Extremt högljudda grannar - vad göra?

Fossing

Trådstartare
Ni ser ju rubriken. För 3506032e kvällen ligger jag vaken och lyssnar på mina grannar i våningen under. Råkar ha sängen precis ovanför deras vardagsrum och mellan 20-24 är det fullt lajbans därnere. En TV som står på eller lite svag musik hade väl inte gjort något, men det skriks, klampas och stampas, vrålas, bråkas.... De verkar inte kunna föra en normal diskussion med varandra. Det är en familj på fyra personer och alla är lika högljudda även om sonen är värst.
Vad kan man göra?
Redan när de flyttade in var de högljudda och första veckan skrev jag en vänlig lapp om att huset är gammalt och lyhört och att det efter kl 22 ska vara tyst normalt sett och då kanske man får tänka lite på att hålla ljudnivån nere. Pratade med dem. Var i kontakt med hyresvärden. Inget av detta har hjälpt. Jag vill INTE gå ner och säga till dem när det händer för jag är inte en sådan person som hade känt mig bekväm med det. Jag har rätt mycket ångest generellt och speciellt när jag ska sova så jag fixar verkligen inte att gå upp ur sängen och gå ner och knacka på. Dessutom, har någon vrålat för full hals "JAG SKA FANIMEJ RINGA POLISEN DIN JÄVEL" till sin son vill jag inte träffa denna personen just då. Jag har som sagt pratat med dem (de sa att de skulle försöka dämpa sig men dethar inte hänt) och helt ärligt verkar alla ha en skruv lös. Obehaglig familj. Jag orkar inte!!!
JAG VILL JU BARA HA LITE JULEFRID!
 
Jag tror även att jag bara vill gnälla lite med den här tråden :D
Vi har brevlådor. Funkar det att vråla in i den istället? ;)

Jag tror inte de är våldsamma, men slår i dörrar, klampar osv så att hela huset skakar. Det är ett gammalt (mysigt!) hus men mindre mysigt när glasen i mina köksskåp klirrar när de ilsket stampar omkring därnere.

Jag känner mig så himla svensk. Jag vill verkligen inte ha något bråk eller konfrontation. Jag älskar min lägenhet....
 
Vi har brevlådor. Funkar det att vråla in i den istället? ;)
Säkert, finns dock överhängande risk för att det blir du och inte någon annan som blir omhändertagen :D

Om du absolut inte vill gå och prata med dem, skriv en lapp till där det tydligt framgår hur du känner och inte bara "det vore bra om ni kunde dämpa er". Är det ingen annan granne som hör dem?
 
När mina grannar lever om nattetid, så går jag och plingar på och upplyser dem om att det är mitt i natten och att jag vill sova och inte lyssna på deras oljud :cautious:

Fixar man inte en sån konfrontation så är det nog bara att meddela hv varje gång som de levt om och stört.
 
Hota med att du minsann tänker börja spela trumpet/tuba/fiol/dragspel och att du nog tyvärr är rätt omusikalisk och dessutom tycker att musik utövas bäst tidigt på morgonen om dom inte håller tyst på nätterna. :devil:
Fortsätta hålla kontakt med grannen/hyresvärden, anmäla till störningsjour och börja spela in när dom håller på är väl kanske ett mer vuxet sätt att hantera det antar jag.
Skulle även skaffa någon typ av hörseskydd/trådlösa hörlurar som jag kan lyssna på musik/tv i för att stänga ute oljudet så jag inte blev knäpp.
 
Hota med att du minsann tänker börja spela trumpet/tuba/fiol/dragspel och att du nog tyvärr är rätt omusikalisk och dessutom tycker att musik utövas bäst tidigt på morgonen om dom inte håller tyst på nätterna. :devil:
Fortsätta hålla kontakt med grannen/hyresvärden, anmäla till störningsjour och börja spela in när dom håller på är väl kanske ett mer vuxet sätt att hantera det antar jag.
Skulle även skaffa någon typ av hörseskydd/trådlösa hörlurar som jag kan lyssna på musik/tv i för att stänga ute oljudet så jag inte blev knäpp.
Hahaha.
När jag var ung och bodde i korridor körde vi moteld mot alltför högt musikspelande under oss. Om man la högtalaren mot golvet och drog på t.ex. Bach eller Mozart på högsta volym brukade de sansa sig :D

Sorry.
Ämnet är inte roligt och jag instämmer i störningsjouren. VARJE gång.
 
Hahaha.
När jag var ung och bodde i korridor körde vi moteld mot alltför högt musikspelande under oss. Om man la högtalaren mot golvet och drog på t.ex. Bach eller Mozart på högsta volym brukade de sansa sig :D

Sorry.
Ämnet är inte roligt och jag instämmer i störningsjouren. VARJE gång.


Haha, när jag för år sen bodde i lägenhet var huset byggt med treor på sidorna och ettor i mitten av trappuppgången. Hade en kvinna som lämnat sin tonåriga son i lägenheten ovanför för att åka och jobba någonstans, och så lite andra ungdomar i ettorna. Det kunde bli förbannat högljutt, luktade lite annat än ciggrök i trappuppgången också.

Nåväl. Upptäckte efter ett tag att konstant spelande av La det swinge på en ljudnivå som får öronen att skrumpna tills det blev tyst fungerade alldeles perfekt. I slutet innan vi flyttade räckte det fint med att bara knäppa igång så blev det tyst omgående.

Vad jag tog med mig ur det här? Ptja, jag kan hela texten till låten utantill iallafall. Stackars resten av grannarna i huset som förmodligen också kan låten utantill :o
 
Om du inte vill säga till själv så ring störningsjouren!

Våran granne som bor vägg i vägg med oss för ett väldigt liv ibland. Jag är en sån som drar mig för att säga till (Svennebanan ja :D), men tillslut kan jag inte hålla mig längre.

För några veckor sedan vaknade jag en Söndag morgon kl 04.30 av att grannen spelade musik så fönstren nästan skallrade. Då blev jag tooookig, hur respektlös får man bli?!

Jag klev upp och slängde på mig leggings och en t-shirt och gick och bankade på. Grannen öppnar och stinker sprit, jag säger "Vet du hur mycket klockan är? Tycker du att det är en lämplig tid att spela så högt på?!" Varpå grannen hånflinar och säger "Skit ner dig för fan!" Sen stänger han dörren i ansiktet på mig........ Jag blev inte mindre arg av det, så jag går in för att ringa Störningsjouren, under tiden går grannen ut ur sin lägenhet och ställer sig och skriker och vrålar in i vårt brevinkast...... :rage:

Självklart svarade inte störningsjouren, men jag skickade ett långt mail till hyresvärden dagen efter, och dagen efter det fick grannen hem ett brev i sin brevlåda från hyresvärden.


Har fått veta såhär i efterhand att grannen pundar, hade jag vetat det då vet jag inte om jag vågat gått och sagt åt honom. Men nu känns det skönt att jag gjorde det, för han har varit tyst sedan dess. :D
 
Det är ett allvarligt kulturellt problem. Att vi måste ladda upp så förskräckligt och sen blir det så stort, jobbigt och så hög affekt. Istället för att säga till direkt.
Fast grejen är väl att en hel del störning sker av människor som redan är i antingen affekt eller intoxikering...
Att hovsamt anhålla om dämpning av ljudnivån till en som är redigt berusad/påverkad eller mitt i ett gräl - det är inte helt verkningsfullt
 
Det är ett allvarligt kulturellt problem. Att vi måste ladda upp så förskräckligt och sen blir det så stort, jobbigt och så hög affekt. Istället för att säga till direkt.

Ja, det har du rätt i! Jag tror det är väldigt vanligt att vi Svenskar är konflikträdda. I mitt fall beror det på min uppväxt, men det är något jag är medveten om och som jag ständigt jobbar på. Det har blivit mycket, mycket bättre så det går åt rätt håll iallafall. :)
 
Vad är grejen med att säga till? Jag gör det om jag blir störd. Tog väl 20 gånger innan senaste grannen lyssnade. 20 artiga tillsägelser och en rent vansinnig där jag skrikande och hoppandes talade om för honom att jag bla tagit reda på att jag kunde polisanmäla honom för ofredande. Sen fick han höra en hel del till. Men tyst blev det. Väldigt tyst. (Aldrig varit med om att sånna krafttag behövts.)

Men de flesta lyssnar ju bara man säger ifrån. Bor man i flerfamiljshus måste man samsas och respektera varandra.
 
Vad är grejen med att säga till? Jag gör det om jag blir störd. Tog väl 20 gånger innan senaste grannen lyssnade. 20 artiga tillsägelser och en rent vansinnig där jag skrikande och hoppandes talade om för honom att jag bla tagit reda på att jag kunde polisanmäla honom för ofredande. Sen fick han höra en hel del till. Men tyst blev det. Väldigt tyst. (Aldrig varit med om att sånna krafttag behövts.)

Men de flesta lyssnar ju bara man säger ifrån. Bor man i flerfamiljshus måste man samsas och respektera varandra.
Haha, känner igen mig i ditt sista åthutande.
Vi hade grannar vid ett tillfälle som helt klart hade stora alkoholproblem. Lägg därtill en skällande spetshund och diverse polare som var av samma kaliber. Jag är rätt tålmodig och tolerant; oftast var vi ändå uppe halva nätterna på helgerna och spelade dataspel jag och respektiven, men visst var det ett satans gap, skrik och "fylleliv" ibland.

Så en helg när jag skulle upp vid kl 6 för att vara funktionär på en hästtävling så var det ett satans liv hela natten; de höll väl på till framåt 03 och jag hade bara kunnat slumra. Sen var det tyst och jag somnade. Vid kl 04 står någon polare och börjar gorma i trapphuset (!) högt som bara den. Jag blev bara HELT vansinnig, for ut i trappen och skrek neråt "nu får ni för FAN hålla käften!!" "BLA BLA BLA blabla bla bla" hör jag någon gorma tillbaka på finska "Håll käften NU" skrek jag "Går du inte hem NU så ringer jag snuten PÅ EN GÅNG". Ja, det är inget av mina stoltaste ögonblick, men jag blev bara helt vansinnig av ilska (dock ej så vansinnig att jag gick ner och riskerad att gormaren skulle bli förbannad och ge sig på mig).
 
Ni ser ju rubriken. För 3506032e kvällen ligger jag vaken och lyssnar på mina grannar i våningen under. Råkar ha sängen precis ovanför deras vardagsrum och mellan 20-24 är det fullt lajbans därnere. En TV som står på eller lite svag musik hade väl inte gjort något, men det skriks, klampas och stampas, vrålas, bråkas.... De verkar inte kunna föra en normal diskussion med varandra. Det är en familj på fyra personer och alla är lika högljudda även om sonen är värst.
Vad kan man göra?
Redan när de flyttade in var de högljudda och första veckan skrev jag en vänlig lapp om att huset är gammalt och lyhört och att det efter kl 22 ska vara tyst normalt sett och då kanske man får tänka lite på att hålla ljudnivån nere. Pratade med dem. Var i kontakt med hyresvärden. Inget av detta har hjälpt. Jag vill INTE gå ner och säga till dem när det händer för jag är inte en sådan person som hade känt mig bekväm med det. Jag har rätt mycket ångest generellt och speciellt när jag ska sova så jag fixar verkligen inte att gå upp ur sängen och gå ner och knacka på. Dessutom, har någon vrålat för full hals "JAG SKA FANIMEJ RINGA POLISEN DIN JÄVEL" till sin son vill jag inte träffa denna personen just då. Jag har som sagt pratat med dem (de sa att de skulle försöka dämpa sig men dethar inte hänt) och helt ärligt verkar alla ha en skruv lös. Obehaglig familj. Jag orkar inte!!!
JAG VILL JU BARA HA LITE JULEFRID!
Kan inte låta bli...
Kan du spela in det hela för att sedan - när de har tystnat och gått och lagt sig- spela upp det hela för dem i med volym?
Och själv ha hörselskydd....(finns det flera grannar, förresten?)
 

Liknande trådar

Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 512
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 312
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 673
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 720
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp