterdvala" redan. Så jag tog hem henne med tanken att sätta igång under hösten istället då prognosen på att skadan skulle läka ur var god.

Nu har skadan kommit i ett annat ljus och prognosen är inte särskilt god. Skadan är orsakad av yttre trauma så det är inget ärftligt. Det känns tyvärr mycket troligt att hon inte kommer att klara en igångsättning eller att tävla på den nivån hon tidigare var.

Frågan är hur hade ni tänkt med ett sånt här sto? Ställa på station där hon får gå nära hingst? Semin eller naturligt? Det är en ponny och de flesta hingstar står på naturligt, men jag hade alla gånger kunnat tänka mig att använda seminhingst istället, finns ju en hel del fina ridponnyhingstar bla. Det finns förstås viss ekonomisk aspekt i det hela eftersom jag på stationen hon stod i år fick betala per ul som gjordes istället för en fast stationsavgift. Misstänker att hon kommer att behöva kollas ganska mycket och med 700+moms/undersökning blir det snabbt en hel massa pengar.

Så hur bör jag tänka?
 
Jag hade valt semin och en bra station som inte kostar skjortan i uppstallning. Jag vet ju att du bor till så att du kanske inte kan köra fram och tillbax utan får lov att stalla upp.
 
Det är väldigt individuellt vad man kan och bör göra med varje sto men rent generellt så är en bra station/veterinär och en fertil hingst A och O, oavsett om du kör naturligt eller semin.

Med mitt krångelsto så började vi kolla tidigt i år, på första brunsten togs enbart baktprov för att kolla infektionsstatus.
Jag ägnade hela vintern och tidiga våren åt att försöka hitta den absolut säkraste hingsten fertilitetsmässigt sett till statistiken 2016. Valet föll på en mycket välanvänd hingst med hög dräktighetsprocent som visat sig fungera väl flera år i aveln, och som enbart går i avel och inte tävlar samtidigt.
Ju närmare hingsten står desto bättre naturligtvis, för att minska transporttiden, även om den inte är avgörande. Vissa hingstar funkar finfint på TAI, medan andra funkar absolut bäst på färsk semin.

Jag var även noga med de vanliga procedurerna med fällning, solljus, bra hull, försökte få henne så välmående och avslappnad som möjligt (lättstressad individ) inför säsongen. Där hon står finns tyvärr ingen hingst att tillgå för att kolla brunst men annars hade det varit ultimat.

Vid semineringarna har vi i största möjliga mån velat få in henne i naturlig brunst (dvs inte sprutat igång henne), vi har sköljt henne då hon har reagerat med vätska men även gett henne sammandragande för att motverka ovanstående.

Självklart är det en fördel om stoet kan stå på stationen där man kan göra en daglig översyn och övervaka hennes beteende, men alla individer trivs inte på station/borta utan vill gärna ha sina invanda rutiner. Jag tycker man får ta hänsyn till stoet i det fallet, vissa kör i skytteltrafik hela sommaren.

Jag hade inte gått med på att betala per UL på ett sto som du beskriver utan hade velat ha en fast stationsavgift, mitt sto har behövt kollas mååånga gånger.
Och framför allt som sagt så hade jag varit noga i mitt val av station, det är viktigt att kunna föra en öppen dialog med behandlande veterinär. Jag har själv varit väldigt drivande när det kommer till mina ston och diskuterat hingstar, hur vi ska gå till väga, eventuella behandlingar och en plan B.
 
@Masse Hon är född 2007-

@cirkus Vi har faktiskt en station här uppe, men jag vet inte hur skicklig seminveterinär de har. Upplevde det som att hon inte riktigt trivdes på stationen hon var i år och jag misstänker att det kan vara bidragande till att inget hände med henne. Det är en väldigt okomplicerad häst i mångt och mycket men hon är också ganska introvert och blir som "avstängd" när hon inte trivs.

@Fritidsryttare Ja en bra station är verkligen så himla viktigt! Måste kolla upp hemmastationen hur statistiken ser ut där. Ska jag använda rp-hingst på semin har jag spanat en del på tyska hingstar, men det är ju alltid lite extra spännande med utlandsskick. Annars får jag väl göra som alla andra och använda Canterbury (vilket troligen hade kunnat bli en riktig stjärna!), för att få dräktigt. Men grejen är väl att först få henne i brunst... Blev mycket förvånad när jag fick räkningen och det var debiterat/ul. Har aldrig varit med om det tidigare.
 
@Masse Hon är född 2007-

@cirkus Vi har faktiskt en station här uppe, men jag vet inte hur skicklig seminveterinär de har. Upplevde det som att hon inte riktigt trivdes på stationen hon var i år och jag misstänker att det kan vara bidragande till att inget hände med henne. Det är en väldigt okomplicerad häst i mångt och mycket men hon är också ganska introvert och blir som "avstängd" när hon inte trivs.

@Fritidsryttare Ja en bra station är verkligen så himla viktigt! Måste kolla upp hemmastationen hur statistiken ser ut där. Ska jag använda rp-hingst på semin har jag spanat en del på tyska hingstar, men det är ju alltid lite extra spännande med utlandsskick. Annars får jag väl göra som alla andra och använda Canterbury (vilket troligen hade kunnat bli en riktig stjärna!), för att få dräktigt. Men grejen är väl att först få henne i brunst... Blev mycket förvånad när jag fick räkningen och det var debiterat/ul. Har aldrig varit med om det tidigare.

Vet inte vilken station du syftar på, men den i Bjästa lyckades få kompisens tjugoåriga sto dräktig efter en massa försök. Mkt duktig veterinär där.
 
@Fiorano Canterbury är ett säkert kort. Självklart gör alla som de vill men med ett äldre (vet inte hur gammal din är) maiden-sto som gått gall en säsong som i mitt fall så valde jag att köra säkert säkert när det kom till hingst. Har du en skicklig och ärlig veterinär så kan du fråga stationen vilka hingstar som brukar funka för dem. Det är så sabla tråkigt att behöva byta hingst mitt i säsongen p.g.a kass sperma.

Nu trodde inte jag att just brunsterna skulle bli ett problem i mitt fall då hon ovulerade som en klocka förra året, men det dröjde ändå fram till juni innan min kom i brunst ordentligt trots att vi inte gjorde nåt mer än att ta baktprov, så nåt knas har det varit hos oss denna säsongen, men de lokala variationerna är stora.

Med det sagt behöver det inte bli krångligt för dig nästa år med brunsterna. Ston som är i tävlingskondition kan dessutom behöva lite tid för att varva ner och komma ner i "avels-mode", ungefär som med elitidrottare.

Angående faktureringen hade jag nog faktiskt ställt frågan varför de fakturerat per gång, det tror jag bara min station gör vid undantagsfall (ofta ston som betäcks naturligt eller där man misstänker sen kastning).
 
@Fiorano
Angående faktureringen hade jag nog faktiskt ställt frågan varför de fakturerat per gång, det tror jag bara min station gör vid undantagsfall (ofta ston som betäcks naturligt eller där man misstänker sen kastning).
Förmodligen för att det inte är en seminstation ponnyn varit hos, utan en vanlig ponnyhingstägare vars veterinär troligen tar betalt per gång hen kör dit.
Det är nog viss skillnad på det och på seminstationer som har en kontrakterad veterinär som dyker upp flera gånger/vecka.

@Fiorano Årets säsong har ju varit helt vrickad på många håll i landet, så kanske du inte behöver vara jätteorolig för framtiden. (har nyligen varit "spyhink" för en ponnyhingstägare i södra Sverige, som också haft en skitsäsong...)
Men, om det vore mitt sto så hade jag valt en station där det finns en hingst som kan stimulera fram en normal brunst. Inte nödvändigtvis så att hon betäcks med den hingsten, utan bara för att göra det "så naturligt som möjligt".
Min krångeltant blev bara dräktig en gång på fyra säsongers försök, den gången var hon hos ett proffs, på en station som hade en "lugn" ponnyhingst som teaser.
 
Såna där ston kan komma i brunst genom att man först ger dom en kur katt-p-piller, och när de fått en ordentligt gulkropp svarar de på pg.
Så en skapligt duktig semin-veterinär är vad du ska leta efter.
 
En vinter utan ridning kan hjälpa, mitt gamla sto brunstade aldrig när hon var i kondition utan man fick ställa av i god tid innan så hon han tappa kondition och bli lite mullig.
 
@France Tack för tips! Det ska jag komma ihåg :).

@jemeni Hon var redan ur kondition när hon kom till hingst och hade vilat i nästan två månader. Tjockare än hon var då får hon heller inte bli eftersom hon har haft fång. Hingsthållaren bedömde hullet som väldigt bra, så jag tror inte att det var där vårt problem låg.
 
@cirkus Ja vi får hoppas att det var så enkelt! Blir så brydd bara just för att jag aldrig sett något brunstbeteende alls på henne.
 
I år fick mitt sto en skada vilket gjorde att jag rätt sent på säsongen (mitten av juli) körde henne till hingst. Har aldrig sett brunst på henne, men tänkte att hon är väl en smygis. Hon sprutades direkt med pg, men reagerade inte alls på den. Hon stod på stationen i tre veckor, gick i hage bredvid hingsten men det blev aldrig riktig aktivitet i äggstockarna på henne. Som mest hade hon nåt ägg på 20 mm men sen stod de helt stilla. Veterinären där bedömde henne som om hon gått i "vinterdvala" redan. Så jag tog hem henne med tanken att sätta igång under hösten istället då prognosen på att skadan skulle läka ur var god.

Nu har skadan kommit i ett annat ljus och prognosen är inte särskilt god. Skadan är orsakad av yttre trauma så det är inget ärftligt. Det känns tyvärr mycket troligt att hon inte kommer att klara en igångsättning eller att tävla på den nivån hon tidigare var.

Frågan är hur hade ni tänkt med ett sånt här sto? Ställa på station där hon får gå nära hingst? Semin eller naturligt? Det är en ponny och de flesta hingstar står på naturligt, men jag hade alla gånger kunnat tänka mig att använda seminhingst istället, finns ju en hel del fina ridponnyhingstar bla. Det finns förstås viss ekonomisk aspekt i det hela eftersom jag på stationen hon stod i år fick betala per ul som gjordes istället för en fast stationsavgift. Misstänker att hon kommer att behöva kollas ganska mycket och med 700+moms/undersökning blir det snabbt en hel massa pengar.

Så hur bör jag tänka?

Jag hade samma problem med mitt sto när hon skulle betäckas, vi började dock tidigt på säsongen så hon hann bli dräktig tillslut ändå. Det hade inte gått med naturlig betäckning. Så jag skulle börja tidigt nästa år och med semin.
 

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
4 851
Senast: ginnies
·
M
Avel Jag undrar lite hur det går till när man ska betäcka ett sto. Jag har visserligen inget eget nu, men vill jättegärna göra det någon gång...
Svar
3
· Visningar
2 653
Senast: Molly80
·
Avel Jag har haft mitt sto på naturlig betäckning för första gången. Har tidigare betäckt henne per semin och då var ALLA kostnader specade...
Svar
5
· Visningar
1 566
Senast: CK
·
Avel Nu ska mitt sto snart iväg på ny betäckning. Då jag var kompisen och hämtade hennes sto på stationen igår så fick jag en chock när jag...
Svar
19
· Visningar
1 443
Senast: Zini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp