Expressen granskar alternativkvackarna

mandalaki

Trådstartare
Det finns en hel del fascinerande läsning på expressen.se just nu. I den här krönikan beskriver medicinreportern Anna Bäsén hur hon fick 83 olika diagnoser hos sex alternativmedicinare - trots att en grundlig hälsoundersökning hos läkare visat att hon är helt frisk.

Vissa av diagnoserna skulle innebära att hon låg på IVA eller var död, om hon verkligen drabbats av dem.

Kvackarna hade förstås botemedel. 37 olika preparat för 25 000 kr.

Jag beklagar verkligen att människor går med svåra hälsoproblem och upplever att de inte får hjälp av vården. (Min egen sjukdom kostade mig förra året 50000 bara i inkomstbortfall så jag skulle gärna betala tiotusentals kronor till de alternativare kunde hjälpa mig - om de faktiskt hjälpte mig.)

Men ännu mer beklagar jag de som göder de här kvackarna - till ingen nytta alls. I bästa fall utsätter de sig i alla fall inte för risker.

I stället för att länka till Expressens artiklar i div trådar där lidande bukefalister rekommenderas testa än det ena, än det andra, skapar jag en egen tråd. Artiklarna nås via länksamlingen i anslutning till Anna Bäséns krönika.
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Här är en fin berättelse om fotbadet i Örebro som detoxar kroppen på cellnivå. Vattnet färgas rödbrunt, behandlaren förklarar bl a att hon kan se om patienten äter t ex mycket pommes frites för då flyter transfetterna på vattnet.

I den här artikeln kommenterar en läkare det han fått se och reportern berättar att The Guardian tidigare konstaterat att den rödbruna färgen beror på rost från maskinen - och att färgen blir likadan även om ingen har fötterna i fotbadet :D
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

*delvis kl*

Det är beklämmande att dessa personer får sprida sina lögner och lura folk. Det är klart att man har ett eget ansvar för vad man gör men är man svårt sjuk blir man gärna desperat, något dessa parasiter utnyttjar.

Jag har varit nära att gå på mirakelkurer just för att jag varit så desperat efter en bot eller lindring (har Crohns) men skeptikern i mig vinner alltid, tack och lov.
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Ja ... Ibland önskar man nästan att man inte hade den där skeptikern, för det är ändå skönt att agera för att bli bättre i sin sjukdom.
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Herregud, folk är ju inte kloka. Tänker på t ex "kvantmedicinaren", undrar om denne själv tror på det? Att någon slags maskin kan peka ut inte en eller tre, utan 50 (!!!) diagnoser som verkligen är heeelt olika varandra. Allt från ilska till hjärtattack och smärta i leder.
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Till denna grupp hör - faktiskt - också de norska och tyska långtidsbehandlingarna av "kronisk borrelia".

För att inte tala om den delegitimerade läkare som påstår att svampinfektion är orsaken till nästan all cancer.
För att ge den fd läkaren lite rätt bör dock tilläggas att det är troligare att hitta svamp i blodet hos cancerpatienter jämfört med personer utan cancer. Inte för att cancer orsakas av svamp, utan för att svårt cancersjuka lättare drabbas av så kallade opportunistiska infektioner.
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Jag håller med om att det finns en sjuhelsikes massa skräp i den branschen. MEN det finns även saker som sjukvården inte har så bra koll på eller förutsättningar att kolla. Jag har länge länge fått höra av sjukvården att jag är helt frisk men med atopisk hud och IBS. alla tester et c har alltid varit bra och jag är "hälsan själv". motioner och ät mer vitaminer om du känner dig risig, här är en kräm för utslagen, typ.

när jag vände mig ifrån sjukvården och sökte svar på annat håll, har det dykt upp tydliga tecken på glutenintolerans och tidigare flerårslång borreliainfektion, t ex. min IBS är borta och min hud har aldrig varit bättre. mitt hår är tjockare. många tecken på bättre hälsa, som inom sjukvården klassats som "du bara är sådan - alla tester säger att du är frisk"

glutenintolerans som bevisat har mycket stark inverkan på kroppsliga funktioner, och den kan inte sjukvården fullt ut diagnosticera.
IBS är ett samlingsnamn på magåkommor sjukvården inte vet vad de ska göra något åt.

Så att utgå ifrån sjukvården för att säga att någon är frisk, känns inte som ett 100%igt utgångsläge.

Många kvacksalvare finns det, men det är synd att räkna bort precis allt som trams. Jag tror att det är viktigt att ha en mer holistisk och syn på människan och kroppen, samt ett förebyggande tankesätt (friskvård) än vad endast "vanlig" sjukvård ger.
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Det är klart att allt inte är trams men tyvärr är mycket det. Jag tar vissa kosttillskott som väl kan anses alternativa men i dialog med min läkare. Givetvis kan han inte ordinera dem men han tycker det är intressant att se hur jag reagerar på dem (bättre, sämre, inget alls). De preparaten är då beprövade under lång tid (örter) och testade i seriösa försök utomlands. Det jag tar är billigt att köpa och gör mig bättre, om det inte gjorde det skulle jag sluta ta det.

Min hud behandlar jag själv med aromaterapiblandningar men samma där, märker jag att de inte fungerar slutar jag givetvis. Min hud mår bra och jag har inte haft eksem på länge så jag anser att i mitt fall är det bevisat empiriskt att de fungerar.
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

MEN det finns även saker som sjukvården inte har så bra koll på eller förutsättningar att kolla.

Till att börja med; vad ryms inom begreppet "sjukvården"?
Och vad har inte "sjukvården bra koll" på?
Vad är det för "förutsättningar" som "sjukvården" inte har för att kolla "vad"?

Hur mycket kunskap har du själv om medicin, anatomi, sjukvård? Vad gör dig bra på att bedöma "sjukvården" och vad de kan eller inte kan, och vad är det som gör dig så bra på att värdera alternativmedicinen?
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Åååå jag blir tokig när jag ser det där.
Min sambo och hans familj har lagt hur mkt pengar som helst på sånna där undersökningar och mediciner, hans föräldrar äter typ (utan överdrift) 40 piller om dan av div.

Nu har han dessutom tvingat i mig sånna där grapefruktspiller som det står om som tydligen inte alls ska vara bra (har influensan för tillfället).

Blir illamående av den här läsningen nu.

Önskar jag kunde få dem att öppna upp ögonen för vad dom håller på med/blir hjärntvättad av.
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Det är väl bara att stöva omkring här på forumet så hittar du lätt "frälsta själar" som svär liv o egendom för alla möjliga hokus-pokus:kurer

Men man glömmer att ordet lagom är grundförutsättningen för ett bra liv.

Rör på dig lagom mycket
Ät lagom mycket
Drick lagom mycket
Arbeta lagom mycket
Roa dig lagom mycket

Skaffa dig någon som du tycker om lagom mycket

Då...lever du ett lagom långt o lagom lyckligt liv.

Börjar du leta efter genvägar via piller o olika naturmedicinska kurer då är det slut med lagom...
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Jag håller med om det du skriver.
Frågan är hur man ska få nära och kära att få upp ögonen.. jag skickade länkarna till min sambo och föreslog att han skulle skicka dem vidare till sin familj. Men jag vet ju att dom inte vill se det här. Dom känner sig bara påhoppade. Fast jag gör det för att jag bryr mig och inte vill att de sa bli lurade. Så sjuka mängder pengar som dom eg inte har som dom lagt på sånt här..
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Här är en fin berättelse om fotbadet i Örebro som detoxar kroppen på cellnivå. Vattnet färgas rödbrunt, behandlaren förklarar bl a att hon kan se om patienten äter t ex mycket pommes frites för då flyter transfetterna på vattnet.

I den här artikeln kommenterar en läkare det han fått se och reportern berättar att The Guardian tidigare konstaterat att den rödbruna färgen beror på rost från maskinen - och att färgen blir likadan även om ingen har fötterna i fotbadet :D

För några år sedan kollade jag upp en dylik apparat då jag funderade på att köpa en. Pratade med företaget som säljer, och frågade just om det verkligen var föroreningar i kroppen som syntes i vattnet. Den säljaren sa då att det inte var det, utan att det var en kemisk reaktion, som inte var något resultat av detoxen.

Då är det gruvligt trist att terapeuterna marknadsför produkten på ett felaktigt sätt. OM nu produkten verkligen detoxar så får den oförtjänt dåligt rykte. Klienterna - som förmodligen detoxar sig regelbundet - får aldrig se ett förmodligen förväntat resultat (i form av mindre geggigt vatten)

Jag köpte aldrig någon apparat, så jag vet inte hur den funkar :)
 
Senast ändrad:
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Problemet är inte olikt det man möter när man diskuterar med en del sverigedemokrater..ju mer fakta man lägger fram ju djupare gräver de ner huvudet i sanden.
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Alltså jag vet att det är OT men jag måste bara inflika att jag avskyr det där uttrycket. Så jävla vidrigt och jag kan inte för mitt liv förstå varför folk väljer att säga så. Du får gärna förklara om du orkar.
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

Nu är ju inte Aftonhoran känd för att ha de mest seriösa artiklarna ;)

Edit: Expressen menar jag såklart. Men det är ingen skillnad!

Källkritik på hög nivå ;). Hade du läst artiklarna hade du sett direkt att det var Expressen.

Har du någon mer specifik kritik av artiklarna?

Anna Bäsén som gjort granskningen fick redan för flera år sedan pris som Årets folkbildare - för granskningar av just alternativmedicin.
 
Senast ändrad:
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

För några år sedan kollade jag upp en dylik apparat då jag funderade på att köpa en. Pratade med företaget som säljer, och frågade just om det verkligen var föroreningar i kroppen som syntes i vattnet. Den säljaren sa då att det inte var det, utan att det var en kemisk reaktion, som inte var något resultat av detoxen.

Hur skulle ett fotbad kunna "detoxa" något annat än döda hudceller från fötterna?
 
Sv: Expressen granskar alternativkvackarna

när jag vände mig ifrån sjukvården och sökte svar på annat håll, har det dykt upp tydliga tecken på glutenintolerans och tidigare flerårslång borreliainfektion, t ex. min IBS är borta och min hud har aldrig varit bättre. mitt hår är tjockare. många tecken på bättre hälsa, som inom sjukvården klassats som "du bara är sådan - alla tester säger att du är frisk"

glutenintolerans som bevisat har mycket stark inverkan på kroppsliga funktioner, och den kan inte sjukvården fullt ut diagnosticera.
IBS är ett samlingsnamn på magåkommor sjukvården inte vet vad de ska göra något åt.

Jag tänker nog ungefär att allting inte är fall för sjukvården. Här har man ju konstaterat IBS - och då satte du väl igång att experimentera med kost, uteslöt vissa saker för att se vad du inte tål?

När det gäller gluten- och laktosintolerans tänker jag lite på samma sätt. Misstänker man det kanske provtagning och diagnos från sjukvården ens är nödvändigt. Utesluter man gluten resp laktos under en period så märker man ju om man blir bättre?

Mycket av hur vi mår beror säkert på livsstil. Men det kanske inte är sjukvårdens sak att reda ut för oss vilken livsstil som passar oss bäst, det kanske vi kan göra på egen hand. Tänker jag.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp