MissFideli

Trådstartare
Detta med att klia av sig manen har jag alltid förknippat med islänningar och möjligtvis importer. Men min syster berättade att dom haft en travare som kliade upp stora sår.
Är det vanligare med exem på andra hästraser numera? Vad är det egentligen, sol eller knott? Eller båda?

Om en häst kliat bort typ all man eller nått som 1-2-åring, betyder det att den kommer fortsätta med det?
 
Sk sommareksem har funnits länge på andra raser än Islandshäst, russ, nordsvensk har samt shettis har även samma problem.

När det kommer till andra raser så verkar importer av lättare ädlare raser drabbas, men självklart även friser och som du själv nämner islandshäst.

Om hästen kliar sig som 1-2 år behöver ju inte betyda att den har eksem, men man bör vara uppmärksam och kanske skydda den mot insekter och dyl.
 
Kanske beroende på det ökade sockerintaget?
Jag vet flera människor med eksem som blir värre om de tex äter godis..

Jag tror inte att det är så enkelt, tittar man på Islandshästen så borde de ha eksem drabbas av eksem redan på Island och det är mycket få individer som kliar sig där. Jag ser att det kan ske om det är mycket varmt, men sällan annars. Det gräset och fodret går inte av för hackor.

Vad jag däremot skulle kunna tänka mig som en gångbar teori, är balansen mellan grovfoder och kraftfoder och att den blir felaktig och genom det sockerintaget skulle det vara möjligt att eksem kan starta.
 
Jag tror inte att det är så enkelt, tittar man på Islandshästen så borde de ha eksem drabbas av eksem redan på Island och det är mycket få individer som kliar sig där. Jag ser att det kan ske om det är mycket varmt, men sällan annars. Det gräset och fodret går inte av för hackor.

Vad jag däremot skulle kunna tänka mig som en gångbar teori, är balansen mellan grovfoder och kraftfoder och att den blir felaktig och genom det sockerintaget skulle det vara möjligt att eksem kan starta.
Nu har jag bara varit på island en gång, i april. Men som det blåste där så tänker jag att det inte kan vara särskilt mycket insekter som blir kvar kring hästarna normalt sett.
De har ju inte lövskog som vi har heller, här hemma märker man ju stor skillnad på hur eksemhästarna mår beroende på var de bor.
Så det måste säkert vara en kombo.
 
Kanske beroende på det ökade sockerintaget?
Jag vet flera människor med eksem som blir värre om de tex äter godis..

Alla teorier är nog lika bra/dåliga. Tydligen ökar alla immunrelaterade sjukdomar hos häst, inte bara eksem alltså utan alla allergier osv.

Går det åt samma håll hos människa måntro?

Däremot så de flesta allergiska reaktioner blir sämre om magen är i obalans, gäller både djur och människa. Så på så vis kanske för mycket socker spelar in. Jag tror inte det är så enkelt då förutom importer från Island så visar sig eksem oftast när hästen är väldigt ung. En sockerkoppling borde göra det blir fler och fler ju äldre de är.

Jag tror på arv och avel som stor faktor jag. Gendisposition helt enkelt.
 
Alla teorier är nog lika bra/dåliga. Tydligen ökar alla immunrelaterade sjukdomar hos häst, inte bara eksem alltså utan alla allergier osv.

Går det åt samma håll hos människa måntro?
Det tror jag. Verkar ju som så på hund med.
Alla konserveringsmedel kanske, eller bekämpningsmedel av olika slag? (hästar får väl säkert i sig en del i kraftfoder osv)
 
Nu har jag bara varit på island en gång, i april. Men som det blåste där så tänker jag att det inte kan vara särskilt mycket insekter som blir kvar kring hästarna normalt sett.
De har ju inte lövskog som vi har heller, här hemma märker man ju stor skillnad på hur eksemhästarna mår beroende på var de bor.
Så det måste säkert vara en kombo.

Sanningen är att de inte har några bitande insekter på Island som vi har i Sverige, alltså svidknott bl a som man i studier konstaterat vara den direkta orsaken till eksem på Islandshästen. Långt över 70 % påvisade reaktioner på just knott.
 
Jag har stött på en handfull kallblod (bl.a. tinker, nordsvensk) med sommarexem, och har förstått det som att det inte är ovanligt bland kallblodsraser generellt. I stallet där hästen bor för närvarande står en new forest med exem. Samtliga är/har varit allergiska mot knott i första hand.
En bekants paintkorsning är känslig mot solen (inte regelrätt exem dock), eller var iaf i yngre dagar (jag har inte träffat hästen på ca fem år).
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 590
Senast: alazzi
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 373
Senast: AlmostEasy
·
Hästvård I höstas bröt knottallergi ut på min häst. En kraftig sådan. Tidigare har vi bott på en blåsig slätt utan knott och därav har vi inte...
2
Svar
35
· Visningar
3 611
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
18 816
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp