extra vitaminer vid pälsfällning?

Neia

Trådstartare
Hej, såg bara gamla trådar om det här så testar att skriva en ny. (eller så är jag dålig på att söka)
Har ett d-ponny sto som fäller extremt mycket nu, hon ska väl byta päls men undrar om ni har några tips om jag kan ge några extra vitaminer/mineraler för att hjälpa henne lite? Vilken sort osv?

Tack:)
 
Hej, såg bara gamla trådar om det här så testar att skriva en ny. (eller så är jag dålig på att söka)
Har ett d-ponny sto som fäller extremt mycket nu, hon ska väl byta päls men undrar om ni har några tips om jag kan ge några extra vitaminer/mineraler för att hjälpa henne lite? Vilken sort osv?

Tack:)

Det är protein de behöver mer av i fällningstider då det går åt protein för att sätta ny päls. Se till att behovet för essentiella aminosyror är täckt och kanske lite över behov just i fällningstider om hästen verkar ha jobbigt just då.

B-vit tillverkar alla hästar själva om de inte har kraftiga tarmstörningar ellr liknande, då kan en b-vitspruta tex vara behjälplig.
 
Dessutom ska dom ha proteinerna när den nya pälsen börjar tillverkas d v s runt augusti för vinterpäls och januari för sommarpäls. Beror ju lite också på var i vårt avlånga land man bor. Så nu mitt i fällningen är det inte så mycket att göra.
 
Hon fäller mer än vad dom andra gör just nu och det lossnar stora tussar när man klappar henne, hittade nån b vitamin som man kan blanda med foder fast hon brukar bara äta hö eftersom hon är lättfödd och blir lätt lite för rund om magen :/ men provar väl, men verkar som det mesta man köper i hästaffärerna inte är så bra som det står på förpackningarna. Ville mest bara hjälpa henne nu medan hon fäller så himla mycket.
 
Som Masse skriver, nu är det för sent.
Varför vill du ge tillskott? För din eller hästens skull? ;) Ärligt talat tror jag att många tillskott på marknaden är mer till för ägarens/skötarens goda samvete än för hästens faktiska behov. Lägg de pengarna på en bra borste istället!
 
För jag tycker synd om henne antar jag. Har bara haft henne i en vecka och tycker det ser hemskt ut när hon tappar så mycket päls, men om ni säger att det är för sent får jag försöka acceptera det:/
Får ont i hjärtat att se henne med så lite päls , och tror jag gör fel liksom så ville försöka hjälpa henne om jag kunde.
 
När du säger att hästen har lite päls, hur menar du då? Tappar hon päls så det blir kala fläckar, eller är det bara sommarpälsen som rasar?
De kan lätt se lite raggiga ut vid pälsbyte. Jag har en fjord/islandskorsning som ser ut som om ingen brytt sig om honom på tio år när han byter päls. Men det går över. Menade verkligen inte att låta så dryg i mitt tidigare inlägg, ser nu i efterhand att det kan tolkas så :o

Du kan prova ge linfröolja, så kanske hästen ser lite finare ut vid nästa pälsbyte. Tänk på att det kan ta ungefär 120 dagar innan man ser någon vidare effekt. Där finns dessutom en vetenskaplig grund att det fungerar!
Ger själv båda mina ponnyer 0,75 dl/dag sen ett par år tillbaka, de har (största delen av året) mycket fin, blank och lättskött päls. Dessutom blir deras eksem mycket mer lättskötta.
 
Ja det blir som kala fläckar och nu när jag ridit barbacka får mina ridbyxor mer päls än ponnyn på många ställen. Aldrig sett det innan på en häst så då blir jag ju orolig.
Linfröolja låter bra. Ska kika på det till nästa gång.
Och ingen fara tyckte inte att du lät dryg:)
 
Jag var förut en av de som gav b-vitamin fällning och sättning för att det skulle hjälpa..testade sedan 1 år utan och det gör ingen som helst skillnad. Som med det mesta - finns ingen brist åker det bara genom kroppen och ut igen (slöseri m pengar).

Ts: Det kan bli lite kala fläckar eller ojämt fällt med..inget onormalt. Är hästen frisk och kry i övrigt och går på ett ok grovfoder finns nog ingen anledning till oro.
Det är nog väldigt få hästar som lider mineral/vitaminbrist så länge vettiga foderrutiner råder.
Sen ja, de flesta ser ut som oborstade raggbollar en period men det får man leva med.
 
Okej :) Känner mig lite lugnare nu. Tror det är som ni säger allihop. Tack för alla svar:) Bara jag som oroar mig jämt i onödan!
 
Äsch, alla oroar sig för sina djur emellanåt! Klart man vill att de ska ha det så bra som möjligt. Bättre det än om man inte reagerar alls.
Tror hästen kommer få det bra hos dej :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
1 913
Senast: Ise
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 244
Senast: nexxa
·
Foder & Strö Är det någon som testat Trikem Vitamins? Jag sitter här och pusslar lite med Bs foderstat inför hösten och kommer behöva byta bort...
Svar
18
· Visningar
1 467
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej, har hittat lite gamla trådar gällande loppfrön men ingen som direkt besvarar min fråga. Jag har en ponny på lösdrift på sandjord...
Svar
5
· Visningar
1 039

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp