Ev tjuvbetäckning..

Illern

Trådstartare
Är så nervös så jag snart spricker... Veterinären kommer ut och kollar mitt sto på fredag och se om det gömmer sig en liten prins eller prinsessa där inne... Lång historia kort. Jag köpte en 2 åring den 8 februari 2014 som valack... jag hade veterinären ute på annat ärende och bad han då kolla på min 2åring som var väldigt liten (föräldrar på ca 165-175 han var 152) och då känner han på honom och konstaterar att det är en hingst som inte har släppt ner kulorna men var fullt könsmogen ändå.. detta var den 28 mars. Nu tillbaka till stoet, hon har varit väldigt mager hela sommaren och jag tycker inte hon har visat något intresse för 2åringen den tiden de gick tillsammans utan var mest elak mot honom. men sen skadade hon sig i augusti och vi var med henne till vet och vägde henne i samband med detta (420kg) hon blev behandlad för sin skada och började lägga på sig väldigt mycket. så nu står jag här i slutet av november med mitt lilla sto på ca 550kg...

Hon kollar väldigt mycket på sin mage, har blivit väldigt sur och reserverad i boxen men jättemysig i gången. Svullen framför juvrena och jag har fått för mig att hennes mage rör sig annorlunda..(betydligt mer än tidigare och så spänner hon den spec vid mat och vatten intag.

lägger in bilder i komentarer.. Så vad tror ni ?? dräktig eller bara tjock ? :)
 
photo.php
 
fick inte upp bilderna här så jag länkade.. Dubbelbilden är det ca 3 veckor imellan vänster och höger.. de andra är tagna idag
 
Jag fattar inte riktigt, gick hon ihop med hingsten hela sommaren eller bara tills du insåg att han var hingst? Var han skuren när de gick ihop i somras?
 
de gick ihop från 8 februari tills den 28 mars då han konstaterade att han var en hingst ;) då fick han åka till ett lösdrift men andra hingstungar ;))
 
Jag tänkte väl att det var så, men blev lite förvirrad.

Det är svårt att säga utifrån bilder på ett sto som man inte känner. Mitt egna gammelsto såg väldigt dräktig ut en period härom året, jag blev nästan orolig fast jag visste att hon inte kommit i närheten av någon hingst.
När mitt sto har varit så långt gånget som ditt borde vara nu om hon är dräktig har jag sett magen ändra form då fostret har legat på ena eller andra sidan.
 
kan inlägga att hon är 8 år och fram tills skadan varit i tävlingskontid och lite i tunnaste lagret (svårt att lägga på sig). Är en väldigt sportig modell av häst :)
 
Jag köpte en 2 åring den 8 februari 2014 som valack... jag hade veterinären ute på annat ärende och bad han då kolla på min 2åring som var väldigt liten (föräldrar på ca 165-175 han var 152) och då känner han på honom och konstaterar att det är en hingst som inte har släppt ner kulorna men var fullt könsmogen :)
Vad säger säljaren? Hen är ju lite skyldig till att du står i situationen med ett eventuellt föl.
 
Importerade honom själv från Holland, de erbjöd sig att köpa tillbaka honom när jag pratade med dem men det var inget alternativ för mig..
 
Importerade honom själv från Holland, de erbjöd sig att köpa tillbaka honom när jag pratade med dem men det var inget alternativ för mig..
Nu är det inget alternativ men varför sprutade du inte henne då, när det upptäcktes att hon gått med en hingst i drygt en månad?
 
Fast, faktum är att man kunde sprutat stoet i våras och framkallat ny brunst som säkerhet om man absolut inte ville riskera dräktighet. Med tanke på att de faktiskt gick ihop en period.
 
För att min veterinär inte trodde att det fanns en chans att hon skulle tagit sig om han hade varit på henne då hon ligger väldigt högt i stress och var mitt inne i en tävlingssesång han tyckte det var bättre att avvakta och se. Har inte visat några tecken på dräktigt förns nu
 
Jag tror hon är dräktig, bara en gissning. När du även säger att hästen har inte lägger på sig allt förmycket annars verkade det konstigt att ditt sto helt plötsligt går upp i vikt så pass. Sedan ser det ut som en liten "gravmage". Skulle ju ultraljudad henne så snabbt som möjligt så du kan öka foderstat osv för både din häst och fölis mående.
 
Hon ska som sagt kollas imorgon :) Hon har fritillgång på foder redan nu :)
Ok det är ju bra. Tänkte även på tillskott. Om hon ska stå på box ska du kolla måtten så det är tillräckligt stort osv. Massa att tänka på för att dom ska må bra. Fast du har säkert läst på.
Uppdatera imorgon, spännande. :):)
 

Liknande trådar

Avel Hejsan! Jag börjar få misstankar om att mitt sto kan vara betäkt, jag har en snart 3 åring som vi ägt i 10 månader och hennes mage är...
Svar
14
· Visningar
4 108
Senast: animalasia
·
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 220
Senast: Unafraid
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
5 947
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 476
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp