Excel - igen

nyttnick

Trådstartare
Nu sitter jag igen och jobbar med något som stör mig att jag inte hittar en smidig lösning på.

Jag har en lång rad personnummer och organisationsnummer i formen XXXXXXXXxxxx, ett personnummer per cell i en kolumn. Dessa ska läsas in i ett system som bara tar emot dem som XXXXXXXX-xxxx, dvs med bindestreck innan de fyra sista.

Kan man på något enkelt sätt ge excel ett kommando som sätter in bindestrecket på rätt plats för alla cellerna samtidigt?
 
Högerklicka på kolumnen, välj "formatera celler" och sen "Special"
Där väljer du personnummer så ska det bli ett bindestreck på rätt ställe (blev i alla fall det när jag testade)
 
Högerklicka på kolumnen, välj "formatera celler" och sen "Special"
Där väljer du personnummer så ska det bli ett bindestreck på rätt ställe (blev i alla fall det när jag testade)
Det funkar inte, för den visar bara cellen som ett personnummer, men klickar du på cellen så ser du att det saknas ett bindestreck ändå. Det reella bindestrecket krävs för att systemet ska kunna läsa in filen.
 
Ok, då är det nog bara gammalt hederligt arbete med att lägga in ett bindestreck manuellt som gäller tyvärr
 
Jag skulle ha gjort såhär: om du har personnumrena i kolumn A, så lägger du in följande formel på första raden i kolumn B: =LEFT(A1;8) & "-" & RIGHT(A1;4)
och drar sedan i den lilla svarta fyrkanten i nedre högra hörnet av cellen med formeln i ner över resterande celler i kolumnen, för att kopiera ner formeln i alla celler under.
Sedan kopierar du kolumn B och väljer att klistra in enbart värdena i kolumn C. Då har du personnumrena i rätt format i kolumn C.
 
Jag skulle ha gjort såhär: om du har personnumrena i kolumn A, så lägger du in följande formel på första raden i kolumn B: =LEFT(A1;8) & "-" & RIGHT(A1;4)
och drar sedan i den lilla svarta fyrkanten i nedre högra hörnet av cellen med formeln i ner över resterande celler i kolumnen, för att kopiera ner formeln i alla celler under.
Sedan kopierar du kolumn B och väljer att klistra in enbart värdena i kolumn C. Då har du personnumrena i rätt format i kolumn C.
Okej, jag tror jag förstår. Men då förutsätter det förstås att alla har personnummer. Jag har en del organisationsnummer som är 2 siffror kortare, men å andra sidan är de inte så många att de blir jobbiga att fixa till. Ska testa detta! Tack :)
 
Jag skulle ha gjort såhär: om du har personnumrena i kolumn A, så lägger du in följande formel på första raden i kolumn B: =LEFT(A1;8) & "-" & RIGHT(A1;4)
och drar sedan i den lilla svarta fyrkanten i nedre högra hörnet av cellen med formeln i ner över resterande celler i kolumnen, för att kopiera ner formeln i alla celler under.
Sedan kopierar du kolumn B och väljer att klistra in enbart värdena i kolumn C. Då har du personnumrena i rätt format i kolumn C.
Ska allt sitta ihop eller ska det vara mellanslag någonstans? För jag får bara upp #NAMN?
 
Ska allt sitta ihop eller ska det vara mellanslag någonstans? För jag får bara upp #NAMN?
För mig spelar det ingen roll om det sitter ihop eller är mellanslag i formeln. Det viktiga är att den pekar mot rätt cell där du har personnumret, dvs att du ersätter "A1" i formeln med det cellnummer där du har personnumret. Eventuellt så kanske du behöver översätta kommandona och skriva VÄNSTER istället för LEFT och HÖGER istället för RIGHT om din excel pratar svenska... :)
 
För mig spelar det ingen roll om det sitter ihop eller är mellanslag i formeln. Det viktiga är att den pekar mot rätt cell där du har personnumret, dvs att du ersätter "A1" i formeln med det cellnummer där du har personnumret. Eventuellt så kanske du behöver översätta kommandona och skriva VÄNSTER istället för LEFT och HÖGER istället för RIGHT om din excel pratar svenska... :)
:o:angel: Tack :up:
 

Liknande trådar

Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 093
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 228
Senast: Calmiche
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 207
Senast: Crossline
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
35 841
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp