EXTREMT stark häst!

WilmaSundstrom

Trådstartare
Hej :laugh:
Rider en knabstrupper valack (lite större och kraftigare) som är så extremt stark! Har tränat hur mycket övergångar, tempoväxlingar osv. som helst men inget blir bättre! I skritten går han lugnt och fint men så fort man travar och galopperar så bara tar han tag i bettet och springer :arghh:
Jag själv är lite mindre och lätt så kan inte använda vikten så mycket på en så stor häst.
Har tyvärr börjat ge upp hoppet på han och tänker på att byta sköthäst...
Men vill ändå ge han en sista chans! Därför undrar jag om någon har några bra tips på övningar eller sånt?
Har ridit han i ca. 6 månader och nästan inget blir bättre :wtf: Självklart så går det lite bättre och har fått till några fina ögonblick! Vill dock ändå inte sluta sköta han då han verkligen har potential! Han kan både hoppa högt och kan säkert vara riktigt fin i dressyren :p
Tacksam för svar!
 
Att du är liten har inget med saken att göra. Du styr och rider inte hästen med styrka i armarna. Träna mer dressyr, helst med en tränare, och tänk på små förhållningar och känsliga rörelser i tyglarna. När en häst är stark brukar man tyvärr ta till styrka för att få hästen sluta vara stark, men det blir oftast tvärtemot vad man vill. Hästen blir bara starkare och det brukar sluta i en dragkamp.
Är man däremot känslig och lätt i hjälperna, och inte ger hästen möjlighet till dragkamp (inte hålla emot i tyglarna, lätta ta, lätta ta, små känsliga rörelser) så brukar hästen bli mer uppmärksam och sammarbetsvillig. Är det en ridskolehäst är det dock inte så konstigt att han slutat vara känslig för tygeltag, men då får man bara träna mer. Tänk även på sitsen och att bromsa med hela kroppen.
 
Hej :laugh:
Rider en knabstrupper valack (lite större och kraftigare) som är så extremt stark! Har tränat hur mycket övergångar, tempoväxlingar osv. som helst men inget blir bättre! I skritten går han lugnt och fint men så fort man travar och galopperar så bara tar han tag i bettet och springer :arghh:
Jag själv är lite mindre och lätt så kan inte använda vikten så mycket på en så stor häst.
Har tyvärr börjat ge upp hoppet på han och tänker på att byta sköthäst...
Men vill ändå ge han en sista chans! Därför undrar jag om någon har några bra tips på övningar eller sånt?
Har ridit han i ca. 6 månader och nästan inget blir bättre :wtf: Självklart så går det lite bättre och har fått till några fina ögonblick! Vill dock ändå inte sluta sköta han då han verkligen har potential! Han kan både hoppa högt och kan säkert vara riktigt fin i dressyren :p
Tacksam för svar!
Ta hjälp av en duktig tränare :)
 
Att du är liten har inget med saken att göra. Du styr och rider inte hästen med styrka i armarna. Träna mer dressyr, helst med en tränare, och tänk på små förhållningar och känsliga rörelser i tyglarna. När en häst är stark brukar man tyvärr ta till styrka för att få hästen sluta vara stark, men det blir oftast tvärtemot vad man vill. Hästen blir bara starkare och det brukar sluta i en dragkamp.
Är man däremot känslig och lätt i hjälperna, och inte ger hästen möjlighet till dragkamp (inte hålla emot i tyglarna, lätta ta, lätta ta, små känsliga rörelser) så brukar hästen bli mer uppmärksam och sammarbetsvillig. Är det en ridskolehäst är det dock inte så konstigt att han slutat vara känslig för tygeltag, men då får man bara träna mer. Tänk även på sitsen och att bromsa med hela kroppen.
Tänkte på det HELA tiden men även om man tar små små hjälper så bara springer han snabbare och snabbare! :arghh:
 
Har du provat att rida med hackamore? Mitt förra halvblod kunde bli sådär på bett, det var mitt fel då jag har gått omkull och krossat axeln för länge sen. Min finmotorik är lite ur spel och han var så känslig att han inte kunde ta det. Gick över på hack och vi fick ett helt annat samspel :)
 
Tänkte på det HELA tiden men även om man tar små små hjälper så bara springer han snabbare och snabbare! :arghh:
Det brister i grunderna när hästen beter sig så, förutsatt att den är kollad så den faktiskt inte har ont av utrustningen som sadel och bettet. Det är bara att börja om från början med arbete från marken och befästa hjälperna tills det sitter, det finns inga snabbfixar eller genvägar och har du inte kunskapen själv så måste du få hjälp av en tränare så det blir rätt :)
 
Hej :laugh:
Rider en knabstrupper valack (lite större och kraftigare) som är så extremt stark! Har tränat hur mycket övergångar, tempoväxlingar osv. som helst men inget blir bättre! I skritten går han lugnt och fint men så fort man travar och galopperar så bara tar han tag i bettet och springer :arghh:
Jag själv är lite mindre och lätt så kan inte använda vikten så mycket på en så stor häst.
Har tyvärr börjat ge upp hoppet på han och tänker på att byta sköthäst...
Men vill ändå ge han en sista chans! Därför undrar jag om någon har några bra tips på övningar eller sånt?
Har ridit han i ca. 6 månader och nästan inget blir bättre :wtf: Självklart så går det lite bättre och har fått till några fina ögonblick! Vill dock ändå inte sluta sköta han då han verkligen har potential! Han kan både hoppa högt och kan säkert vara riktigt fin i dressyren :p
Tacksam för svar!

Du behöver hjälp av en tränare. Har det inte blivit bättre efter 6 månader så kommer det inte att bli bättre heller om du inte tar hjälp.
 
Ta hjälp av en tränare och kunniga människor, som folk har sagt. Svårt att veta vad som är felet utan att se.

Vissa hästar som springer är bara superlata och springer undan arbete. Vissa behöver en mjuk ridstil, mista ihållande dragande och du har en dragkamp. Vissa ,och ja jag kommer säga det, behöver tyvärr sättas på plats. Jag menar hade min häst fått sprungit okontrollerat i 6 mån hade jag behövt säga till på skarpen. Det hade blivit farligt annars. Jag är inte hela tiden "hård" utan börjar mjukt och går inte det så ser jag till att få effekt för att sedan gå tillbaka till små och lätta hjälper. Fungerar inte det säger jag till igen på samma sätt och igen och igen och ingen tills det fungerar. Det gäller att vara konsekvent i allt.
 
Det brister i grunderna när hästen beter sig så, förutsatt att den är kollad så den faktiskt inte har ont av utrustningen som sadel och bettet. Det är bara att börja om från början med arbete från marken och befästa hjälperna tills det sitter, det finns inga snabbfixar eller genvägar och har du inte kunskapen själv så måste du få hjälp av en tränare så det blir rätt :)
Vet inget om ryttaren eller hästen. Men jag vill sticka in med att även hästar med befästa grunder kan bli springiga med en obalanserad ryttare. Om hästen är känslig och ryttaren inte kan bära upp sig själv och kontrollera sin hjälpgivning. Därför är det svårt att ge råd så här via nätet.

TS-Om hästen är utbildad och fungerar med andra ryttare är det sitts, hållning och hjälpgivning/inverkan du behöver träna. Om hästen inte förstår hjälperna behöver du ta hjälp av ngn som är van att utbilda hästar. Det är viktigt att identifiera om kunskapsbristen finns hos ryttaren eller hästen för att angripa problemet från rätt håll.

Lycka till!
 
Tränare är inte fel, har själv ridit starka hästar som tar bettet och springer. Min tränare gav mig tipset "ta och lätta", med andra ord man ger inte hästen något att hänga i. Funkade förvånadsvärt bra att göra massa halvhalter och sen eftergift.
Fördelen med att rida för en tränare är att denne kan hjälpa till och påminna när man ska ta och när man ska ge eftergift, det hade inte jag stenkoll på i början men tränaren hjälpte mig på vägen. Så jag hoppas du hittar en tränare som kan hjälpa dig. :)
 
Tycker det är lite obetänksamt att föreslå hackamore med tanke på att det framgår tydligt att det inte är TS egen häst. Det är naturligtvis något som måste diskuteras med ägaren först.

Det ser ju jag som självklart! Är det inte något som alla gör, diskuterar med hästägaren vad lösningar som kan fungera?!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 622
Senast: ako
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 091
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 599
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 248

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp