Export av häst till Norge

Tusse

Trådstartare
Hej! Jag ska ev exportera ett halvblod till Norge, och skulle behöva förstå vad som behövs pappersmässigt. Jag får olika svar överallt...

Köparen hämtar hästen på svenska sidan, och tar hästen genom tullen - dvs hon hanterar tullen, inte något transportföretag.

Så här har jag förstått:
* jag fakturerar utan moms. Köparen kommer betala norsk moms, och sedan sända mig papper på detta för min redovisning
* jag behöver inte fylla i några tull-/exportpapper, hon hanterar det
* veterinärbesiktning max 48 timmar innan
* passet, kvitto på att hästen är betald, veterinärintyg följer med hästen och hon visar det i tullen

Behöver jag verkligen inte fylla i några exportpapper?

Mycket tacksam för alla tips!
Mvh Erika
 
Om hon sköter allt och du är registrerad för moms, så behöver du bara skriva en exportfaktura som du själv skriver. På den fakturan ska du då också ange vilka INCO-termer som gäller d v s vad som ingår i priset på hästen. https://sv.wikipedia.org/wiki/Incoterm I ditt fall tror jag att det bör bli EXW, vilket innebär att köparen hämtar hästen hos dig själv står för transport och försäkring.
Det köparen behöver för att både exportera från Sverige och importera till Norge, vilket man gör på samma gång när det gäller Norge. Är veterinärintyget, ID-handling (pass) och faktura/kvitto.
Köparen kommer sedan att få betala ev norsk tull och norsk moms. Du ska sedan ha antingen bevis på att hästen exporterats ut ur Sverige eller att den har importerats in till Norge till din bokföring.

Svårare än så är det inte i det här fallet.
 
Tack! Jag har skaffat ett EORI-nummer, men vet inte vad jag behöver det till... kontaktar KGH imorgon, och ser om de kan hjälpa! Många tack!
 
Jag vet inte heller vad du behöver det till men vet efter att ha exporterat till Norge att man måste ha ett ;). Det är SVÅRT att få bra svar av tullen tyvärr.

Men jag minns inte att det var nåt mer än det + det du skrivit ovan.
 
Om hon sköter allt och du är registrerad för moms, så behöver du bara skriva en exportfaktura som du själv skriver. På den fakturan ska du då också ange vilka INCO-termer som gäller d v s vad som ingår i priset på hästen. https://sv.wikipedia.org/wiki/Incoterm I ditt fall tror jag att det bör bli EXW, vilket innebär att köparen hämtar hästen hos dig själv står för transport och försäkring.
Det köparen behöver för att både exportera från Sverige och importera till Norge, vilket man gör på samma gång när det gäller Norge. Är veterinärintyget, ID-handling (pass) och faktura/kvitto.
Köparen kommer sedan att få betala ev norsk tull och norsk moms. Du ska sedan ha antingen bevis på att hästen exporterats ut ur Sverige eller att den har importerats in till Norge till din bokföring.

Svårare än så är det inte i det här fallet.
TACK! Det är precis så jag hoppades, men jag pratade med Tullen igår, och de började prata om tulldeklarationsblanketter som måste göras elektroniskt - kändes helt snurrigt!
 
Det är svårt med tullen. De som ska kunna kan inte och vi, som enligt lag, måste veta kan inte fråga någonstans och få riktiga svar.
Man blir frustrerad.
 
TACK! Det är precis så jag hoppades, men jag pratade med Tullen igår, och de började prata om tulldeklarationsblanketter som måste göras elektroniskt - kändes helt snurrigt!
Det är det som köparen kommer att ta hand om i ock med att ni gjort det avtal som ni har gjort. Du behöver bara din exportfaktura med imco-termen på. Resten blir upp till köparen.
Det man pratade om hos tullen är att numera lämnas alla deklarationer både för import och export elektroniskt. Men det är inte ditt problem den här gången utan det är köparens.
Var bara noga med att du verkligen får papper till din bokföring, för det är där och i kommande deklaration som dina "problem" finns.

Ett tillägg som inte har med tullen att göra men som kan beröra dig. Det är att kolla upp med den som utfärdat hästens pass om du ska anmäla dit att den går på export. Kan nog skilja lite i rutiner beroende på ras på hästen.
 
Det är det som köparen kommer att ta hand om i ock med att ni gjort det avtal som ni har gjort. Du behöver bara din exportfaktura med imco-termen på. Resten blir upp till köparen.
Det man pratade om hos tullen är att numera lämnas alla deklarationer både för import och export elektroniskt. Men det är inte ditt problem den här gången utan det är köparens.
Var bara noga med att du verkligen får papper till din bokföring, för det är där och i kommande deklaration som dina "problem" finns.

Ett tillägg som inte har med tullen att göra men som kan beröra dig. Det är att kolla upp med den som utfärdat hästens pass om du ska anmäla dit att den går på export. Kan nog skilja lite i rutiner beroende på ras på hästen.
Jag frågade nu en speditör av hästar vad som gäller (beskrev min situation, med "avhämtningsköp"), och fick det här svaret:

* jag fakturerar utan moms till köparen, som sedan momsar vid införsel – Rätt -
* jag veterinärbesiktar max 48 timmar innan transport -Rätt
* köparen har passet, kvitto på köpet, veterinärintyg i handen när hon kommer till tullen - Rätt

Missar jag något vad gäller tullhandlingar? Ja, det du missar är att man behöver en exporttulldeklaration för utförseln. Det är i sin tur ditt bevis på att hästen gått på export utanför EU och fick säljas momsfritt. Oftast begär skattemyndigheten in en kopia av den. Exporten kan man oftast ordna på gränsen (med hjälp av en speditör) eller så kan du få den av mig – kostnad SEK 400:-+ moms. Om jag gör det så lägger jag in allt i tullsystemet och så har köparen med sig tullid nr och lämnar det till tullen på gränsen som klarerar och gör klart.
 
Jag frågade nu en speditör av hästar vad som gäller (beskrev min situation, med "avhämtningsköp"), och fick det här svaret:

* jag fakturerar utan moms till köparen, som sedan momsar vid införsel – Rätt -
* jag veterinärbesiktar max 48 timmar innan transport -Rätt
* köparen har passet, kvitto på köpet, veterinärintyg i handen när hon kommer till tullen - Rätt

Missar jag något vad gäller tullhandlingar? Ja, det du missar är att man behöver en exporttulldeklaration för utförseln. Det är i sin tur ditt bevis på att hästen gått på export utanför EU och fick säljas momsfritt. Oftast begär skattemyndigheten in en kopia av den. Exporten kan man oftast ordna på gränsen (med hjälp av en speditör) eller så kan du få den av mig – kostnad SEK 400:-+ moms. Om jag gör det så lägger jag in allt i tullsystemet och så har köparen med sig tullid nr och lämnar det till tullen på gränsen som klarerar och gör klart.
Nu är det så att just vid norska gränsen så sköter man både export och import på samma gång. På ena håller är det svenska tullen som gör allt och på andra hållet är det norska tullen som gör allt. Finns ett speciellt samarbete vid just denna gränspassage. Så om köparen vet vad man gör så kommer både export och import att göras på samma gång. Hör med köparen vad denna vet och det är kanske en person som tar in flera hästar om året och har full koll. I det här fallet när du säljer för avhämtning så att säga är det köparen som ska stå för för det enligt tullreglerna och det kan vara så att speditören försöker tjäna på dig.
Men det är helt rätt att i normalfallet brukar säljaren stå för exportanmälan och det är även den som är bästa underlaget för bokföringen.
 
Nu är det så att just vid norska gränsen så sköter man både export och import på samma gång. På ena håller är det svenska tullen som gör allt och på andra hållet är det norska tullen som gör allt. Finns ett speciellt samarbete vid just denna gränspassage. Så om köparen vet vad man gör så kommer både export och import att göras på samma gång. Hör med köparen vad denna vet och det är kanske en person som tar in flera hästar om året och har full koll. I det här fallet när du säljer för avhämtning så att säga är det köparen som ska stå för för det enligt tullreglerna och det kan vara så att speditören försöker tjäna på dig.
Men det är helt rätt att i normalfallet brukar säljaren stå för exportanmälan och det är även den som är bästa underlaget för bokföringen.
Så jag BEHÖVER inte ha exportanmälan, men om jag vill ha "hängslen och livrem" för bokföring och skattemyndigheten så kan jag lägga 400+moms? Kanske det underlättar för köparen i tullen också? Tänker lite på hästisen som ska stå i släpet och vänta :-)
 
Min erfarenhet (vi har en del ston från Norge här både inackorderade och på semin) är att hästar alltid får vänta i tullen :/. Vart ska den passera?
 
Åkt över Eda. Tog minst en timme in till Norge eftersom de inte visste hur de skulle göra. Snabbare åt andra hållet men först efter att i fem minuter försökt övertyga dem om att jag måste få stämpel och förtulla åt det hållet också.
 
Åk över Svinesund, där har de bättre koll. Sen kväll eller tidig morgon brukar det vara hyfsat lugnt.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Undrar om någon här på Buke tävlat/ställt ut häst i Norge? Vad behöver man för att kunna göra det. Tänker på veterinär, tull på norska...
Svar
2
· Visningar
1 356
Senast: Pudlan
·
Hästmänniskan Igår blev jag ombedd att hjälpa till med transport av en häst till Norge. Den ska dit på betäckning. Frågan är nu vad behöver man ha...
Svar
9
· Visningar
2 460
Senast: Masse
·
Trav Hej! Någon som har erfarenhet av att importera starthästar från Norge? Jag har köpt en häst, kallblod, som nu ska registreras i...
Svar
3
· Visningar
1 113
Senast: juvelen
·
Hästmänniskan Min häst skulle köras ifrån Norge till Sverige den 14 Januari av ett transportsällskap. Tyvärr ändrade sällskapet dag för avresan. De...
Svar
5
· Visningar
1 369
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Jättehungrig katt
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp