Extra skydd vid hoppning på vintern?

Miljon

Trådstartare
Har en ponny som jag tävlar lätta hoppklasser med. Nu är ju tävlingssäsongen i princip slut, så under vintern blir det väl mest några pay and jump och hoppträning varje/varannan vecka. Det är enda gångerna jag rider i ridhus (än så länge, funderar dock på ridhuskort och då blir det väl nån gång till/vecka) så snösulor + brodd är ett måste.
Funderar nu på vad som behövs, och hur andra gör, när ni hoppar under vintern (dvs när hästen är broddad)?
Senskydd har jag alltid, men bör man använda mer skydd för att minska risken för broddtramp etc.? Boots? Skydd bak? Magplatta?

Helt enkelt: Hur gör ni? Hur tänker ni? Varför har ni valt att göra så som ni gör?
 
Jag rider också till ridhuset under vintern och behöver således brodd (ibland...)

Dressyrar gör jag med brodd på, med neoprenboots + lindor, Eller boots + eh... heltäckande dressyrskydd?

Ska jag hoppa så broddar jag ur. Dels för skaderisken ökar, och dels för att gildmomentet när hoven slår i marken försvinner. Jag har blivit lärd att just detta glid sväljer ganska mycket av kaften i nedslaget, och jag vill inte ta bort detta. Speciellt inte när jag hoppar.
 
Ska jag hoppa så broddar jag ur. Dels för skaderisken ökar, och dels för att gildmomentet när hoven slår i marken försvinner. Jag har blivit lärd att just detta glid sväljer ganska mycket av kaften i nedslaget, och jag vill inte ta bort detta. Speciellt inte när jag hoppar.

Ja, det vore såklart det bästa, men med tanke på hur vintrarna brukar se ut här (rätt mycket snö, massor av is) så vågar jag inte låta ponnyn vara obroddad utanför ridhuset :crazy:
Hon blir dessutom väldigt spänd vid minsta lilla halka, så det känns som en stor skaderisk att hon ska gå och slira omkring och spänna sig så. Och brodda ur och i inne i ridhuset fungerar ju inte.
 
Och brodda ur och i inne i ridhuset fungerar ju inte.

Det är naturligtvis detta jag gör, kan/vågar heller inte låta hästen vara obroddad utanför ridhuset. Får jag fråga varför du inte kan brodda i/ur i ridhuset?

(det sagt, jag tar med mig en söm, en hylsnyckel och ett grimskaft för att göra det)
 
Det är naturligtvis detta jag gör, kan/vågar heller inte låta hästen vara obroddad utanför ridhuset. Får jag fråga varför du inte kan brodda i/ur i ridhuset?

(det sagt, jag tar med mig en söm, en hylsnyckel och ett grimskaft för att göra det)

På tävling och pay and jump brukar det oftast vara väldigt trångt inne på framridning och framhoppning, de gånger framridningen ens är inne. Annars är det bara framhoppning inne, vilket är vanligast häromkring, och då är det ofta max 5-6 ekipage och finns varken plats eller tid för att brodda ur.

Även hoppträningarna ligger väldigt tight i tid, dvs brodda ur tar tid från träningen och brodda i efteråt blir också rörigt eftersom gruppen efter då redan börjat rida. Min ponny blir stressad när det händer för mycket runt henne, så det känns ju som en stor skaderisk det med (för både ponny och mig) att brodda när hon hoppar runt och är spänd och nervös :nailbiting:
 
Personligen tror inte jag att små isbrodd på gör någon jätteskillnad på glidmomentet på de flesta ridhusunderlag.
Angående skydd så skulle jag nog ha boots fram vid hoppning om hästen har tåbrodd. För övrigt inga extra skydd.
 
jag undviker gärna boots vid ridning i snö, då det lätt blir klampar under bootsen när varm häst och kramsnö möts :/.
men jag har annars som vanligt, lindar lite oftare då de torkar snabbare än senskydden bara :p.
 
Jag har traktbrodd, senskydd fram och kotskydd bak. Ingen msgplatta, tävlar inte men tränar varannan vecka, inga hutlösa höjder (max 1m.) storhäst är hon kan vara värt att nämna.
 
Jag har samma utrustning oavsett brodd eller inte. Har små isbrodd, 4 i varje sko nu och samma utrustning som innan broddarna. Senskydd fram, kotskydd bak och magplatta på gjorden. Brukar bara ändra om det behövs eller om jag ska ha gräsbrodd, då kan det bli boots fram och ibland även bak. Det beror på hästen.
Förra hästen hade jag samma utrustning på men skillnaden att han alltid hade boots i hoppningen, det blev för många tappskor annars... :crazy: :meh:
 
Jag har förvisso samma utrustning men det är för den är såpass "heltäckande" redan utan brodd.
Dvs boots runt om, hela skydd eller senskydd fram. Kotskydd bak.
Platta har hon även utan brodd för den behövs (blir fula repor och märken i den även utan brodd).

Hoppar högst moderat, mest lägre höjder och än aldrig över 90. Men vi kommer inte alltid helt rätt och balanserat - dvs risk för påtramp osv, och hon drar upp frambenen/framhovarna rejält när allt stämmer (dvs slår i bröstbenet utan platta).

Men om man inte har rejält innan så ALLTID boots vid hoppning med brodd. Så otroligt lätt få ett balltramp/kronrandstramp och så drygt och onödigt. Så boots runt om har jag vid hoppning med brodd. Oavsett häst.
Övrigt kan vara mer valfritt men gärna skydda senorna fram.

Tillägg - 4 brodd/sko
 
Och jag skulle aldrig komma på tanken att hoppa med tåbrodd just pga av att det "tar stopp". Om jag har 4-broddat på vintern så tar jag alltid ur tåbrodden och sätter i väldigt slitna blindbrodd.

F ö har jag inte mer skydd än vanligt - dvs senskydd fram, låga bakskydd om hästen behöver det och magplatta på alla hästar.
 
Och jag skulle aldrig komma på tanken att hoppa med tåbrodd just pga av att det "tar stopp". Om jag har 4-broddat på vintern så tar jag alltid ur tåbrodden och sätter i väldigt slitna blindbrodd.

F ö har jag inte mer skydd än vanligt - dvs senskydd fram, låga bakskydd om hästen behöver det och magplatta på alla hästar.

Fast vad är det för underlag om det tar stopp? Mest nyfiken då jag aldrig upplevt att ridhusunderlag stoppar upp. Då är det knivigare brodda för gräs, där kan man få mycket mer stoppeffekt än tänkt.
 
Fast vad är det för underlag om det tar stopp? Mest nyfiken då jag aldrig upplevt att ridhusunderlag stoppar upp. Då är det knivigare brodda för gräs, där kan man få mycket mer stoppeffekt än tänkt.
Glidmomentet minskar ju oavsett underlag och det sliter helt i onödan.
Lite som att jag helst inte rider dagligen på fiber heller. :)

När det gäller broddning på gräs så har jag hellre för lite och anpassar min ridning än för mycket och riskerar skador.
Jag är helt enkelt ingen broddfantast! :D
 
Glidmomentet minskar ju oavsett underlag och det sliter helt i onödan.
Lite som att jag helst inte rider dagligen på fiber heller. :)

När det gäller broddning på gräs så har jag hellre för lite och anpassar min ridning än för mycket och riskerar skador.
Jag är helt enkelt ingen broddfantast! :D

Som sagt bara nyfiken, just för det finns så många olika ridhusunderlag. Här är det gamla klassiska och inget fancy, och varken känt av eller sett när jag kollat på andra ekipage. Men det kan ju bero på underlaget tänkte jag, därav frågan.

Däremot har vissa ridhus broddförbud, vilket kanske ska nämnas i diskussionen/tråden. Att det är bra att kolla innan så man övht får rida med brodd i ridhuset man tänkt rida i.
 
Bor man i norra delen av landet så broddar man i på hösten och ur på våren :p.
Jag använder samma utrustning vid hoppning året om, framskydd och magplatta. Har jag en sprattlig häst så blir det boots fram, bakskydd om det behövs.
 
Bor man i norra delen av landet så broddar man i på hösten och ur på våren :p.
Jag använder samma utrustning vid hoppning året om, framskydd och magplatta. Har jag en sprattlig häst så blir det boots fram, bakskydd om det behövs.
Precis, brodden sitter kvar! Som vanligt, senskydd och magplatta. Brukar bli snygga märken i plattan, /den behövs verkligen vintertid!
 
Jag var på hoppträning i söndags. Jag tänkte på den här tråden då. Hur det skulle sett ut om ekipagen stod i ridhuset och skruvade av och på brodd före/efter träning.... Inte hållbart.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Vi har en häst som går skodd nu på alla fyra, vi har haft henne barfota en gång och då ömmade hon på väg/hårt underlag. Problemet...
Svar
1
· Visningar
611
Senast: nullo-modo
·
Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 114
Senast: WildHorse
·
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 793
Senast: kryddan
·
Ridning Det vet jag inte hur många gånger jag har hört i vinter, både här på Buke, på fb och IRL... T.o.m. i bantningstråden där man väl...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 192
Senast: tinkerlover
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp