Extremt mentalt bra ponnyhingst

Ramona

Trådstartare
Jag vill ha tips på ponnyhingst som lämnar mentalt stabila och bra avkommor. Har ett d-ponny sto pch tänker att avkomman ska behållas och ta över tanthästeriet när mina två äldre jag rider nu ska pensioneras (vilket är relativt snart).

Vill helst ha en ponnyhingst så avkomman inte riskerar att gå över måttet, ifall jag en dag behöver sälja. Inte för lätt i typen dock då märren är ädel och jag ju ändå är vuxen.

Märren är gulbrunskäck så får jag en gul avkomma är det en enorm bonus. ;)

Gärna naturlig betäckning/handbetäckning i området kring Västra Götaland om det går.
 
Vet inte var han står, men jag har träffat ett flertal avkommor till Vitluvens Curbitz som varit extremt trevliga. I samma veva (2007 tror jag?) ringde jag runt till alla som ägde en avkomma och genomgående var det bra lynne, korrekt benställning och bra hovkvalité, oavsett möderne.

Så det är mitt tips. :)
 
Vet inte var han står, men jag har träffat ett flertal avkommor till Vitluvens Curbitz som varit extremt trevliga. I samma veva (2007 tror jag?) ringde jag runt till alla som ägde en avkomma och genomgående var det bra lynne, korrekt benställning och bra hovkvalité, oavsett möderne.

Så det är mitt tips. :)
Lever han fortfarande då? Jättetrevlig ponny men han är väl född 89 ?
 
Ang gul avkomma så är det 50% chans på gul (i enkel upplaga) oavsett vilken hingst du väljer. Betäcker du med en hingst utan gult är det 50% gul och 50% inte gul. Betäcker du med en gul hingst är det 50% gul, 25% dubbelgul (rosa hud och blå ögon) och 25% inte gul. Betäcker du med dubbelgul hingst är det 50% gul och 50% dubbelgul.

Sedan syns det gula sämre på en häst med svart grundfärg och med en skimmel så försvinner det såklart med tiden.
 
Dimmans Eros kanske? Mer meriter är svårt att hitta...
Naturlig betäckning, i Skåne dock...

Min egen avkomma är lite känslig, men det kan lika gärna komma från mödernet...
 
Nässlehults Nobelium RP 187. Får beröm för sitt temperament och arbetsvilja från alla domare och tränare han möter. Finns i Bollebygd och verkar på semin via stallphem i Billdal.
 
Det finns en borkfärgad welsh cob hingst vid namn ... nånting....Icon som set såå snygg ut. Men den är nog väldigt ung, vet inte om den betäcker men såg den på welsh rasförenings sida om hingstar
 
Jag valde att betäcka med en welsh cob. Valde bort alla gula hingstar pga att jag verkligen inte vill gå en dubbelgul, så att någon ens rekommenderar gula hingstar på ett gult sto är för mig helt oförståeligt. Det är väl någonting man vill undvika så långt som möjligt tänker jag? Fuxhingst hade varit bättre att rekommendera då så länge han inte hade en gul gen i sig förstås.
 
Jag valde att betäcka med en welsh cob. Valde bort alla gula hingstar pga att jag verkligen inte vill gå en dubbelgul, så att någon ens rekommenderar gula hingstar på ett gult sto är för mig helt oförståeligt. Det är väl någonting man vill undvika så långt som möjligt tänker jag? Fuxhingst hade varit bättre att rekommendera då så länge han inte hade en gul gen i sig förstås.

Det beror ju på. Vissa vill ju gärna få dubbelgula (ston) eftersom man då kan producera 100% gulingar sedan. Men vill man inte ha det så finns det ju ingen anledning att välja en gul före en utan gulanlag på ett gult so.

Och det finns inte fuxar med gul gen i, har de gul gen på fux så är det isabell. Väldigt ovanligt att gulanlaget inte syns på fux.
 
Jag valde att betäcka med en welsh cob. Valde bort alla gula hingstar pga att jag verkligen inte vill gå en dubbelgul, så att någon ens rekommenderar gula hingstar på ett gult sto är för mig helt oförståeligt. Det är väl någonting man vill undvika så långt som möjligt tänker jag? Fuxhingst hade varit bättre att rekommendera då så länge han inte hade en gul gen i sig förstås.
Varför tycker du att man ska undvika dubbelgult?
(när man idag har fullt klart för sig att det inte handlar om albinism)
 
Nyfiken bara: Varför är du så anti dubbelgult? Det handlar ju, som Ameo säger, inte om albinism. Och iaf de dubbelgula har man bara fått vara lite noggranna med att smörja in mularna med solkräm på somrarna, annars har det inte varit några som helsta konstigheter.
 
Är förvånad över att Curbitz räknas som att lämna "extremt stabila" ponnier. Nu har jag visserigen bara ridit två, men den ena är en av de mer svårridna ponnierna jag jobbat med och den andra är mycket känslig och har rejält sadeltvång. Vackra är dom visserligen, men ingen av dom är varken stabila eller lätta.
 
Är förvånad över att Curbitz räknas som att lämna "extremt stabila" ponnier. Nu har jag visserigen bara ridit två, men den ena är en av de mer svårridna ponnierna jag jobbat med och den andra är mycket känslig och har rejält sadeltvång. Vackra är dom visserligen, men ingen av dom är varken stabila eller lätta.
Har haft två avkommor efter Curbitz - helsyskon m russmamma! Pigga på gränsen mot lite heta, men jättetrevliga bådd två!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp