F.d galoppör som ridhäst

Lihna

Trådstartare
Ja, hur tycker ni om att göra om f.d galoppörer till ridhästar?

Jag har själv haft en kallblodstravare som gått trav och själv utbildat till ridhäst, men jag är så trött på dessa taskiga gångarter! Benen på travaren slänger åt alla håll och galoppen är väldigt svår och tung att jobba med för en liten ryttare som jag..

Så en galoppör, den har ju mer gångarter i sig, vad tycker ni? Känner många som har tagit hästar från galoppbanan som sedan blivit jättefina hopphästar, vilket är något jag också skulle vilja lyckas med!

Så, hur får man då tag i en galoppör som inte "duger"? :p Vågar man ringa runt till tränare, eller ska man försöka checka runt lite på galoppbanorna? Att leta på bukefalos/hastnet efter ett fullblod klänns så meningslöst, många tränare lägger ju aldrig ut sina hästar på annons, utan det är väl mest kontakter som gäller?
 
Sv: F.d galoppör som ridhäst

Säger som m-m titta i tidigare trådar. Men en sak i alla fall:

Att köpa en travare och att köpa en galoppör går inte att jämföra på samma dag. Fullblod är ridhästar, travare är avlade för att springa fort i trav med sulky efter. Många gånger kan de tom vara felbyggda i kroppen för att vara ridhästar, tex i ryggen. Jag har sett exempel på det även om det inte alls gäller alla.
 
Sv: F.d galoppör som ridhäst

Att köpa en travare och att köpa en galoppör går inte att jämföra på samma dag. Fullblod är ridhästar, travare är avlade för att springa fort i trav med sulky efter. Många gånger kan de tom vara felbyggda i kroppen för att vara ridhästar, tex i ryggen. Jag har sett exempel på det även om det inte alls gäller alla.

Nej, det håller jag helt med om! Hehe, fast jag uttryckte mig, benen slänger åt alla håll på travaren.. :angel:

Ska genast gå och titta in de andra trådarna! :bow:
 
Sv: F.d galoppör som ridhäst

Jag tror du hittar en rad trådar, men har du frågor sen i alla fall så säg till:) Jag kanske kan svara på nån i alla fall.:D
 
Sv: F.d galoppör som ridhäst

vad kul att höra att någon fått upp ögonen för desa underbara hästar! Har själv precis köpt en f.d hinderhäst som jag nu ska ha som ridhäst ifrån ett galoppstall där jag jobbar en del.
Är du intresserad så kan du ju kontakta dem. Där tränar vi nämligen alla hästar i dressyr så de är ju utbildade och välridna.
Gå in på hemsidan Stallstoraskuggan.com och kolla lite!

lycka till!
 
Sv: F.d galoppör som ridhäst

vad kul att höra att någon fått upp ögonen för desa underbara hästar! Har själv precis köpt en f.d hinderhäst som jag nu ska ha som ridhäst ifrån ett galoppstall där jag jobbar en del.
Är du intresserad så kan du ju kontakta dem. Där tränar vi nämligen alla hästar i dressyr så de är ju utbildade och välridna.
Gå in på hemsidan Stallstoraskuggan.com och kolla lite!

lycka till!

Var in på deras hemsida. och där stod de att "Magic Light" var till bortskänkes. vet du ngt om den hästen? jag är nämligen också väldigt intesserad att köpa fullblod..

:)
 
Sv: F.d galoppör som ridhäst

Var in på deras hemsida. och där stod de att "Magic Light" var till bortskänkes. vet du ngt om den hästen? jag är nämligen också väldigt intesserad att köpa fullblod..

:)

Säg också på en hemsida om denna häst och vill gärna veta mer...:)
 
Ja, hur tycker ni om att göra om f.d galoppörer till ridhästar?

Jag har själv haft en kallblodstravare som gått trav och själv utbildat till ridhäst, men jag är så trött på dessa taskiga gångarter! Benen på travaren slänger åt alla håll och galoppen är väldigt svår och tung att jobba med för en liten ryttare som jag..

Så en galoppör, den har ju mer gångarter i sig, vad tycker ni? Känner många som har tagit hästar från galoppbanan som sedan blivit jättefina hopphästar, vilket är något jag också skulle vilja lyckas med!

Så, hur får man då tag i en galoppör som inte "duger"? :p Vågar man ringa runt till tränare, eller ska man försöka checka runt lite på galoppbanorna? Att leta på bukefalos/hastnet efter ett fullblod klänns så meningslöst, många tränare lägger ju aldrig ut sina hästar på annons, utan det är väl mest kontakter som gäller?
 
Vad roligt att höra att ni gillar fullblod. Själv är jag inne på mitt tredje nu, och kan inte tänka mig någon annan ras. Tyvärr får jag oftast kommentarer från folk när jag är ute på träningar och tävlingar att: hur jag kan ha ett fullblod dem går inte att rida eller hantera. Detta gör mig så arg och besviken. Önskar att jag fick se mer av denna fantastiska ras ute på träningar och tävlingar.
Mitt fullblodsto har jag nu haft i 7 år och hon som många andra hade gått löp innan. Idag är hon tävlad 120 med bra resultat och debuterat i fälttävlan. Om man går och funderar på att köpa ett fullblod så tveka inte. Åk och provrid, och se på individen.
 
@mickan Är du medveten om att tråden du plockat upp är 9 år gammal? ;)

Dock lite förvånad över att folk reagerar på det sätt du beskriver. Fullblod är ju verkligen inte ovanliga som ridhästar utanför galoppbanan.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja som ruriken lyder så trodde jag dels att jag bestämt mig för att det bästa för häst och mig är att gå skilda vägar och dels att jag...
Svar
3
· Visningar
1 106
Senast: tuaphua
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 473
M
Hästmänniskan Jag förstår inte. (detta är ingen annonsering) Jag fick min första häst av min faster, lång historia som jag skippar men det slutade...
Svar
4
· Visningar
1 142
Senast: Mos410
·
E
Hästmänniskan Detta kommer bli ett lååångt inlägg... jag måste få skriva av mig.. kanske finns det någon som kan känna igen sig lite. Även om jag ännu...
2
Svar
24
· Visningar
3 420
Senast: ellan84
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp