Extremt mentalt bra ponnyhingst

Är förvånad över att Curbitz räknas som att lämna "extremt stabila" ponnier. Nu har jag visserigen bara ridit två, men den ena är en av de mer svårridna ponnierna jag jobbat med och den andra är mycket känslig och har rejält sadeltvång. Vackra är dom visserligen, men ingen av dom är varken stabila eller lätta.

Känner inte alls igen mig i den där bilen :/
Har inte ridit några, men känt några på "nära håll" så att säga. Fine, de var kanske inte den perfekta ponnyn till "Lisa, 6 år, med en termin på ridskola i ryggen" men absolut till "hennes storasyster Emma, 13 år som rider/tävlar LB dressyr och LC hoppning". Trevliga läromästare, 95% stabila och allmänt trevliga hästar.
Men det kan ju mycket väl vara så att det var just dina två exemplar som blev skarpa. :down:
 
Varför tycker du att man ska undvika dubbelgult?
(när man idag har fullt klart för sig att det inte handlar om albinism)
Jag tycker att det är fult. Dessutom är det mer svårsålt, och måste jag en dag sälja avkomman vill jag inte att det ska vara svårt att sälja pga utseendet.

En snygg häst säljs utan meriter, en ful häst måste ha massor med meriter och går ändå inte för samma pengar som en snyggare utbildningsmässigt.
 
Jag tycker att det är fult. Dessutom är det mer svårsålt, och måste jag en dag sälja avkomman vill jag inte att det ska vara svårt att sälja pga utseendet.

En snygg häst säljs utan meriter, en ful häst måste ha massor med meriter och går ändå inte för samma pengar som en snyggare utbildningsmässigt.
Är det verkligen svårsålt?
Det är inget jag uppfattat direkt.
Jag tkr iofs de är fina.
 
Ang gul avkomma så är det 50% chans på gul (i enkel upplaga) oavsett vilken hingst du väljer. Betäcker du med en hingst utan gult är det 50% gul och 50% inte gul. Betäcker du med en gul hingst är det 50% gul, 25% dubbelgul (rosa hud och blå ögon) och 25% inte gul. Betäcker du med dubbelgul hingst är det 50% gul och 50% dubbelgul.

Sedan syns det gula sämre på en häst med svart grundfärg och med en skimmel så försvinner det såklart med tiden.
Jag vet ju inte vad som ligger bakom mitt sto tyvärr, men hon är gulbrunskäck. Fick en isabellavkomma med brun hingst 2015. Nu är hon betäckt med en svart. Hur stor är chansen på en skäck? Hur stor är chansen på en gulbrun? Isabell?
 
Är det verkligen svårsålt?
Det är inget jag uppfattat direkt.
Jag tkr iofs de är fina.
Jag försörjde mig i 10 år på att kränga häst och ja, det är svårsålt. Folk har fördomar och många ogillar helt enkelt blå ögon. Samma sak om du får en brun med bred bläs så det blir blå ögon, jättesvårt att sälja.

Snygga hästar säljer sig själva.
 
Jag försörjde mig i 10 år på att kränga häst och ja, det är svårsålt. Folk har fördomar och många ogillar helt enkelt blå ögon. Samma sak om du får en brun med bred bläs så det blir blå ögon, jättesvårt att sälja.

Snygga hästar säljer sig själva.

Men va?! :eek:
Kanske är annorlunda "neråt i landet" men iaf "här uppe" i Mälardalen är det just det du skriver ovan folk vill ha. Typ stickelhåriga rödskimlar, bruna hästar med 4 helstrumpor, jättelykta och blåa ögon, dubbelgula med blåa ögon, skimmelskäckar som nästan sett lila ut på håll etc. etc. "Desto konstigare, desto bättre" verkar vara måttot, här iaf! :p
 
Men va?! :eek:
Kanske är annorlunda "neråt i landet" men iaf "här uppe" i Mälardalen är det just det du skriver ovan folk vill ha. Typ stickelhåriga rödskimlar, bruna hästar med 4 helstrumpor, jättelykta och blåa ögon, dubbelgula med blåa ögon, skimmelskäckar som nästan sett lila ut på håll etc. etc. "Desto konstigare, desto bättre" verkar vara måttot, här iaf! :p

Det upplever jag också. Folk är helt tokiga i min ponny som är gul med bred bläs höga strumpor och magfläckar. :laugh:
 
Jag försörjde mig i 10 år på att kränga häst och ja, det är svårsålt. Folk har fördomar och många ogillar helt enkelt blå ögon. Samma sak om du får en brun med bred bläs så det blir blå ögon, jättesvårt att sälja.

Snygga hästar säljer sig själva.
Jaha. Ja när jag arbetade i salustall tyckte jag inte det var svårt att bli av med ponnys med udda färg. Storhästar är till och från svårare.
 
Kanske är annorlunda "neråt i landet" men iaf "här uppe" i Mälardalen är det just det du skriver ovan folk vill ha. Typ stickelhåriga rödskimlar, bruna hästar med 4 helstrumpor, jättelykta och blåa ögon, dubbelgula med blåa ögon, skimmelskäckar som nästan sett lila ut på håll etc. etc. "Desto konstigare, desto bättre" verkar vara måttot, här iaf! :p
Men absolut är annorlunda färger mer populärt. Men min erfarenhet säger mig att just blå ögon är svårt.

En stickelhårig ponny säljer man på studs ifall den har fint huvud.
 
Men absolut är annorlunda färger mer populärt. Men min erfarenhet säger mig att just blå ögon är svårt.

En stickelhårig ponny säljer man på studs ifall den har fint huvud.

Aha! Då förstår jag! Tänkte "ovanliga" färger/kombinationer i allmänhet borde ju gå som smör i solsken :D
Folk kanske tycker det ser lite "läskigt" ut? För jag vet åtminstone en blåögd historia (tinker) som var så "ljusblåögd" att ögonen såg helt vita ut på håll...
 
Aha! Då förstår jag! Tänkte "ovanliga" färger/kombinationer i allmänhet borde ju gå som smör i solsken :D
Folk kanske tycker det ser lite "läskigt" ut? För jag vet åtminstone en blåögd historia (tinker) som var så "ljusblåögd" att ögonen såg helt vita ut på håll...
Och jag älskar min ponnys 1,5 blå ögon. :love: Hade inte en tanke på att inte köpa honom pga ögonfärgen, så olika det kan vara.:) Han är fuxskäck m mycket vitt i huvudet.
 
Och jag älskar min ponnys 1,5 blå ögon. :love: Hade inte en tanke på att inte köpa honom pga ögonfärgen, så olika det kan vara.:) Han är fuxskäck m mycket vitt i huvudet.

Jag älskar också blåögda hästar :love: - Den du beskriver låter som en riktig läckerbit! :d :love:
Men vet att flera var "rädda" för den hästen med sådär ljusblåa ögon...
 
Kanske lite ot men jag har inget bra tips på ponnyhingst tyvärr.
Förr sades det att hästar med ett blått och ett brunt öga var opålitliga. Jag tycker själv inte riktigt om blåögda hästar. Dom är inte fula på ngt sätt, det tycker jag inte ngn häst är men mindre tilldragande och jag hade inte köpt en häst med blå ögon så jag delar Ramonas erfarenhet lite grann om att det är mer svårkrängt.
 
Prins Tord fick 10 poäng på temperamentet på sitt bruksprov, de avkommorna som finns verkar vara väldigt coola.
Möjligtvis att han är för ädel?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp